Protihlukové stěny v České Třebové
Vypadá to, jako by to bez
nich nešlo. Opravdu?
Hygiena
dala projektantům jasné zadání znamená to, že bude třeba bojovat na více
frontách. Nemůžeme se spokojit s tím, že přijedou projektanti a budou
jenom krčit rameny a říkat že jinak to být nemůže. Stavební řízení
má svá pravidla je třeba využít všechny možnosti. Jako jednu z možností
vidím ve využití nedávno publikovaného "Desatera", které vydala česká
ombudsmanka Anna Šabatová:
Ombudsmanka
vydala „návod“, jak by měly stavební úřady posuzovat případy, kdy stavební
úpravy změní vzhled stavby a také narušují urbanistické hodnoty okolí.
|
Kvůli nejednotnému
postupu úřadů dochází podle ombudsmanky v některých případech k necitlivým
a nevratným zásahům do architektonických hodnot staveb, které sice nejsou
památkově chráněné, ale spoluutvářejí vzhled obcí a měst.
Podle stavebního zákona je třeba stavební povolení k takovým
úpravám, kterými dochází ke změně vzhledu stavby. Výklad neurčitého pojmu
„změna vzhledu stavby“ je přitom ponechán na stavebních úřadech. Ty musí
při vydávání stavebního povolení posuzovat nejen změnu vnějších prvků
stavby, ale vyhodnocovat změnu také v souvislosti s charakterem okolní
zástavby a s charakterem území v jejich správním obvodu. V praxi však
dochází k neodůvodněným rozdílům v tom, jak jednotlivé stavební úřady
změnu vzhledu stavby posuzují.
Ombudsmanka se proto rozhodla
vydat Desatero dobré praxe pro posouzení stavebních úprav měnících vzhled
památkově nechráněných staveb. Stavebním úřadům by měl tento „návod“
pomoci řádně a transparentně vyhodnocovat stavební úpravy zejména
architektonicky a urbanisticky hodnotných staveb.
Desatero v bodech
-
Stavební úřady posuzují změny vzhledu staveb jednotně. Jejich praxi
sjednocuje Ministerstvo pro místní rozvoj
-
Stavební úřady pracují s
neurčitým právním pojmem „změna vzhledu stavby“
-
Stavební úřady hodnotí případy objektivně a vychází z výkladů
ministerstva a soudní judikatury
-
Stavební úřady posoudí stavební
úpravy komplexně podle jejich skutečného rozsahu, nikoliv jen podle
vyjádření investora či projektanta stavby
-
Stavební úpravy nesmí narušit
urbanistické a architektonické hodnoty stávající zástavby
-
Stavební úřady postupují ve stavebním řízení v součinnosti s ostatními
orgány státní správy
-
Stavební úřady posoudí námitky imisí, které bude stavba po dokončení
stavebních úprav vyvolávat
-
Stavební úřady v případě pochybností přizvou k posouzení stavebních
úprav odborníka
-
Stavební úřady prošetří podnět, informující o provedení nepovolených
stavebních úprav
-
Stavební úřady svůj postup řádně evidují ve spisu
Podrobné desatero dobré
praxe je k dispozici
zde (1.1 MB, Adobe
Acrobat
dokument).
-
V publikovaném
"desateru" jsem si vybral 4. a 5. bod jako důležitý pro případ stavby
ochranného valu vysokých protihlukových zdí v městské zástavbě, které
rozdělují (nebo mají rozdělit) město. Je to jistě důležité a s námitkami
nelze čekat, je třeba je uplatňovat již v přípravě projektu a to docela
nahlas.
-
Proti sobě jdou jistě dva STEJNĚ SILNÉ argumenty:
-
Stanovisko hygieny a proti němu zákaz narušit urbanistickou hodnotu
prostředí.
-
Podmínky hygieny přece nelze
plnit "za každou cenu". Na tomto lze postavit slušnou obhajobu a dovést
námitky ve stavebním řízení případně až k soudu, který teprve rozhodne,
co je důležitější. Zdá se mi to legální a pro naše město velmi důležité.
-
Připomenu ne
tak dávný boj rady města za to, aby bylo zrušeno ochranné pásmo kolem
nemovité kulturní památky rotundy s. Kateřiny. V porovnání se situací
obyvatel "U kostelíčka" jsou problémy spojené s chystanou stavbou
vysokých protihlukových bariér přes celé město zcela neporovnatelné.
Doufám tedy, že rada města se bude bezodkladně a ještě s větší
vehemencí zasazovat za to, aby se navržený typ protihlukových zábran
nerealizoval.
-
Posuďme situaci na Farářství,
kde máme k dispozici vizualizace a současně i fotografie
současného stavu, Tam je vše jasné....
-

-

-

|