-
Senát schválil nový zákon o loteriích, který přináší významný průlom v
oblasti regulace hazardních her v České republice. Tento zákon nahradil
1. ledna 2017 více než čtvrtstoletí starý předpis, jehož nástroje
regulace v průběhu let značně zastaraly a v dnešních podmínkách už
zdaleka nemohou obstát. Nová komplexní právní úprava například
řádně daní všechny formy hazardu, omezí počet provozních míst a
zkvalitní státní dozor. Automaty již nejsou v restauracích, musí být
splněn přísnější režim. Státní dozor bude zcela v působnosti Celní
správy a Ministerstva financí. Obce budou moci vykonávat pouze tzv.
pasivní dozor, který spočívá v podání informace Celní správě při
podezření, že dochází k porušování zákona (např. nelegálním
provozováním).
-
Dvoustupňové povolovací
řízení pro hazardní hry
Výrazné
změny jsou i v povolovací řízení. Povolování hazardních her nyní probíhá
dvoustupňově. Ministerstvo financí vydává rámcové základní povolení
prokazující způsobilost žadatele i splnění všech nezbytných odborných a
technologických požadavků. Avšak povolení k umístění herního prostoru je
ve výhradní pravomoci příslušné obce, na jejímž území má být hazardní
hra provozována.
V pravomoci obcí zůstává (v rámci přenesené působnosti) vydávání
povolení k umístění herního prostoru, resp. povolování tzv. technické
hry (např. VLT, elektronické rulety, vícemístného technického zařízení),
binga a živé hry do herního prostoru, kterým je herna nebo kasino (s
výjimkou těchto her provozovaných na internetu). Podmínkou pro vydání
povolení k umístění herního prostoru bude zmiňované základní povolení
vydané Ministerstvem financí k provozování určitého typu hazardní hry.
-
Ministerstvo financí vydá licenci poté, co provozovatel splní všechny
zákonné podmínky (zejména složení kauce v zákonem stanovené výši,
bezúhonnost a bezdlužnost provozovatele a zákonem stanovených osob,
výstupní dokumenty pověřené osoby, herní plán, apod.). Údaje o vydaných
základních povoleních jsou evidovány v informačním systému hazardních
her, do něhož mají obce přístup.
-
Obec nemůže být obejita
Na základě obdržené žádosti o povolení herního prostoru obec ověří v
evidenčním systému hazardních her, zda bylo vydáno a je stále platné
základní povolení vydané Ministerstvem financí. Následně z informačního
systému vygeneruje interaktivní tiskopis (rozhodnutí), do něhož zapíše
informace uvedené v podané žádosti: adresu umístění, konkrétní typ
hazardní hry, provozní dobu podniku, platnost povolení a počet herních
zařízení. Tyto údaje budou po uložení do evidenčního systému centrálně
sdíleny a při výkonu státního dozoru budou využity Celní správou.
Povolení je vydáváno za poplatek, který je příjmem dané obce, a jeho
platnost je nejdéle na 3 roky.
Obecní úřady se tak staly hlavním subjektem, kdo rozhodne o povolení či
nepovolení technických a živých her. Přenesení části rozhodovací
pravomoci v rámci veřejné správy blíž k občanům zaručuje efektivnější a
optimálnější regulaci. Právě obce totiž znají nejlépe místní poměry,
kterých se provoz hazardní hry může dotknout. Jsou tedy těmi
nejpovolanějšími k přijetí závazných rozhodnutí, jaké druhy hazardních
her a na jakých adresách se na jejich území budou nacházet.
-
Na případný
výskyt negativních jevů spojených s gamblerstvím bude moci obec
odpovědět jednoduše - přijme obecně závaznou vyhlášku a povolení na
následné období již nevydá.
Daňový výběr by měl být vyšší
Zásadním tématem pro mnoho obcí je otázka příjmů z hazardních her, které
jsou v mnoha případech významným zdrojem jejich rozpočtů. Jedním z
hlavních cílů nové právní úpravy je zachování dosavadního výnosu daně z
hazardních her, který plyne do rozpočtu obcí. Dílčí daň z her bude nově
rozdělena mezi rozpočty obcí a státní rozpočet v poměru 65:35 ve
prospěch obecních rozpočtů.
Díky zvýšení daňového zatížení jednotlivých segmentů hazardních her
můžeme předpokládat zvýšení daňového výběru, a to i navzdory očekávanému
snížení herních zařízení. Tomu napomůže i zavedení evidenčního systému
hazardních her, který bude dohlížet nad korektností dat vykazovaných
provozovateli.
-
K poklesu celkového výnosu
daně z hazardních her plynoucí do obecního rozpočtu nicméně může dojít
na základě dobrovolném rozhodnutí obce zakázat provozování všech nebo
některých hazardních her na svém území. Takový pokles však bude
důsledkem svobodné volby obce mezi přínosy a negativními důsledky, které
jí z provozování hazardních her na jejím území plynou.
JUDr. Ondřej Závodský, Ph.D.
-
Co z článku vyplývá pro naše městO:
Hernám, které splnily požadavky zákona bylo vydáno povolení na
dobu tří let. Po tuto dobu nelze činnost stávajících heren omezit vydanou
vyhláškou, snad jen kdyby docházelo k mimořádným excesům a problémům,
třeba v některých lokalitách. Pokud se např. příští zastupitelstvo města
rozhodne vydat omezující vyhlášku, mělo by vzít v úvahu vydaná povolení a
Nová vyhláška tedy bude moci omezit činnost heren nebo kasin až bude
ukončena platnost dosavadních povolení. Jinak by se obec dostala do
soudních sporů, které by nevyhrála.
Přehled výherních hracích
přístrojů mechanické hry v hernách povolených podle nového zákona o
hazardu umožňuje výše podílu výnosu z daně z mechanické hry na
jednotlivá čtvrtletí stanovená Ministerstvem financí. Vychází z
počtu povolených výherních hracích přístrojů v hernách, které nahlásily
obecní úřady.
Podle zveřejněného přehledu jsou
nyní hrací automaty v našem kraji v 18 obcích
V Pardubicích je počet automatů nejvyšší v kraji a přináší do městské
pokladny přes 100 milionů korun. Druhé město hazardu v našem kraji je
Chrudim, třetí místo mají Svitavy a Česká Třebová je těsně za Poličkou na
pátém místě (má ale nejvíc v našem okrese).
-
Řada měst naopak žádné automaty nemá a podíl z výnosu daně z
mechanické hry mají nulový:
Litomyšl, Vysoké Mýto, Lanškroun, Králíky...
Podíl pro
výpočet výnosu je v následující tabulce určen podle počtu povolených
automatů v %
Přelouč |
0,303812 |
Pardubice |
2,972198 |
Holice |
0,128977 |
D. Roveň |
0,028662 |
Okres Pardubice |
H. Týnec |
0,025795 |
Chrudim |
0,670679 |
Hlinsko |
0,166237 |
H. Městec |
0,005732 |
|
|
Okres
Chrudim |
|
Polička |
0,269418 |
Svitavy |
0,427056 |
M. Třebová |
0,108914 |
Okres
Svitavy |
Č. Třebová |
0,252221 |
Ustí n.O. |
0,189166 |
Choceň |
0,206363 |
Jablonné |
0,045858 |
Letohrad |
0,137575 |
Žamberk |
0,189166 |
Rudoltice |
0,040126 |
|
-
|