-
-
Otevření
prodejny Konzum Diskont bude až v prvním květnovém týdnu
Investiční pracovník Konzumu Ing. Tomáš Motyčka poskytl v minulém
týdnu informace k otevření našeho rekonstruovaného Coop Diskontu a České
pošty v České Třebové na Chmelnici. Přesto, že se snažíme vše dokončit
do 27.4., tak podle stavu prací vidíme, že to asi bude dost složité,
Proto musím původně uvedené datum označit jako z říše snů. Podle
současného stavu příůravy prodejny to vypadá trak, že pravděpodobně
otevření odložíme až na příští, tedy první květnový týden. Poštu v
každém případě otevřeme hned 2.5. po státním svátku a Coop Diskont a
Fortel podle situace. Snahu máme velikou, ale překážek není málo.
Miloslav Hlavsa
Letos bude
obnoveno 370 km krajských silnic
Zvýšení bezpečnosti silničního provozu
patří mezi priority Pardubického kraje. Jedním z nástrojů, jak toho
dosáhnout, je i vodorovné dopravní značení. Krajská rada proto na
posledním jednání schválila plán obnovy vodorovného dopravního značení
pro rok 2018.
V letošním roce tak bude obnoveno téměř 370 kilometrů za
částku přesahující pět milionů korun. Kromě toho krajští radní
projednali také plány velkoplošných výsprav povrchů silnic a
silničních nátěrů za 30 milionů korun. Správa a údržba silnic
Pardubického kraje již v minulosti v rámci projektu Obnova a zřízení
vodorovného značení na silnicích II. a III. třídy v Pardubickém kraji
nově namalovala okolo 630 kilometrů značení.
„Dlouhodobě pracujeme na tom, abychom
zvýšili bezpečnost provozu na krajských silnicích, ale také
zkvalitnili komfort
cestování. Jedním z klíčových prvků
bezpečnosti silniční dopravy je vodorovné dopravní značení, které
řidičům vymezuje konkrétní prostor vozovky a pomáhá vozidlo bezpečně
udržet na silnici, a to zejména
v nočních hodinách nebo za snížené viditelnosti. Řidiči se tak
nedostávají do problémů s najetím na krajnice, které jsou na silnicích
nižších tříd často na nezpevněném měkkém podloží. V letošním roce bude
obnoveno téměř 370 kilometrů za částku přesahující pět milionů korun,“
uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Krajští radní v rámci svého pondělního
jednání jednali také o předloženém plánu velkoplošných výsprav povrchů
silnic a plánu silničních nátěrů silnic II. a III. třídy v letošním
roce. „Všechny finanční prostředky pochází z poskytnutého účelového
příspěvku na provoz na rok 2018, který činí 35 milionů korun. Z této
částky je 30 milionů vyčleněno na velkoplošné výspravy a silniční
nátěry. Zbývající náklady budou hrazeny z příspěvku na provoz Správy a
údržby silnic podle schváleného plánu oprav a údržby na rok 2018,“
uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal
Kortyš. „Celkově plánujeme celoplošně opravit za pomocí frézy a
finišeru 60 úseků napříč krajem o ploše necelých 86 tisíc metrů
čtverečných,“ doplnil náměstek Kortyš.
-
Zábradlí
na Tyršově náměstí. Chybí ještě ostnatý drát
- A hned po ránu se mi zvedl tlak. Který vůl tohle vymyslel
? Teď se bude přecházet u bývalé lékárny v zatáčce a to bude
bezpečnější ? Třebová už dávno předčila Kocourkov. Kdyby raději
místo těchto nesmyslů umístila po Třebové lavičky. Těch tu je
opravdu málo. Sem tam nějaké pryčny na kterých se pohodlně bez
opření sedět nedá. Starší lidé potřebují pohyb a pro ně těžko bude
vhodný bikepark , takže zbývá procházka a ti starší si potřebují
někde odpočinout. Nosit si sebou skládací židli asi není nejlepší
řešení. VV
V
Brandýském rehabilitačním ústavu bude moderní vodoléčba
Lepší podmínky pro rehabilitaci imobilních a špatně se
pohybujících pacientů by v Rehabilitačním ústavu Brandýs nad Orlicí
měla přinést rekonstrukce vodoléčby. Radní Pardubického kraje
v rámci svého pondělního jednání vybírali dodavatele stavby. Náklady
za vodoléčbu jsou ve výši zhruba 6 milionů korun a hotovo by mělo
být na konci roku.
„Rekonstrukce vodoléčby, jejíž stavební část bude stát
necelých 6 milionů korun, je akcí, která logicky navazuje na
výstavbu rehabilitačního bazénu. Ten původní z roku 1960 již
neodpovídá potřebám a lůžkové kapacitě ústavu,“ vysvětlil
hejtman Martin Netolický. „Předpokládáme, že pracoviště vodoléčby
bude dokončeno koncem letošního roku. Investorem stavební části je
Pardubický kraj, přístrojové vybavení si pořídí Rehabilitační ústav
z vlastních zdrojů,“ řekl hejtman a dodal: „Brandýský
rehabilitační ústav je mezi pacienty velmi kladně hodnocený, a proto
se pomocí řady investic snažíme o jeho další rozvoj.“
Celkovou rekonstrukci vodoléčby
v Rehabilitačním ústavu Brandýs nad Orlicí podpořil také krajský
radní Ladislav Valtr. „Současný stav je zastaralý a odpovídá
tomu, že je tu vodoléčba v nepřetržitém provozu od roku 2004.
Potřebujeme zde upravit vstupní prostor, doplnit sociální zařízení,
vyměnit vytápění, vzduchotechniku, zdravotní techniku i
elektroinstalace. Na to naváže i oprava podlahové krytiny, obkladů a
výměna renovace oken. Hlavním zdrojem financování nové
vodoléčby je navíc sám náš Rehabilitační ústav díky jeho velmi
dobrému hospodaření, “ dodal radní pro zdravotnictví Ladislav
Valtr.
Mladějovská úzkokolejka slaví sté narozeniny,
provoz obnoven na celé trati
Po patnácti letech, kdy
byla historická úzkokolejka z Mladějova na Moravě na Moravskotřebovsku
v provozu pouze v části své trasy, se dobrovolníkům podařilo
rekonstruovat poslední část trati a obnovit tak muzejní provoz
v celé její délce. První vlaky pro veřejnost do obnovené stanice
Hřebeč doly dorazí v sobotu 5. května 2018, téměř na den přesně sto
let poté, co Moravské místodržitelství v Brně projekt výstavby této
původně průmyslové úzkokolejky schválilo.
Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla
vybudována na sklonku první světové války pro dopravu tehdy
strategických surovin – lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až o roku
1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli
nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce
využívány původní parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se
nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se
dochovaly dodnes. Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku
osud ostatních průmyslových drážek, ale jako unikátní technická
památka se stala vyhledávaným turistickým cílem.
Po celou dobu od konce průmyslového provozu jsou existence a provoz
úzkokolejky životně závislé na ochotě desítek a desítek dobrovolníků z
celé České republiky, kteří úzkorozchodce věnují svůj volný čas a svou
energii. Kvůli špatnému technickému stavu se přesto nepodařilo udržet
v provozu celou trať a od roku 2003 byl provoz omezen pouze na
šestikilometrový úsek Mladějov – Nová Ves.
Obnova trati až na Hřebeč probíhala postupně od roku 2011. „Od léta
2015 byl provoz prodloužen do zastávky Josefka, od jara 2017 pak až k
dolu Gerhard. Letošního 5. května oslavíme sté výročí úzkokolejky
obnovením provozu až do konečné stanice Hřebeč doly,“ vysvětluje Marek
Skalka ze spolku Mladějovská průmyslové dráha. „I když jako
dobrovolníci pracujeme bez nároku na odměnu, náklady na obnovu trati
byly vysoké. Částečně jsme je financovali z výnosů provozu našich
pravidelných výletních vlaků, avšak bez pomoci sponzorů a partnerů
bychom to nezvládli, “ doplňuje Skalka.
Ani obnovením provozu na celé úzkokolejce práce dobrovolníků v
Mladějově nekončí – kromě zajišťování provozu parních vlaků pro
veřejnost se budou muset dále věnovat pravidelné údržbě celé trati,
možná však budou mít již více času na své další projekty, například
opravy historických vozidel nebo přípravu zpřístupnění památek na
hornickou činnost na Hřebči.
|