Českotřebovský deník 126/2018 (27/4)

Českotřebovský zpravodaj - vydání na květen již bylo v pátek 27/4 v prodejnách a stáncích, do poštovních schránek bude doručeno během víkendu. Opět obsahuje řadu původních článků, které nebyly dosud otištěny, nabízí alternativní pohledy na současné problémy. Dominuje problém protihlukové clony a přestavba uzlu, věnuje se tomu také úvodník Karla Kubišty. V květnovém čísle najdete čtyři rozhovory umístěné v kulturní a sportovní rubrice, další úvahu Miloslava Renčína k 740 výročí od první písemné zmínky o našem městě, druhý díl seriálu Co jsme v České Třebové od roku 1989 vybudovali, opravili, zdokonalili a také pokazili. a řadu Podrobněji netřeba psát, každý si může nově vydané květnové číslo zakoupit ....
Krátce:

Majálesový průvod a majálesové veselí  zakončilo dubnové dění na českotřebovském gymnáziu.
Na průvod čekaly v ulicích poměrně velké skupiny lidí, dopravní provoz řídil nebývale silný počet strážníků MP a policistů.
 
Má vlast zaplnila velký sál Kulturního centra do posledního místečka
Jediný symfonický koncert letošního ročníku Bennewitz 2018 byl kulturní veřejností hodně očekáván. naposledy ve Třebové zazněla symfonická báseň Má vlast před 16 lety v Národním domě. na obou provedeních má zásluhu  MgA. Bohuslav Mimra a Komorní orchestr Jaroslava Kociana, který se na jevišti Kulturního centra představil v symfonické sestavě doplněn o početnou dechovou sekci Královéhradecké filharmonie. Byl to velký zážitek...
 
Zakončení hudebního festivalu Bennewitz 2018 bude v sobotu podvečer v Přívratu v sále u Coufalů. Na koncertu se tradičně představí smíšený pěvecký sbor Bendl pod vedením Josefa Menšíka a jeho host svitavský sbor Dalibor. Prostředí v přívratu je pro koncert vždy velmi srdečné a tak se můžeme těšit opět na zajímavý koncert. Vstupné dobrovolné
Blíží se oslavy čarodějnic

Připomínáme
Sobota 28/4 odpoledne - dětské čarodějnice u Floriána od 14 hodin
Pondělí 30/4 podvečer  Čarodějnice u hasičů v B České Třebové v Chorinově ulici
Pondělí 30/4 podvečer od 17 hodin Čarodějnice v Přívratu za obchodem


POZOR VÝSTAVA


Pavel Stejskal upozorňuje na článek na webu Vlaky.net

K problematice protihlukových stěn bych chtěl upozornit na článek o protihlukových stěnách, kde jsou zahrnuty pro i proti s odkazy na další studie.
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/6734-Nase-tema-Protihlukova-opatreni-na-zeleznici/
 
Další odkazy k "protihlukovkám". Opravdu je musíme mít?

https://zpravy.idnes.cz/v-cesku-je-nadprumerne-mnozstvi-protihlukovych-zdi-u-zeleznic-pv7-/domaci.aspx?c=A120108_105929_domaci_jj
 
ajímavý je první příspěvek v diskuzi.  Z dalších článků  je jasné, že stěny jsou problém všude:
Z diskuze k článku: https://ekonomika.idnes.cz/zdi-proti-hluku-u-koleji-budou-nizsi-dvj-/ekonomika.aspx?c=A130527_211221_ekonomika_brd
Jiří Kwolek: Existují chytré a hloupé nápady. Protihlukové stěny patří mezi ty druhé. Hluk vlaků se dá řešit i rozumněji - konstrukci a založení pražců, spojů (plastové nebo gumové dosedací plochy) a přesnosti svárů. Dále je zde otázka technologie samotných protihlukových opatření, kdy vysoké stěny přinášejí více nevýhod než výhod (znatelně zvyšují hluk ve vlaku a snižují komfort jízdy). V Německu jsem viděl relativně nízké (asi 1m) protihlukové zábrany a měl jsem dojem, že fungují dobře. Na druhou stranu je zde trend, kdy na tyto zakázky je navázáno spoustu peněz - často dotací EU. Poláci si takto dotují stavb u d&aacu te;lnic - EU zaplatí předražené protihlukové stěny a tím skrytě zaplatí i část nákladů na silnici. Dokonce jsem v PL viděl demontáž starých protihlukových stěn a nahrazení novými evropskými, pochopitelně vše spojené s novým asfaltem. Pokud by zmizely dotace, pak se takové nesmysly nebudou dít.
 
A tenhle článek z 21.8.2017 je velmi dobrý: http://zahada-lokalek.cz/protihlukove-steny/      
...protihluková stěna sice tlumí hluk vlaku, ale naopak hluk ze souběžné silnice směrem k výstavbě odráží. Přesto podle nařízení hygienické služby se stěny musí vybudovat....
 
http://zdopravy.cz/238-kilometru-protihlukovych-zdi-podel-zeleznice-rust-zpomaluje-szdc-otestuje-dalsi-nizke-clony-7163/
z 31.1.2018 ... mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj se současně provádí opravné broušení kolejnic, které má postupně přecházet v preventivní broušení kolejnic. „Měřením hluku bylo  nedávno prokázáno, že v případě broušení může dojít k redukci hlukové emise až o 7 decibellů. Zajímavé a přitom velmi příznivé je, že největší pozitivní efekt se projevil u nejhlučnějších typů vlaků – starých rychlíků a nákladních vlaků,“ dodal Illiaš....