Nebyl bych to ani já, abych se nevmísil do diskuse na téma Osídlování
Českotřebovska a počátky města Česká Třebová, jíž dalo nový impuls
vystoupení Mgr. Štěpána Gilara na stejnojmenném semináři a teď
otištěné v dubnovém Českotřebovském zpravodaji. Ne jako potrefená husa
proto, že jsem obhajoval ztotožnění Tribovie s Českou Třebovou, ale
jako přímluvce za nový průzkum rotundy sv. Kateřiny, která nám dluží
nejednu odpověď. (A samozřejmě s prosíkem na přednášející, aby
poskytli svůj příspěvek do avizovaného Sborníku Městského muzea nebo
„nanečisto“ do ČtZ.)
Může
se stát, že Česká Třebová tak přijde o nejstarší písemnou zmínku,
nikoliv však o svoji historii. A tu jiná listina (rychtáře Lipolta
z roku 1335) zdá se nepřímo vročovat do téže doby. Lipolt, rychtář
třebovský (ve třetí generaci) stvrdil, co druhdy jeho předek (děd)
Petr z Heřmanic kostelu Panny Marie a sv. Mikuláše a sv. Kateřiny
v Třebové věnoval. Jednomu nebo podle některých dvěma kostelům? Jak
jsem se dočetl, klášter řeholních kanovníků sv. Augustina v Lanškrouně
byl založen (1371) k poctě a chvále Boha, Panny Marie jeho matky a
dvou svatých, vyznavače Mikuláše a panny a mučednice Kateřiny, osobní
pohnutkou (zakladatele) Petra Jelita bylo vykoupení jeho duše, duší
jeho rodičů, bratrů a sester a všech věřících. Nepřipomíná vám to
vyznání rychtáře Lipolta, že „já, veden zbožností všemocné církve …
jsem věnoval jmenovanému kostelu … a to pro odpuštění hříchů svých
předků a potomků … a aby nikdo z potomků, več nevěřím, nechtěl to
nějakým způsobem porušiti nebo poškoditi, poručil jsem tuto listinu
stvrditi…“? (Navazuje tak na svého děda, který „z vnuknutí svatého
Ducha pořídil za sebe i za své potomky odkaz na věčné časy … a to pro
spásu duše své a všech svých předků i potomků“.) A trochu překvapivé
zjištění, že i trojí patrocinium bylo možné.
Rotunda sv. Kateřiny, datovaná od první spíše až do 2. poloviny 13.
století s dozníváním románského slohu v okrajových oblastech, prošla
celou řadou přestaveb a má (mělo?) se za to, že byla postavená nejspíš
jako součást dvorce, který plnil správní funkci, ať už na něm sídlil
neznámo zda klášterní či královský úředník. Jenže zatím jsem se
nesetkal s tím, že by měla panskou tribunu, místo vyhrazené pro
vlastníka sakrálního objektu a nad velmožským dvorcem se tak vznáší
otazník. A protože se nenašly žádné pozůstatky po dvorci ani
předpokládané osadě v jejím okolí, maně se vkrádá poněkud zastaralá
představa, zda tak trochu bezprizorná rotunda nebyla snad hřbitovní
kaplí stavěnou za účelem vymýcení pohanských přežitků.
Jenže už Václav Richter zmíněnou představu zpochybnil a k tomu
konstatoval, že: „Vybudování rotundy nepřičítal bych však
premonstrátům v Litomyšli, poněvadž kostel leží na pravém břehu
Třebovky, a tedy za hranicemi klášterních statků, danými (litomyšlskou)
listinou z r. 1167… Je proto přípustná myšlenka, že i v okrsku
třebovském byla svěřena kolonisace nějakému šlechtici, analogicky jako
u Ústí, Lanškrounu a Lanšperku. Bylo-li tomu tak, považoval bych za
možné, že třebovská rotunda byla soukromou kaplí dvorce šlechtického
lokátora. Tato teorie se aspoň zdá více odpovídat známým pramenům než
názor o hřbitovním určení rotundy.
Nebyla
ostatně třebovská rotunda již původně kaplí emporovou?“ Jestliže jsem
ale připomenul pochybnosti o velmožském dvorci, někdo Třebovou založil
a dosavadní koncepce dějin kolonizace celého Poorlicka za zakladatele
považuje pány z Drnholce. Přesto, slovy Štěpána Gilara, není třeba
zabít Drnholce na základě jediné zmínky, sporné již téměř století.
„Zbývá zodpovědět otázku, kdo vlastně mohl bratřím Vilému a Heřmanu z
Drnholce udělit právo ke kolonizaci zmíněného území. Moravský markrabě
Přemysl to být nemohl, neboť jeho pravomoc se vztahovala jen na území
Moravy. Jeho otec král Václav I. to, jak se zdá, také zřejmě neudělal.
Jednak nebyl se synem v dobré shodě a měl v té době jiné starosti“,
shrnuje události a fakta Jan F. Křivohlávek. Snad to mohl Přemysl
přislíbit a svůj slib (pokud tedy) splnit až po roce 1253, kdy se po
smrti otce stává králem Přemyslem Otakarem II. Ostatně si připomeňme
taky argument, že pro Třebovou se nezachovalo (takové) privilegium
českotřebovské rychty, na kterém by mohli být příslušníci rodu z Drnholce,
podobně jako v Lanškrouně a Chocni, připomenuti, což může znamenat
buď, že se nám takový pramen nedochoval, pokud vůbec existoval, a nebo
se páni z Drnholce na založení města opravdu nepodíleli. Prostě proto,
že tato výsada byla svěřena pánům z Heřmanic. Nutně si ovšem položme
otázku kým a zda včetně rotundy?
A tou se dostávám na začátek, k prvé větě posledního odstavce článku
Štěpána Gilara: „Každopádně
nové argumenty k další diskusi o rotundě (jako svědku nestarších dějin
Českotřebovska a počátků jeho osídlení) může přinést především její
další průzkum.“
V zájmu objektivní pravdy si to lze jen přát!
Miloslav Renčín duben 2013
Znovu oprášený článek v
souvislosti
s letošním 740. výročím první písemné zmínky o České Třebové
Literatura:
Štěpán Gilar,
Přijde Česká Třebová o nejstarší písemnou zmínku? In:
Českotřebovský zpravodaj duben 2013, str. 64-68
Pavel Krafl – Petra Mutlová – Dana Stehlíková,
Řeholní kanovníci sv. Augustina v Lanškrouně. Dějiny a diplomatář
kláštera, HÚ AV ČR Praha 2010, str. 41
Jan F. Křivohlávek,
Heřman z Rychnova (Hermannus de Richenawe) – bratr nebo syn Viléma z Drnholce?
In: Orlické Hory a Podorlicko, přírodou - dějinami - současností
(Sborník vlastivědných prací), sv. 15, MGOH Rychnov nad Kněžnou 2008,
str. 165-168 (Tamtéž na str. 215 v pozn. 31 to F. Musil bere na
vědomí)
Václav Richter,
O účelu československých rotund, in: Český časopis historický XLII/1936
sešit 2, str. 237-285, sešit 3-4, str. 453-483, zde 458-459
Česká Třebová
Jindřich Růžička,
K otázce stáří kostelíka svaté Kateřiny v České Třebové, in:
Kulturní zpravodaj Č. Třebové 1977/srpen, str. 6-7
Karel Severin,
Kolonizace Hřebečska, in: Archaeologia historica 28/03, str.
175-210, zejm. 178, 186-189, 196n.
|