Má vlast Bedřicha Smetany po šestnácti
letech opět v České Třebové
Co
mě vedlo k zařazení tohoto monumentálního a posluchačsky
přitažlivého díla k zařazení na koncert KOJKu v rámci XX. ročníku
Bennewitz festivalu?
Není pochyb o tom, že má toto
dílo své místo vždy, při významných slavnostních příležitostech.
Proto nechybí ani v programu jednoho z nejvýznamnějších hudebních
festivalů, jakým je „Pražské jaro“., který je většinou Mou vlastí
zahajován. Je několik důvodů, proč jsem pro letošní vystoupení
Komorního orchestru Jaroslava Kociana zvolil tento skvost symfonické
hudby. Letošní ročník je jubilejní – XX., dále budeme oslavovat
v letošním roce 100 let od vzniku republiky, nesmíme opomenout ani
740 let od první zmínky o založení našeho města, v neposlední řadě
to bude jediný symfonický koncert, kterým se snažíme každoročně
zpestřit dramaturgii Bennewitz festivalu a uspokojit tak hudební
veřejnost poslechem některého z významných symfonických děl. Velmi
se na provedení Mé vlasti těšíme a věříme, že si posluchači najdou
cestu do Kulturního centra právě v pátek, 27. dubna 2018 v 19.00
hod.
Těšíme se na vaši návštěvu
Bohuslav Mimra
Tradiční pěvecký
koncert v Přívratu na závěr festivalu
Přívrat
je rodiště Antonína Bennewitze, který dal festivalu dříve celé
jméno, nyní jen příjmení. Narodil se v přívratské myslivně čp. 1
před 185 lety a je velkým divem, že se ze zapadlé vísky mezi Českou
Třebovou a Litomyšlí dostal do velkého světa hudby a dvacet řídil
prestižní hudební ústav v Čechách, tedy pražskou konzervatoř. Žádná
Akademie múzických umění tehdy samozřejmě nebyla. Na dobu působení
Antonína Bennewitze na pražské konzervatoři se píšou ódy, těch posledních
dvacet let 19. století je dodnes považováno za zlatou éru tohoto ústavu.
Pražská konzervatoř byla tedy hlavním partnerem českotřebovských
organizátorů tohoto festivalu zejména v jeho začátcích. Festival
potvrdil partnerství města Česká Třebová a Obce Přívrat, která vzata od
prvního ročníku patronát na jedním festivalovým koncertem. A není to
koncert ledajaký. Tradičně se zde ve většině ročníků konal koncert
pěvecký, kde roli "domácího" sboru převzal českotřebovský smíšený pěvecký
sbor Bendl a zve si do sálu "U Coufalů" v Přívratu své hosty. Letos
to bude svitavský pěvecký sbor Dalibor.
Připomeňme ještě to, že Bennewitzův festival vlastně podpořil vznik "Bennewitzova kvarteta", které
již téměř dvacet roků křížem krážem cestuje a vystupuje po celé Evropě a
také bylo už i za oceánem a v Japonsku. A první housle v kvartetu hrál po mnoho
let českotřebovský "odchovanec" zdejší základní umělecké školy a absolvent
Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze MgA Jiří Němeček, který
má nyní stálé angažmá ve Švýcarsku. Spojení s Českou Třebovou
(a Přívratem, kde bydlí jeho maminka) neztratil, jezdí sem pravidelně. A je dokonce velká naděje, že Jiřího
Němečka s jeho orchestrem znovu přivítáme v příštím roce v České Třebové
jako hosta našeho komorního orchestru Jaroslava Kociana, aby se pak
obdobné koncerty zase uskutečnily "na oplátku" ve Švýcarsku.
Bennewitz toho tedy má na
svědomí více než jeden dvacetiletý festival. O jeho významu
jasně vypovídá i pamětní deska před deseti lety při desátém ročníku
festivalu nově odhalená v parčíku v dolní části obce Přívrat. Na
této slavnosti právě také zahrálo Bennewitzovo kvarteto..
Původní pamětní deska byla
odhalena v Přívratě přímo na přívratské myslivně v roce 1958, tedy právě
před 60 lety
Bylo to za spolučinkování českotřebovského orchestrálního sdružení
Smetana (dirigent Antonín Šimeček). To byl první "objev" Antonína Bennewitze. Jako
"následek" tohoto aktu vznikla první vazba na Českou Třebovou v
podobě pojmenování
českotřebovské Lidové školy umění jménem Antonína Bennewitze. To se
pak sice přechodem na nový systém základních uměleckých škol po 32 letech ztratilo, ale
není ještě všem dnům konec.Ve většině "Zušek" v okolních městech je
vždy u názvu základní umělecké školy ještě přidán přívlastek, který
navozuje vztah k některému významnému rodákovi :
- ZUŠ Jaroslava Kociana Ústí
n.O.
- ZUŠ Jaroslava Pravečka Lanškroun
- ZUŠ Bedřicha Smetany v Litomyšli
- ZUŠ Marka Ebena v Žamberku
- ZUŠ Bohuslava
Martinů v Poličce ...
Tak přidáme ještě obdobný přívlastek také v
České Třebové? Byla by to (opět) ZUŠ Antonína Bennewitze, tak jako v
letech 1958 - 1990. To je jistě námět především pro zřizovatele školy,
kterým je město Česká Třebová. Angažovanost města vzhledem k
českotřebovské Zušce však není velká. Před čtyřmi lety účelově
odvolala z pozice ředitele školy MgA. Bohuslava Mimru a od té doby nemá
snahu vyhlásit
konkurz na nově jmenovaného ředitele. Tato skutečnost byla kritizována na
dubnovém jednání zastupitelstva města. Jak řekl v diskuzi k problému
Martin Netolický, je to v Pardubickém kraji skutečná rarita. To je ovšem
především záležitost rady města a vedení města. Podle slov místostarostky
Jaromíry Žáčkové, mající školství v gesci, nechce rada města v této věci
již nic dalšího podnikat (není k tomu politická vůle). Současná situace
bude tedy na ZUŠ Česká Třebová pokračovat a rozhodnout může nejdříve až
nová rada města, která vzejde z podzimních voleb. Za této situace tedy
nelze očekávat, že by rada města rozhodovala o přidání jména Antonína
Bennewitze do názvu školy..
Je to spíše škoda, vytvořila by se tím
těsnější vazba mezi festivalem Bennewitz a českotřebovskou Zuškou, která
by mohla obohatit jak festival, tak českotřebovskou školu. Bude-li i
nadále patronem houslový virtuóz Jaroslav Svěcený, tak se jistě nabízí i
alternativa společného vystoupení mistra houslí se školním souborem, něco,
co by bylo pro mladé českotřebovské houslisty jednak velkým zážitkem
(zahrát si společně s Jaroslavem Svěceným na jednom jevišti), a jistě také
velkou školou - členové smyčcových souborů ZUŠ by tam vlastně prošli
"mistrovským kurzem Jaroslava Svěceného".
Ohlédnutí za
čtvrtým festivalovým koncertem "Šanson v gala"
Účinkovali:
Renáta Drössler - zpěv, Petr Ožana - klavír, Jaroslav Svěcený -
housle a Zdeňka Žádníková flétna, recitace
ŠANSON V GALA. V sobotu 21. 4. byl ve velkém sále Kulturního centra
další krásný hudební večer, vlastně komponované hudební pásmo, ve kterém
se vystupující umělci vzájemně dokonale doplňovali. Umělci dokázali pro-
měnit “obyčejný sobotní večer” ve večer skutečně sváteční se spoustou
příjemných zážitků. Je možné pochválit všechny bez rozdílu. V uších mi
ovšem ještě znějí především pochvaly posluchačů určené pro naši rodačku
Zdeňku Žádníkovou, protože její autorské verše přednesené s velkým citem
se dokonale doplňovaly s houslovým partem Jaroslava Svěceného. Byla to
krásná hudba a vnímavá recitace, dobře zvládnutá také po herecké
stránce.
|