-
Zaměřme se na
problémy roku 1995
- 20. starostou města (od
r. 1848) se stal Lubomír Hýbl. Od voleb se osamostatnila
obec Přívrat, kde se prvním starostou stal Miroslav Veselý. Volné byty
byly vzácné zboží, vznikla snaha vybudovat nový penzion a domov důchodců
po vzoru měst v okolí. Městské muzeum stále nemá budovu, vyklízí
místnosti pro nově zřízenou městskou policii a své kanceláře stěhuje do
bývalého správcovského bytu ve II. poschodí Národního domu.
- Konečně proběhla
digitalizace telefonní sítě, mezi 15. - 17 zářím byli v MTO Česká
Třebová přečíslováni účastníci, byli přepojeni na novou digitální
ústřednu. Zanikl zjevný směrový znak 93 pro Českou Třebovou....
-
Česká
Třebová připravila návrh městské vlajky. "Otcem" vlajky je
výtvarník Pavel Langhans, který připravil dva návrhy, ze kterých byl na
schůzi ZM 28. června 1995 vybrán návrh definitivní, vyhovující všem
heraldickým pravidlům. Červenožlutá vlajka nese na středním pruhu
černého kohouta s lidskou hlavou tak jak jej známe z městského znaku.
Návrh následně schválila heraldická komise Parlamentu České republiky
a ještě na podzim 1995 byla pak slavnostně předána v Parlamentu
starostovi města Lubomíru Hýblovi. Tuto vlajku můžeme denně vidět na
stožáru před radnicí.
-
Fotografie:
městskou vlajku přivezla v roce 2003 českotřebovská cestovatelka Alena
Pirklová i do
CzechoSlovakian Country Clubu v Sydney
- Pokračovala privatizace,
v tomto případě Armaturky. Prodej závodu se musel opakovat, nebyl
žádný zájemce. Součástí Armaturky byla i mateřská škola U koupaliště,
kterou si město muselo odkoupit. Z prodejní ceny 6 mil. Kč uhradil
polovinu příspěvek z Okresního úřadu. Z druhé poloviny však město místo
tří milionů zaplatilo cca jen 1700 tis. Kč, zbytek byl započtený dluh
Armaturky za vytápění jejich podnikových bytů. Dům číslo 15 na Starém
náměstí, patřící státnímu podniku Potraviny byl po velkých průtazích
bezplatně převeden na město.
- Firma Hostalek - Werbung
začala postupně po etapách budovat městský informační systém,
nejdříve na hlavních průjezdních komunikacích. Získání povolení
informačních tabulí na sloupech veřejného osvětlení však od odboru
dopravy ONV nebylo vůbec jednoduchá. Žádost bylo třeba podat a správní
poplatek zaplatit za každou ulici zvlášť!
- Eduard Haken přijal
čestné občanství města. stalo se tak 12. května odpoledne za účasti
jeho dcery Marie Hakenové, která mistra doprovázela jako "andělíček
strážníček", v obřadní síni naší radnice. "Slavnost na Vaší radnici je
pro mne nezapomenutelným zážitkem, do České Třebové jsem přijel rád jako
za svými přáteli, koncertoval jsem zde mnohokrát..." Byla to čest i pro
nás, naše město ten den získalo čestného občana s velkým morálním
kreditem u celého národa.
-
Očekávanou
investicí devadesátých let mělo být otevření lupkového dolu
Semanín
- V lokalitě nad Semanínem se
připravovalo otevření dolu na žáruvzdorné jílovce. Semanín byl tehdy
součástí města Česká Třebová. Městská rada se tehdy ve prospěch
vybudování dolu nevyslovila, bylo hodně připomínek občanů. Investor:
Moravské šamotové a lupkové závody (MŠLZ) Velké Opatovice tak musela
zajistit nové zpracování materiálu EIA.
-
Nový
důl Semanín měl zajistit surovinovou soběstačnost v těžbě
žáruvzdorných jílovců, který se těžil na dole Březina u Moravské
Třebové. V Semaníně měla vlastně jen probíhat těžba, pro zpracování se
vytěžená surovina měla odvážet do Březiny (46 km). Již na rok 1996 bylo
naplánováno vytěžení tzv. "technologického vzorku", což předpokládalo
vybudování cca 100 m dlouhé chodby. V druhé fázi byl na další léta
1997 - 2004 naplánován "báňský průzkum" štolou, na povrchu měl být
vybudován báňský závod se vším zabezpečením. Těžba této
suroviny pro výrobu žáruvzdorných materiálů byla naplánována do roku
2034. V rámci této těžby měly být u dolu Semanín vybudován na bývalé
střelnici sovětské armády na ploše 6 ha (200 x 300 metrů) odval
vysoký 5 metrů, který neměl přesáhnou sousední lesní porost.
- Největším problém celého
projektu byla možnost ohrožení zásob podzemních vod. V oblasti se
vyskytuje rizikové pásmo Semanínského zlomu, které mělo být chráněno
izolační vanou pod prostorem závodu. Činnosti, které by mohly ohrožovat
podzemní vody měly být z oblasti vymístěny. Investor sliboval vznik
nových 40 pracovních míst., kompenzace pro obec Semanín podle konkrétní
smlouvy s investorem a také nové finanční zdroje tehdy pro město
samosprávu podle Horního zákona.
- Závěrečné stanovisko
opakovaného zjišťování EIA bylo doporučující: "Stavba v této
lokalitě bude možná a neohrozí obyvatelstvo ani životní prostředí".
Investice se nakonec nerealizovala, nebezpečí negativního na podzemní
vodní zdroje nebylo zanedbatelné, riziko ohrožení zásoby pitné vody by
postihlo velkou oblast. Významné bylo jistě i to, že se podařilo
surovinovou základu pro MŠLZ zajistit jiným způsobem. Důl v Semaníně
nemáme a je to ku prospěchu celé oblasti. Po vybudování terminálu
Metrans si ani nedovedu důsledky dolování v této oblasti moc představit.
A užitek bychom z toho opravdu žádný neměli, pouze zničenou přírodu.
Tam, kde je dnes naučná stezka ČSOP Semanín a nerušená příroda, by
jezdily v neuvěřitelném počtu přetížené další nákladní automobily....
-
Příprava stavby nového závodu Korado
-
Nový
závod Korado se stavěl až v roce 1997, avšak v roce 1995 se stavbě
intenzivně připravovala. Dne 4. 9. 1995 se na zasedací síni radnice
konalo veřejné projednávání záměru stavby nového závodu.Základní
informace předložil za investora Ing. Ludvík Petr. Výstavba závodu se
řešila v lokalitě s výškovým rozdílem 12 metrů, avšak dobře komunikačně
přístupného, bez zatížení městských komunikací. Největší obavy občanů
byly z možných exhalací z lakovny, která byla díky kapacitě 160 tun
barev ročně zařazena mezi "velké zdroje znečištění". Nový závod Korado
je dnes českotřebovské veřejnosti dobře znám z opakovaně organizovaných
"dnů otevřených dveří", na provoz Korada nejsou dlouhodobě žádné
připomínky. Vybudovaná investice je moderně řešenou dominantou při
vjezdu do České Třebové po silnici I/14, zajistila pro region velký
počet pracovních příležitostí, vznikl moderní závod plně srovnatelný s
evropskými standardy. Korado je také významným sponzorem volnočasových
aktivit v České Třebové. Kdyby se investice do nového závodu nepodařila,
bylo by Korado jen druhořadým živořícím podnikem.
|