-
Měření hluku
-
Pro správné nastavení výpočtového modelu bylo v řešeném úseku železniční
tratě vytipováno 10 míst, ve kterých bylo provedeno přímé měření
ekvivalentních hladin akustického tlaku od provozu na železniční trati.
Ze záznamů zachycených vlakových souprav byly na základě dodaných
intenzit dopravy dopočítány ekvivalentní hladiny akustického tlaku pro
denní a noční dopravu. Tyto hodnoty pak byly porovnávány s hodnotami
udávanými výpočtovým programem. Tímto postupem je zkontrolována
správnost nastavení výpočtového modelu.
-
-
Měření byla provedena na těchto adresních místech:
-
bod měření V1 - Slovanská
č.p.
1096, parc.
číslo 1210, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V2 - Sadová
č.p.
1684, parc.
číslo 1780, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V3 - Matyášova
č.p.
955, parc.
číslo 1028, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V4 -
Tykačova
č.p.
1333, parc.
číslo 1339, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V5 -
Pernerova
č.p.
1656, parc.
číslo 1798, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V6 - Táborská
č.p.
874, parc.
číslo 949, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V7 -
Tykačova
č.p.
1663, parc.
číslo 567, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V8 - Na Milíři
č.p.
405, parc.
číslo 402, k.ú.
Česká Třebová
-
bod měření V9 - Kubelkova
č.p.
541, parc.
číslo 745, k.ú.
Česká Třebová
- bod měření V10 - Dukelská
č.p.
411, parc.
číslo 427, k.ú.
Česká Třebová
-
Podle ustanovení NV 272/2011 Sb. je hygienický limit hluku vyjádřený
ekvivalentní hladinou akustického tlaku A od dopravy na drahách v
chráněném venkovní prostoru a chráněném venkovním prostoru staveb
stanovený součtem základní hladiny hluku LAZ
=
-
50 dB a příslušných korekcí:
-
pro hluk z dopravy na dráhách
v OPD
-
pro den od 6 00 - 2200
hod LAeq,T
= 60 dB
-
pro noc od 2200 - 6
00 hod LAeq,T
= 55 dB
-
pro hluk z dopravy na dráhách
(mimo OPD)
-
pro den od 6 00 - 2200
hod LAeq,T
= 55 dB
-
pro noc od 2200 - 6
00 hod LAeq,T
= 50 dB
-
pro hluk z
dopravy na dráhách s použitím korekce pro starou hlukovou zátěž
-
pro
den od 6
00
- 2200
hod
LAeq,T
= 70 dB
-
pro
noc od 2200
- 6
00
hod
LAeq,T
= 65 dB
-
pro hluk z dopravy na dráhách
s použitím korekce +5 dB v OPD
-
pro den od 6 00 - 2200
hod LAeq,T
= 65 dB
-
pro noc od 2200 - 6
00 hod LAeq,T
= 60 dB
-
pro hluk z dopravy na dráhách
s použitím korekce +5 dB mimo OPD
-
pro den od 6 00 - 2200
hod LAeq,T
= 60 dB
-
pro noc od 2200 - 6
00 hod LAeq,T
= 55 dB
-
Porovnáním ekvivalentních
hladin akustického tlaku od železniční dopravy z roku 2000 se
stávajícím stavem je zřejmé, že nedochází nárůstu hlukové zátěže
v okolí posuzované železniční tratě o více než 2,0 dB.
-
Pro následné posouzení
hlukové zátěže pro výhledový stav a případné návrhy protihlukových
opatřeních je možné použití korekce pro starou hlukovou zátěž a výsledné
ekvivalentní hladiny akustického tlaku jsou porovnávány s hygienickým
limitem pro hluk z dopravy na dráhách s použitím korekce
pro starou hlukovou zátěž.
-
-
Pro zjištění hluku z dopravy byla německá výpočtová metodika Schall 03.
Průběh šíření hluku je dokumentován izofonovými pásmy s doplněním
výpočtových bodů. Výsledné hodnoty výpočtových bodů jsou korigovány na
vliv odrazů od fasád objektů, před kterými jsou umístěny. Hladiny
akustického tlaku jsou stanoveny pro dopadající zvukovou vlnu.
Nejistota výpočtu je do 2 dB.
-
-
Postup výpočtů:
-
1) Na základě přímého akustického měření jsou stanoveny hlučnosti
jednotlivých typů vlakových souprav
-
2) Je vypracován výpočtový model a je proveden výpočet s intenzitami
dopravy pro stávající stav. Porovnáním naměřené a vypočtené hodnoty je
ověřena platnost modelu.
-
3) Do ověřeného modelu jsou dosazeny intenzity vlakové dopravy pro rok
2016 - stávající stav a jsou provedeny výpočty zatížení hlukem z dopravy
pro denní a noční dobu.
-
4) Do modelu jsou dosazeny intenzity vlakové dopravy pro rok 2000 a jsou
provedeny výpočty zatížení hlukem z dopravy pro denní a noční dobu -
stav před 1. 1. 2001.
-
5) Je provedena úprava modelu zohledňující rekonstrukci kolejového
svršku, změnu intenzit dopravy pro výhledový stav a je proveden výpočet
dopravy pro denní i noční dobu (Výhledový stav pro rok 2030 - Stav
po rekonstrukci)
-
6) Je proveden návrh protihlukových opatření pro výhledový stav a je
proveden výpočet dopravy pro denní i noční dobu (Výhledový stav - Stav
po rekonstrukci s protihlukovými opatřeními – doloženo graficky)
-
-
Pro názornost šíření hluku jsou doloženy zákresy izofonových polí se
zaznačením 46 výpočtových bodů. Výpočtové body jsou umístěny ve
vzdálenosti 2 m před okny obytných místností.
-
-
Tabulka měřených a modelovaných hodnot v 10 určených měřících bodech
-
-
Poznámka: Rozdíl měření je jen
pro bod M3 v Matyášově ulici, kde to autoři studie vysvětlují odclonění
stojícím vlakem po dobu měření. Tomu příliš nerozumím, to opravdu nešlo
měření zopakovat až vlak na odstavné koleji nebude? Modernizace uzlu
bude stát velké peníze a základní měření pro hlukovou studii se takto
odbývá, tak moc se spěchá, jistě na úkor kvality odvedené práce ....
-
-
VYHODNOCENÍ:
-
Výpočtový model prokazuje, že ekvivalentní hladiny akustického tlaku
od provozu na
-
železniční trati jsou dominantním zdrojem hluku v posuzovaných
lokalitách pro denní i noční dobu. Pro zjištění, zda je možné použít
hygienický limit pro starou hlukovou zátěž, byla rekonstruovaná trať
rozdělena na tři úseky a prokazovalo se, zda oproti roku 2016 došlo u
nejzatíženějších objektů k nárůstu do 2,0 dB oproti roku 2000.
-
-
Úsek č. 2 se nachází mezi kilometráží 246,6 a 246,83. V tomto úseku
dochází ke směrovým změnám vedení koleje osobní dopravy. I přes změnu
vedení koleje nedojde v tomto úseku o navýšení hlučnosti o více
než 2 dB, a proto byl uznán hygienický limit s korekcí pro starou
hlukovou zátěž. V úsecích č. 1 a č. 3 taktéž nedošlo k nárůstu o
více než 2 dB, proto je i zde možné uznat hygienický limit s
korekcí pro starou hlukovou zátěž.
-
-
Návrh protihlukových opatření byl primárně zaměřen na ochranu
venkovního chráněného prostoru staveb. Pro návrh protihlukových
opatření (protihlukových clon) byly uplatněny zjednodušené podmínky pro
jejich umístění (vzdálenost od osy koleje 3,3 m). Pro návrh
protihlukových opatření byla rozhodující noční doba, do které je
koncentrována větší část nákladní dopravy.
-
-
Poznámka: pokud V znamená východ
tak lze těžko uvěřit, že východní fasáda
červeňáku
(tedy ta odvrácená od kolejí) je nadlimitně zasažena hlukem od železnice. Podobně
tomu je i na dalších domech v ulici Masarykově a
Pernerově.
Zřejmě si autoři studie pletou světové strany. Třeba si toho pletou
více...
-
Ve výpočtovém modelu dochází k překročení hygienického limitu i po
návrhu protihlukových stěn u výpočtových bodů: V9 (4NP); V13
(8NP); V33 (4NP) a V34 (3NP a 4NP). Z tohoto důvodu byla u objektů (viz
Tab. 4) navržena změna způsobu větrání u všech
-
obytných místností, která má umožnit výměnu vzduchu jiným způsobem, než
okny do hlukem nadlimitně zasažené fasády.
-
U objektů s navrženou změnou způsobu větrání budou realizovány buď
vzduchotechnické jednotky zajišťující nucené větrání, nebo budou
instalovány okna s větrací štěrbinou. V případě použití větracích
štěrbin musí být zajištěn odtah vzduchu z místnosti.
-
V případě použití oken s větracími štěrbinami bude v další fázi projektu
přesně definováno, které z oken se nachází v obytné místnosti a tato
okna budou vyměněna.
-
Objekt Sadová 1250, Česká Třebová, (Dopravní a vzdělávací institut ČD)
parc. č. 595/1, k. ú. Česká Třebová - výpočtový bod V9 je v
současnosti majetkem ČD, a.s. V objektu se nacházejí dva byty na
odvrácené straně od kolejí, avšak jejich využívání je naplánováno pouze
do konce roku 2017. Objekt bude nadále využíván pouze pro
krátkodobé ubytování v rámci vzdělávacích akcí. Pokud se zde od roku
2018 nebudou nacházet bytové jednotky, tak by bylo vhodné změnit užívání
objektu v katastru nemovitostí. V tomto případě by se u tohoto objektu
nemusely řešit individuální protihluková opatření.
-
-
Tabulka: navržené protihlukové clony
-
Celkem
měří navržené protihlukové clony na katastru města 5764
metrů.
-
vedou v celé délce od Korada až k sídlišti Lhotka.
-
Z toho mají podle
návrhu
-
výšku 3 metry v délce 1003
metrů,
-
výšku 4 metry v délce
724 metrů
-
výšku 5 metrů v délce
4037 metrů.
-
-
Více než složité tabulky
napoví čtenáři názorné znázornění situace na hlukových mapách. Aby byly dostatečně názorné,
jsou zveřejněny po jednotlivých úsecích.
-
Hodnoty akustického tlaku
jsou znázorněny také barevně, viz legenda.
-
Jsou zde také vyznačeny jednotlivé
výpočtové body, pro které jsou v hlukové studii vypočtené hodnoty
uvedeny v rozsáhlých tabulkách.
-
V hlukové studii jsou zvlášť
připravené mapy pro denní a noční dobu. Dále uvedené mapy jsem
vybral (zatím) z mapového znázornění pro denní dobu (pro rok
2030).
Legenda k mapám je přiložena
|