-
V závěru
dubna t.r. oslaví významné životní jubileum ředitel Kulturního centra
doc. Mgr. František Preisler, připsal si další životní desítku. Do
České Třebové patří jako člen významného rodu Preislerů, který měl
velký podíl na formování kulturního života České Třebové v posledních
více než sto letech.
-
Vnímal jsi již ve
svém mládí spolunáležitost k rodu Preislerů, tím tedy také k České
Třebové?
-
Otec byl opravdový „Třebovák“.
Pracovně byl velmi vytížen, ale nenechal si ujít příležitost ve volných
chvílích zajet do svého rodného města, Pravidlem se stala dovolená na
Švabinského chatě, kde oba moji rodiče trávili vždy celé dva měsíce
svých divadelních prázdnin. A já přirozeně také. Později jsem ve
Třebové dokonce brigádně pracoval u Domovní správy (jako pomocník
pokrývače) abych si vydělal nějaké peníze – třeba na motorku „Pionýr“.
Také dirigentská profese zaváděla tatínka do Třebové. Občas stanul před
Orchestrálním sdružením Smetana, přivedl řadu zajímavých sólistů. Také
jsem zde pod ním v orchestrálním sdružení jednou hrál na basklarinet
- nástroj, který ve Třebové vůbec nebyl. Hrál jsem na něj sólo
v Písních potulného tovaryše Gustava Mahlera. To byl pro mne jako
tehdy šestnáctiletého chlapce obrovský zážitek...
-
Nejkrásnější
dobou v životě každého je doba studií. Byla to zlatá šedesátá...
-
To je na velmi dlouhé
povídání a vzpomínání na dobu gymnaziálních studí, kde vznikl zárodek
budoucích divadelních úspěchů řady pozdějších osobností. Musím jmenovat
několik svých kolegů : Honza Kanyza, Petr Novotný, Pavel Dostál, Hana
Maciuchová, Ivana Koktová, Richard Pogoda .... a také zmínit hru, která
měla i mezinárodní úspěch - inscenace hry E. Kästnera Emil a
detektivové. Hrál jsem Emila a tato inscenace byla vybrána na Festival
amatérského divadla do Londýna. Byl to velký zážitek v době, kdy se nám
o zahraničí vlastně ani nesnilo.
-
Jak začala tvoje
cesta k divadlu?
-
Od dětství jsem byl
přesvědčen, že budu dělat divadlo – budu hercem a tak jsem v roce 1966
jel dělat zkoušky na DAMU. Dokonce jsem pro to přesvědčil i Honzu Kanyzu.
Kanyza nakonec přijat byl, mne se to nepodařilo. Byl jsem sice pány
profesory ujištěn, že budu přijat o rok později, ale má „ješitnost“ mne
od dalších pokusů v hereckém oboru odradila. Tak jsem složil přijímací
zkoušky na JAMU v Brně - obor operní režie. Profesor Wasserbauer však
měl nekompromisní podmínky – praxi v divadle a věk 20 let. Musel jsem
dva roky čekat. Nastoupil jsem v olomouckém divadle jako inspicient
opery a získal opravdu skvělou praxi. Od roku 1968 do roku 1973 jsem
studoval JAMU, ale také často spolupracoval s olomouckým divadlem jako
asistent režie. Ve stejném ročníku (ale obor činoherního
herectví) studovali společně se mnou Polívka, Zedníček, Bartoška,
Heřmánek atd. Spolu jsme také absolvovali „vysokoškolskou vojnu“.
Jednou v týdně jsme si společně žili neskutečné legrace a ještě jsme
společně bydleli na koleji, která byla malá, zastrčená, ale obývali ji
jen „jamáci“.
-
Ještě během studií jsem se
v r. 1972 oženil s Vlastou Ployharovou, sólistkou olomoucké opery,
v roce 1973 se nám narodil syn František....
-
V Olomouci jsi
však nezůstal...
-
To mé umělecké působení,
které bylo velmi bohaté, lze rozdělit do čtyř etap: Olomouc,
zahraničí, Brno a opět zahraničí. V olomouckém divadle jsem působil od
r. 1973 do roku 1983 a nastudoval jsem zde 22 premiér především oper,
ale i operet a muzikálů. Pak to bylo Estonsko a Jugoslávie, dále
brněnská etapa (1983 – 1992) a pak už vlastně Slovinsko (1992 – 2000).
-
Do České Třebové
jsi se stěhoval z Brna, lze soudit, jsi zde pevně zakotvil a máš zde
mnoho přátel.
-
Práce v Brně byla
nesmírně náročná. Šéfoval jsem Janáčkově opeře tedy gigantu o 300
zaměstnancích, zároveň působil pedagogicky na JAMU a byl vedoucím
Komorní opery. Zpočátku jsem dojížděl z Olomouce – tam třeba dopoledne
zkoušel, odpoledne jsem jel autem do Brna , tam přednášel, pak zkoušel
v Komorní opeře a v noci domů do Olomouce a tak se to opakovalo každý
den až do doby, kdy jsme se do Brna přestěhovali. Moje žena
předčasně ukončila svou bohatou pěveckou a kariéru a rozhodla se mne
následovat. Šéfování v Brně bylo velmi náročné, ale také plné krásných
zážitků. Režijně jsem nastudoval 8 oper na velké scéně Janáčkova
divadla a stejné množství na scéně Komorní opery. Celkově mám na svém
kontě 69 premiér oper, operet a muzikálů...
-
Jedna z životních
i tvůrčích etap se týká zahraničí...
-
Mé zahraniční působení
započalo v Estonsku ve městě Tartu. Já jsem tam inscenoval Janáčkovu
Její pastorkyni – vlastně jako prvního Janáčka v Estonsku. Ta
inscenace způsobila nebývalý rozruch v divadelním světě. Obdržel jsem
cenu za nejlepší inscenaci roku v celém SSSR.
-
A potom přišel
Maribor.
-
Prakticky ihned jsem
dostal nabídku na inscenování Janáčka ve slovinském Mariboru (tehdejší
Jugoslávie). Obrovský úspěch, nabídka stálého angažmá za „snových“
podmínek. - Nemohl jsem to ale přijmout, měl jsem mnoho vazeb na domov
a tak zůstalo jen při stálé spolupráci a splnění nabídky na
inscenování „Příhod Lišky Bystroušky“ v Národním divadle v Lublani.
Maribor mně dal ještě jednu nabídku – vybrat si operu, kterou tam budu
v nejbližší době inscenovat. Najít něco po Pastorkyni nebylo vůbec
lehké. Přišel jsem se šokujícím návrhem inscenaci Porgy a Bess (G.Gershwin).
Všichni mě považovali za blázna, ale já jsem měl již zkušenost
z inscenování v Olomouci a věděl jsem, co tato opera udělá s divákem.
Nemýlil jsem se. Inscenace byla okamžitě nominována na Jugoslávské
soutěžní bienále operních divadel a tam (což se dosud nikdy nestalo)
dostala všech osm udělovaných cen. Včetně ceny za nejlepší inscenaci a
nejlepší režii. Pak ještě Prodaná nevěsta v Lublani. Při zkouškách mne
zastihla zpráva o úmrtí otce. Odjel jsem rychle domů na týden přerušil
zkoušky, pak inscenaci dovedl k premiéře. Přišla však jiná nabídka –
místo režiséra v Brně. To byl můj sen, ne Praha, ne zahraničí, ale
divadlo v Brně, to bylo mé přání. Nastoupil jsem jak režisér a pak byl
jmenován šéfem opery na dlouhých a nelehkých sedm let.
-
Do Mariboru jsi
se ale nakonec ještě vrátil..
-
V roce 1992 jsem dostal
nabídku – opět z osudového Mariboru na inscenování Figarovy svatby.
Přijal jsem s vědomím, že pokud to jen trochu půjde, ukončím šéfování
i jiné svazky s divadlem v Brně. A šlo to. Dostal jsem řadu nabídek a
tak svazek v Brně ukončil. Důvod byl prostý – operní divadlo se začalo
ubírat jiným směrem, než který jsem si představoval já. Byl jsem
vychován i vyškolen k pokorné službě autorům, jejichž díla převádím na
jeviště. Tady začalo neblahé období „režisérizmu“ tedy předvádění
především sebe sama a to bylo proti mému přesvědčení. V zahraničí to
po mně nechtěli, měl jsem dost nabídek na inscenováni lákavých titulů,
ke kterým bych se asi nikdy nedostal a navíc později se vyskytla
možnost spolupráce se synem Františkem a to nás oba nadchlo. V Lublani
jsme inscenovali (já opět) Prodanou nevěstu a Hugenoty (G.Meyerbeer).
-
Vztah k hudbě se
prolínal i v rodinném životě, manželka byla vynikající sopranistka,
syn František byl vynikajícím dirigentem o jehož angažmá stály přední
velké orchestry.
-
František byl mimořádný
talent, v oblasti hudby a divadla uměl vše a všechno se mu dařilo. Ale
také jej to velmi spalovalo. Naše umělecká spolupráce nebyla příliš
častá, ale byla skvělá. Už jsem se zmínil o Lublani, ale
nezapomenutelný zážitek byla naše příprava a realizace inscenace
Madame Butterfly pro Taiwan. Zkoušeli jsme v Praze, několik sólistů
bylo z ND v Praze, výtvarná stránka a agentura byla původem z
„ostrova“. Tam jsme vše dolaďovali, zkoušeli a uskutečnili asi 6
představení v různých částech ostrova.
-
Od roku 2001 jsi
působil 14 let jako ředitel českotřebovského Kulturního centra, z tvé
iniciativy se podařilo rekonstruovat varhany v kostele sv, Jakuba a
také ve sv. Kateřině, díky spolupráci s tvým bývalým kolegou z JAMU
doc. Zdeňkem Pololáníkem vznikl varhanní festival a předtím sotva
vytvořený hudební festival Antonína Bennewitze dosáhl nebývalého
rozmachu. Bylo toho ovšem mnohem více...
-
Myslím, že většinu
předsevzetí, se kterými jsem do funkce přicházel, se podařilo naplnit.
Kulturní centrum se přestěhovalo z Národního domu do rekonstruované
budovy s nově vybudovanou výstavní síní, bylo zavedeno divadelní
předplatné, ve kterém bylo v programové nabídce hudební divadlo, tedy
opery, operety nebo muzikály, došlo k pevnému zakotvení Kruhu přátel
hudby do koncertního plánu Kulturního centra. Udržely se dobré
podmínky pro práci DS Hýbl i Velký swingový orchestr, vznikla výtvarná
skupina Maxmilián. Podařilo se realizovat rekonstrukci Malé scény,
která byla po převzetí městem vlastně v havarijním stavu - nebylo to
vždy jednoduché. Díky tomu mohl pokračovat v práci i Loutkářský odbor,
což je již v regionu spíše rarita. Díky kontaktům a spolupráci s
tehdejším ministrem kultury Pavlem Dostálem se podařila nejen dotace
na rekonstrukci varhan v rotundě sv. Kateřiny, ale také na úpravu
chaloupky Maxe Švabinského v Kozlově. Podařil se nákup kvalitního
koncertního klavíru, digitalizace kina. Ve funkci předsedy kulturní
komise jsem se velmi snažil bojovat za zlepšení podmínek pro muzeum
nebo i městskou knihovnu. Měl jsem štěstí i na pochopení mých záměrů
ze strany vedení města. (foto z návštěvy ministra Pavla
Dostála v KC)
Intenzivně jsi se
věnoval zvýšení prestiže hudebního festivalu Antonína Bennewitze,
který jsi převzal jako sotva narozené dítě. V posledních letech se
festival změnil, stal se z velké části spíše "promoakcí" houslisty a
manažera Jaroslava Svěceného. Zdá se, jako bychom na program tohoto
festivalu měli jen malý vliv. Na festivalu jsou zařazeny koncerty,
které jsou běžně v nabídce i v jiných městech. Diskutuje se o tom, zda
by nebylo vhodnější, kdyby festival řídil nezávislý festivalový výbor
obsazený odborníky. Jak se díváš na tento problém?
Když se
„zrodí“ festival – na profesionální bázi - je vždy velmi nebezpečné
aby se ho nechopila jedna osobnost, zvláště když se jedná o výkonného
umělce. Tady pak může dojít k prosazování vlastních zájmů –
interpretačních, dramaturgických atd. Domnívám se, že cesta je ve
zřízení festivalového výboru v jehož čele by byl předseda a výbor by
ovlivňoval směr festivalu.
Tvoje působení se
nesoustřeďovalo jen na práci v Kulturním centru, bylo mnohem širší ,
jako významná osobnost jsi se např. aktivně zapojil do dramaturgie a
programu festivalu Smetanova Litomyšl. I nyní po odchodu z funkce máš
práci ve vlastním hudebním vydavatelství...
Smetanova Litomyšl
je mou srdeční záležitostí. Jako šéf brněnské opery jsem velmi
intenzivně spolupracoval s tímto festivalem. V určitém krizovém
období jsem pomohl překlenout hrozbu zániku festivalu. Finanční
kompenzace hostování brněnského souboru byla snížena na symbolickou
úroveň a krizi se podařilo tímto krokem překonat. Syn František se
také pro tento festival velmi angažoval – společně jsme inscenovali
vlastně jedinou „vlastní premiéru“ Smetanovy Litomyšle“ – Smetanova
Dalibora. I jeho poslední koncert byl právě v Litomyšli.... Od
roku 1992 mám agenturu, která vydává noty. Spolupráce se Zdeňkem
Pololáníkem je dominantní. Vydal jsem všechny jeho varhanní skladby,
mše, a nyní i operu „Noc plná světla“. Ta práce mne baví a obohacuje.
Velmi děkuji
rozhovor, přidávám svoje blahopřání k narozeninám, hodně zdraví a
pohody, těším se na další spolupráci.
Milan
Mikolecký
-
Myslím, že velmi zajímavým doplňkem tohoto rozhovoru bude uvedení
přehledu všech provedených inscenací oper z let 1973 - 2000.
Napočítali jsme jich 69 - všechny tato inscenace režíroval doc. Mgr.
František Preisler.
-
PŘEHLED REŽIÍ Doc. Mgr. Františka Preislera - na tomto odkazu
ZDE
-
Dalším zajímavým doplňkem rozhovoru je ještě další odkaz na dříve
publikovaný příspěvek Ing. Zdeňka Preislera (Františkova strýce), ve
kterém se zaměřil na historii rodu Preislerů
-
HISTORIE RODU PREISLERŮ (Ing. Zdeněk Preisler) - ZDE
|