-
Začíná hlasování o největší byrokratickou absurditu
-
Někdy se zdá, jako by si veřejná správa myslela, že podnikatelé a
živnostníci nemají nic jiného na práci, než procházet nejrůznější
vyhlášky, nařízení a že jejich nejlepší zábavou ve volném čase je
připravovat se na celou řadu roztodivných kontrol, které na ně můžou
dopadnout. Cílem
vyhlašování Absurdity roku je upozornit na to širokou veřejnost,
podpořit podnikatele a přimět veřejnou správu k sebereflexi i nápravě.
A to se daří. Celá řada absurdit z předchozích let už ze zákonů navždy
zmizela. A to je ambicí i letošního ročníku. Absurdní předpisy
nominovala i letos veřejnost z řady podnikatelů a různých oborových
asociací, svazů a cechů. O vítězné absurditě rozhoduje veřejnost v
on-line hlasování. Hlasovat, a zvýšit tak šanci na odstranění konkrétní
absurdity, je možné do 30. dubna 2018 na www.firmaroku.cz
a www.zivnostnikroku.cz
–
zde.
- Letošní nominace:
-
Zákaz prodeje alkoholu, tabáku a
co všechno ještě…
- Prodejci pozor! Tabulka s
nápisem „Zákaz prodeje alkoholických nápojů a tabákových výrobků
osobám mladším 18 let“ nemusí stačit. Prodejci, kteří prodávají kromě
tabákových výrobků také kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené ke
kouření nebo elektronické cigarety, mají povinnost zmínit v textu
informujícím o zákazu prodeje předmětného zboží osobám mladším 18 let
výslovně všechny druhy tohoto zboží, které jsou na daném místě
prodávány. Možná nebude dlouho trvat a budeme mít hospody, prodejny nebo
třeba sedadla řidičů autobusů polepená spoustou vyhlášek, co se smí a co
zase naopak nemůže. Vzhledem k tomu, že u alkoholu a tabáku může být
výčet zboží poměrně dlouhý, zákon nově stanovuje minimální požadovanou
velikost písma textu zákazu prodeje na 2 cm (oproti původním 5 cm).
Takže čitelné to nebude, číst to také nikdo nebude, ale být to musí –
jinak šup!, pokuta.
-
Řídit autobus ano, traktor ne
- Řidičské oprávnění skupiny T
(traktor) je na rozdíl od ostatních řidičských skupin platné pouze
v zemi jeho vydání. Česká republika tak neuznává řidičské oprávnění
skupiny T získané například na Ukrajině. Zahraniční pracovník tak nemůže
v ČR jezdit s traktorem, zatímco řídit například autobus může bez
problémů. Paradoxně tak ukrajinskému řidiči, který zodpovídá za
cestující v autobuse, je v ČR řidičské oprávnění uznáno, ale
traktoristovi, který zpravidla při své práci zodpovídá pouze za svůj
život, to umožněno není. V době, kdy se zemědělské podniky potýkají
s nedostatkem pracovních sil a kdy je i z vládní úrovně nejrůznějšími
opatřeními a projekty podporováno zaměstnávání pracovníků z Ukrajiny, se
tato věc stává mírně řečeno nepochopitelnou. Pokud u nás chceš jezdit
s autobusem, prosím, pokud projíždíš jako řidič kamionu, není problém,
chceš jezdit s traktorem po poli – tak si svůj řidičák strč za klobouk!
Doplnit písmenko „T“ by možná stálo za to. Asociace soukromých
zemědělců
-
Zadržování odpočtů DPH
- Daňové kontroly jsou běžným
nástrojem daňového řízení. V průběhu takové kontroly dodržování
povinností podnikatele na dani z přidané hodnoty však není podnikateli
vrácena DPH. Vzhledem k tomu, že v praxi bývají kontroly protahovány na
měsíce až roky, ovlivňuje takový postup negativně finanční stabilitu
firmy a může ohrozit samu její existenci. Třeba kvůli případným
pochybnostem ohledně jedné transakce váznou podnikateli prostředky na
účtu finančního úřadu v souvislosti s celou řadou dalších nesporných
obchodních případů.
Účinná a rychlá obrana proti tomu neexistuje. Případů, kdy
blokování nadměrných odpočtů DPH tíživě doléhá na firmy, je celá řada.
Podnikatelé o nich neradi mluví, aby proti sobě ještě víc nepopudili
finanční úřad. Ačkoli se finanční správa hájí tím, že celková částka
zadržovaných odpočtů DPH dlouhodobě klesá, praxe stále znepříjemňuje
firmám život. Úřední postup Finanční správy ČR - Nominovala
Hospodářská komora ČR
-
A nezapomínat na preventivní
zdravotní prohlídky!
- Každý zaměstnavatel má
povinnost uzavřít smlouvu s lékařem, kam budou povinně chodit
zaměstnanci na preventivní lékařské prohlídky a které zaměstnavatel
platí samozřejmě ze své kapsy. V nejméně rizikovém pracovním prostředí
je povinnost zaměstnavatele zajistit preventivní prohlídku jednou za
šest let, pro zaměstnance starší padesáti let jednou za čtyři roky.
Každý pojištěnec má ale ze zákona možnost využít preventivní zdravotní
prohlídky jednou za dva roky. Také zaměstnavatel má možnost v případě
pochybností poslat zaměstnance na mimořádnou prohlídku. Takže nařizovat
všem bez výjimky preventivní zdravotní prohlídky postrádá smysl, dubluje
už existující možnost – ale zato finančně a organizačně zase pěkně a bez
pardonu dopadá na zaměstnavatele. Vyhláška č. 79/2013 Sb., o
pracovně lékařských službách a některých druzích posudkové péče, § 11
odst. 2
-
Školení řidičů služebních vozů, aneb proč řidičák nestačí?
- Těžko říct. Člověk může mít
řidičák desítky let, najezdit ročně desetitisíce kilometrů, ale přesto
si musí v práci na školení řidičů zase a dokola vyposlechnout pár
obecných pouček – hlavně se podepsat na prezenční listinu a je to.
Povinnost zúčastnit se školení řidičů vyplývá ze zákoníku práce a týká
se všech zaměstnanců, kteří fyzicky řídí služební vozidlo. Zaměstnavatel
tak musí myslet na to, aby i „řidič referent“, který do služebního vozu
sedne sotva dvakrát do roka – i když jezdí svým autem do práce třeba
každý den – byl řádně proškolen. Z hlediska obsahu, rozsahu a ověření
znalostí se zákoník práce neodvolává na nic, podle čeho by mělo být
školení prováděno, a tak to v praxi také leckdy vypadá. Záleží pouze
na zaměstnavateli, jak znalosti, dovednosti a zkušenosti ověří. Jen zase
další náklad za proškolení a povinnost, která v podstatě nerozšiřuje to,
co člověk s platným řidičským oprávněním dávno zná. Zákon č. 262/2006
Sb., zákoník práce, §103 odst. 2
-
Potravinářský průkaz. Zdraví nadosmrti
- Potravinářský průkaz vydává
zpravidla praktický lékař na základě prohlídky. Prohlídka by měla
prokázat, že jste zdrávi a že netrpíte žádnou infekční chorobou. Vydává
se i na dobu neomezenou a jeho funkce pak spočívá už jen v jeho
předkládání kontrolním orgánům. Držitel průkazu s neomezenou platností
totiž celé roky nemusí na žádné kontrolní vyšetření. K čemu je ale
takový doklad, kterým se může vesele prokazovat osoba bez ohledu na svůj
aktuální zdravotní stav? Přinejmenším administrativní zbytečnost – už
také vzhledem k tomu, že takový průkaz nenahrazuje vstupní lékařskou
zdravotní prohlídku. Alespoň spotřebitelům se teď asi trochu ulevilo…
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, § 19 odst. 2
|