Českotřebovský deník vychází na internetu denně právě 15 let
Právě
před 15 lety dne 3. května 2003 vyšlo první číslo Českotřebovského
deníku na internetu. Od té doby pak prakticky každý den včetně sobot
a nedělí, každý den se na webu
www.zpravodaj.probit.cz
něco mění a přidává. Informace jsou za celou tuto dobu uchovány,
avšak zpřístupněny jsou veřejně jen z části, to vzhledem k nedostatku
webového prostoru. Jsou to totiž již statisíce příspěvků a
fotografií, stovky gigabajtů. Plně přístupné jsou soubory do
stáří cca 3,5 roku, tedy od ledna 2015 do dneška. Další příspěvky od
roku 2010 jsou přístupné jen bez fotografií a ty předchozí jsou zatím
k dispozici jen na redakčním serveru a příspěvek zde lze vyhledat a
zaslat elektronickou poštou. Na Internetu se první články z
Českotřebovského zpravodaje objevily již v roce 1997 díky spolupráci
s Dislokovaným pracovištěm DFJP v České Třebové ještě v době, kdy
bylo k dispozici jen vytáčené telefonní připojení k internetu..
Postupně články
přibývaly. Ukázalo se, že návštěvnost stránek se bude zvyšovat,
bude-li zajištěna pravidelná aktualizace příspěvků.Těch bylo pořád
dost, čekaly na zveřejnění v tištěném vydání zpravodaje. Tak vznikl
nejdříve týdeník a od 3. května 2003 potom elektronický deník. Od
této doby mám tedy postaráno o večerní program...
Tuto práci jsem
zajišťoval samozřejmě vedle svého zaměstnání, za kterým jsem dojížděl
35 let do Ústí nad Orlicí. Dnes už nikam nejezdím a mohl bych mít
více času. Pravda to ale není, každý den přichází desítky mailů a
práce roste pod rukama.... Doba se zrychlila, tištěný měsíčník
nestačí, je třeba rychle reagovat, dávat aktuální zprávy. Ty
jsou pak samozřejmě trochu jiné než v tisku. Elektronický deník může
rychle reagovat, osloví dnes 900 - 1000 návštěvníků stránek denně,
přes 300 000 ročně.. V případě elektronického deníku odpadá
distribuce tiskoviny, aktuálně si mohou zprávy z České Třebové
přečíst třeba krajané v Německu, ale i v Austrálii, Americe i
Japonsku.
Českotřebovský deník
bude pokračovat, věřím, že se jistě dočká své "dospělosti" a že bude
dále potřeba.
Milan
mikolecký
Zahajovací víkend letošní
letní sezóny na Pekláku
Sezónu v
bike parku a na terénních
kárách startujeme 5.5. prodlouženým víkendem 5.-8.5.
Jezdíme denně 10-18 hodin. Odkazy
na dvě akce které u nás budou probíhat o víkendu 12-13.5.
Velká testovací akce kol Scott:
https://www.facebook.com/events/973929329455359/
Škola jízdy na kole pro začátečníky i pokročilé:
http://dolekop.com/kurzy-a-akce
Otrava ryb v
Třebovce
Od Bezděkova po Chmelnici jsou v Třebovce na úseku od
Bezděkova po Benátky od 3. 5. mrtvé ryby. Případ je šetřen inspekcí
životního prostředí. Pravděpodobný původce otravy, odkud unikly
jedovaté látky do vody se šetří, zřejmě šlo o selhání obsluhy při
manipulaci a chemickými látkami. Na vině tedy bude pravděpodobně
lidský faktor v jednom významném českotřebovském podniku. Ryby budou
z koryta řeky odstraňovány členy MO ČRS během sobotního dopoledne
4.5. Večerní déšť však zvedl vodu v Třebovce a vodu zakalil, mrtvé
ryby mohly být spláchnuty po proudu do dalších lokalit. Jejich
odstraňování bude proto složitější. Škoda však nebude malá.
COOP Diskont
otevírá v pátek 4.5. v 8 hodin
Zatímco Pošta partner je již v provozu od 2. května, v pracovní
dny od 10 - 17 hodin a ještě také v sobotu od 9 do 12 hodin, tak
prodejna potravin se ještě ve čtvrtek připravovala k otevření
pro zákazníky. Nové regály se plnily zbožím, zkoušel se pokladní
systém. uspořádání prodejny o prodejní ploše 450 metrů čtverečních
je proti předchozímu stavu zcela změněno. Není to mimořádně velká
plocha, ale rozhodně zajímavě uspořádaná a vybavená, bude zde radost
nakupovat. Aspoň toho tolik při nákupu nenachodíte. Parkoviště je připraveno
přijmout první zákazníky. COOP DISKONT bude poprvé otevřen v pátek
od 8 hodin ráno. (mm)
Město přišlo o možnost budoucího rozšíření budovy krytého bazénu
V loňském roce zastupitelstvo města akceptovalo doporučení rady města
a odmítlo nabídku majitele nemovitosti na odkoupení restaurace Sauna
v těsném sousedství krytého plaveckého bazénu s tím, že v budoucnu by
měla o odkup usilovat městská společnost Eko Bi, která má budovu
krytého bazénu ve svém základním jmění. Odkupem by vznikla šance na
další rozšíření poskytovaných služeb. Konkurence mezi bazény v
regionu se přiostřuje a bude záležet na tom, co který bazén nebo
relaxační centrum nabídne.
Brzy potom se ukázalo, že odmítnutí nabídky nebylo dobrým
rozhodnutím, město mělo reagovat a především komunikovat jinak.
Majitel nemovitosti nabídl odkoupení nemovitosti svému nájemci, tedy
Petře Kosárové. Ta na nabídku kývla a zřídila zde unikátní "Dětskou
ZOO", kavárnu s areálem pro děti. Odkoupení nabízené nemovitosti
nebylo dlouho uvedeno na katastrálních mapách a to bylo využito
pro mlžení a "informace" v tom smyslu, že město přece jen nabízený
objekt získá. Nyní je všechno jasné, o šanci na rozšíření prostor pro
krytý bazén jsme přišli. Město tak "utřelo nos", přišlo o
zajímavou možnost rozšířit nabídku služeb krytého bazénu a to vlastní
vinou. (mm)
"Květinový záhon" na Tyršově náměstí (výsadba 2017) stál 154 tisíc Kč
Výsadby
na ploše podél silnice I/14 před Gymnáziem v České Třebové byly
realizovány v roce 2017, cena činila 127 465,50 Kč (cena bez DPH), 154
233,30 Kč (včetně DPH).
Výsadby realizovala a dílo fakturovala Ing. Renata Břeňová, IČ 656
88 015.
Informace byly vyžádány na základě zákona č. 106/1999 Sb., o
svobodném přístupu k informacím a zveřejněny v plném znění (tedy
i s dalším údaji) na
webové stránce města.
Letos v dubnu se zde dělaly
další úpravy: byla zejména postavena zábrana mezi dlážděnou částí a
zmíněným záhonem.
Oplocení květinového pásu
(záhonu) podél silnice I/14 bylo realizované 24.04.2018. Cena činila
29.395,00 (cena bez DPH), 35.568,00 Kč (včetně DPH). Občanům se
opatření nezamlouvá, zejména proto, že vyhání chodce při přecházení
ulice až na chodník "U Chmelíků", kde je díky provozu vozidel jedoucích
od Skalky za zatáčkou přecházení ještě nebezpečnější než přímo z
chodníku vedoucího od Farářství v ulici Krátké. Přitom chodec při
přechodu v tomto místě žádné předpisy neporušuje. Instalace zábrany
nebyla podle vyjádření publikovaného na webových stránkách města
projednána ani s odborem dopravy ani Dopravním inspektorátem Policie
ČR. V
původním projektu úprav chodníků podél I/14 nebyl zmíněný zákon doveden
až k vjezdu do ulice Krátké, viz dále uvedený obrázek.
Úprava na současný stav byla
provedena tedy nad rámec schválené projektové dokumentace. Provedené
úpravy však byly zřejmě nakonec zkolaudovány.
Poděkování
za vstřícnost a lidský přístup
Poděkování patří všem v ordinaci
očního lékaře MUDr. Ondřeje Blohoně. S velmi srdečným a lidským
pochopením jsme se jinde v takové míře nikde nesetkali.
Děkují Malínkovi, Česká Třebová.
Silnice 315
na Hrádek a Choceň bude dlouhodobě neprůjezdná
velká
etapová rekonstrukce
Stavební činnost na
silnici II/315 bude pokračovat i nadále. Pardubický kraj na této
spojnici mezi Ústím nad Orlicí a Chocní postupně připravuje
několikaetapovou modernizaci, která povede k většímu komfortu
cestování, ale taky zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Rada
Pardubického kraje na svém posledním jednání schválila výběr
dodavatele na rekonstrukci další etapy v úseku Loučky až po
křižovatku se silnicí III/36016. Předpokládaná cena podle projektové
dokumentace činila 94,5 milionů korun bez DPH. V rámci výběrového
řízení se cenu realizace podařilo snížit na 71,6 milionů korun.
Radní zároveň schválili zahájení výběrového řízení na další úsek od
zmíněné křižovatky až po obec Hrádek v délce 700 metrů a
předpokládané ceně 60 milionů korun.
„Pro rekonstrukci velmi
důležité spojky mezi Ústím nad Orlicí a Chocní využíváme finanční
prostředky v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a
postupně jednotlivé etapy soutěžíme a zahajujeme. Po velikonočních
prázdninách jsme obnovili stavební činnost na části komunikace
v průtahu obcí Hrádek, kde počítáme
s dokončením prací na konci letních prázdnin,
takže autobusová i osobní doprava se na
svoji původní trasu vrátí již od nového školního roku,“ uvedl
hejtman Martin Netolický. „V červnu zahájíme rekonstrukci dalšího
úseku z Louček přes Svatý Jiří, Jehnědí až po křižovatku směrem na
Sloupnici za téměř 72 milionů korun a následně budeme pokračovat od
křižovatky až po Hrádek s tím, že v tomto případě jsou předpokládané
náklady na stavbu před soutěží 60 milionů korun. V rámci přípravy
staveb děláme vše proto, abychom obyvatelům co nejvíce usnadnili
cestování v průběhu úprav. Uvědomujeme si ale, že objízdné trasy
mohou být často komplikované, nicméně v této oblasti jediné možné,“
řekl hejtman Netolický. „I přes snahu zkrátit celkovou dobu uzavírek
bych chtěl občany okolních obcí požádat o větší míru trpělivosti.
Jakmile budou tyto rekonstrukce dokončeny, získá celá oblast moderní
a kvalitní silnice, které lidé jistě ocení,“ sdělil hejtman
Netolický.
Celá stavba z Louček až
po křižovatku na Sloupnici bude probíhat po etapách v úsecích
stanovených plánem, který byl zpracován na základě požadavků orgánů
státní správy a konzultován se starosty všech obcí v území (Jehnědí,
Sudislav, Svatý Jiří, Oucmanice, Hrádek, Sloupnice). „Musíme v rámci
modernizace silnice II/315 zkoordinovat čtyři na sebe navazující
stavby, z nichž poslední by měla být dokončena na podzim 2020, což
samozřejmě není technicky snadné. Samotná stavba mezi Loučkami a
křižovatkou na Sebranice bude realizována po dílčích etapách. Chtěli
jsme především zachovat dopravní obslužnost obcí, zejména Jehnědí a
Sudislavi, které leží uprostřed upravovaného úseku a nemají jiné
kvalitní komunikační napojení než modernizovanou komunikaci II/315,“
řekl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal
Kortyš. „V rámci investice budeme sanovat konstrukční vrstvy
vozovky, včetně nových asfaltových vrstev. Zmodernizujeme příčné i
podélné propustky, včetně souvisejících úprav stávajícího
odvodňovacího systému, postavíme opěrnou zeď a pro zvýšení
bezpečnosti doplníme do kritických míst odpovídající zádržný systém.
Samozřejmostí je modernizace přechodů pro chodce a autobusových
zastávek, což ocení především cestující využívající naší regionální
dopravu,“ dodal náměstek hejtmana Michal Kortyš.
-
V kraji
probíhají konkurzy na pozice ředitelů škol
- Na čtyřicet ředitelů středních
škol a školských zařízení v Pardubickém kraji podstupuje v těchto
dnech konkurzy, které v souladu se školským zákonem vypsal
Pardubický kraj po šesti letech od jmenování stávajících ředitelů.
Za přítomnosti zástupců kraje, ale i dalších odborníků z oblasti
školství a veřejné správy probíhají druhá kola konkurzních řízení,
ze kterých vzejdou nejen noví, ale také do své funkce znovu
potvrzení ředitelé, kteří se funkcí ujmou na dalších šest let.
Kromě středních škol se výběrová řízení týkají také speciálních
škol a pedagogicko-psychologických poraden.
- „Tento postup není ničím
výjimečným, ostatně je využíván také v dalších krajích. Pro
ředitele samotné se také nejednalo o žádné překvapení, jelikož
jsme jim tento postup avizovali na první společné poradě po
krajských volbách. Školský zákon nám tento postup umožňuje a
společně s kolegy jsme se shodli na tom, že konkurzy nám dávají
šanci seznámit se blíže s rozvojovými plány nejen stávajících
ředitelů, ale i dalších adeptů. I v případě, že se do konkurzu
hlásí stávající ředitel, chceme znát jeho vizi do roku 2024,
protože evidujeme řádově 15 škol, kde pociťujeme pokles uchazečů a
studentů. Musíme tak znát, kam chce ředitel školu směřovat,“ uvedl
hejtman Martin Netolický, který se řady výběrových řízení osobně
účastní. „Stejně jako politici musí svůj mandát neustále před
občany obhajovat, a je to tak správně, mají ředitelé možnost
přesvědčit, že jejich plány do budoucna povedou k dalšímu rozvoji
školy, zatraktivnění oborů a přilákání dalších studentů,“ řekl hejtman
Martin Netolický.
- Pardubický kraj vyhlásil celkem
39 konkurzních řízení na obsazení pracovních míst ředitelů nebo
ředitelek škol a školských zařízení zřizovaných krajem. K dnešnímu
dni proběhlo čtrnáct z nich. Jednání konkurzních komisí jsou
neveřejná a konečné rozhodnutí je v kompetenci Rady Pardubického
kraje. „Do 21. března Krajský úřad přijímal přihlášky, v dubnu
probíhala první a v současné době se konají druhá jednání
konkurzních komisí, která potrvají až do června. O vhodnosti,
případně pořadí uchazečů rozhoduje komise po komplexním posouzení
z hlediska přínosu pro činnost dané školy, pro úroveň vzdělávání,
výchovy a hospodaření, s přihlédnutím k předložené koncepci a
výsledku řízeného rozhovoru,“ vysvětlil radní pro školství
Bohumil Bernášek.
V České Třebové
obhajuje místo ředitele gymnázia Mgr. Josef Menšík, který do této
funkce nastoupil před šesti lety.
-
-
Žáci už vědí, zda byli
přijati na střední školy
- Včerejšek byl nejzazším termínem, kdy měli ředitelé
středních škol vyvěsit výsledky prvního kola přijímacího řízení.
Všichni žáci pátých i devátých tříd tak už vědí, zda byli přijati
na střední školy či víceletá gymnázia.
- Žáci, kteří byli přijati, neobdrželi rozhodnutí o přijetí, ale
o svém úspěchu se dozvěděli ze zveřejněného seznamu přijatých
uchazečů, většinou na webových stránkách dané školy nebo jiném
přístupném místě. Přijatí uchazeči mají ode dne vyvěšení 10
pracovních dní pro odevzdání zápisového lístku, kterým potvrdí
svůj zájem studovat na dané škole.
- Nepřijatí žáci ale nemusí věšet hlavu. Řada škol vyhlašuje
další kola přijímacího řízení. Důležitou informací je, že v těchto
kolech přijímaček mohou zájemci podat neomezený počet přihlášek.
- „Všem přijatým žákům gratulujeme a těm, kterým se první
kolo tolik nepovedlo, přejeme hodně štěstí u dalších kol. Na
všechny se pak v září těšíme na některé z našich středních škol,“
komentoval radní pro školství Bohumil Bernášek.
-
-
Mladějovská úzkokolejka
slaví sté narozeniny, provoz obnoven na celé trati
-
Po
patnácti letech, kdy byla historická úzkokolejka z Mladějova na
Moravě na Moravskotřebovsku v provozu pouze v části své trasy, se
dobrovolníkům podařilo rekonstruovat poslední část trati a obnovit
tak muzejní provozí provoz v celé její délce. První vlaky pro
veřejnost do obnovené stanice Hřebeč doly dorazí v sobotu 5. května
2018, téměř na den přesně sto let poté, co Moravské
místodržitelství v Brně projekt výstavby této původně průmyslové
úzkokolejky schválilo.
- Jedenáctikilometrová
mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na
sklonku první světové války pro dopravu tehdy strategických surovin
– lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až o roku 1991, kdy byly
doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli nerentabilitě
uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce využívány původní
parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se nikdy nepodařilo
nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se dochovaly dodnes.
Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku osud ostatních
průmyslových drážek, ale jako unikátní technická památka se stala
vyhledávaným turistickým cílem.
-
-
Sdílení
zdravotních dat i obrazové dokumentace
- Elektronické zdravotnictví, tedy tzv. eHealth, bylo jedním
z témat posledního zasedání krajských radních. Ti rozhodli o
vyhlášení výběrového řízení na dodavatele, který zmodernizuje
stávající systémy pro zobrazení a sdílení obrazové zdravotnické
dokumentace.
-
„Hlavním cílem tohoto projektu je zkvalitnit zdravotnické
služby koordinovaným sdílením informací a obrazových zdravotnických
dat. To by mělo usnadnit práci zdravotnickému personálu a zlepšit
komunikaci mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními,“ uvedl
hejtman Martin Netolický s tím, že tato dílčí část celého projektu
eHealth by dle předpokladů měla vyjít na více než 6 milionů korun.
„Celkem budou v rámci elektronizace zdravotnictví realizovány
tři projekty v celkové hodnotě 45 milionů korun. Velkou část
financí získá kraj z Integrovaného regionálního operačního
programu,“ dodal hejtman.
- „V této fázi dojde k pořízení softwaru a hardwaru, který je
nutný ke zvýšení dostupnosti obrazových zdravotnických dat. Nový
informační systém zajistí vyšší bezpečnost a spolehlivost, umožní
propojení a sdílení dat a informací mezi poskytovateli zdravotní
péče na celorepublikové úrovni,“ konkretizoval radní pro
zdravotnictví Ladislav Valtr. „Informační systémy by měly být
čitelnější a univerzálnější. Lékař z jedné nemocnice se tak
například bude moci jednoduše podívat na zdravotní dokumentaci
pacienta, který byl ošetřen v jiné nemocnici, což personálu výrazně
ulehčí práci,“ vysvětlil radní Valtr.
- „Je to důležitý krok k
dalšímu zefektivnění provozu našich nemocnic při dodržování všech
požadavků na bezpečnost a ochranu dat pacientů. Informace o
nemocných budou rychle dostupné pro zdravotnický personál, bude
možné je sdílet a rychleji rozhodnout o dalším průběhu léčby.
Odstraní se tak bariéry, které limitují zlepšování a podporu
vlastních zdravotnických procesů nebo realizaci nových služeb,“
uvedl generální ředitel Nemocnice Pardubického kraje Tomáš Gottvald.
-
Rekonstruovaná tělocvična v Horním Jelení
-
V Horním Jelení nedaleko Holic byla za
přítomnosti hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického a
starosty obce Petra Tupce otevřena zmodernizovaná tělocvična zdejší
základní školy. V rámci slavnostního otevření se uskutečnila soutěž
O hejtmanův pohár, které se v roli střelce na basketbalový koš
zúčastnil i hejtman. Celkové náklady na rekonstrukci tělocvičny
činily 1,6 milionu korun.
-
„Tělocvična je jediným krytým sportovištěm
ve městě, takže nachází uplatnění nejen pro základní školu, ale také
pro fotbalisty, hasiče a další oddíly, které ve městě působí. Hala
je nyní moderní a splňuje parametry pro všechny druhy sportů. Obec
vyšla rekonstrukce na 1,6 milionu korun s tím, že 1,3 milionu
pokryla dotace z Ministerstva pro místní rozvoj,“ uvedl hejtman
Martin Netolický, který se aktivně zúčastnil jedné ze sportovních
soutěží. „Podobné soutěže a aktivity jsou důležité, protože
podněcují děti k většímu sportovnímu zápalu a pohybu obecně.
Dlouhodobě slýcháme, že mladá generace dává přednost jiným než
pohybovým aktivitám. Jsem rád, že kromě klasické tělesné výchovy se
pořádají nad rámec různé soutěže a sportovní festivaly, které dětem
představí i sporty, o jejichž existenci neměly často ani ponětí,“
řekl hejtman Netolický.
-
Ten se starostou Petrem Tupcem hovořil
také o problematice dopravní infrastruktury v obci. „V případě oprav
a uzavírek na silnici I/35 je objízdná trasa často vedena centrem
obce, což samozřejmě znesnadňuje pohyb nejen občanům, ale dochází
také k ničení komunikací, které nejsou na kamiony uzpůsobené,“ uvedl
hejtman Netolický, který zmínil také projekty, které kraj v okolí
obce připravuje. „Jedná se o komunikaci z Horního Jelení na Jaroslav
a směrem na Ostřetín. První z nich bychom rádi rekonstruovali již
v letošním roce a v případě druhé projektujeme,“ doplnil hejtman
Netolický.
|