-
V
Národním domě se 14/5 2018 konala odborná prezentace a občanská diskuze
na téma "Nechceme vysoké protihlukové stěny. Prezentaci doplněnou
výsledky provedených a schválených projektů přednesl Jan Eisenreich,
statutární ředitel akciové společnosti BRENS EUROPE z Plzně, která má
velké zkušenosti s realizaci protihlukových opatření nejen v ČR, ale i
jinde v Evropě ve železniční i tramvajové dopravě. Spolu přijeli i další
odborníci z této firmy. Dále byl přítomen poslanec za Zlínský kraj,
který je zároveň oprávněnou a certifikovanou osobou pro ochranu životní
prostředí (zpracovává dokumentaci EIA.
Bylo to užitečné setkání, která přítomné Třebováky utvrdilo pokračovat v boji za realizaci alternativních
projektů, které přináší též významné snížení hlučnosti z provozu
železnice a které autoři projektu ze SUDOPu Brno nevzali v úvahu.
Jednoznačně se jak přítomní odborníci, tak občané shodli v názoru, že
pro potřebné snížení hluku z železniční dopravy lze dosáhnout i bez
vysokých protihlukových stěn, jejichž aplikace v městské zástavbě České
Třebové je nepřijatelná.
- Jan Eisenreich se seznámil s
veřejně přístupným materiálem EIA na modernizaci uzlu Česká Třebová z
celého hodnocení se zastavil u tohoto citátu z Hlukové studie "Pro návrh
protihlukových opatření (protihlukových stěn) byly uplatněny
zjednodušené podmínky pro jejich umístění ve vzdálenosti 3,3 metru od
osy koleje." Svoji prezentaci tak věnoval dalším možnostem, které
přinášejí dobré výsledky, jsou již vyzkoušené a jejich využití v
rámci přestavby uzlu Česká Třebová by bylo přínosem. Přinášení
srovnatelné výsledky snížení hlučnosti jako navržené stěny a
zachovávají městu svoji identitu. Pro aplikaci alternativních prvků v
České Třebové připomněl body, které lze dobře využít: rekonstrukce trati
je ve stávající stopě, zvýšení rychlosti vlaků je ze současných 60 jen
na 80 km/h, bude nové zabezpečovací zařízení, které zvýší
pravidelnost dopravy bez brzdění a zastavování vlaků, nové trakční
vedení, nový kolejový spodek a svršek včetně výhybek, budou přestavěny
stávající mostní konstrukce. To vše "hraje do karet" právě
alternativním projektům, využívajícím kolejnicové absorbéry různé
konstrukce, kolejové absorbéry, které lze opět řešit různě, ovšem
řešením pro budoucnost je využívání recyklovaných materiálů. Betonový
kolejový absorbér se zkouší např nedaleko na traťovém úseku Třebovice -
Rudoltice s dobrými výsledky. Všeobecně jsou výsledky používání
alternativních metod snižování hluku zajímavé a porovnatelné s účinkem
vysokých betonových zdí, které mají navždy zničit město. Podrobně
se pak zabýval možnostmi využívání nízkých protihlukových clon a to také
ve variantě pro vícekolejné soustavy, což je právě případ České Třebové.
Některé snímky z prezentace jsou dále uvedeny za tímto článkem.
Ze setkání pořídil Martin Horák video, které umístí na web, kde bude k
dispozici pro ty, kteří neměli možnost na poměrně narychlo svolanou diskuzi do Národního domu
dojít.
Po
diskuzích se přítomní domluvili na odstartování petice, která stanovisko
"Česká Třebová bez vysokých protihlukových stěn" podporuje.
Petici zajišťuje petiční výbor: Bc. Martin Horák, pořadatel setkání v
Národním domě a jeho přátelé Pavel a Ing. Alice Suchých. S peticí se můžete
seznámit na webu Českotřebovského zpravodaje
www.zpravodaj.probit.cz
a také na webových stránkách Martina Horáka
www.mojemilatrebova.cz,
kde jsou také k dispozici petiční archy a informace ve formátu
pdf
ke stažení. Sběrným místem podepsaných petičních archů je Oční optika
Martina Horáka na železniční poliklinice i další místa např. prodejna
PROBIT-ELEKTRO
Petra Skopala v Nádražní ulici.
K petici
připravím zvláštní informaci na 15/5. (mm)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|