-
Možnosti obcí v okolí :
- ZŠ Rybník dvojtřídní 1.
- 4. ročník celkem 30 dětí, 1. třídu navštěvuje 8 dětí
(cca 800 obyvatel)
- ZŠ Semanín - trojtřídní
1. - 5. ročník - cekem 45 děti 1. třída samostatná, do 1. ročníku
přijato 9 dětí (cca 700 obyvatel)
- ZŠ Třebovice - trojtřídní
1. - 5. ročník letos do 1. třídy bylo přijato 8 dětí. (cca 850 obyvatel)
- ZŠ Dlouhá Třebová 5 tříd,
do 1. třídy bylo přijato 18 dětí. (cca 1300 obyvatel)
Na podobném principu lze vybudovat také základní a mateřskou školu v
Borku, kde žije cca 900 obyvatel a spousta dětí. Zde bylo letos u zápisu
10 dětí, nakonec tam byly některé přesuny a odklady. Letos zde první třída
zřízena nebude, právě proto, že by byla zřízena podle stejného principu
jako třídy na ostatních základních školách ve městě. Děti z Borku tak
budou nadále jezdit na ZŠ Nádražní.
Zřídit samostatnou základní a mateřskou školu není jednoduché, nejdříve je třeba převzít
budovu, ve které je nyní (zatím v pronájmu) třída mateřské školy, která se
osvědčila a postupně ji rozvíjet (rozšiřovat) také o třídy základní
školy. Bude to ku prospěchu celé čtvrti Borek. Dosavadní snaha
zřídit zde elokovanou třídu ZŠ Nádražní byla ukázkou, že takto
postupovat nelze, vždy se najde dost důvodů, proč v Borku elokovanou třídu
nezřídit, zejména to budou důvody ekonomické. Stávající školy ve městě lze
mezi sebou porovnávat, pokud by vznikla v Borku malotřídní škola,
měla by být srovnávána s podobnými školami v obcích v okolí.
Borek je od města vzdálená
lokalita sama pro sebe, od města oddělená. Potřebuje, aby se zde o
předškolní děti a děti ve
věku nižšího školního věku starala škola blízko jejich bydliště, dobře
vybavená, škola s perspektivou, nikoliv pouze pobočka vzdálené školy,
otevírané jen tehdy, když bude dost žáků, aby se to "vyplatilo".
Dislokované pracoviště školy z města by vždy bylo jakoby navíc a tedy na
obtíž....
5 důvodů, proč vytvořit malotřídní školu v Borku
Hlavní výhodou školy je zejména nižší počet dětí v jednotlivých třídách,
což nabízí žákům i rodičům:
-
Individuální přístup - děti mají v malém kolektivu daleko větší
prostor a více času na zvládnutí dané problematiky. Rodiče naopak mají
daleko více možností pedagoga v případě potřeby kontaktovat a vyřešit
tak jakýkoliv problém.
-
Menší kolektiv - vztahy v menším kolektivu dětí jsou upřímnější
a otevřenější než ve velkých skupinách. Děti mají možnost najít si
opravdové kamarády a rodiče se nemusejí obávat vyloučení svého dítěte či
šikany.
-
Mimoškolní aktivity - školáci mají řadu možností, jak co
nejlépe využít svůj volný čas. Chceme děti zabavit jinak než
počítačovými hrami nebo je nechat bez dozoru. Je možné otevřít
nejrůznější zájmové kroužky a pořádat i jednorázové akce
(příměstské tábory, výlety, apod.). Děti mohou rovněž navštěvovat
školní družinu.
-
Jako od maminky - Je zde jiný přístup školy - žáci nejsou pouhá
jména v seznamu. V malém kolektivu není žádoucí prosazovat zastaralé
praktiky ve vzdělávání, v malém kolektivu lze zařídit, aby děti chodily
do školy opravdu rády.
-
Upravená škola bude ozdobou Borku - v posledních dvou letech
byly provedeny základní stavební úpravy pro mateřskou školu, pro školní
výuku lze vytvořit v rámci dalších úprav zajímavá
pracoviště, zvelebovat interiér školy i její zahradu a okolí Děti
v Borku by se mohly těšit na nové barevné lavice, moderní vybavení
a interaktivní nástroje pro výuku i zábavu.
Milan
Mikolecký
|