Řidičák pro cyklisty

(Zkušenosti řidičky z Prahy se nám mohou hodit )
O neukázněných a drzých cyklistech chystám článek už dlouho. Tento víkend mě ale přesvědčil, že je opravdu na čase jej konečně dopsat. Nemám ráda moderní pojetí cyklistiky. Dlouholetí cyklisté (zpravidla starší generace) jsou vesměs slušní, znají předpisy a pravidla, na silnicích jezdí ukázněně. Dnešní trend jízdy na kole je přesně opačný. Místo další generace slušných cyklistů dnes na silnicích spíše vídám cykloaktivisty nebo cyklisty jezdící po vzoru cykloaktivistů, tedy neukázněně, bez znalosti předpisů a s pocitem, že jim ta silnice (a chodník) patří.
Jsem velkým odpůrcem cyklistů v pražských ulicích. Původně jsem měla chuť do názvu článku použít oblíbený D-FENSův výraz cyklozmrd. Cyklozmrdem neoznačuji každého cyklistu, nýbrž právě ta individua, která svým chováním omezují dopravu, a to nejen v Praze, ze které si chtějí vydupat cykloměsto. Tuto na hlavu postavenou utopistickou myšlenku nechápu. Není tady jednoduše realizovatelná. Praha není schopna vzhledem k dopravní vytíženosti pojmout ještě zdržovače na kolech. Žije tu na to příliš mnoho lidí, kteří spolu s částí Středočechů denně autem migrují za prací. Přesto se jízdní pruhy zužují kvůli cykloaktivistům, i když jsou jen málokdy využívány. Některá hovada totiž jezdí raději po chodníku.
Trocha pravidel silničního provozu
Vedle dobrého ovládání jízdy na tomto dopravním prostředku je cyklista povinen dodržovat všechny předpisy!
Cyklista jedoucí na kole i vedoucí kolo po silnici je účastníkem silničního provozu.
Cyklista jedoucí na kole po silnici je řidičem nemotorového vozidla.
Cyklista musí znát dopravní značky.
Cyklista nesmí svým chování ohrožovat ani omezovat ostatní účastníky silničního provozu.
Cyklista jakožto řidič je povinen sledovat dění okolo sebe, zejména ostatní vozidla, chování jiných účastníků silničního provozu a stav vozovky.
Cyklista musí při změně jízdy dát včas znamení o chystané změně směru jízdy.
Cyklista musí znát pravidla předností v křižovatce.
Cyklista musí být řádně osvětlen.
Cyklista nesmí jet po chodníku (není-li to dovoleno dopravní značkou) ani po přechodu pro chodce. V obou případech musí kolo vést. Vjede-li z chodníku do silnice na přechodu, nejedná se o chodce, a tudíž nemá před motorovým vozidlem jedoucím po silnici přednost.
 
Co moderní cyklista zásadně nedodržuje
Cyklisté dnešní generace porušují základní a zásadní pravidla, která by si za volantem dovolil porušit málokdo.
Jezdí opilí.
Nerespektují světelnou signalizaci ani na křižovatkách, ani na železničních přejezdech.
Neřeší jednosměrky.
Nejezdí dostatečně osvětlení.
Ve skupinkách jezdí roztahaní přes celý jízdní pruh.
Jezdí po chodníku i po přechodu pro chodce.
Dělají to, protože si myslí, že jsou nadřazená skupina, která pravidla dodržovat nemusí.
 
Čeho jsem byla v poslední době svědkem.
Skupinka čtyř cyklistů projíždějících jednosměrkou v protisměru byla zaskočena motorovým vozidlem. Když prvního z nich překvapilo auto v zatáčce, ostatní naštvaně upozornil na to, že si na něj mají dát pozor. Jak si jen to auto dovolilo jet ve svém směru a ty ubohé cyklisty v protisměru omezit, ba ohrozit?
Viděla jsem cyklistu, který zjevně netušil, co je to kruhový objezd. Projel ho vlevo (a to poté, co se vyřítil také z jednosměrky v protisměru).
Minimálně třikrát mě v poslední době zaskočili cyklisté na chodníku. Jdu-li po chodníku, cyklistům zásadně neuhýbám. Dva to přešli mlčením, ten třetí, který se snažil rychlostně dohnat vedle na silnici jedoucí auta po Nuselském mostě, začal nadávat. Ach, jak jsem si jen mohla dovolit nemít oči i vzadu a tomu cyklistovi, který nemá na chodníku, co dělat, jsem si mohla dovolit neuskočit z cesty (nejlépe snad do silnice či rovnou dolů do Nuslí)?!
Ve tmě není neosvětlený cyklista vidět do poslední chvíle. Jedete-li autem, může vám takový vymaštěnec zavařit na několik měsíců i let, když ho srazíte (svědomí, soudy, kriminál…). Nejednou jsme takového ňoumu zahlédli v posledním okamžiku. Naštěstí se nikdy nic nestalo.
Cyklisté jezdí pod vlivem. To je stará známá věc. Nedávno nám takhle dva kličkovali na silnici před autem. Však on ten ošklivý řidič toho ošklivého auta přece musí předvídat náš případný pád z kola a může jet 10km/h mimo obec, co jim je do toho, že má někam namířeno a nechce tam přijet pozdě.
Dnes jsme viděla hned dva cyklisty, jedoucí po nástupišti k vlakům. Jeden z nich dokonce kličkoval mezi lidmi, když zrovna přijížděl vlak.  Jen dva dny po zveřejnění článku mi vjel před auto cyklista, na přechodu před kruhovým objezdem a ani se nerozhlédl.
 
Cyklisté nejsou vidět
Neosvětlený cyklista je postrachem nočního provozu. Řidič jedoucí na kole si musí uvědomit, že bez světel je ve tmě vidět až na posledních chvíli (s odrazkami jen o něco dříve), obzvláště vyjede-li si v tmavém oblečení a/nebo za špatného počasí či mlhy. Takový cyklista bez pudu sebezáchovy by neměl být po dopravní nehodě, kterou svým chováním způsobil, nijak litován a zúčastněný řidič motorového vozidla by neměl být nijak perzekuován.
 
Cyklisté nejsou slyšet
Cyklisté by si dále měli uvědomit, že nejsou až do posledního okamžiku chodci slyšet, nepoužijí-li zvonek či hlasové upozornění. To, co mě minulý víkend tak vytočilo, se stalo na cyklostezce, která je zároveň značena jako turistická cesta. Jednalo se o asfaltku širokou cca 2,5 metru. Zastavili jsme u jedné info cedule a nezabírali ani půlku cesty, když se odnikud přihnala skupinka cykloidiotů zjevně si myslících, že jim to tam patří. První z nich hlasitě naštvaně křičel, ať se laskavě klidíme. Ti ostatní se prostě po téměř celé šířce následně prohnali okolo. Nutno podotknout, že rozhled museli mít dobrý a proti nim nikdo nejel, mohli se tedy bez problémů seřadit za sebe a objet nás.
 
Řidičák pro cyklisty
Už delší dobu zastávám názor, že cyklista by měl držet nějakou „light“ verzi řidičského oprávnění, které by dostal po zkouškách podobně jako v autoškole. Stejně tak by se přestupky cyklistů měly častěji kontrolovat. Každý účastník silničního provozu musí znát předpisy a musí je dodržovat, aby ostatní svým chování neohrozil. Městští cyklisté si nesmí myslet, že jsou privilegovaná skupina jen proto, že si na sebe vezmou přiteplený přiléhavý dres a nějaká neziskovka je v tomto názoru bude neustále utvrzovat, stejně jako strážníci, kteří jejich přestupky často neřeší.
 
Cyklisti - pravidla:
https://www.prostejov.eu/cs/samosprava/mestska-policie/prevence/informace-a-rady/cyklista-a-dopravni-predpisy.html