-
Správa
železniční a dopravní cesty převzala první speciální drážní vozidla MUV
75 z padesátikusové série, vyrobená společností CZ LOKO. Mají zcela
novou konstrukci a zásadně se tak liší od předchozích modernizací řady
MUV 74.2.
- „K dnešnímu dni je
předáno sedm vozidel. Do konce roku předpokládáme dodání celkem 36 kusů,
zbytek pak počátkem roku příštího,“ uvedl Radovan Kovařík, ředitel
Odboru traťového hospodářství SŽDC.
- Vozidla určená k údržbě tratí se montují v
jihlavském závodě CZ LOKO, kde jich vyrobí měsíčně čtyři až pět. Podle
smlouvy má být poslední vozidlo předané na přelomu roku 2019/20. CZ
LOKO však avizuje více než půlroční zrychlení dodávky.
- Vozidlo MUV 75 s hydrostatickým přenosem
výkonu bylo kompletně vyvinuto v CZ LOKO a vyhovuje nejnovějším
evropským standardům a normám TSI. „Vytvořili jsme tak univerzální
platformu našich speciálních vozidel pro příštích minimálně deset
let,“ zdůrazňuje Jaroslav Plhák, obchodní a marketingový ředitel
CZ LOKO.
- Proti předchozím typům má delší hlavní rám a
větší kabinu se dvěma řídícími stanovišti, která pojme až sedm členů
osádky. Plošina s nosností pěti tun je osazena jeřábem Palfinger. Ten
je SŽDC dodáván se třemi druhy drapáků na sypké hmoty, mezipražcový a
na dřevo. A také se sekacím zařízením.
- „Funkční design přední části výrazně
přispívá k lepší aerodynamice a právě díky maximální rychlost 75 km/h
zaručuje vozidlu větší akční rádius a kratší dojezdové časy na místo
zásahu. V kombinaci s možností osazení různými nástavbami pro
jednotlivá roční období se skutečná potřeba těchto vozidel, oproti
jednoúčelovým a zastaralým MUV 69, výrazně snižuje. To se pozitivně
projeví především v ekonomice provozování,“ uvedl Jaroslav Plhák.
-
Vozidlo pohání
motor CAT C4.4 o výkonu 130 kW. Spolu s hydrogenerátorem je umístěn
v kapotáži za kabinou. Konstrukce umožňuje také jeho využití na
speciálních drahách, jako jsou tratě metra. Platformu lze využít i pro
konstrukci měřící drezíny pro diagnostiku geometrických parametrů
koleje. K volitelné nástavbě patří například sněhová fréza, cisterna,
pojízdná dílna nebo štěrkový pluh.
-
„Díky
konstrukční unifikaci MUV 75 s předchozí sérií MUV 74 nemusí SŽDC
rozšiřovat sortiment náhradních dílů. U MUV 75 je využita řada
osvědčených komponent z MUV 74.2, například celý systém
hydrostatického pojezdu s malými úpravami. Hlavní rozdíl je
v prodloužení rozvoru náprav ze 4,2 na 5,2 metru. Vynutilo si ho
prodloužení kabiny, aby vznikl prostor pro dodatečnou instalaci
systému ETCS při zachování ložné plochy. Zvětšení rozvoru přináší i
lepší jízdní vlastnosti,“ dodal Radovan Kovařík.
-
-
Výroba speciálních
drážních vozidel v CZ LOKO začala v roce 2000 vozidlem MV 20, což byla
modernizace MUV 69 pro společnost Sokolovská uhelná. Postupně
následovala MUV 71 s mechanickým přenosem výkonu, MUV 73 s elektrickým
přenosem výkonu a v roce 2011 MUV 74 s hydrostatickým přenosem výkonu.
Mezi další speciální vozidla, která CZ LOKO vyvinulo a vyrábí, patří
jednotka DJ NDT pro detekci defektoskopických vad kolejnic, motorový
měřící vůz MV ETCS pro diagnostiku systému ETCS a další speciální
měřicí, servisní a konferenční vozy.
-
Zdeněk Zuntych
-