Jan
Steklik
vystavoval v České Třebové již několikrát - zatím vždy naživo. Jednak
společně s Karlem Neprašem
v Galerii Ještěr u Karla
Šillera, potom v Modrém
trpaslíku k sedmdesátinám a také pětasedmdesátinám a nyní poprvé už na
svou výstavu k osmdesátinám, kterých by se dožil 5. června
t.r. do
Kulturního centra už nepřijel. Svým přátelům udělal
nepříjemnou
věc - loni v listopadu zemřel.
Kdyby přijel, byl by určitě spokojen, protože vernisáž výstavy Jana
Steklíka už zaujala na chodníku v Nádražní ulici před Kulturním centrem.
Na šňůrách zde viselo celé odpoledne před výstavou vyprané prádlo (z
depozitáře DS Hýbl) a Simona Podzimková, používajíc správným způsobem
valchu i "mýdlo s jelenem" dopírala zbytky z dalších donesených zásob,
tak, aby bylo vše připraveno na vernisáž. Ta začala pěkně (tak jak má
být) uvnitř budovy ve výstavní síni a také s hudebním úvodem. Místo Jana Steklíka ovšem přijela náhrada jemu nejdražší a nejbližší - jeho životní
partnerka Marie. Díky ní se podařilo dát dohromady jinak poměrně skromný
soubor vystavených obrázků, protože v době osmdesátin byl prostě o práce
Jana Steklíka v Česku takový zájem, že se musely jeho práce rozdělit na
více míst, tak aby si měli možnost památku tohoto abstraktního umělce
připomenout na více místech. Také v České Třebové - to je zásluha našeho
českotřebovského Kulturního centra a jeho ředitele Josefa Kopeckého, který
býval Steklíkovým blízkým přítelem. Vernisáž byla pojata v
happeningovém stylu, ovšem s tradiční vernisážovou řečí o Janu
Steklíkovi Ludmily Kesselgruberové, kterou netradičně ovšem přednesla její zástupkyně. A
k tomu i další texty. Škoda, že akustika výstavní síně neumožňuje příliš
srozumitelný akustický projev.
-
Jan Steklík
(5.
června
1938
Ústí nad Orlicí
–
11. listopadu
2017)
byl český výtvarník.
-
Spolu s
Karlem Neprašem
vedl
Křižovnickou školu čistého humoru bez vtipu.
-
-
Josef Kopecký o Janu Steklíkovi
-
Honzu Steklíka jsem poznal pozdě. Potkával jsem se s ním na vernisážích,
ale neznali jsme se. Dokonce jsem mu nebyl představen ani v Ústí ale
v Brně, kam jsem přijel za přítelem, básníkem Erikem Fričem. A ten mě
vzal na vernisáž do Spolku na Orlí. Byla to vernisáž výstavy na téma
Šnek, což jsem ovšem v té chvíli ještě netušil. Jednalo se vlastně
o komponovaný pořad, o jistou performanci, jejímž pojítkem byl zmíněný
plž.
V úvodu večera jsme shlédli „šnečí balet“. Nepamatuji se už
bohužel, kdo ho připravil, byla to nějaká žena, která navlékla zhruba
deset dětí do dětských, bolševických punčocháčů, ano těch s vytlačenými
koleny a patami, a to oběma nohama do jedné nohavice. Děti potom vleže
„tančily“, dokonce i „slezly“ schodiště do patra. Vše doprovázela „šnečí
kapela“, která hrála také
po vernisáži. Následovalo „šnečí čtení“. Pokud
si to vybavuji správně, četl Marian Palla nějaký svůj text na téma
rozmnožování plžů. No a potom byly slavnostně uvedeny Steklíkovy práce.
Zrakům návštěvníků je představil zmiňovaný Jaroslav Erik Frič.
Víte, už když jsem do Spolku z kavárny Švanda přišel, rozhlížel jsem se
kolem. Ale nic jsem prostě neviděl. Žádná grafika, žádné dílo! Byl jsem
z toho poněkud nervózní, bál jsem se, jestli jsem třeba nespletl čas.
Ale jak začínalo přibývat lidí – a když jsem spatřil Erika, Mariana a
Honzu, uklidnil jsem se, že jsem tam správně. Jen ta díla mi stále
vrtala hlavou. Kde jsou? Budeme se někam přesouvat?
Erik krátce
pohovořil o Honzovi, o jeho životě a práci. A poté představil první
práci: „To, co zůstane po slimákovi v trávě“ (název není zřejmě přesný,
nevybavil jsem si ho, volně parafrázuji). Strunu nataženou (nevypnutou)
na stěně. Z dálky jsem ji vidět nemohl, přišla mi jako prasklinka na
stěně… Ale teď jsem ji viděl. A ano, byla to stopa, kterou slimák může
zanechat za sebou. Geniální!
Erik hned představil také druhou práci. Ta se jmenovala myslím prostě:
„Šnek“. Všichni se otočili na mne. Já se lehce vyděsil. Podíval se za
sebe – a zjistil jsem, že jsem celou dobu byl pod „Šnekem“. Viselo tu
dřevěné ramínko s tyčkou pro zavěšení kalhot. Na ramínku byla nalepena
„tykadla“ a přes onu tyčku byl pověšený sáček s osivem salátu. Šnek!
Geniální!
Když jsem o několik týdnů později začal s Honzou občasně vysedávat
v Ústí na pivu, líčil mi, jak ho „Šnek“ trápil. Jak mu nechtěla držet ta
tykadla.
Toto byl typický Honza. Konceptualista s velkou obrazností, s laskavým
humorem, věčný hračička, který hravostí svých děl šířil kolem sebe čirý
pozitivismus. Vizionář, kumpán, učitel. Krásný člověk. S jeho odchodem
končí jedna velká éra.
Měl jsem tu čest a velké štěstí, že jsem ho mohl poznat. Že jsem s ním
mohl trávit čas. Že jsem mu mohl připravit několik výstav, nejen v České
Třebové, ačkoli ty byly pro mě těmi zásadními – výstava k Honzovým
70tinám, ke které jsme také vydali drobný katalog. Výstava k Honzovým
75tinám, kterou jsme i díky spolupráci s Městským muzeem mohli pojmout
skutečně velkolepě a pro kterou před čtyřmi roky Honza vytvořil na
stěnách Modrého trpaslíka instalaci „Kočky“.
K Honzovým 80tinám jsme připravovali na červen výstavu do výstavní síně
Kulturního centra… A také ji zrealizujeme. Bohu žel už bez Honzy. Zpráva
o jeho smrti mě v sobotu zastihla nepřipraveného. Dlouho jsme se teď
neviděli. Odkládal jsem návštěvu v Ústí. A teď mě to moc mrzí. Už dnes
mi chybí. Čest jeho památce – a upřímnou soustrast Marii.
Honza ale bude žít v naší paměti dál. Se svým typickým výrazem, s krýglem
piva a s cigaretou, kterou si nikdy nekoupil. A já mu budu dál
naslouchat, naklánět se k němu, abych lépe rozuměl, smát se. Jinak si ho
nepamatuju.
-
Josef Jan Kopecký
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|