-
Dva miliony na
krajskou silnici - aneb - poučení za "dva melouny"
- Zastupitelé
města v rámci rozpočtové změny schválili podíl města Česká Třebová na financování opravy krajské komunikace
III/ 35846 ve výši 2 miliony Kč. Na poskytnutí této částky se
dohodli představitelé Pardubického kraje Michal Kortyš, radní u a
dopravní obslužnost a hejtman Martin Netolický, ředitel SÚS Miroslav
Němec se starostou města Jaroslavem Zedníkem na jednání
uskutečněném na českotřebovské radnici loni 4. srpna.
-
"Po
několika názorových střetech jsme se konečně včera s kolegou Zedníkem
sešli v České Třebové nad věcnou debatou k problematice silnic
devastovaných kamiony z průmyslové zóny a logistického terminálu
společnosti Metrans. Zdá se mi, že situace se po včerejším jednání
dostává do polohy, že si závažnost situace nyní uvědomují už snad
všichni, Dohodli
jsme, že na opravy stávající trasy budeme společně s městem požadovat po
původci cca 10 milionů korun a s dalšími cca 2 miliony se k projektu
přihlásí i město. Celkové náklady budou ovšem výrazně vyšší,"
napsal Martin Netolický o této schůzce na facebookový profil. Přes tuto
dohodu město Česká Třebová
svůj příspěvek poskytlo až v červnu 2018 v rámci schvalované rozpočtové
změny, do původně schváleného rozpočtu částka zahrnuta nebyla.
(Fotografie z popsaného jednání na naší radnici dne 4.8.2017)
- Vrátíme-li se dnes k loňské
dohodě, tak si nelze položit otázku na to, zda a jak město společně s
Pardubickým krajem požadují po původci problémů s devastací objížďky,
tedy společností Metrans, další zmíněný nezanedbatelný desetimilionový
příspěvek. Zatím v této věci nebylo nic publikovaného... Byla by chyba,
kdybychom měli zůstat (s Černým Petrem) v problému jen my sami a společnost Metrans by dle
hesla "Já nic, já muzikant" nijak na silnice, zničené jejich zákazníky
nepřispěla. Zatím to vypadá tak, že Metrans, jako dceřinná firma
společnosti HHL Hamburg nyní desetimilionovou investiční dotaci těžko
poskytne, snad až při dalším plánovaném rozšiřování terminálu, kde by
byl
tento požadavek zahrnut do investice např. v ceně pozemků. Rozšiřování
terminálu je však oddáleno. Známe však případy odjinud (např. z
Letohradu), kde velký investor a zaměstnavatel uzavřel s městem
(dlouhodobou) smlouvu o financování některých aktivit města, možnost
kompenzace by tedy byla třeba i touto formou.
-
Celý tento problém totiž má
své kořeny v udělení stavebního povolení pro vybudování logistického
terminálu, kde město jako účastník stavebního řízení netrvalo
jednak na realizaci procesu EIA a nestanovilo ani jakékoliv požadavky na
zkapacitnění silničního připojení nově budovaného terminálu.
Přitom se jednalo o zásadní problém, který byl v době přípravy stavby
opomenut. Město velmi opatrně našlapovalo ve snaze zabránit tomu, aby nově
příchozí investor měl u nás nějaké problémy. A nevyplatilo se to. V tom
je to poučení, které jsme ve finále zaplatili poukázanými dvěma miliony.
- Můžeme poukázat působení
jiného investora -
nizozemského developera
CTP, který
začal na podzim roku 2014 na kraji města Hradec Králové (bez povolení)
budovat skladovací haly s tím, že stavební povolení dodatečně
určitě dostane. Přitom důvodem, proč toto povolení nedostal, byla
právě nesplněná podmínka na rozšíření příjezdových komunikací, do
jejíhož splnění se
investorovi nechtělo. To až dodatečně, kdy se snažil na černo
postavené haly (marně) zlegalizovat. My jsme žádné podmínky
investorovi nedávali, byli jsme přesvědčováni, že se jedná o překládku
vlak - vlak a tedy investovat do silnic v okolí není potřeba. Byly v
tom ale také protimluvy: na jedné straně se psalo
o návaznosti terminálu Metrans na další logistické firmy, které
"přijdou", další sklady a
potřebu zřídit pracoviště Celního úřadu přímo v lokalitě a na druhé straně
nebyly investice do silnic potřeba? A měli jsme přece v té době
své odborníky
- logistiky, měli poradit.
Jenže místo toho vznikla nemístná
euforie o nových 1500 pracovních místech a velkém nárůstu obyvatel
města. (Jak se ukázalo, tak nic z toho nebyla pravda). Stačilo tenkrát
vyžádat provedení procesu EIA, do kterého by vstoupily krajské orgány,
které by svoje krajské silnice určitě bránily. Porovnejme: procesem
EIA musel projít např. českotřebovský investor do benzinové čerpací
stanice na Lhotce dokonce dvakrát, rozhodnutím orgánů města jsme jej
dokázali otrávit tak, že peníze vložené do přípravy investice musel
odepsat, benzínka nebude, i když všechny podmínky byly splněny.
Mnohonásobně větší investice do logistického terminálu Metrans nic
takového nepotřebovala....
- Starosta Jaroslav Zedník
napsal nedávno na sociálních sítích text, podle kterého mu je smutno z
vyhození 2 milionů korun za kryt CO v Javorce, které se daly použít
jinak. (Odkoupení schválili 11/6 zastupitelé proti vůli starosty.) Za tyto
peníze však město získalo do vlastnictví objekt, který můžeme opět
kontrolovaně prodat nebo využít, který může přinést nové příležitosti. Pokud
starosta píše o vyhození dvou milionů korun, tak by měl napsat
především o dvou milionech poukázaných Pardubickému kraji na nápravu
škod způsobených devastací silniční sítě, kterými napravujeme chybné
rozhodnutí orgánů města z roku 2011. Do České Třebové jsme lákali
investora a nepožadovali dodržení standardních podmínek pro jeho
působení. Nezabránili jsme tomu, aby devastoval infrastrukturu.
Toto rozhodnutí bylo navíc provedeno vedením města bez projednání v
městském zastupitelstvu.
- Nyní se dvoumilionová
investiční dotace pro Pardubický kraj dostala na červnové jednání
zastupitelstva. Byla schválena všemi 26 hlasy přítomných zastupitelů.
Zastupitelé uznali, že na vzniklém problému s komunikacemi v okolí
terminálu Metrans se má město Česká Třebová podílet.
- (Milan Mikolecký)
|
|