Oldřich Gregar
-
Nejprve nakolik
úvodních informaci, V roce 1968 ni bylo 29 let, byl jsem ženatý a a měl
jsem dvě děti (7 a 5 let). Manželka pracovala v podniku místního
průmyslu Koventa v Česká Třebové jako technička,
já
byl zaměstnán u ČSD - Správy severozápadní dráhy v Praze u odboru
investičního a zajišťoval jsem technický dozor investora na investičních
stavbách ve východních Čechách, zvláště pak na přestavbě železničního
uzlu
Česká
Třebová.
-
Popisované
události se staly v České Třebové nebo na pracovních cestách. Některé
události se vážou i k vojenskému cvičení, které jsem jako důstojník v
záloze v roce 1968 vykonal.
-
Od
počátku
června 1968 do půli července jsem absolvoval vojenské cvičení v délce 5
týdnů Jednotka železničního vojska tehdy realizovala stavbu dvou kusů
automatických závor na přejezdech na silnici z Českých Budějovic do
Lince a to v Obci Kamenný Újezd. Byla to obec jižně cd Budějovic. Se
zájmem jsme sledovali obři sovětské transportní letouny startující a
přistávající na českobudějovickém vojenském letišti. V té době probíhalo
na území ČSSR velitelsko - štábní cvičeni Varšavské smlouvy a nikdo nic
zlého netušil.
-
Ve středu
2l. srpna 1968 zvonil kolem čtvrté ranní hodiny bytový zvonek. Kukátkem
jsem zjišťoval co se děje… Schodiště bylo plné sousedů v pyžamech,
nočních košilích či županech. To jsem se dozvěděl onu hroznou zprávu, že
jsme okupováni a vzrušené se hovořilo o všem, co vše se může stát.
Zatrnulo ve mně, protože jsem měl ve vojenské knížce vlepen povolávací
rozkaz a jakákoliv vojenská opatření se týkala i mého odvodního ročníku.
Okamžitě jsme zapnuli rozhlasový přijímač, ale stále jsme nemohli
uvěřit. Do reality nás rychle přivedly sovětské stíhačky letící velmi
nízko nad nádražím a nad městem. Děti šly normálně do školky a my do
zaměstnání, ale o nějaké práci nemohla být ani řeč.
-
V
mém
popisu nejde o chronologický sled události, snažím se vycházet z
poznámek ve svém kalendáři
z roku 1968. V žádném případě nelze zapomenout
na nezastupitelnou roli
československého rozhlasu ať pražského
nebo jeho krajských
studii. Podniky byly větvinou vybaveny rozhlasem
po drátě,
který mimo celostátního zpravodajství vysílal i pořady s krajů.
v našem případě to byl krajský rozhlas Hradec Králové, který tehdy
sídlil ve Vrchlického ulici. V srpnových dnech tak měli občané
objektivní zpravodajství ze všech koutů vlasti, předávaly se zprávy
nejrůznějšího charakteru a naléhavosti. Zvláště pražský rozhlas byl
okupačími jednotkami intensivně hledán, boje v jeho okolí připomínaly
pražské květnové povstání v roce 1945. Rozhlasáci operativně měnili svá
vysílací stanoviště a byl to zase rozhlas, který volal o pomoc pro
sanitky či pekařská auta, kterým docházely pohonné hmoty.
-
Další
důležitou roli rozhlas sehrál při vyřizování vzkazů z domova
rodinám na zahraničních dovolených. Dokázal svým vysíláním eliminovat
okupační propagandu t. j. vysílání rozhlasové stanice Vltava nebo
tiskovinu Zprávy“. To byl plátek vydávaný "redakční
radou
při spojeneckých vojskách“. „Zprávy“ byly vydávány v bývalé NDR a
tiskly se Drážďanech, sazbu zajišťovala (nyní moje letitá známá) paní
Brigitte Bärová. Dodnes se za svoji práci stydí. A češtinu na vysázeném
textu alespoň zhruba kontroloval sudetský Němec.
-
Diky rozhlasovým
pracovníkům se každému dostaly správy od nejvyšších představitelů státu
až po lidosprávu a způsobily, že byl zachován veřejný klid a pořádek a
byly uchráněny lidské životy. Žel, nebylo to tak všude. A v neposlední
řadě byla zachována jednota národa a jeho vysoká morálka. Snad nikdy v
historii našeho národa nebyly tak hojně využívány tranzistorové
radiopřijímače, ty byly opravdu všude.
Tehdejším rozhlasovým
pracovníkům patří i po padesáti letech velký dík.
-
Také městský rozhlas v České Třebové (vysílal také v rozhlase po drátě)
ústy
profesora Jaroslava Hosnedla nabádal ke klidu a rozvaze.
Na náměstí
Sbratření stála notoricky známé sousoší Sbratření od Karla Pokorného.
Zde se partyzán objímá se sovětským vojákem. Toto dílo odhalil 10.
června 1951 tehdejší ministr zdravotnictví Josef Plojhar. 21. srpna
však mohlo být strženo. Na náměstí již byl připraven autojeřáb s lany,
socha měla být odstraněna. Tomu zabránil občan Karel Andrle, který
přítomným vysvětlil historii sochy, na jejíž pořízení se složili
českotřebovští železničáři a vybrali částku přes 130.000 korun. Za ní
měla být pořízena socha, která by měla demonstrovat objetí železničáře
se sovětským vojákem.
Zakázka
byla tehdy předána, ale došlo ke změně politických poměrů
Československu. Socha z atelieru Karla Pokorného byla zneužita pro
propagandistické účely komunistického režimu. Existují dva originály,
první v České Třebové, (nyní u železniční polikliniky) a druhý v parčíku
u Wilsonova (tj. hlavního) nádraží v Praze.
-
V poledne
21. srpna 1968 projela Českou Třebovou velká kolena polské motostřelecké
divize a pokračovala ve směru na Litomyšl. S vojáky nemělo smysl
diskutovat ti byli sami dost vyděšeni. Měli čekat
vítání
a opak byl pravdou. Lepší
diskuze už byla s důstojníky. Ti věděli moc dobře, oč nám
v Československu jde, ale při odmítnutí jim hrozily polní vojenské
soudy a zastřelení. Jeden z nich vytáhl osobni zbraň - pistoli a vyňal
zásobník, aby ukázal, že je prázdný.
-
Železnice se snažila v maximální míře zachovat železniční provoz,
dálkové rychlíky (hlavně ze Slovenska) měly značná zpoždění. Tratě byly
vybaveny automatickým blokem, který před vlakem zajišťoval spouštění
závor. Hlavně sovětské okupační kolony viděly ve spuštěných závorách
umělou překážku, kterou projely a zabezpečení přejezdu zničily. Zákonitě
pak docházelo ke střetu vlaků s vojenskými vozidly. Tak např.
nákladní vlak smetl na přejezdu ve Vysokém Mýtě obrněný transportér.
-
Karel Hoffmann,
vysoký to funkcionář ÚV KSČ - nechal vypnout dálkové telefonní kabely,
aby zcela ochromil spojení uvnitř republiky. Nikdo si ale neuvědomil, že
Československé státní dráhy měly na území státu nejdokonalejší telefonní
sít vysoce převyšující síť spojů.
-
V srpnových dnech šlo také o to, aby byla zachována kontinuita
komunikace se slovenskými bratry, protože v některých případech nebyla
jistota, že pražské rozhlasové vysílání lze na Slovensku bez
problémů přijímat. Sám jsem se podílel na předáváni zpráv hradeckého
rozhlasu a to na ústředny v Popradu, Spišské Nové Vsi, Kysaku a Košic.
-
22.
srpna 1968 se do
České Třebové dostaly první zprávy očitých svědků z Prahy. Pod nápisem
"Kultura SSSR" byly vystaveny střepiny a nábojnice. Na místě se
podepisovala protestní petice a každý podepisující dostal trikoloru.
Dodnes patři k perlám mého archivu.
-
Došlo k dalším
událostem. Začaly houfně mizet orientační tabule, názvy ulic, úřadů,
podniků, směrovky na křižovatkách ukazovaly jinam nebo nikam, byly také
přelepovány. Na plotech, zdech a fasádách se začaly objevovat protestní
nápisy a hesla malovaná vápnem, výklady obchodů byly plné protestních
plakátů. Hodně se vyžadovala neutralita republiky.
-
V noci z 22. na 23. srpna 1968 z lokomotiv českotřebovského depa zmizely
tehdejší symboly – rudé hvězdy. Podle tehdejších předpisů byla
lokomotiva bez hvězdy neschopná provozu. Pracovníci správkárny a
natěrači si udělali šablony a na lokomotivách se po dlouhé době objevil
původní státní znak. Byl to povznášející pocit.
-
Pracoval
jsem jako technický dozor investora na přestavbě železničního uzlu Česká
Třebová. Mohu říci, že se na stavbě (a nejen tam) našli lidé, kteří
okupaci schvalovali. Potvrdilo se, že i nejtěžších chvílích se najdou
kolaboranti, kteří zradí.
-
Petr Kovář pracoval jako technik na televizním vysílači Klínovec.
V noci z 20. na 21. srpna stál v pyžamu a s rukama nad hlavou, když
Rusové ničili palbou ze samopalů technické zařízení vysílače. Jeho
součástí byl i přístroj se setrvačníkem, který se stále vzdor palbě
točil, což vojáky přivádělo k šílenství. Život mu doslova v hodině
dvanácté zachránil důstojník, který vojáky seřval a vyhodil.
-
Na veřejných budovách byly prapory na půl žerdi, nebo černé prapory
s trikolórou. Také v České Třebové na provozním oddíle ČSD, viz
fotografie.
-
Po celou dobu okupačního týdne mimo středu 21. srpna bylo zataženo
s nízkou oblačností. Hustě mžilo nebo pršelo. Pak přišel slavný 23. a
24. srpen 1968. Protože československý rozhlas stále vysílal (na rozdíl
od televize), rozhodlo sovětské velení nasadit na území ČSSR rušící
zařízení a dopravit ho co nejblíže ku Praze. A tady zase zapracovali
železničáři. Vlak jel z Olomouce do Zámrsku a na Pardubice celých 24
hodin. Byly neschopné lokomotivy, vypnuté trolejové vedení, písek
v ložiskách vagónů. Velmi hledán byl vedoucí
českotřebovské
opravny vozů Jan Tumpach. Byl v ilegalitě. To ale začalo přituhovat.
Kolem českotřebovského nádraží se počaly objevovat obrněné transportéry,
v dešti nízko nad kolejištěm hledala vlak s rušičkami helikoptéra.
Z okna své kanceláře jsem s kolegy sledoval sovětské vojáky, jak se
samopaly a nasazenými bodáky pobíhají po střechách vagónů a hledají
rušičky. Jen jsme čekali až prskne 3000 voltů z troleje, ale nedočkali
jsme se.
-
Vojsko hledalo Provozní oddíl, organizační složku drah, kde by určitě
byly informace o rušičkách. Tabulka byla včas odstraněna a z občanů
náhle nikdo nic nevěděl. Ale našel se kolaborant – jistý Pospíšil, který
sovětům cestu ukázal. Pracoval v železničních dílnách. Ó ten dostal!
Pak byl ovšem za normalizace málem prohlášen za svatého.
-
Hradecké rozhlasové studio zoufale volalo českotřebovské železničáře:
zastavte vlak s rušičkami. V naší kanceláři byl zrovna technický
náměstek náčelníka stanice Josef Minář. Okamžitě zareagoval: „Hergot,
proč nás furt volaj? Máme za sebou protektorát, tak víme, jak se
zastavujou vlaky!“
-
28. srpna se do vlasti vrátili z Moskvy naši přední představitelé státu
a Komunistické strany. Přivezli tzv. „Moskevský protokol“, totální
prohru a novou Bílou horu. Byl obrovský smutek v národě.
-
A začaly prověrky loajality k novému režimu, které prováděli opravdu
echtkomunisté. Je zajímavé, že tito lidé, mající na svědomí osudy stovek
lidí a jejich rodin, byli po převratu někde i zakládajícími členy
Občanského fóra a prvními privatizátory. Díky „sametové revoluci“ ani
nedostali po hubě. Náš vedoucí Ing. František Jiraský nás před příjezdem
pražského rychlíku svolal a řekl nám: Myslete si, co chcete dle svého
přesvědčení. Však víte, že nejsem žádný komunista, ale agrárník. Máte
rodiny, děti, nekomplikujte si život a řekněte to, co chtějí slyšet.“
-
6.
září obklíčila sovětská vojska Českou Třebovou a zakopala těžké zbraně.
Velitel místní posádky silničního vojska plukovník Slepička připravil
kasárna k obraně. Samozřejmě ho to později stálo postavení.
-
22. října se do vyklizených českotřebovských kasáren po silničním vojsku
nastěhovali „národní hosté“ – 333 motostřelecký pluk s tanky,
samohybnými děly, bojovými vozidly pěchoty, děly, minomety, obrněnými
transportéry, mobilními protitankovými komplexy a 3000 muži. Za plotem,
kasáren bylo velké pole s kopkami hnoje určenými k rozházení. Použila se
moderní metoda rozmetávat hnůj pomocí trhavin. Po poli chodila skupina
osob a čas od času se ozval výbuch, který kupku hnoje rovnoměrně
rozhodil. Po prvních ranách začali sověti obsazovat obvod kasáren,
všechny brány byly zataraseny tanky a proti „pachatelům útoku“ vyrazila
četa v plné zbroji. Ale tam byl továrišč v bílé košili a kravatě, navíc
měl kufřík – najednou to byl „načálník“ a byl klid. Stráž u nich ovšem
plná nedůvěry zůstala.
-
Ve středu 6. listopadu 1968 asi v 19 hodin ujely ze seřaďovacího nádraží
do tzv. nádraží dolního sovětské železniční cisterny s benzinem,
vykolejily a dvě počaly hořet. Ostatní třebovští hasiči chladili, aby
zabránili výbuchu dalších cisteren. Plameny šlehaly přes 40 metrů
vysoko, až nad osvětlovací majáky. Bylo plno zvědavců, ale našli se i
soudruzi, kteří hned u požáru mluvili o sabotáži vůči naši
osvoboditelům. Dostali co si zasloužili - naštěstí to bylo potmě a byl
klid. Vyšetřilo se, že šlo o běžnou nehodu v železničním provozu. Část
benzinu ovšem vytekla a dostala se až do Třebovky, otrávila ryby..
-
Oldřich Gregar (Fotografie z archivu autora)
-
(Fotografie budou
ještě doplněny)
|