-
Českotřebovský
zpravodaj - září 2018 je již v prodeji a v distribuci. Během středečního
odpoledne byl doručen na pulty prodejen a současně začala distribuce do
schránek předplatitelů.
- Zářijové vydání přináší opět
řadu původních článků, které dosud nebyly publikovány, najdeme zde šest
připravených rozhovorů. Díky pozdnímu termínu uzávěrky můžeme
zachytit i ty poslední zprávy a změny termínů zářijových akcí.
- Českotřebovský zpravodaj -
září 2018 obsahuje např.:
- Rozhovor s Blankou
Kostřicovou, ve kterém představuje svého tatínka PhDr. Vladimníra
Kostřicu, PhD, z těch stránek, které jsme dosud neznali včetně
jeho osudu ovlivněného událostmi roku 1968.
- Vypravování o tom, jak Petr
Kovář v srpnových dnech 1968 sám čelil ozbrojené přesila na vysílači
Klínovec. Zpravodaj byl také přitom, když si Česká Třebová v Malé scéně
připomínala 50 let od potupné okupace "spřátelenými vojsky". V kulturní
rubrice v rozhovoru Jaroslava Plocka s Kateřinou Graffovou (Zoubkovou)
představujeme aktéry zahajovacího koncertu Kruhu přátel hudby v nové
sezóně. Na stránkách zpravodaje dále Pavel Doubrava zpovídá
Šárku Iliev ohledně situace na realitním trhu v České Třebové, Milan
Mikolecký představuje předsedkyni zelených v České Třebové Terezu
Hýblovou. V dalším rozhovoru s Mgr. Janem Kovářem, ředitelem VDA
se věnujeme změnám, které nastanou v letošním roce ve vybavení
budovy VOŠ a SŠT v Habrmanově ulici. Dále si dovolím ještě
upozornit na rozsáhlou rubriku Historie - osobnosti, kde také
připomínáme 80. výroči mobilizace v roce 1980. článek Oldřicha Gregara
je rozsáhlý s bude ještě pokračovat v příštím říjnovém čísle ČTZ. Ve
sportovní rubrice připomínáme zahájení hokejové sezóny a také se
věnujeme otázce koupaliště v Křivolíku, o kterém se již dva roky
mluví a nic podstatného se neděje. Protože budou v říjnu volby, tak je
zde zařazena poměrně rozsáhlá rubrika "Komunální politika" a
představuje se zde v nějaké podobě šest z osmi stran, které kandidují do
městského zastupitelstva v říjnu t.r.
-
-
Na Novém
náměstí bude na prodejnou QANTO Úřad práce
- To co se nepodařilo přes několikaleté úsilí českotřebovskému
starostovi Jaroslavu Zedníkovi (tedy získat Úřad práce do prostor
hotelového domu), zvládl za poměrně krátkou domu majitel sousední
nemovitosti p. Hejl, který pro svůj záměr využít budovu v čele náměstí
pro pracoviště českotřebovského úřadu práce dokázal prosadit a byl
úspěšný. Nové náměstí má před sebou perspektivu zlepšení. Jednak se
podařilo prodat šest let prázdný hotelový dům developerovi včetně
projektu na revitalizaci domu, jednak vznikla perspektiva na smysluplné
využití bývalé restaurace Trávník dalších zatím prázdných
prodejen. stavební ruch dává tušit, že záměr bude brzo doveden k cíli.
-
-
Trafika
VALMONT v pasáži Kauflandu bude k 21. září končit
- Končí ji pětiletá nájemní smlouva uzavřená na dobu určitou a
vedení společnosti se rozhodlo smlouvu dále neprodlužovat. prostory byly
nabídnuty řetězci GECO, který nabídku akceptoval. Jak dlouho ovšem bude
trvat než do uvolněných prostor nastoupí nový nájemce nelze odhadnout,
prostory asi projdou nějakými stavebními úpravami.
-
-
Změna v jízdním řádu
historického vlaku
-
Z důvodu
přetrvávajících nepříznivých klimatických podmínek došlo ke změně
v jízdním řádu historického vlaku. První zářijovou jízdu nepojede parní
lokomotiva, ale motorová. Příznivci dýmajících mašin však o zážitek
nepřijdou.
- V sobotu 1. září měla podle
plánu jet parní lokomotiva „Bulík“, tu však nahradí v tomto termínu
motorový vůz „Krokodýl“. O jízdu parním vlakem by však neměli příznivci
starých strojů přijít. Pokud počasí umožní jízdu parní lokomotivy, tak
se „Bulík“ vydá na svou pravidelnou trasu v sobotu 8. září. Parní
lokomotiva nepojede z důvodu nebezpečí požáru suchého porostu podél
trati.
- Prvních deset jízd v rámci
této akce si nenechalo ujít více jak 1900 cestujících. Ti si sebou mohou
vzít i nejmenší děti v kočárcích. Na cestu historickým vlakem je možné
vzít i kolo.
- Pardubický kraj učinil další důležitý krok při výběru dopravce
na železnici po roce 2019, kdy končí stávající smlouva o zajištění
železniční dopravní obslužnosti s Českými drahami. Po předběžných
konzultacích s dopravci předložil náměstek hejtmana pro oblast
dopravy Michal Kortyš zprávu, na základě které jej radní pověřili
dále jednat se společností LeoExpress o zajištění dopravy na tratích
024 a 025, které byly společností nabídnuty. Tento krok má pomoci
především zkvalitnění dopravy pro cestující v regionu a lepšímu
spojení se sousedním Polskem. Radní dále uložili náměstku Kortyšovi,
aby jednal s Českými drahami o předložení finančního modelu na
zajištění dopravy na území celého kraje.
-
-
V regionální
dopravě budou po roce 2019 dva dopravci
- „Již několik měsíců vedeme předběžné
konzultace k výběru dopravce na regionální železnici po roce 2019, kdy
skončí stávající smlouva s Českými drahami. Vzhledem k tomu, že chceme
být maximálně otevření, tak jsme jednali se všemi dopravci, kteří o
provoz na našich tratích projevili zájem. Společnost LeoExpress nás
kontaktovala s nabídkou na provozování regionální železniční dopravy
na dvou tratích z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Lichkov, Králíky až
do Mlýnického Dvora a z Dolní Lipky do Hanušovic,“ uvedl radní pro
oblast dopravy Michal Kortyš. „V rámci snahy o liberalizaci
prostředí na železnici a zkvalitnění služeb chceme zahájit konkrétní
jednání o uzavření smlouvy na tyto dvě tratě. Čeká nás však ještě řada
jednání, abychom si vyjasnili nejen sankční mechanismus, ale také
spolupráci s tarifem IREDO, či způsob prodeje jízdních dokladů.
V rámci předběžných konzultací již však byla řada těchto otázek
zodpovězena. Zároveň jednáme dále s Českými drahami o předložení
finančního modelu na zajištění dopravy na území celého našeho kraje,“
doplnil Michal Kortyš, který společně s pracovníky odboru dopravy
jednání s dopravci vede.
-
Ten
minulý týden spolu s hejtmanem Martinem Netolickým detailně jednal
s majitelem společnosti Leošem Novotným o možnosti provozovat dvě
tratě na Orlickoústecku včetně možnosti přímého spojení krajského
města s polskou Wroclawí. „Jsme velmi mile překvapeni, jak rychle
dokáže dopravce reagovat na požadavky zákazníka. Řádově během několika
dnů jsme obdrželi nejen návrh jízdního řádu, informaci o opravárenství
a možném druhu nasazených moderních vozidel, ale také finanční model,
který se nám jeví z hlediska splnění jako velmi reálný. Nabídka
zároveň obsahuje i možnost zajištění navazující autobusové dopravy
v turisticky exponované oblasti, nebo také provoz nostalgických jízd
v letním období až do Hanušovic. Dalším přínosem je snaha umožnit
veřejnosti porovnávat služby zajištěné jednotlivými dopravci,“
uvedl hejtman Martin Netolický.
- Do Polska bez přestupu
- Podle zástupců kraje je bonusem také
možnost přímého spojení regionu s polskou Wroclawí, kam momentálně
neexistuje žádné přímé spojení a je vždy nutné přesedat v Dolní Lipce,
což řadu cestujících odrazuje a navíc to prodlužuje dobu cesty. „LeoExpress
je v úzkém kontaktu s polským dopravcem, který by paralelně k LeoExpressu
mohl zajišťovat další páry vlaků. Stávající jednotky typu Stadler
FLIRT jsou navíc jedinými elektrickými jednotkami schválenými zároveň
pro provoz v České republice i v Polsku,“ řekl náměstek Michal
Kortyš. „Bonusem pro cestující by mohly být nejen moderní
elektrické jednotky Stadler FLIRT využívané na spěšných vlacích, ale
také motorové jednotky Alstom LINT pro osobní vlaky. Ty má dopravce
osazené klimatizací, bezdrátovým internetovým připojením či automaty
na občerstvení, což by opět posunulo kvalitu cestování v našem kraji,“
doplnil hejtman Netolický.
-
-
Změna
termínu besedy s Markétou Kutilovou o Sýrii v Městské knihovně
- Kvůli přesunu akce Zažijte to znovu! na 14. září měníme termín
besedy s novinářkou Markétou Kutilovou. Vyřešíme tak vaše dilema, na
kterou událost jít. Budeme se na vás s Markétou Kutilovou těšit ve
středu 31. října od 18 hodin v 1. patře knihovny.
-
-
Projekt moravskotřebovské nemocnice nabírá obrátky. Změny prospějí
pacientům i personálu
-
Pardubický kraj připravuje výstavbu nemocnice následné péče
v Moravské Třebové. Na posledním jednání Rady Pardubického kraje bylo
schváleno další upřesnění. To zohledňuje ztížené podmínky, které
vyplývají z hydrogeologických průzkumů a navíc se zvýší komfort
budoucích pacientů i personálu.
-
„Daný projekt je pro nás velmi důležitý, a proto dbáme na precizní
plánování. Nově schválená částka na vybudování nemocnice a její vybavení
je 200 milionů korun bez DPH. Mimo jiné zohledňuje ztížené podmínky,
které vyplývají z hydrogeologického průzkumu. Objekt bude nutno založit
na pilotách a dále bude například nutné odvádět dešťovou vodu do
kanalizace. V ceně je navíc zahrnuto vybavení nemocnice,“ sdělil hejtman
Martin Netolický.
-
Posílení rozpočtu se příznivě dotkne pacientů i personálu. „Díky
komfortnějšímu uspořádání vnitřních prostor dojde k efektivnějšímu
provozování zdravotní péče. Například devadesát lůžek LDN bude umístěno
na jednom patře. Další pozitivní zprávou je, že nově u nemocnice
přibudou parkovací místa,“ sdělil Ladislav Valtr, radní odpovědný za
zdravotnictví.
-
„V současné době je předpoklad dokončení projektové dokumentace v srpnu
2019. Stavbu bychom chtěli dokončit v polovině roku 2021. Stejně jako u
dalších projektů Pardubického kraje je součástí hodnotícího kritéria na
dodavatele stavby doba dokončení,“ sdělil Roman Línek, námětek
hejtmana.
-
Krajské
dárky pro prvňáčky opět budou
-
Pardubický
kraj znovu v letošním roce obdaruje všechny prvňáčky, kteří v regionu
3. září nastoupí do škol. Ve spolupráci s Hit Rádiem Magic, Českými
dráhami, BK JIP Pardubice, HC Dynamo Pardubice, Nemocnicí Pardubického
kraje, Mlékárnou Hlinsko, BESIPem či složkami IZS získají mladí
školáci od kraje praktický balíček na přezůvky plný omalovánek,
reflexních prvků, naučných časopisů či rozvrhů hodin. Cílem kampaně
s názvem Bezpečně do školy! je kromě obdarování především snaha
varovat před riziky silničního provozu. Akce je doprovázena také
rozhlasovou preventivní kampaní, která se zaměřuje především na
řidiče.
- „Považujeme za nezbytné, aby osvěta v problematice bezpečnosti
pohybu v silničním provozu byla prováděna v co největší míře, jelikož
se bohužel stále setkáváme se situacemi, kdy jsou děti obětmi
dopravních nehod, a to nejen jako cestující ve vozidlech, ale bohužel
také jako chodci či cyklisté. To je bohužel často způsobeno neznalostí
zásad pohybu v silničním provozu nebo špatnou viditelností chodce,“
uvedl hejtman Martin Netolický. „Dárkový balíček na začátku školního
roku se stal již tradicí a jsem rád, že se k nám připojila také řada
organizací včetně sportovních klubů, Českých drah, BESIPu či Mlékarny
Hlinsko. Díky tomu věřím, že balíček poslouží nejen pro uložení
přezůvek, ale také jako vzdělávací a zábavný materiál,“ řekl hejtman
Martin Netolický.
- Pardubický kraj se snaží napomoci bezpečnosti dětí také formou
dotačního titulu na vybavení dětských dopravních hřišť. „V letošním
roce jsme poprvé vyčlenili necelé tři miliony na stavbu či rozvoj
dětských dopravních hřišť. Děti na těchto hřištích mohou naučit
základní návyky pro pohyb v silničním provozu, které pak uplatní
v reálném životě,“ doplnil hejtman Netolický.
|