- PAVEL STEJSKAL
- Bez povšimnutí médií,
odborné i laické veřejnosti proběhlo v červenci 15.výročí zahájení
provozu po železničním mostě mezi Dlouhou Třebovou a Odbočkou Parník,
kterému se přezdívá "Estakáda". Dne 23.července 2003 v pozdních
odpoledních hodinách po právě dokončené estakádě projely první vlaky.
Estakáda i celý přestavěný traťový úsek za uplynulých 15 let provozu
zcela srostl s okolní krajinou a dnes se již téměř nepozná, kudy vedla
původní trať. Místo se stalo také vyhledávaným pro fotografy železnice,
zvláště z náspu po bývalém Beranově mostu. A nejezdí sem jen fotografové
čeští, ale i z ciziny.
-
- Původní trať vedla o několik
desítek metrů od současné trati a vyznačovala se hlavně dvěma
protisměrnými prudkými oblouky vycházejícími přímo z Dlouhé Třebové ve
směru k Odbočce Parník. Tyto oblouky byly problematické hlavně pro těžší
nákladní vlaky. Zvláště zákeřný byl oblouk při výjezdu z Dlouhé Třebové
okolo opěrné zdi, které se říkala "hladová". Za touto zdí po krátké
rovince přecházela trať do protisměrného oblouku, za kterým následovala
dlouhá rovina a oblouk k Odbočce Parník. Navíc oba oblouky nedovolovaly
zvýšení traťové rychlosti, což bylo vzhledem k přestavbě stávající trati
na koridorovou omezujícím faktorem. Bylo tedy nutno odstranit
problematický úsek a zvýšit traťovou rychlost. Při přípravě celé stavby
se plánovalo, že údolí bude překlenuto vysokým náspem, ale geologický
průzkum ukázal, že nestabilní podloží po někdejším rybníku by nebylo
vhodné pro zamýšlenou trasu. V roce 2000 byl pro investora vypracováno
Sudopem Praha několik variant. Zvolena byla varianta překonávající údolí
novým mostem, pro který se vžil název "Estakáda". Estakáda je v konečném
řešení 414 metrů dlouhá mostní konstrukce o deseti polích s ohledem na
její konstrukci, vlastní stavbu i pozdější údržbu. Byla navržena
dvojkolejná konstrukce se dvěma ocelovými nosníky, výztuhy stěn z
ocelových nosníků jsou většinou z vnitřní strany mostu. Konstrukce
minimalizovala mostní ložiska a dilatační zařízení.
-
- Nosná konstrukce mostu je
položena na železobetonových pilířích s oválným průměrem. Pilíře jsou
vzhledem nestabilnímu podloží na velkoprofilových pilotech o průměru 120
centimetrů a průměrné délky až 35 metrů. Konstrukce mostu byla postupně
montována a svařována na pracovní plošině na pražské straně a posouvána
k protilehlé opěře na třebovské straně. Celá stavba estakády i
přilehlého úseku byly zahájena v roce 2002, kdy nejprve proběhla
příprava staveniště. Montáž ocelové konstrukce mostu probíhala v zimě a
časném jaru roku 2003. Na jaře roku 2003 byla konstrukce mostu dokončena
a ihned byly započaty práce na konečné úpravě estakády. Mezitím
probíhaly terénní úpravy a příprava nové trasy. Byla položena nejprve 2
traťová kolej a po dokončení konečné úpravy estakády byla prodloužena a
napojena do zhlaví stanice Dlouhá Třebová. Dne 21.7.2003 proběhly
zátěžové zkoušky estakády. Na položenou kolej najely dva kolejové jeřáby
EDK 1000 s lokomotivou 771.120. Na místo, kam později byla položena 1.
traťová kolej najelo několik nákladních aut Tatra vrchovatě naloženými
štěrkem. Zátěžová zkouška proběhla úspěšně a v podvečer 23.července byl
po 2.traťové koleji zahájen provoz. Práce na dokončení nového úseku
probíhaly nadále. Během několika dní byla položena také nová 1.traťová
kolej na estakádu i nový násep. Do plného provozu byl nový úsek trati a
estakády uveden během září 2003. Obě původní koleje starého úseku byly
sneseny, stejně tak i trolejové vedení a odstraněny byly i části
zabezpečovacího zařízení jako vjezdová návěstidla do žst. Dlouhá Třebová
s předzvěstmi, návěstidlo k Odb. Parník a přejezdové zařízení na místní
komunikaci. Původní trasa byla upravena, snesen byl klenutý most nad
silnicí z Dlouhé Třebové do České Třebové a Řetové. Upravena byla i
samotná silnice a nově byla vybudována příjezdová komunikace okolo nové
trati.
-
- Souběžně se stavbou estakády
a nového úseku probíhaly další práce na modernizaci koridorů v okolí
České Třebové. Souběžně byla přestavěna stanice Dlouhá Třebová a také
úsek trati mezi Dlouhou Třebovou a Ústím nad Orlicí. Další práce se od
podzimu 2002 rozbíhaly v úseku Krasíkov – Hoštejn, kde vznikaly nové
tunely a trať byla rovněž zcela nově trasována a zkrácena. Připravovaly
se další stavby mezi Třebovicí a Krasíkovem, přímo ve stanici Rudoltice
rovněž začaly stavební práce. Dnes jsou tyto stavby dávno hotové a
rovněž zapadly do okolní krajiny. Konec pracovního klidu v okolí České
Třebové se však neúprosně blíží. V roce 2019 by měly být zahájeny práce
na rekonstrukci železničního uzlu Česká Třebová, která by měla urychlit
a usnadnit průjezd tímto uzlem. V současnosti běží přípravy na
projektové dokumentaci a řízení o stavebním povolení.
- Pavel Stejskal
Na doprovodných snímcích je na snímcích Pavla Stejskala průběh výstavby
estakády u Dlouhé Třebové z let 2002-2003 a současný stav.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|