-
Českotřebovský zpravodaj 10/ 2018 v prodeji a v distribuci. Již během
středy 26. září odpoledne se na pulty prodejen dostalo říjnové číslo
Českotřebovského zpravodaje se sochou Jana Pernera na titulní straně
Vznik sochy Jana Pernera připomínáme i uvnitř vydání v článku, ve kterém
uvádíme též názory výtvarníků - figuralistů na tuto "moderní sochu" . Jde
o to, zda jsem si na našeho Pernera již zvykli, nebo zda je
problém této sochy na prestižním místě ve městě stále tak živým že stojí
za to se s tím ještě zabývat.
- Jde o poslední předvolební číslo roku, což jeho obsah
poněkud poznamenává - také rozsahem. Říjnové číslo má 108 stran, letos
nejvíc. Přesto je v obsahu řada článků, které se tradičně zabývají
historickými tématy a představujeme řadu osobností města, zajímavý je
článek ředitele státního okresního archivu v Ústí nad Orlicí Mgr. Radima
Duška k událostem, které předcházely roku 1918 a ukazuje, jak špatný byl
vztah představitelů měst Česká Třebová a Ústí nad Orlicí v době
končící I. světové války. Českotřebovský zpravodaj připomíná též 95
výročí založení pěveckého sboru Bendl, připadající na letošní rok a v
rozhovoru se sbormistrem Bendla Mgr. Josefem Menšíkem si představíme
bohatou koncertní činnost sboru v nadcházejícím měsíci říjnu.
- Také úvodník Karla Kubišty je historický a připomíná
nadcházející 100. výročí vzniku samostatného Československa právě se
zaměřením na dění v našem městě.
- V regionální rubrice se zabýváme děním na VII:
Dopravní konferenci v Pardubicích.
- V kulturní rubrice si ovšem
zařádil tiskařský šotek a to pořádně. Vynechal totiž v stranu č. 71
a místo ní zařadil zato dvakrát stránku 75. Ta prává "strana
71" tedy v obsahu není a tak ji můžeme alespoň v tomto vydání představit.
Patří tam ohlédnutí za Piknikem v Javorce a článek o novém vydání
publikace Literáti na trati, do které přispěli tentokrát již tři
českotřebovští autoři. Články z této stránky bude nutné zopakovat v
příštím vydání zpravodaje na měsíc listopad.
Chybějící stranu
jsme tiskařskému šotkovi "ukradli" a zveřejňujeme ji alespoň na této
stránce:

Zimní údržba
krajských silnic je zajištěna
Letní období definitivně
skončilo a do zimního je ještě daleko. Přesto krajští radní na svém
pondělním jednání projednali záležitosti spojené se zajištěním zimní
údržby na silnicích II. a III. třídy. První záležitostí je schválení
plánu zimní údržby a druhou nařízení kraje, kterým se vymezují úseky
silnic, na kterých se pro jejich malý dopravní význam a na druhé
straně nepřiměřené náklady nezajišťuje sjízdnost prováděním zimní
údržby.
„Již druhým rokem budou naši silničáři zajišťovat zimní údržbu na
silnicích nižších tříd, které má kraj ve svém majetku. Podle
schváleného plánu zimní údržby je udržovaná silniční síť celého našeho
kraje rozdělena na 69 okruhů. Oproti předchozímu období došlo k
výpovědi některých dodavatelských smluv a přesunutí vlastní techniky
na tyto okruhy. Vlastními prostředky tak bude zajištěno 55 okruhů o
celkové délce 2 445 kilometrů. Zbývajících 544 kilometrů, což je 14
okruhů, bude zajištěno dodavatelsky. V době, kdy naši silničáři
zajišťovali také údržbu silnic I. tříd, byl poměr vlastních sil a
subdodávek vyrovnaný,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Krajští radní zároveň schválili, které úseky nebudou v zimním
období ošetřované. „Z celkové délky spravované silniční sítě, která
činí 3 122,5 kilometrů je v zimním období udržováno 96 procent. S
ohledem na jejich malý dopravní význam bez potřeby provozu veřejné
hromadné autobusové dopravy osob a vysokou klimatickou náročnost v
těchto lokalitách, by bylo udržování těchto úseků krajně neefektivní a
zbytečně nákladné. Chci ujistit, že dopravní obslužnost do všech obcí
a trvale osídlených osad Pardubického kraje zůstává zachována,“ řekl
krajský radní pro oblast dopravy Michal Kortyš.
Pardubický kraj organizační změnu v zimní údržbě využil pro
zkvalitnění a zefektivněné zimní údržby silnic. V zimní sezóně
2017/2018 na základě oprávněných požadavků obcí zvýšil kvalitu zimní
údržby na 200 km svých silnic. V této sezóně 2018/2019 je již
zkvalitněné této údržby projednáno pro 34 km. Dalších 30 km
dislokovaných v regionu Moravská Třebová a Svitavy je v jednání.
Ambice je zkvalitnit ještě dalších 40 km pro sezónu 2019/2020, takže
zkvalitnění nastane celkově na 300 km.
Plán zimní údržby silnic řeší zimní údržbu pouze v majetku
Pardubického kraje. „Základem je, aby byla zajištěna v maximální možné
míře efektivita provádění zimní údržby a minimalizovány náklady.
Odpovědnost za zimní údržbu je stanovena organizačním řádem Správy a
údržby silnic Pardubického kraje a pracovními náplněmi vedoucích
zaměstnanců, až po jednotlivá cestmistrovství,“ sdělil ředitel Správy
a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Hledáme
zaměstnance pro závod v České Třebové:
§
Technik kvality
§
Uklízečka
§
Administrativní pracovník výroby
§
Lakýrník
§
Konstruktér elektro
§
Obsluha CNC obráběcích strojů
§
Montážní pracovník výroby kompresorů
§
Údržbář
§
Technolog obrábění
-
Popis profesí naleznete na našich webových stránkách
www.orlik.cz
-
Kontakt na personální oddělení: tel.: 465 507 262, e-mail:
personalni@orlik.cz
V Heřmanově
Městci přesunou autobusové nádraží
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal se starostou
Heřmanova Městce Josefem Kozlem. Cílem schůzky byla především
rekapitulace rozjednaných aktivit z minulých jednání. Kraj sehrál
důležitou roli v případě jednání se státními organizacemi jako Správa
železniční a dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic ve věci
budování přestupního terminálu vlak-autobus a vybudování
kruhového
objezdu na silnici I/17 a bezpečnostních opatření na této silnici směr
centrum města.
„Heřmanův Městec patří mezi velmi aktivní města v jednání
s krajskou samosprávou, a proto jsme s panem starostou Kozlem po celou
dobu jeho fungování na radnici ve velmi úzkém kontaktu. Podařilo se
nám například usnadnit přípravy vybudování přestupního terminálu
vlak-autobus díky jednání se Správou železniční a dopravní cesty. Pro
město bude přesunutí současného autobusového nádraží z centra města
velký posun směrem k oživení náměstí, které bude možné využívat pro
řadu dalších aktivit. Díky vymístění linkových autobusů by mohlo
vzniknout důstojné centrum, které si město zaslouží,“ řekl hejtman
Martin Netolický. „V současné době máme připravena všechna stavební
povolení a v rámci Integrovaného regionálního operačního programu jsme
ve fázi, kdy je projekt doporučen ke spolufinancování. Nyní pracujeme
na realizační projektové dokumentaci, což nám následně umožní zahájit
výběrové řízení na dodavatele stavby,“ přiblížil projekt starosta
Heřmanova Městce Josef Kozel.
Dlouhodobým problémem města je křižovatka na výjezdu z města směr
Polička a Seč na silnici I/17. „Díky jednáním s Ředitelstvím silnic
a dálnic se podařilo vybudovat nejen brzdící pruhy před přechody pro
chodce, ale posunout přípravy na vybudování kruhového objezdu, který
jednoznačně pomůže nejen plynulosti dopravy, ale především
bezpečnosti. V současné době je vydané územní rozhodnutí a čeká se na
stavební povolení,“ uvedl hejtman Martin Netolický a přiblížil
investiční aktivity kraje ve městě. „V rámci zásobníku dopravních
projektů máme připravenou rekonstrukci Pokorného ulice na výjezdu směr
Prachovice. V současné době je zpracovávána projektová dokumentace a
předpokládaná cena se pohybuje okolo 16 milionů korun. Společně
s Havlíčkovou ulicí směrem na Pardubice se jedná o dvě krajské
příjezdové cesty do města. Havlíčkova ulice byla i díky dobré
spolupráci s panem starostou dokončena již v loňském roce,“ sdělil
hejtman Netolický.
Ten se starostou města Josefem Kozlem probíral také program
blížících se Heřmanoměsteckých slavností, které se již třetím rokem
konají pod záštitou hejtmana.
Suchá Lhota má
bílou stuhu
Cyklisté směřující z Cerekvice nad Loučnou směrem na Nové Hrady si
jistě pamatují dlouhý táhlý kopec, který protíná Suchou Lhotu. Právě
tato obec s 91 obyvateli byla v úterý odpoledne cílem cesty hejtmana
Martina Netolického. Ten se zástupci obce řešil především nutnou
rekonstrukci místní požární nádrže, ale také postupnou rekonstrukci
návsi, na kterou Pardubický kraj přispěl v rámci Programu obnovy
venkova. Tento dotační titul posloužil také pro obnovu památníku obětem
1. světové války.
„Obec v letošním roce získala Bílou stuhu v rámci krajské Vesnice
roku. Kromě prestižního ocenění je s tím spojen také finanční dar
v hodnotě 120 tisíc korun z krajského rozpočtu. Nejpalčivějším
problémem, který v současné době obec řeší, je stav požární nádrže,
která byla vybudována v 50. letech a dnes je de facto v havarijním
stavu. Část nákladů na nezbytné opravy by mohla pokrýt dotace
z Ministerstva pro místní rozvoj, které vypisuje dotační titul pro obce,
které jsou úspěšné v rámci Vesnice roku. V tuto chvíli jsme připraveni,
v případě, že obec skutečně prostředky získá a stavbu zahájí, pomoci
příspěvkem z krajského rozpočtu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Ten se seznámil s dalšími investicemi v obci, mezi které patří třetí
fáze obnovy návsi, kterou kraj podpořil v rámci svého Programu obnovy
venkova. „Pro naši malou obec je jakýkoliv finanční příspěvek velmi
významný a krajské dotace patří jednoznačně mezi ty nejjednodušší, co se
týká přípravy a podání žádosti. Celý systém je pro nás jako malé obce,
ve kterých nepracují specializovaní úředníci, velmi přehledný,“
uvedl starosta obce Jiří Koníček.
Obec Suchá Lhota se nachází mezi Cerekvicí nad Loučnou a Novými
Hrady v nadmořské výšce 430 m ve vzdálenosti 10 km na západ od
Litomyšle. Obec má 46 popisných čísel a 91 obyvatel. Pro srovnání, v
roce 1929 měla obec o šest popisných čísel méně, ale žilo v ní 228
obyvatel. K Suché Lhotě náleží osada Posekanec, kde se v současnosti
nachází pět stavení, z nichž pouze jedno je trvale obydleno.





|