Celkem několik tisíc lidí se dnes přišlo a  nebo přijelo podívat do třebovského depa na každoroční oslavu železné dráhy, kdy se otevírají jednotlivá pracoviště největšího železničního uzlu v republice. letos už sice bylo všechno trochu jinak. Depo kolejových vozidel Česká Třebová již jako samostatná jednotka neexistuje, ale  v rámci železniční sítě má Česká Třebová svou velkou důležitost a prioritu. Pouze se rozhodování a řízení stáhlo do několika mít v republice , do velkých měst.  letošní oslavy byly pojaty poněkud jinak, společně s oslavami 170 let železnice Brno - Česká Třebová, která patří trvale mezi hlavní koridorové tahy v naší republice. zahájení provozu na této trati bylo 1.1. 1849, ale v zimě se oslavy dělají těžko, proto tento zářijový termín se ukázal jako nejvhodnější.
Mimo tradiční výstavu lokomotiva a další atrakce v prostorách depa se konalo několik okružních jízd a také okružní jízda  po českotřebovském železničním uzlu, při které se poprvé mohlo také projet železničním terminálem Metrans. Do Třebové se měla dostavit z Hradce Králové pantografová jednotka "Žabotlam",  čerstvě vyřazená z pravidelného provozu, ale nedojela, porucha ji v úspěšném přijezdu zabránila. A tak na trasu okružních jízd vyjela náhradní souprava s posunovací lokomotivou "žehlička", která také byla v čele vlaku, který v 15:54 vyrazil společně s parním vlakem na souběžnou jízdu Česká Třebová - Svitavy. Původně byl na oslavy slíbený jubilejní vlak tažený lokomotivou 498.103 Albatros, ale už 14 dnů před termínem Dne železnice se vědělo, že bude náhrada. Přijela až z Rakouska a dostala "naše" číslo řady 375.007 a byla skutečnou raritou letošních oslav. Taková mašina tady ještě nejezdila. Na trasu byla z Brna vypravena ovšem "pro jistotu" a potřebnou rychlost s přípřeží, kterou zajistil populární "čmelák". Jubilejní vlak nebyl lehoučký, měl spoustu vagónů, včetně servisního vozu rakouského muzea železnic ve Strasshofu.
Osobně mně překvapil obrovský zájem veřejnosti a, fotografů, natáčela také Česká televize, a to pro více účelů, nejen denní reportáž, ale také podklady pro film k výročí trati Česká Třebová - Brno. Točili nejen na nádraží, ale také ve městě. Velmi se divím tomu, že pořadatelé nevybavili prostory vestibulu železniční stanice informátorem, který by sděloval co a jak bude, protože informace chyběly. Ani rozhlas na nádraží se oslavám nijak nevěnoval. (Co byste chtěli od SŽDC...)  Také pokladní za okénky jen krčily rameny.  Do Třebové na oslavy přijelo vlakem nemálo zájemců také od Chocně a Ústí, do dvou spojených souprav Regionova se zájemci na jízdu jen tak tak vešli. V depu již byla informovanost dostatečná, zde měl vše na starosti tradičně Pepa Vaňous....
V depu byly k vidění byly elektrické i motorové jednotky umístěné na velké i malé rotundě, modelové železnice nebo simulátor stanoviště strojvedoucího lokomotivy zvané "Eso", které sestavili pod odborným dohledem studenti českotřebovské VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana. Nejvíce lidí pak zaujala lokomotiva řady 375.007, která přivezla zvláštním vlakem "šotouše" z Brna a přijela se otočit a zásobit ještě do depa. Byla pak k vidění i na točně malé rotundy. Den železnice měl letos rozhodně velký úspěch a je to závazek k tomu, aby se tato tradice opakovala i v dalších letech. Píšu to proto, že jsem slyšel nemálo hlasů o tom, že to vlastně už bylo letos naposledy a jen proto, že to bylo na jaře ještě před rozpadem systému lokomotivních dep slíbené. Veřejnost dala jednoznačně  najevo, že železnice v České Třebové má velký počet fandů a příznivců, kteří si Den železnice jen tak vzít nenechají.
MILAN MIKOLECKÝ
Fotografie Honza Pecháček a Milan Mikolecký

Depo kolem poledne


Železniční stanice dopoledne kolem desáté

 

Jízda okružním vlakem po uzlu Česká Třebová: kilometry kolejí, desítky vyřazených osobních vozů a lokomotiv, vlastně celý "hřbitov". Zelené plochy, které nikdo neseká a neudržuje, desítky let opuštěný objekt G57, kde bývalo v šedesátých ubytování pro stavbaře a pak i snad nouzové byty pro rodiny, čeká na demolici, na kterou nemá nikdo peníze. Jediný udržovaný a vzorně oplocený je areál filmy Metrans. Vlak projel kolem kontejnerů tyčících se do velkých výšek, bylo možné jen vyfotit jeřáby při práci z jiného úhlu než ze silnice. Přitom systém obhospodařování tisíců kontejnerů je pozoruhodný, důmyslný.  Kolik kontejnerů tudy projede za den? Za týden? Za měsíc? Kolik z nich jede odtud dál po silnici?


Odjezd jubilejního vlaku v 15:54 + souběžná jízda


Startuje i žehlička
Souběžná jízda