-
Celkem několik tisíc lidí se dnes přišlo a nebo přijelo podívat do
třebovského depa na každoroční oslavu železné dráhy, kdy se otevírají
jednotlivá pracoviště největšího železničního uzlu v republice. letos už
sice bylo všechno trochu jinak. Depo kolejových vozidel Česká Třebová
již jako samostatná jednotka neexistuje, ale v rámci železniční
sítě má Česká Třebová svou velkou důležitost a prioritu. Pouze se
rozhodování a řízení stáhlo do několika mít v republice , do velkých
měst. letošní oslavy byly pojaty poněkud jinak, společně s
oslavami 170 let železnice Brno - Česká Třebová, která patří trvale mezi
hlavní koridorové tahy v naší republice. zahájení provozu na této
trati bylo 1.1. 1849, ale v zimě se oslavy dělají těžko, proto tento
zářijový termín se ukázal jako nejvhodnější.
-
Mimo tradiční
výstavu lokomotiva a další atrakce v prostorách depa se konalo několik
okružních jízd a také okružní jízda po českotřebovském železničním
uzlu, při které se poprvé mohlo také projet železničním terminálem
Metrans. Do Třebové se měla dostavit z Hradce Králové pantografová
jednotka "Žabotlam", čerstvě vyřazená z pravidelného provozu, ale
nedojela, porucha ji v úspěšném přijezdu zabránila. A tak na trasu
okružních jízd vyjela náhradní souprava s posunovací lokomotivou
"žehlička", která také byla v čele vlaku, který v 15:54 vyrazil společně
s parním vlakem na souběžnou jízdu Česká Třebová - Svitavy. Původně byl
na oslavy slíbený jubilejní vlak tažený lokomotivou 498.103 Albatros,
ale už 14 dnů před termínem Dne železnice se vědělo, že bude náhrada.
Přijela až z Rakouska a dostala "naše" číslo řady 375.007 a byla
skutečnou raritou letošních oslav. Taková mašina tady ještě nejezdila.
Na trasu byla z Brna vypravena ovšem "pro jistotu" a potřebnou rychlost
s přípřeží, kterou zajistil populární "čmelák". Jubilejní vlak nebyl
lehoučký, měl spoustu vagónů, včetně servisního vozu rakouského muzea
železnic ve Strasshofu.
- Osobně mně překvapil
obrovský zájem veřejnosti a, fotografů, natáčela také Česká televize, a
to pro více účelů, nejen denní reportáž, ale také podklady pro film k
výročí trati Česká Třebová - Brno. Točili nejen na nádraží, ale také ve
městě. Velmi se divím tomu, že pořadatelé nevybavili prostory vestibulu
železniční stanice informátorem, který by sděloval co a jak bude,
protože informace chyběly. Ani rozhlas na nádraží se oslavám nijak
nevěnoval. (Co byste chtěli od SŽDC...) Také pokladní za okénky
jen krčily rameny. Do Třebové na oslavy přijelo vlakem nemálo
zájemců také od Chocně a Ústí, do dvou spojených souprav Regionova se
zájemci na jízdu jen tak tak vešli. V depu již byla informovanost
dostatečná, zde měl vše na starosti tradičně Pepa Vaňous....
-
V depu byly k vidění byly elektrické i motorové jednotky umístěné na
velké i malé rotundě, modelové železnice nebo simulátor stanoviště
strojvedoucího lokomotivy zvané "Eso", které sestavili pod odborným
dohledem
studenti českotřebovské
VOŠ a SOŠ Gustava Habrmana.
Nejvíce lidí pak zaujala lokomotiva řady 375.007, která přivezla
zvláštním vlakem "šotouše"
z Brna a přijela se otočit a zásobit ještě do depa. Byla pak k vidění i
na točně malé rotundy. Den železnice měl letos rozhodně velký úspěch a
je to závazek k tomu, aby se tato tradice opakovala i v dalších letech.
Píšu to proto, že jsem slyšel nemálo hlasů o tom, že to vlastně už bylo
letos naposledy a jen proto, že to bylo na jaře ještě před rozpadem
systému lokomotivních dep slíbené. Veřejnost dala jednoznačně
najevo, že železnice v České Třebové má velký počet fandů a příznivců,
kteří si Den železnice jen tak vzít nenechají.
-
MILAN MIKOLECKÝ
-
Fotografie Honza Pecháček a
Milan Mikolecký
- Depo kolem poledne
-
-
-
-
- Železniční stanice dopoledne kolem desáté
-
-
-
-
-
-
-
-
Jízda
okružním vlakem po uzlu Česká Třebová: kilometry kolejí, desítky
vyřazených osobních vozů a lokomotiv, vlastně celý "hřbitov". Zelené
plochy, které nikdo neseká a neudržuje, desítky let opuštěný objekt G57,
kde bývalo v šedesátých ubytování pro stavbaře a pak i snad nouzové byty
pro rodiny, čeká na demolici, na kterou nemá nikdo peníze. Jediný
udržovaný a vzorně oplocený je areál filmy Metrans. Vlak projel kolem
kontejnerů tyčících se do velkých výšek, bylo možné jen vyfotit jeřáby
při práci z jiného úhlu než ze silnice. Přitom systém obhospodařování
tisíců kontejnerů je pozoruhodný, důmyslný. Kolik kontejnerů tudy
projede za den? Za týden? Za měsíc? Kolik z nich jede odtud dál po
silnici?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Odjezd jubilejního vlaku v 15:54 + souběžná jízda
Startuje i žehlička
Souběžná jízda
|