-
Je v České
Třebové depo nebo není?
-
Lze napsat, že Depo de facto
v České Třebové zůstalo, i když de jure je tomu jinak.
-
Všechna depa byla v síti
Českých drah vymazána z mapy. Podařilo se
realizovat určitá jednání a to na několika úrovních, všechna není
zřejmě možné ani přesně popsat. Důležitá byla jistě úloha hejtmana
Pardubického kraje Martina Netolického. Jeho vliv je jistě logický a
veřejně obhajitelný kdekoliv - Pardubický kraj má zájem na tom, aby se
zde zachovala pracovní místa, aby zde zůstala opravárenská střediska,
protože právě probíhá výběr regionálního dopravce na příštích deset let.
Mají-li to být České dráhy, tak potřebují mít v našem kraji svoje
zázemí, odkud budou zajišťovat provoz regionálních spojů a také opravy
nasazené techniky. To myslím byla dost silná motivace proto, aby na
Českých drahách začali logicky uvažovat, zda má smysl vést změny v
organizační struktuře do krajnosti, tedy pod heslem vše do několika
center v republice. Mimo Martina Netolického pomáhali ovšem i
další a je třeba za jejich úsilí poděkovat všem. Mezi jinými též
Ing. Jiřímu Slezákovi, dosavadnímu vrchnímu přednostovi DKV Česká Třebová,
který je nyní po reorganizaci na významné pozici ředitele Oblastního
centra provozu střed v
Praze.
- Díky tomu většina pracovních
míst z bývalého Depa kolejových vozidel Česká Třebová zůstalo zachována,
ale záchrana depa jako instituce nebyla možná, organizační změny na
Českých drahách nešlo zastavit.
- Od 1.července 2018 došlo v
odvětvi lokomotivního hospodářství na Českých drahách k radikální
změně v organizační struktuře. Vše bylo již ovšem připraveno dříve, ale
čekalo se na mandát z voleb. Byla oficiálně zrušena všechna depa
kolejových vozidel a vznikla nová organizační struktura odvětvi. Původní
depa byla rozdělena na část opravárenskou (opraváři, s názvem OCU
správkárna atd.) a část provozní (např. strojvedouci s názvem Oblastní
centrum provozu (OCP). Tato
centra mají sidla: Provoz OCP západ se sídlem v Plzni OCP střed se
sídlem v Praze (zde je ředitelem Ing. Jiří Slezák) a OCP východ se sídlem
v Olomouci.
Opravárenstvi má také tři oblastní centra údržby: OCU západ Plzeň,
OCU střed Praha a
OCU východ Brno.
Každé centrum má samozřejmě svá podřízená pracoviště v různých
lokalitách. Výkonná pracoviště samozřejmě zůstala. Původni depa se
rozdělila na část provozní a část opravárenskou. Původně se o České
Třebové hovořilo v souvislosti s tím, že zde opravárenská část zanikne.
Po mobilizaci odboru, Martina Netolického ale i dalších Třebováků je
skutečností, že u nás v České Třebové zůstane ovšem s tím, ze
vrcholové vedení nebude v České Třebové ale v Praze.
- Organizační změna tedy dosud neměla velký vliv na zaměstnanost. České
dráhy jsou ovšem v neustálém pohybu, takže nelze usínat na vavřínech,
vše je třeba dále "hlídat". Na ČD se změnila dozorčí rada a dají se
předpokládat další změny v představenstvu....
- Zvláštní pozice České
Třebové se zatím letos projevuje i v tom, že zde bude 15. září v
prostorách českotřebovského depa a železničního uzlu vůbec opět
organizován "Regionální den železnice", letos spojený se slavnostní
nostalgickou jízdou historického vlaku k nastávajícímu 170. výročí
zahájení provozu na trati Brno - Česká Třebová. Toto výročí padne
až na 1. leden 2019, ale to bude zima a to se takové výročí oslavuje
špatně. Takže proč jej neoslavit v předstihu již 15. září. Po desáté
hodině přijede vlak tažený lokomotivou Albatros 498.103 a při zpětné
jízdě bude možné na úseku Česká Třebová - Svitavy fotografovat i
souběžnou jízdu tohoto historického vlaku s elektrickou jednotkou řady
451 "Žabotlam".
-
|
|