-
Plánované a uskutečněné
investice jsou nejsledovanější částí volebních programů a také v
každoročních rozpočtech města, kde tvoří podstatnou část výdajů.
Každý má ovšem svoje preference a dozajista se tak nikdy nepodaří
vyhovět všem. Pokud se bude o tom co je důležité a co ještě důležitější
rozhodovat jen "u zeleného stolu" podle názoru jedné skupiny, pak
nemá veřejnost vlastně žádnou možnost výběr investičních akcí ovlivnit.
Nedělejme si iluze o tom, že investice byly určeny většinovým hlasováním
v celém zastupitelstvu. Obvykle to je tak, že jsou navrženy nejdříve v
radě města úzkou skupinou lidí a ostatní, kteří se pak v rámci radniční
většiny přidají, mají vlastně za úkol rozhodnutí rady města podporovat.V
mnoha případech jsou investiční akce zařazeny přímo do rozpočtu (jako
hotová věc) a o jednotlivých záměrech se ani nediskutuje. No a rozpočet
je rozumné podpořit, protože obsahuje také řadu dalších rozumných výdajů
a neschválení rozpočtu by pro vývoj města nic dobrého nepřineslo.
-
Jenže se ukazuje, že řada akcí,
které byly v minulých čtyřech letech jako investice schváleny a zařazeny
se do stádia realizace a někdy ani projektu nedostaly a místo nich mohly
být tedy zařazeny akce potřebnější. Rozpočet města byl pak jen
jakousi "čekárnou na dotace" a s nimi byla právě v minulém období velká
potíž. Přitom se za některé přípravné projektové dokumentace utratilo
opravdu dost peněz, které zatím nebyly nijak využity a nad dalším osudem
připravených projektů je otazník.
-
Buďme konkrétní:
-
Kompostárna: Již v
roce 2015 stála příprava projektu 853 tis. Kč, v dalším roce
změna projektu 718 tis. Kč a loni ještě 40 tis.Kč, celkem tedy
přes 1,6 mil. Kč, dotační program nebyl vyhlášen. MŽP dalo přednost
dotacím do bioplynových stanic.
-
Park Benátky: Celý
projekt je ovlivněn nešťastně vedenou spoluprací s Nadací Proměny p.
Komárka, která pro nesplnění podmínek ze strany města odmítla financovat
schválenou dotaci na park ve výši cca 23 mil. Kč. Vedení město se
rozhodlo, že park vznikne bez pomoci této nadace a pro vznik parku
využije jiné dotační programy SFŽP, Jeden takový zaměřený na
revitalizaci zeleně na pozemcích města již proběhl, v rámci něho
byly také v oblasti budoucího parku dokonce vysázeno malé stromořadí
ještě v době, kdy pro nový park nebyl žádný projekt. Projektové
dokumentace se začaly připravovat až v uplynulém volebním období a
celkem za ně město utratilo v letech 2015 - 2017 1583 tis. Kč. Dotace na
uvedený účel zatím stále není vypsána. Letos již v rozpočtu park Benátky
nenajdete.
-
Letní stadion na Skalce.
Zde bylo město úspěšné. Projekt se začal připravovat v roce 2015
(33 tis. Kč) a v roce 2016 (750 tis. Kč). Dotace byla pro
Českou Třebovou přiklepnuta se zpožděním díky aféře p. Pelty na MŠMT v
závěru roku 2017 a v letošním roce 2018 probíhá realizace I. etapy, na
které se MŠMT podílí 6 miliony korun. Významné bude pokračovat v
přípravě zázemí a šaten, které zde budou sloužit celoročně, společně pro
letní a zimní stadion.
-
Tenisová hala Za Vodou.
Záměr postavit halu pro tenis zvažoval nejdříve Tenisový klub,
neměla to být akce města. Tak
to předpokládal ještě strategický plán města v r. 2014. Po zvážení
možností financování předpokládané dotace z MŠMT se úkolu ujalo
město, což znamenalo poměrně hodně práce. Dotace se ukázala jako více
méně nedostupná, zejména chyběla podpora tenisového svazu. V roce 2016
žádalo město o dotaci bez úspěchu. Proto bylo loni v r. 2017 rozhodnuto
o stavbě haly z vlastních prostředků města. Stavba je před kolaudací,
celkem bude stát přes 27 mil. Kč. (loni 2,6 a letos 24,8 mil. Kč).
-
Regionální knihovna.
Všichni se shodneme, že městská knihovna má nedostatek prostor a nutně
potřebuje řešit jejich rozšíření. Řešení, které zvolilo dosavadní vedení
města bylo velkorysé, ale k výsledku nevedlo. V roce 2015 město
odkoupilo od TEZY touto společností narychlo zakoupenou budovu bývalého
pracoviště DFJP ve Slovanské ulici za cca 4 mil. Kč, i když to není v
rozpočtu příslušného roku nikde výslovně uvedeno. (Tak "přehledně"
řešíme bohužel náš rozpočet). Pro tuto budovu ve Slovanské ulici 452 pak
byla podle nezveřejněného záměru (z roku 2013) v letech 2015 - 2017
připravena projektová dokumentace za 800 tis. Kč, vhodný dotační program
však MKČR nevypsalo a tak knihovna stále na svoje větší prostory čeká.
(Nová investice je odhadována na 40 mil. Kč, navíc k tomu demolice
bývalých svářečských dílen).
-
Dopravní hřiště Benátky.
Zde je situace velmi zvláštní. Chceme hodně, nemáme nic. O investici do
dopravního hřiště mluvíme dlouho, jistě od roku 2014. V rozpočtu se
vyskytuje na projektovou dokumentaci částka 400 tis. Kč od roku 2015, v
některých letech i vyšší, ale dosud se celkem pro přípravu tohoto
projektu utratilo pouhých 20 tis. Kč. Přitom dopravní hřiště potřebujeme
a
potřebujeme
řešit i celý prostor v Benátkách, o který mají zájem také sportovci na
rozšíření sportovního areálu. Osobně jsem inicioval jednání u starosty s
dalšími rodiči malých dětí již v roce 2015. Šlo nám o rozšíření záměru o
"pořádný dětský areál" a také otevřené sportoviště, jako mají v jinde i
v malých obcích. U starosty byli s dalším návrhem i zástupci sportovní
komise. Prý bylo tenkrát už pozdě, vše se již projektovalo,
(jedinou možností tehdy bylo prý využít plochu parku Benátky), v r. 2015
byla podána žádost o dotaci na BESIP, na ploše měla být k našemu podivu
také plocha pro zkoušky motocyklů, vlastně také pro autoškolu... Záměr
jsme si nechali představit na jednání zastupitelstva, kde bylo předchozí
potvrzeno. Od té doby uplynulo v Třebovce hodně vody a pořád se nic
neděje. Dotace od BESIPu není, byl to jen sen. Dotace na dopravní hřiště
poskytuje také Pardubický kraj, ale jsou pro nás zřejmě malé. Takže
nemáme nic, přitom máme spousty malých cyklistů, kteří se učí jezdit na
kole na parkovištích a v dopravním provozu. Také v tomto prostoru
netrpělivě čekají na nové šatny a tribunu hokejbalisté. Místo dopravního
hřiště máme stále "hory doly" po bývalém opuštěném areálu BMX.
- Je to přitom poslední
volná dobře přístupná plocha v majetku města, měla by být proto
dobře využita. Žádná veřejná diskuze ani anketa se k tomuto tématu
nekonala což je velká škoda, takže vlastně město nezná ani aktuální
pořadí požadavků veřejnosti. Přitom dáváme velké peníze do radničních
novin, kde by bylo snadné takovou anketu vyhlásit a dotazníky potom
nechat zpracovat vytvořenou pracovní skupinou. To snad až po
volbách. Zatím to je tak, že má-li mít akce naději na prosazení, musí na
ni být nějaká dotace.
-
Ještě problém koupaliště.
V roce 2014, v závěru minulého volebního období, byl sestaven a schválen
"Strategický plán města", který je i dnes dostupný na webu města (ZDE).
Zde se město postavilo ke Křivolíku zády, v seznamu projektů v tomto
plánu v pro cíl "Zkvalitnění podmínek života občanů a podpora resortu
zábavy a relaxace" (viz další tabulka) koupaliště uvedeno není.
Plocha v Křivolíku byla označena za brownfield s tím, že by bylo třeba
najít pro lokalitu vhodného investora. (Doslova je uvedeno toto:
"Vhodné využití brownfieldu koupaliště pro nový podnikatelský záměr
soukromého investora, nejedná se o projekt města")
- Revitalizace Křivolíku a
jeho přeměna však zůstala ve volebních programech (např. koalice pro
Českou Třebovou), ale vzhledem k uspořádání radniční většiny po minulých
volbách se do realizace dostat nemohla. V roce 2016 však byl navzdory
strategickému plánu najednou publikován "objev" s názvem biokoupaliště a
mluvilo se o něm všude. V dalším roce 2017 se tento projekt dostal
do rozpočtu města, ale z plánovaných 700 tis.Kč na studii a projekt pro
územní rozhodnutí nebylo vlastně nic (i když se za to utratilo 40 tisíc
korun). "Spící" projektant, který vyhrál výběrové řízení, nepokračoval v
práci ani v roce 2018 a tak teprve letos v létě byl narychlo vyměněn.
Přímým zadáním byla vybrána firma KTS - AME, s. r.o. Hradec Králové, se
kterou byla v srpnu 2018 uzavřena smlouva na přípravu projektu ve stupni
studie za necelých 300 tis. Kč. Je přitom otázka, zda koupaliště
bude skutečně mít biologické atributy pro čištění vody s pomocí biotopu,
nebo zda bude zvolena jiná chemická metoda. Jde však o přípravu
projektu, který by měl ve veřejnosti podle dosavadních ohlasů velkou
podporu, i když může v důsledku znamenat pro městskou ekonomiku jistě
nějakou zátěž.
Jaká je přesnost
uvedených čísel, jaký je zdroj informaci a kde byly schované peníze za
další projekty?
Čísla vychází z údajů o plnění
městských rozpočtů v letech 2014 - 2018. Problém může nastat v tom, že
některé údaje jsou zařazeny příímo v kolonce dané investice (např.
tenisová hala) nebo "lišácky" skryty pod název "Ostatní projektové
dokumentace" a v některých letech (např. letos v r. 2018) tam bylo na
tento "účel" věnováno i přes dva miliony korun. Tím byla porušena zásada, že
každá investice nad 300 tisíc Kč má mít svou pojmenovanou položku v
rozpočtu. To se sice stanovilo, ale skutečnost je (viz letošní rozpočet)
bohužel jiná. Někde tam jsou asi skryty např. prostředky vynaložené na
architektonickou soutěž na rekonstrukci Nového náměstí, se kterou jsme od
r. 2015 nepohnuli, také na studii budovy trampského muzea nebo např.
prostředky na financování multifunkční dobrodružné věže. Ta měla stát na Pekláku, ale nestojí, byť byla podpořena
již v roce 2016 950titisícovou krajskou
dotací. Poté, když věž odmítli při stavebním řízení zahrádkáři v dolní
části Pekláku, se projekt přesunul výše na sjezdovku. Zde byly problémy se zakládáním
a investice by se tím prodražila přes 6 milionů korun. Navíc by přinesla
další mandatorní výdaje, byla by to draze zaplacená zajímavost. Záměr
postavení "atrakce na Pekláku" se podařilo loni zrušit, ale za projektové práce
bylo utraceno 300 tis. Kč.
Ještě si nyní
můžeme porovnat současný stav se strategickým plánem města z roku 2014,
který byl vytvořen na období do roku 2020.
Strategický plán města najdete ZDE
V tabulce je
seznam projektů priority
Zkvalitnění podmínek života občanů a podpora zábavy a relaxace

A ještě projekty
pro prioritu "Envitomentální
udržitelnost"

|