-
Hejtman Pardubického kraje
Martin Netolický, českotřebovský rodák, dlouholetý zastupitel našeho
města, který ani po sedmi letech ve funkci nezapomíná na potřeby našeho
regionu. Zeptali jsme se ho proto na témata, která se v našem městě
v poslední době diskutují.
-
Pane
hejtmane, zkuste na začátek shrnout rok sedmý ve funkci hejtmana.
- Nacházíme se ve třech
čtvrtinách současného volebního období krajské samosprávy a v sedmém
roce mého fungování v pozici hejtmana. Pokud se mám ohlédnout zpět, tak
bych osobně charakterizoval toto období jako snahu pomáhat rozvoji ve
všech částech našeho kraje. Snažíme se rovnoměrně rozprostírat investice
i do periferních oblastí regionu tak, abychom se nezaměřovali pouze na
sídelní město našeho kraje. S nadsázkou svým kolegům někdy zdůrazňuji,
že náš kraj není pouze od Svítkova po Černou za Bory, ale od Jevíčka a
Králík až po Kojice a Třemošnici. Jsem přesvědčený, že kdo chce, tak
změny za posledních několik let jednoznačně uvidí, a to samozřejmě i
v okolí České Třebové. Začínáme například konečně realizovat slibovaný
centrální příjem v naší spádové Orlickoústecké nemocnici, což
jednoznačně zlepší a zefektivní poskytovanou zdravotní péči a zázemí
nemocnice pro celý spádový region čítající více jak 130 tisíc lidí.
Přitom se daří nemocnice držet po ekonomické stránce a nežádáme žádné
úlevy či mimořádnosti po státu. Toto úsilí je vrcholem pětileté snahy o
stabilizaci zdravotní péče. Dřívější roční provozní dotace v řádech
stamilionů na úkor silnic či škol jsou ty tam a dnes investujeme ve
všech oborech naší činnosti, a to velmi dynamicky.
- Desítky různých projektů
zlepšily zázemí a technické vybavení našich středních škol.
Českotřebovská technická škola získala moderní simulátor a učebny
elektrotechnických oborů, dostalo se i na gymnázium, kde jsme rovněž
zmodernizovali odborné učebny a upravili přilehlý park pro venkovní
výuku. Nyní na budově, která je perlou města a je památkově chráněná,
řešíme zateplení a výměnu oken. A toto je jen stručný a rychlý výčet.
-
Pojďme ke konkrétním tématům.
Kraj je dlouhodobě aktivní v rámci podpory dobrovolných hasičů. Vy jste
nedávno zmínil, že další českotřebovské jednotky získají s pomocí kraje
nové moderní vybavení. O co se jedná?
- V rámci našich dotačních
titulů přispíváme mimo jiné na pořízení dopravních automobilů. K 450
tisícům, které dává stát, dodáváme z krajského rozpočtu 300 tisíc korun
na jeden dopravní automobil. Jsem rád, že ještě předchozí zastupitelstvo
města na můj návrh požádalo o dotaci na dopravní automobily pro jednotky
ve Svinné, na Lhotce a v Kozlově, které byly poslední bez nových
vozidel. Ty tak budou moci využít nejen v rámci jednotlivých zásahů, ale
také pro svoji spolkovou činnost.
-
Česká Třebová nyní připomíná
spíše staveniště. Sešlo se totiž více dopravních investic a jednou
z nich je i krajská oprava Litomyšlské ulice. Lidé upozorňují, že nebyla
v tak špatném stavu, jako jiné silnice ve městě…
- Často slyším názor, proč se
opravuje ta či ona silnice, když jsou ve městě některé v mnohem horším
stavu. Samozřejmě tomu rozumím, ale je nutné si uvědomit, které silnice
jsou státní, které krajské a které městské. My se snažíme v rámci našich
možností investovat do silnic II. a III. tříd v našem majetku. To je
také případ Litomyšlské ulice. Stav této komunikace byl dobrý pouze na
pohled. Poslední rekonstrukce v roce 2004 řešila jen povrch, pod kterým
byla původní kostková dlažba. Nyní řešíme kompletní modernizaci včetně
podložních vrstev. Investice je součástí dotace, kterou jsme jako kraj
získali od Státního fondu dopravní infrastruktury na budování přivaděčů
k D35. Byť silnice není a nebude přivaděčem pro nákladní vozidla, ale
pouze pro vozidla osobní, podařilo se nám vyřešit stav klíčové
komunikace, která je nejkratším a nejlogičtějším napojením našeho města
a okolí na budoucí dálnici. Zároveň probíhá rekonstrukce v Litomyšli u
zámku a v příštím roce přijde na řadu průtah Němčicemi. Myslím, že každý
uzná, že v okolí Člupku byl stav silnice opravdu kritický a je nutné jej
řešit.
-
Když hovoříte o připojení našeho
města na D35, tak se po změně ve vedení města znovu řeší, kudy budeme na
dálnici najíždět. Jaký je současný stav jednání?
- Snažíme se dělat vše proto,
aby řidiči nemuseli vymýšlet složité a nelogické trasy. V případě cesty
na východ na Ostravu bude možné obchvat Třebovic u rybníku Hvězda a na
D35 se napojit u Opatova, ale při cestě na západ směrem ku Praze musí
dojít k napojení u Litomyšle, protože si osobně nedovedu představit, že
by řidiči přirozeně volili cestu na Choceň a následně na D35.
-
Mluvil jste o tom, že kraj se
stará o silnice II. a III. tříd. Před nedávnem byla dokončena obnova
silnice na Skuhrov, kraj vybudoval nové podjezdy směrem k logistickému
terminálu společnosti Metrans a dále silnici přes Semanín, Zádolku až do
Třebovic, navíc došlo k obnově povrchu na Zacharovci. Po zvolení nového
vedení jste avizoval několik takových investic. V jaké jsou fázi?
- Troufnu si říci, že všechny
sliby, které zazněly při prvním jednání s novou samosprávou města,
plníme. V září jsme zahájili dílčí práce na devítikilometrovém úseku
silnice II/315 z Lanškrouna do Skuhrova za 138 milionů korun. Budeme
však pokračovat dál na Ústí nad Orlicí. Ještě v letošním roce bude
osazeno mostní provizorium na Zámostí. Původní most vybudovaný v 60.
letech po ničivé povodni z roku 1957 se již blíží havarijnímu stavu, a
proto chceme, aby již na zimu fungovalo mostní provizorium. Vzhledem
k tomu, že tento most je vlastně jediným větším mostním objektem a je
důležitou spojnicí de facto dvou částí města, je i dominantou na Nábřeží
Míru. V případě nového mostu, který chceme společně s rekonstrukcí
Podbranské ulice řešit příští rok, jednáme s městem o osazení soch,
které na něm v minulosti byly. Doufám, že se most stane jednou
z dominant našeho města.
-
Seznámil
jste nás s vybranými investicemi kraje, které jsou ve stádiu výstavby či
se jejich realizace chystá v příštím roce. Jaké záměry, které se týkají
našeho města, by mohly následovat i v letech příštích? Zaslechl jsem
zprávy o opravách sálu Na Skalce.
- V rámci našich středních
škol vlastníme celou řadu tělocvičen, ale je pravdou, že velké
společenské sály máme jen dva. Ten první je v Pardubicích v Domě hudby a
druhý právě u nás v České Třebové v areálu Na Skalce, který spravuje
Vyšší odborná škola a Střední škola technická. V Domě hudby jsme začali
řešit úpravy v loňském roce a pokračujeme v nich i letos. Je tak
logické, že budu usilovat o to, aby sál, který slouží nejen pro plesy,
ale také různé konference a výstavy, prošel potřebnou obnovou. Divadelní
technika je zastaralá, bude nutné pořídit nové sedačky, řešit osvětlení,
podlahy a celkově sál posunout do dnešní doby. Součástí musí být také
renovace foyeru sálu. Z mého pohledu to může být velmi zajímavá
příležitost pro kvalitního architekta a projektanta. Tento postup se
nabízí také v souvislosti s tím, že vnímám otazníky nad sálem v Národním
domě, a proto se pokusíme vyjít maximálně vstříc potřebám školy, kraje i
města. Koneckonců jako kraj využíváme sál i pro pravidelná setkání se
starosty obcí a je nutno říci, že pronájem sálu činí výraznou část
hospodářské činnosti školy. Proto je logické, že se o stav sálu
zajímáme. V tuto chvíli jsme ve fázi projektování, a pokud vše půjde
podle našich představ, tak bychom rekonstrukci mohli zahájit v roce
2021, nejpozději 2022.
-
Znamená to tedy, že se chcete o
funkci hejtmana ucházet i ve volbách, které se konají příští rok? Dříve
jste hovořil o tom, že by současné funkční období bylo tím posledním.
Skutečně jsem před několika lety uvažoval o tom, že
druhé funkční období bude moje poslední. Nasazení, s jakým se snažím
funkci hejtmana Pardubického kraje vykonávat, velmi výrazně zasahuje i
do osobního života. Na druhou stranu jsem zvyklý dělat věci naplno anebo
jdu radši zcela od toho. Takto jsem přistoupil k mandátu zastupitele v
České Třebové, kdy jsem cítil, že nemohu vykonávat funkci tak, jak bych
si představoval. Někdy je proto lepší se stáhnout z jedné aktivity a
naplno se věnovat té druhé. Myslím, že z předchozích odpovědí na otázky
je patrné, že bez ohledu na to, zda jsem či nejsem zastupitelem města,
pomáhám i tak s jeho palčivými problémy. Vím, že situace strany, za
kterou jsem kandidoval a jejíž jsem členem, není v současné době vůbec
jednoduchá. Vím ale, že jsem měl, mám a budu mít sociálnědemokratické
názory, a proto nebudu měnit barvu trička jen podle toho, jak je to
v daném okamžiku pro mne výhodné. V minulých měsících jsem byl osloven
různými osobnostmi kraje, kterých si upřímně vážím, zda bych ještě
jednou kandidaturu nezvážil. Podporu mi nabídli starostové,
představitelé spolků i různých organizací. Tentokrát však není jen
morální, ale i aktivní přímo na kandidátní listině. Proto jsem se
rozhodl, že sestavím tým, který nebude založený na stranickém půdorysu,
ale na reálných výsledcích úspěšných lidí našeho regionu. Několik
příkladů za všechny z našeho okolí. Starosta Přívratu, jedné
z nejaktivnějších obcí s množstvím tradic, výborným kolektivem a
sounáležitostí občanů, Jan Stránský, oblíbený primář ORL oddělení
Orlickoústecké nemocnice Josef Hájek, místostarosta Ústí nad Orlicí a
bývalý ředitel Českého červeného kříže Jiří Preclík, starosta Letohradu
Petr Fiala či města Králíky Václav Kubín a další. Volby v příštím roce
jsou proto obrovskou výzvou. Jsem přesvědčený, že lidé v těchto volbách
nehlasují podle centrální „pražské“ politiky, ale hodnotí stále více
konkrétní osoby. Jdu do toho s elánem, energií, a také zkušenostmi.
Věřím, že náš tým bude úspěšný.
-
Děkuji za rozhovor. Milan
Mikolecký
|