Otázky pro houslistu Čeňka Pavlíka před listopadovým koncertem KPH Česká Třebová

V červnu 2018 jste v České Třebové vystupoval jako člen Guarneri Tria Prague. Jak na tento koncert vzpomínáte?
Č. P. Byl to milý koncert s dobrou akustikou i posluchači.
 
Hrajete na housle Guarneri del Gesù „Zimbalist“. Jak se k Vám dostaly a jaké to je hrát na nástroj po tak slavném houslistovi?
Č. P. Během svého života jsem prožil několik zázraků. Toto je jeden z nich, housle mám zapůjčeny ze soukromé sbírky.
 
Efrem Zimbalist také komponoval. Nelákalo Vás hrát i jeho skladby?
Č. P. Vidíte, to mne nenapadlo. Ale po pravdě, více mne zaujala jeho vášeň pro papoušky.
 
Jako mladý jste se účastnil mnoha houslových soutěží nejen v Československu. Jak bylo v 70. letech složité jet na soutěž např. do Anglie?
Č. P. Hudební interpreti „mluví“ hudbou, tedy beze slov, což je – pokud jde o věci politické – nesporná výhoda. Kromě toho jsem měl už něco za sebou a určitý zájem o dobrou reprezentaci naší země tu byl.
 
Vyzařuje z Vás klid, vytvořil jste si tak trochu svůj svět. Jak vnímáte a snášíte dnešní zrychlený svět z pohledu houslisty?
Č. P. Onen klid si musím vždy těžce vydobýt, je to taková odměna. A zrychlený dnešní svět mi připadá trochu tragikomický, protože se stále něco vynalézá v zájmu ušetření času, přitom lidé ho naopak mají čím dál méně. Je zde příliš mnoho informací, které přinášejí komplikace a podle mého názoru omezují svobodu jednotlivce i kvalitu života.  V  České Třebové byla a je významná železnice a já, jako fanda do parních lokomotiv, uvedu takový příklad: za časů „páry“ bylo pro strojvůdce či jeho pomocníka samozřejmostí přijít k přidělené mašině třeba dvacet minut před odjezdem, očistit ji, prohlédnout, zkontrolovat. Tím vznikal ke stroji obohacující citový vztah. Dnes se přijde k anonymní lokomotivě těsně před odjezdem a jede se, na nic není čas.
 
Jak jste s Guarneri Triem Prague přijali zrušení Vašeho turné po Číně?
Č. P. Celkem v klidu. Hráli jsme v Číně pouze jednou a měli tam pět koncertů, sály byly výborné a zájem publika obrovský.  V této sezóně mělo přijít něco většího. To, že čínským politikům za daných okolností tolik vadí, že součástí názvu našeho tria je slovo „Praha“ či „Prague“, je pro nás ovšem nepřijatelné, a proto tam nyní ani nemáme zájem vystupovat. Mimochodem – ono prokleté slovo jsme museli k našemu názvu tria dodatečně přidat, protože někde v Holandsku před časem již nějaké Guarneri trio existovalo.
 
Na co se můžeme při Vašem listopadovém koncertu těšit a chtěl byste něco vzkázat českotřebovskému publiku?
Č. P. Ze složení  programů našeho  tria (pro pořádek – klavír: Ivan Klánský, violoncello: Marek Jerie), ale i z mých recitálů jasně vyplývá, že těžiště interpretovaných skladeb spočívá v klasické a romantické epoše.  Tentokrát Vám spolu s klavíristou Mirkem Sekerou zahraji skladby Františka Bendy, Johanna Sebastiana Bacha, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka a Henryka Wieniawského. A co bych chtěl vzkázat? Trochu zde navážu na otázku o dnešním zrychleném světě: dopřejme si dostatek času a soustředění k tomu, abychom své zážitky (pokud za to stojí) mohli plně vychutnat a čerpat z nich radost a sílu.
 
Děkuji za rozhovor. Jaroslav Plocek

Koncert houslisty Čeňka Pavlíka za doprovodu klavíristy Miroslava Sekery
se uskuteční v úterý 26. listopadu 2019 od 19:00 hodin v českotřebovské Malé scéně

 
Čeněk Pavlík (*1955) patří k nejlepším českým houslistům. Ve stylu jeho hry je nejvíce ceněn hluboký prožitek, smysl pro detail a svěží projev. Narodil se v Praze, ale dětství prožil v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi. Hraje od pěti let, studoval nejprve u Jakuba Kazdy na LŠU v Brandýse nad Labem. Své nadání dále rozvíjel u prof. Josefa Muziky, jednoho z nejlepších žáků prof. Otakara Ševčíka. Konzervatoř a Akademii múzických umění vystudoval v Praze jako žák prof. Nory Grumlíkové a svá studia oficiálně završil na mistrovských kurzech fenomenálního Nathana Milsteina v Curychu.
K nejvýznamnějším soutěžním úspěchům Čeňka Pavlíka patří vítězství na Kocianově houslové soutěži v Ústí nad Orlicí (1965), vítězství v soutěži Concertino Praga (1970) a první ceny v mezinárodních soutěžích Pražské jaro (1976) a Emilly Anderson v Londýně (1980).
Kromě své sólistické dráhy se od roku 1986 věnuje komorní hře v Guarneri
Triu Prague. Za svou kariéru absolvoval již přes tři tisíce koncertů a natočil desítky rozhlasových nahrávek a CD.  Od dětství se rád nechává inspirovat především architekturou a evropským výtvarným uměním. Postupem času se stal uznávaným odborníkem ve specializovaném oboru gotických a renesančních reliéfně zdobených kamnových kachlů. V odborném tisku publikoval přes padesát studií a je spoluautorem monumentální Encyklopedie kachlů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Věnuje se i kresbě a kresebným rekonstrukcím těchto artefaktů. Mezi jeho koníčky dále patří modelářství – v mládí postavil desítky miniaturních modelů plachetnic a hradů podle vlastních návrhů. Fascinují ho také parní lokomotivy, neboť dle jeho názoru to jsou i z hudebního hlediska úžasné stroje.
(Na fotografii Čeněk Pavlík jako člen Tria Guarneri, které v České Třebové koncertovalo 2. června 2018 v Malé scéně.)
 
Miroslav Sekera (*1975) se věnuje hře na klavír od tří let, kdy jeho nevšední talent objevila vynikající pedagožka profesorka Zdena Janžurová. Současně s klavírem započal studium hry na housle. Díky svému umění hry na klavír a současně na housle byl vybrán do role malého Mozarta v oskarovém filmu Amadeus režiséra Miloše Formana (1984). Hře na oba nástroje se věnoval až do svého přijetí na Pražskou konzervatoř, kde se rozhodl pouze pro studium hry na klavír. Byl přijat do třídy profesorky Evy Boguniové. Po celou dobu studií též navštěvoval třídu profesora Martina Ballýho. Dále pokračoval na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze u docenta Miroslava Langera. Studium dokončil v roce 1999, jako nejúspěšnější student.
V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. Již předtím získal ocenění v mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například: cenu v soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, cenu v soutěži pořádané HAMU (Stipendium firmy YAMAHA), cenu v mezinárodní soutěži v Gaillardu ve Francii.
V roce 2006 mu bylo vydáno sólové CD firmou Multisonic za podpory Nadace Českého hudebního fondu s díly J. Brahmse, D. Scarlattiho, M. Moszkovského. Pro soudobého bostonského hudebního skladatele Josepha Summera nahrál v USA tři CD, které vydaly nahrávací společnosti Albany Records a Navona Records. V roce 2013 nahrál  s houslistou Josefem Špačkem CD pro firmu Supraphon. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem. Již podruhé vystoupil jako sólista se symfonickým orchestrem FOK pod vedením dirigenta Jiřího Kouta. Pravidelně spolupracuje s mezzosopranistkou Dagmar Peckovou či hornistou Radkem Baborákem.