Je třeba navržená protihluková
opatření dále upravovat?
Na webu mojemilatrebova.cz/ byl
26/9 publikován Otevřený dopis zastupitelstvu města Česká Třebová, který
obsahoval výzvu ke zřízení expertní komise bez vazby na investora
projektu. Odůvodnění je zřejmé z preambule:
"Rýsující
se podoba protihlukových opatření (tak jak se jeví k září 2019) nás
vedla k zaslání otevřeného dopisu našemu zastupitelstvu, protože nejsme
spokojeni s výsledkem dosavadních jednání. Navrhovaná podoba
protihlukových opatření se zatím nejeví jako moderní řešení s vysokou
přidanou hodnotou jak pro provoz na trati, tak pro občany našeho města,
navzdory záměru státu proinvestovat v rekonstrukci 10 mld korun z
veřejných prostředků. Na vstupu jsou hygienické a technické normy, ale
závaznou legislativou se stane teprve výsledek správního (územního)
řízení, které je plně v gesci našeho městského úřadu a je zároveň
jedinou účinnou možností, jak stanovit konečnou podobu celé
rekonstrukce. Naše současné zastupitelstvo rozhodne o tom, jakou podobu
bude mít železniční koridor procházející městem příštích 50 letech."
Otevřený dopis obdrželi všichni zastupitelé elektronickou poštou,
absolvovali také mimořádné zasedání 21. října, ale nikdo z nich
nepovažoval za nutné dále uvedený otevřený dopis komentovat nebo se k
němu vyjadřovat. Místostarosta Ing. Dalibor Zelený předal dopis s
požadavkem neprodleně také investorovi - SŽDC. K textu otevřeného dopisu
se v odpovědi vyjádřil za investora Ing. Miroslav Bocák, ředitel
Stavební správy východ (Olomouc).
Je třeba připomenout, že iniciativou vedení města je Česká Třebová
prvním a zatím jediným městem v republice, kde se podařilo využitím nově
schválené metodiky výrazně zredukovat délku i výšku původně navrhovaných
protihlukových stěn. Z původních 5800 metrů na 955 v délce a co se
týče výšky, pak se snížila z původních 4,53 na 2,59 m. Modernizace
uzlu Česká Třebová přinese mnoho pozitivního, budou konečně realizovány
investice, které se dlouho odkládají. Nelze tedy napsat, že by se při
přípravě modernizace uzlu zaspalo, nebo že by byl bez připomínek
odsouhlasen původní navržený projekt. Nové řešení bylo detailně
projednáno s občany na několika schůzích, všechny připomínky byly
zapsány a jsou připomínkovány v souvislosti s další přípravou
projektu. Zásadním požadavkem je expertní tým bez investora: pokud by se
investor pro vytvoření nového expertního týmu rozhodl, tak město jej
podpoří. Petiční výbor však požaduje na investorovi "nezávislý
expertní tým", jehož cílem by mohlo být např. aplikování metod někde
využitých v cizině. Projektant však může používat jen u nás
schválené metody dle zadání investora.
S odpovědi zástupce investora byli zastupitelé ihned seznámeni. Ve
své odpovědi se zástupce investora vyjadřuje k dotazům,
vyplývajícím z dopisu petičního výboru. Věřím, že nebude nikomu vadit,
když odpovědi investora na otázky položené v otevřeném dopisu budu také v
závěru tohoto příspěvku veřejně publikovat. Přispěje to ke zlepšení
informovanosti.
(mm)
Petiční výbor petice
„Ne vysokým protihlukovým stěnám kolem železnice v České Třebové!“
Zastupitelstvu města Česká Třebová
Věc: Otevřený dopis – výzva ke zřízení expertní komise
Vážení zastupitelé města Česká Třebová, jménem signatářů petice proti
původně navrženým vysokým protihlukovým stěnám, si
tímto dovolujeme vyzvat vedení města ke zřízení nezávislé expertní
komise, jejímž úkolem by v rámci projektu rekonstrukce
železničního uzlu Česká Třebová bylo připravit komplexní návrh podmínek,
se kterými by město vstoupilo do správního řízení.
Důvodem k podání této výzvy je naše nespokojenost s veřejně dostupnými
výsledky, kterých bylo do této doby dosaženo v rámci jednání s
investorem. Za vážné nedostatky rýsující se podoby rekonstrukce
považujeme:
absenci podštěrkových antivibračních rohoží, přestože vibrace výrazně
obtěžují obyvatele bezprostředního i vzdálenějšího okolí trati,
absenci odhlučnění pomocí horizontálních kolejových absorbérů, přestože
právě toto opatření významnou měrou pokrývá účinek původně navrhovaných
vysokých PHS – tyto absorbéry navíc mohou mít schopnost retence vody,
tzn. zamezovat vzniku tepelných ostrovů, navracet vodu do malého vodního
cyklu a tím i snížit nákladnost vybudování dešťové kanalizace a s ní
spojených retenčních nádrží, a zamítavý postoj investora k možnosti
využít protihlukově velmi efektivní nízké parabolické clony, přestože
jejich užití zákon umožňuje.
Touto výzvou nijak nesnižujeme již vykonanou práci, zejm. pana Ing.
Zeleného, který je za město jednáními pověřen.
Jde nám o širší kontext připravované investice, o komplexnost,
dlouhodobost a celkovou přidanou hodnotu projektu pro všechny zúčastněné
strany – pro byznys i pro životní prostředí, pro investora, dopravce,
cestující a zejm. pro město a jeho občany. Vzhledem k
časovým parametrům projektu, kdy stavět se začne nejdříve za 3 roky,
dokončeno bude o dalších nejméně 5 let později a stavba bude sloužit
další desítky let, považujeme za žádoucí vstoupit do správního řízení s
nadstandardní technicky vyspělou dlouhodobou vizí. Usilujeme o nejlepší
možný konsenzus z odborného hlediska řešení hluku a vibrací, při kterém
budou podstatnou měrou zohledněny také aspekty ochrany životního
prostředí, cirkulární ekonomiky a estetiky.
Pro nezávislou expertní komisi navrhujeme pětičlenné složení v poměru
dvou externích ku třem místním nečlenům městského zastupitelstva a bez
vazby na investora projektu:
1 člen (externista) odborník na hluk a vibrace u kolejových vozidel z
Univerzity Pardubice
1 člen (externista) odborník na tlumení hluku a vibrací u staveb z
Báňské Univerzity v Ostravě
1 člen (místní) odborník v oblasti hygieny
1 člen (místní) stavební technik
1 člen (místní) architekt krajinář a/nebo urbanista
S
poděkováním za dosavadní práci zastupitelstva a městského úřadu a v dobré
víře, že tím činíme krok ve prospěch vzniku kvalitní legislativy
definované v následném správním řízení i kvality výsledné podoby projektu.
V
České Třebové 26.9.2019 Bc. Martin Horák, Ing. Alice Suchá, Pavel Suchý