-
Mrkněte se
na mapku. Vysoké Mýto bude mít 1 přivaděč, který ústí na dálnici a
vytvoří obchvat města. Litomyšl bude mít 2 přivaděče, které dálnici
kříží, neumožní na ni sjet, naopak poženou dopravu centrem a pak na
sjezdy v Řídkém a Janově.
-
Přitom by stačilo přivaděče u Němčic spojit a postavit tam nájezd na
dálnici ze severu. To je tzv. křižovatka T, kterou logicky prosazoval
starosta Brýdl, ale kterou, pokud vím, nikdy naše město nepodpořilo
hlasováním v zastupitelstvu či Radě.
-
Rozumíte, proč jsme napojení přivaděčů aktivně neprosazovali, ba dokonce
mu aktivně bránili? Přiznám se, že ani po dvou letech zjišťování na ŘSD,
u projektanta, jiných odborníků na dopravu a na vedení Města to nechápu.
Níže je 7 vysvětlení, která jsem dostal:
-
1) Řádili by u nás developeři. Argument neobstojí, protože celé dotčené
území je regulováno naším územním plánem. Tedy pokud to zastupitelé
nepovolí, žádné haly se stavět nebudou.
-
2) Rušilo by to budoucí obyvatele v zóně pod Rasovnou. Neobstojí,
protože bez napojení přivaděčů musí skoro stejná masa aut místo toho
projet celým městem. Tam navíc přivaděče nevedou stovky metrů daleko,
ale přímo v zástavbě.
-
3) Nechtějí to Němčice. Neobstojí, protože Němčice nemohou stavbu
zablokovat. Navíc nikdo neví, co vlastně Němčice chtějí. Hned na začátku
odmítly obchvat, který mohl odvést ze vsi 90 % aut.
-
4) Kraj neumí postavit novou silnici. Neobstojí, protože kraj bude
stavět novou silnici u Mýta, takže se to musí naučit.
-
5) Ze Třebové budou na Prahu jezdit přes Choceň. Neobstojí, protože by
to bylo minimálně o 13 minut delší. Naopak po výstavbě D35 bude i
nejrychlejší cesta z Ústí do Brna vést přes centrum Litomyšle.
-
6) Vždyť je to vlastně jedno. Neobstojí, protože tahle zbytečná
tranzitní doprava zabije v Litomyšli každou dekádu nejméně 1 člověka
(emise, nehody).
-
7) Dobře, jedno to není, ale na všechno už je pozdě. Neobstojí, protože
hejtman, který je ze Třebové, se pokouší právě teď prosadit přímé
napojení přivaděčů na dálnici skrze rozšíření obslužné komunikace.
Chválím starostu, že toto řešení u hejtmana podpořil. Pomáháme ale
hejtmanovi s vyjednáváním u ministra dopravy ohledně financování?
-
Z dětství si pamatuji smrtelnou nehodu kluka na kole u Prokopa. Když tam
jdu s dětmi, vždycky vnímám, jak od té doby vzrostla doprava -- a že bez
skutečného obchvatu se to nikdy nezlepší tam ani jinde ve městě.
Litomyšl mám hrozně rád a z vedení cítím, že se skutečně snaží dělat pro
město to nejlepší. Ale je mi smutno, že se nám nedaří řešit základní
problémy s přímým dopadem na zdraví nás všech.
-
-
-----------
-
Doc. PhDr. Tomas Havranek, Ph.D.
Associate Professor
Institute of Economic Studies
Charles University, Prague
|