Mapa dálničních přivaděčů: porovnejme Litomyšl a Mýto
Mrkněte se na mapku. Vysoké Mýto bude mít 1 přivaděč, který ústí na dálnici a vytvoří obchvat města. Litomyšl bude mít 2 přivaděče, které dálnici kříží, neumožní na ni sjet, naopak poženou dopravu centrem a pak na sjezdy v Řídkém a Janově.
Přitom by stačilo přivaděče u Němčic spojit a postavit tam nájezd na dálnici ze severu. To je tzv. křižovatka T, kterou logicky prosazoval starosta Brýdl, ale kterou, pokud vím, nikdy naše město nepodpořilo hlasováním v zastupitelstvu či Radě.
Rozumíte, proč jsme napojení přivaděčů aktivně neprosazovali, ba dokonce mu aktivně bránili? Přiznám se, že ani po dvou letech zjišťování na ŘSD, u projektanta, jiných odborníků na dopravu a na vedení Města to nechápu. Níže je 7 vysvětlení, která jsem dostal:
1) Řádili by u nás developeři. Argument neobstojí, protože celé dotčené území je regulováno naším územním plánem. Tedy pokud to zastupitelé nepovolí, žádné haly se stavět nebudou.
2) Rušilo by to budoucí obyvatele v zóně pod Rasovnou. Neobstojí, protože bez napojení přivaděčů musí skoro stejná masa aut místo toho projet celým městem. Tam navíc přivaděče nevedou stovky metrů daleko, ale přímo v zástavbě.
3) Nechtějí to Němčice. Neobstojí, protože Němčice nemohou stavbu zablokovat. Navíc nikdo neví, co vlastně Němčice chtějí. Hned na začátku odmítly obchvat, který mohl odvést ze vsi 90 % aut.
4) Kraj neumí postavit novou silnici. Neobstojí, protože kraj bude stavět novou silnici u Mýta, takže se to musí naučit.
5) Ze Třebové budou na Prahu jezdit přes Choceň. Neobstojí, protože by to bylo minimálně o 13 minut delší. Naopak po výstavbě D35 bude i nejrychlejší cesta z Ústí do Brna vést přes centrum Litomyšle.
6) Vždyť je to vlastně jedno. Neobstojí, protože tahle zbytečná tranzitní doprava zabije v Litomyšli každou dekádu nejméně 1 člověka (emise, nehody).
7) Dobře, jedno to není, ale na všechno už je pozdě. Neobstojí, protože hejtman, který je ze Třebové, se pokouší právě teď prosadit přímé napojení přivaděčů na dálnici skrze rozšíření obslužné komunikace. Chválím starostu, že toto řešení u hejtmana podpořil. Pomáháme ale hejtmanovi s vyjednáváním u ministra dopravy ohledně financování?
Z dětství si pamatuji smrtelnou nehodu kluka na kole u Prokopa. Když tam jdu s dětmi, vždycky vnímám, jak od té doby vzrostla doprava -- a že bez skutečného obchvatu se to nikdy nezlepší tam ani jinde ve městě. Litomyšl mám hrozně rád a z vedení cítím, že se skutečně snaží dělat pro město to nejlepší. Ale je mi smutno, že se nám nedaří řešit základní problémy s přímým dopadem na zdraví nás všech.
 
-----------

Doc. PhDr. Tomas Havranek, Ph.D.

Associate Professor
Institute of Economic Studies
Charles University, Prague