-
Byl
to již 510 českotřebovský hudební večer, počítáno od koncertu Heroldova
kvarteta v listopadu roku 1943, tedy před 76 lety. Úvod koncertu patři
Janě Mimrové, která seznámila posluchače v zaplněné Malé scéně
především se skladbami, které hostující umělci pro tento koncert
připravili. A byly to skladby skutečně zajímavé a perfektně provedené.
Již první věta Sonáty G dur Františka Bendy pro housle a klavír
byla velkým pohlazením po duši. A to byl teprve začátek. Za výkony
obou umělců se vděčné publikum odměnil vždy velkým potleskem.
Čeněk Pavlík to v České Třebové dobře zná. Vystupoval zde loni v červnu
jako člen Guarneri Tria Prague (které se letos proslavilo tím, že
díky slovu "Prague" si museli odříci turné v Číně), a vystupoval
také s Komorním orchestrem Jaroslava Kociana. Byl to krásný
koncert, ale nebyl ještě letos poslední. Těsně před Vánoci ve
čtvrtek 19. prosince přivítáme v České Třebové ještě vynikající zpěváky
Jakuba Pustinu a Miroslava Dvorského v pořadu 2 tenoři.
-
-
-
-
-
-
Čeněk Pavlík
(*1955)
patří k nejlepším českým houslistům. Ve stylu jeho hry je nejvíce
ceněn hluboký prožitek, smysl pro detail a svěží projev.
Narodil se v Praze, ale dětství prožil v Brandýse nad Labem-Staré
Boleslavi. Hraje od pěti let, studoval nejprve u Jakuba Kazdy na LŠU v
Brandýse nad Labem. Své nadání dále rozvíjel u prof. Josefa Muziky,
jednoho z nejlepších žáků prof. Otakara Ševčíka. Konzervatoř a Akademii
múzických umění vystudoval v Praze jako žák prof. Nory Grumlíkové a svá
studia oficiálně završil na mistrovských kurzech fenomenálního Nathana
Milsteina v Curychu.
-
K nejvýznamnějším soutěžním úspěchům Čeňka Pavlíka patří
vítězství na Kocianově houslové soutěži v Ústí nad Orlicí (1965),
vítězství v soutěži Concertino Praga (1970) a
první ceny v mezinárodních soutěžích Pražské jaro (1976) a Emilly
Anderson v Londýně (1980).
Kromě své sólistické dráhy se od roku 1986 věnuje komorní hře v Guarneri
Triu Prague. Za svou kariéru absolvoval již přes tři tisíce koncertů a
natočil desítky rozhlasových nahrávek a CD. Od dětství se rád
nechává inspirovat především architekturou a evropským výtvarným uměním.
Postupem času se stal uznávaným odborníkem ve specializovaném oboru
gotických a renesančních reliéfně zdobených kamnových kachlů. V odborném
tisku publikoval přes padesát studií a je spoluautorem monumentální
Encyklopedie kachlů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Věnuje se i
kresbě a kresebným rekonstrukcím těchto artefaktů. Mezi jeho koníčky
dále patří modelářství – v mládí postavil desítky miniaturních modelů
plachetnic a hradů podle vlastních návrhů. Fascinují ho také parní
lokomotivy, neboť dle jeho názoru to jsou i z hudebního hlediska úžasné
stroje.
-
-
Miroslav Sekera
(*1975) se věnuje hře na klavír od tří let, kdy jeho nevšední
talent objevila vynikající pedagožka profesorka Zdena Janžurová.
Současně s klavírem započal studium hry na housle. Díky svému umění hry
na klavír a současně na housle byl vybrán do role malého Mozarta v
oskarovém filmu Amadeus režiséra Miloše Formana (1984). Hře na
oba nástroje se věnoval až do svého přijetí na Pražskou konzervatoř, kde
se rozhodl pouze pro studium hry na klavír. Byl přijat do třídy
profesorky Evy Boguniové. Po celou dobu studií též navštěvoval třídu
profesora Martina Ballýho. Dále pokračoval na Hudební fakultě Akademie
múzických umění v Praze u docenta Miroslava Langera. Studium dokončil v
roce 1999, jako nejúspěšnější student.
-
V roce 2002 se stal vítězem mezinárodní
soutěže J. Brahmse v rakouském Portschachu. Již předtím získal ocenění v
mnoha významných soutěžích u nás i v zahraničí, jako například: cenu v
soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, cenu v soutěži pořádané HAMU
(Stipendium firmy YAMAHA), cenu v mezinárodní soutěži v Gaillardu ve
Francii.
|