- Dne 2. prosince 2019 si
připomeneme 100 let od narození Miloslava Nerudy a v měsíci květnu
letošního roku již uplynulo 15 let od jeho náhlého úmrtí. Narodil
se 2. prosince 1919 v domě čp. 192 vedle kovárny Na Splavě. Po skončení
měšťanské školy se vyučil soustružníkem kovů a strojním zámečníkem.
Vzdělání si později doplnil na průmyslové škole v Litomyšli. Zaměstnán
byl v různých podnicích, od konce 30. let ve výtopně ČSD v České
Třebové.
-
V březnu 1943 byl Miloslav Neruda nasazen na nucené práce do Německa.
Pracoval jako pomocný dělník u organizace Todt v Berlíně. Zde zažil
stovky poplachů a téměř 80 náletů. Při jednom z nich byl těžce raněn. V
březnu 1945 se mu podařilo uprchnout z Berlína domů, do osvobození pak
žil v ilegalitě.
Po válce nastoupil do lokomotivního depa, kde se brzy stal
mistrem a později školitelem zaměstnanců ČSD. Složil zkoušky na topiče a
strojvedoucího parních lokomotiv a potom i strojvůdcovské zkoušky pro
dieselové a elektrické lokomotivy. Miloslav Neruda byl železničářem
tělem a duší. této profesi se věnoval jeho otec i bratr, u Českých drah
pracovali oba jeho synové.
S železnicí prožil po dlouhá léta dobré i zlé. Vzpomínal
např. na opravy lokomotiv UNRRA řady 459.0, na opravy závad
největších parních lokomotivách přidělených do Třebové po Němcích řady
555.1 a další. Dodnes nám ještě zbyly v redakci Českotřebovského
zpravodaje některé jeho dosud rozpracované a nepublikované články
popisující jeho práci na železnici v době "parní éry". Na
publikování a úpravu těchto zápisků již pro jeho náhlé úmrtí
nedošlo.
-
V roce 1969 byl pro nesouhlas se vstupem vojsk Varšavské smlouvy
zbaven vedoucí funkce. Odešel na provozní oddíl, kde pracoval až do
důchodu jako technik.
- Miloslav Neruda zasvětil
celý svůj životní volný čas turistice. Po roce 1948, kdy byla zrušena
celostátní organizace Klub Českých turistů, se pokračovatelem turistické
činnosti staly odbory turistiky začleněné do tělovýchovných jednot ČSTV.
Bylo tomu tak i v našem městě. Zde byl v roce 1956 nově založen odbor
turistiky jako součást TJ Lokomotiva Česká Třebová Iniciátory vzniku byl
kolektiv pracovníků Lokomotivního depa ČSD s Miloslavem Nerudou.
- V letech 1970 - 1985 byl
Miloslav Neruda předsedou odboru turistiky i členem okresního výboru
Svazu turistiky, cvičitelem a rozhodčím orientačního běhu. V tomto
období pokračovala činnost odboru a její úroveň se stále
zvyšovala.Členská základna dosáhla až čtyř stovek členů.
- Miloslav Neruda vytvořil
kolektiv cvičitelů a členů výletové komise (František Kapoun, Josef
Šplíchal, Jindřich Přibyl, Karel Havlíček, Ing. Miloslav Šašinka,
Stanislav Dobiáš a další), který zajišťoval výletové akce, zápočtové
cesty a vícedenní zájezdy po celé republice. Využíval i čtrnáctidenní
putovní rekreace ROH. S odborem OT TJ Bobrovec v okrese Liptovský
Mikuláš zajistil používání chaty "Pod Náružím" v západní části Roháčů,
kde se po řadu let vystřídala značná část členů českotřebovského odboru
turistiky. Stál také u zrodu zimní lyžařské akce "Přejezd Jeseníků" ve
spolupráci se Sigmou Česká Třebová.
- V roce 1977 uspořádal odbor turistiky první ročník Putování za
třebovským kohoutem. U zrodu akce stál štáb členů v čele s Miloslavem
Nerudou, který pak pořadatelsky zajišťoval i další ročníky.
Po mnoho let sám se svými přáteli organizoval pobyt turistů z Horní
Lhoty v České Třebové na Putování za třebovským kohoutem, věnoval
se jim a snažil se pro ně udělat maximum. Lze říci, že prakticky celá
jedna éra činnosti turistů v České Třebové byla "nerudovská" a činnost
turistů v té době byla velmi intenzivní. Ve své aktivní činnosti
nepřestal ani v době zaslouženého odpočinku. Účastníci mnoha
zájezdů, které vedl vzpomínají na to, jak obdivuhodně dokázal vše
organizačně zajistit a vyřešit i ty nejkritičtější situace a jak kolem
sebe šířil pohodu a dobrou náladu. A ta ho neopustila ani v posledních
letech, kdy se obětavě věnoval své těžce nemocné manželce.
Z poslední doby jeho života je třeba ještě zmínit zajímavou akci, kterou
zorganizoval - sjezd rodu Nerudů, o kterém jsme psali také v
Českotřebovském zpravodaji.
- Za svou nezištnou práci obdržel Miloslav Neruda mnohá ocenění, to
poslední v roce 2003 - veřejné uznání III. stupně za prospěšnou činnost
pro Klub českých turistů a českou turistiku, udělené ústředím Klubu
českých turistů. Bohatý archiv o turistické činnosti v písemném
provedení s biohatozu fotodokumentací, kterou po sobě zanechal posloužil
k doplnění kronik českotřebovského odboru KČT.
V našich vzpomínkách zůstane pan Miloslav Neruda navždy takový, jakým byl
až do své smrti - usměvavý pán s dobrým srdcem, který dokázal každého
potěšit a povzbudit, skromný muž, který měl rád svou práci a byl rád mezi
lidmi, ušlechtilý a čestný člověk, který druhým pomáhal a nikdy nikomu
neublížil.
-
- Rudolf Fibigar, Milan
Mikolecký
-
-
Miloslav Neruda
psal i do Českotřebovského zpravodaje:
Jak
jsem zjišťoval závadu na parní lokomotivě
- Bylo
po válce a do depa v České Třebové byly přiděleny největší parní
lokomotivy po Němcích řady 555.1. U jedné z nich vznikla závada, tlučení
kola do kolejnic. problém byl v tom že těch náprav bylo pět a tlučení
mohlo být u deseti kol. Jako tehdejší technik depa jsem dostal za úkol
závadu zjistit. Nechal jsem vykovat 2 klíny asi 5 cm vysoké, které jsme
položili na kolejnice a přes ně pak lokomotivu posunovali. Chybná náprava
měla po opuštění klínu zůstat viset a ostatní spadnou. Opakovali jsme
posun několikrát, ale bez úspěchu.. Můj zlepšovák zklamal. Závadu bylo
třeba zjistit při provozu.
-
Deset dní na to jsem byl služebně v dílnách Nymburk. Při návratu jsem
čekal na rychlík do Kolína. měl zpoždění a proto před něj pustili nákladní
vlak s parní lokomotivou, právě tou, na které jsme zjišťovali závadu -
tlučení kol. Strojvedoucí Jaroslav Grunta mne zahlédl a zavolal: "Nerudo,
pojď zjistit, která náprava tluče, já zastavím u odjezdového návěstidla."
Oznámil jsem to výpravčímu, který souhlasil. Jaroslav Grunta na mne čekal
se slovy: "Tak pojď nahoru a zjisti si to, když jsi tak chytrej." A vyjeli
jsme.
Za chvíli se ozvala rána, jak náprava bouchla do koleje.. Povídám zastav,
odtud se to zjistit nedá, musím se dostat k nápravám. Bylo to blízko
hradla Babín. Převlékl jsem se do montérem, které jsem vozil stále v
aktovce, přelezl kola a rám lokomotivy až k brzdové rozpoře asi 12 cm
široké, asi 40 cm nad pražci, na které se dalo stát. Křikl jsem na
strojvedoucího: "Jardo, jeď - já se držím". On: "držíš se dobře?"
"Držím..." Jeli jsme asi třicítkou, když najednou rána do kolejnice. Ale z
které strany? rychlost se zvyšovala a nárazů do kolejnice přibývalo.
Podařilo se mi přitom zjistit, že závada je u čtvrté osy na pravé straně.
Úkol se podařilo úspěšně splnit., ovšem za cenu jízdy mezi pohybujícími se
ojnicemi. Byl jsem přímo na supícím stroji, slyšel výfuk z komína, přímo
cítil takovou mohutnou sílu. Přitom bylo při jízdě pěkné čisté ovzduší, z
nezvyklého místa jsem pozoroval ubíhající krajinu, domky a lesy. Zastavili
jsme až ve Velkém Oseku. Já mohl vylézt, rozloučit se se strojvedoucím a
počkat na rychlík do Kolína.
- Závada byla v tom, že několik centimetrová dráha dvojkolí mezi ložiskovým
domkem a kluznicí nebyla vyplněna mazivem. Byla tedy zřejmě způsobena
nepromazáním kluznic, což se nedělalo, i když byly lokomotivní čety
poučeny. Za určení místa závady jsem tehdy dostal dvě stovky, mělo to být
dokonce otištěno v odborném tisku, ale nebylo. Měl jsem možná spíše
štěstí, že jsme nebyl potrestán za jízdu mezi soukolím lokomotivy.
-
Miloslav Neruda
-
|