-
„Stávkový“ den se TECHNOhrátek
Pardubického kraje netýkal. Naopak – ve Vyšší odborné škole a Střední
škole technické Česká Třebová nabídly 120 žákům z devíti základních škol
atraktivní a akční program, během něhož aktéři pronikali do základů
velice žádaných oborů na pracovním trhu. V učebnách a dílnách se
například pájely led diody, roztloukaly nýty, vyráběla ptačí krmítka a
především se programovali a ovládali roboti, kteří se stali hlavní
atrakcí akce.
-
VOŠ a SŠ technická Česká Třebová nabízí unikátní skladbu učebních a
maturitních oborů z oblasti informačních technologií, elektrotechniky,
strojírenství, dopravy a výroby nábytku. Na základě úzké spolupráce s ní
nabízejí významné firmy žákům stipendia až 3 500 korun měsíčně, možnost
odborné praxe a po absolvování školy i zaměstnání.
-
„Jsem ráda, že jste k nám přijely, i když je stávkový den. TECHNOhrátky
jsou o hraní a zábavě a právě tímto způsobem zde získáte informace o
tom, jaké obory škola vyučuje a jakou perspektivu nabízí,“
vzkázala dětem při tradičním slavnostním zahájení Magdalena Peterková,
starostka České Třebové, která byla v minulosti sama dlouholetou členkou
pedagogického sboru této školy.
-
Žáky čekala zajímavá náplň pracovních činností při seznámení s obory
elektrikář, strojní mechanik, truhlář, provoz a ekonomika dopravy či
mechanik elektrotechnik.
Všechna připravená stanoviště byla rozdělena na několik dílčích
podpracovišť, takže každá skupina žáků se na nich ihned pustila do akce.
V tzv. chytré logistice bylo jejich úkolem v co nejkratším čase a
efektivně naskládat předměty do krabičky a vyplnit několik hlavolamů
s dopravní tematikou. V pneumatice museli správně zapojit pneumatický
obvod, v truhlářské dílně si zase zhotovili krmítko pro ptáky.
-
Co
je to teremin?
-
„Obrovský zájem byl zejména o programování a ovládání robotů. Zde jen
málokterá skupina dodržela stanovený časový limit. O tom, zda zadání
školáci zvládli dobře, se hned sami přesvědčili (ne)úspěšným slalomem
robotických vozítek. Velice pestré byly také aktivity v zámečnické
dílně, kde chlapci i dívky roztloukali nýty, svařovali plasty nebo
stříhali plech. V oboru elektrotechnika pájeli led diodu na plošný spoj
a bez rozdílu všichni si ´zahráli´ přibližováním prstů na netypický
ruský hudební nástroj zvaný teremin, původně vyprojektovaný jako
poplašné zařízení,“
popsal část programu
Vladimír Zemánek,
manažer projektu TECHNOhrátky.
-
Dopolední manuální činnosti tak dokonale představily zaměření školy,
její zázemí i moderní vybavení. Příjemnou atmosféru těchto TECHNOhrátek
doplňovali vstřícní „domácí“ učitelé a šikovní studenti, kteří působili
na jednotlivých stanovištích jako demonstrátoři. Součástí akce byla
rovněž prezentace jednoho ze strategických partnerů VOŠ A SŠ technické
Česká Třebová – společnosti ČD Cargo. V soutěžích o populární
žákovské trofeje v podobě velkých ovocných dortů uspěli v manuálních
aktivitách žáci Základní školy Felberova ze Svitav, ve vědomostním kvízu
Hej Ty, víš to?! zvítězila výprava Základní školy Bystré.
-
Zástupci ZŠ Damníkov a Masarykovy ZŠ Polička podepsali memorandum,
v němž podpořili celodenní stávku učitelů za zvýšení platů. Vzhledem
k tomu, že žáky závěrečných ročníků čeká v následujících týdnech volba
jejich dalšího studijního zaměření, rozhodli se jim vyjít vstříc účastí
na této akci.
-
Více informací o projektu TECHNOhrátky na
www.klickevzdelani.cz/technohratky.
-
|