Minulý týden mohlo potěšit
každého Českotřebováka (a jistě nejen i spoustu dalších lidí)
přijaté usnesení rady města Litomyšl, které je pro nás velmi důležité.
Bylo usnesení číslo 1019/2019 v tom to znění:
RaM podporuje záměr Města
Česká Třebová v přímém napojení na dálnici křižovatkou ve tvaru "T"
tak, aby se občané České Třebové a okolí, v případě, že pojedou na
dálnici přes Litomyšl, napojili na dálnici přímo, bez nutnosti
projíždět obydlenou oblastí Prokop, kolem historického zámeckého
areálu a naší největší základní školy. |
Obdobné
usnesení rady města Česká Třebová bylo přijato již dříve v letošním roce
a jeho cílem je přímé připojení na dálnici D35 před Litomyšlí na MÚK
Litomyšl - sever, který prošel zkoumáním vlivu na životní prostředí EIA, ale byl po té dodatečně z trasy dálnice vypuštěn. Z České Třebové a
také z Ústí nad Orlicí by pak všichni museli přejet dálnici , dojet do
Litomyšle a jejími ulicemi a křižovatkami projet až na současný
průtah městem a po něm se dostat na dálnici na MÚK Litomyšl západ, tedy
u obce Řídký. Je to nejen zdržení, ale také spousta zbytečných exhalací
a zvýšené dopravní nebezpečí díky automobilům, které by tudy musely
projet, aniž by chtěly. Dálniční exit Litomyšl - sever byl z plánů
vypuštěn na přání města Litomyšl po roce 2014, kdy toto opatření bylo
navrženo v textu tzv. Aktualizace č. 1 zásad územního rozvoje
Pardubického kraje. (Návrh mohl projít ovšem jen proto, že se město
Česká Třebová se v roce 2014 tohoto exitu rozhodnutím svého tehdejšího
zastupitelstva neuváženě vzdalo).
Letos na jaře se zjistilo,
že jezdit z ČT a UO na dálnici přes Litomyšl je velká blbost a začalo
se hledat nějaké "náhradní řešení", které ovšem s obnovením tohoto
dálničního připojení nepočítalo. Tlak na obnovení letos od jara
roste i mimo město Česká Třebová, zejména v Litomyšli, jejíž občané
právě vyvolali iniciativu za zvýšení bezpečnosti v ulicích města s
výsledkem ve výše uvedeném usnesení. Text doc. Tomáše Havránka byl
nedávno uveden i v Českotřebovském deníku. Pokud by se nepodařilo
vybudovat dálniční exit "Litomyšl - sever" současně se stavbou D35, bylo
by to už navždycky! Cesta ze Třebové na D35 (vedoucí za humny)
oklikou přes Litomyšl by také byla proti zdravému rozumu....
Je tedy vyhráno? Proč se píše v
nadpise o hodině dvanácté?
Jde o to, že se velmi blíží
termín definitivního "vygumování" MÚK Litomyšl - sever z mapy přijetím
nové Aktualizace č.3 ZÚR Pardubického kraje. Veřejné projednávání návrhu je již svoláno na
17. ledna 2020 do Pardubic. Text i mapy tohoto
návrhu jsou již na webu k dispozici a mohu z nich citovat a také přetisknout i
mapu, ve které je trasa českotřebovského přivaděče k tomuto exitu pěkně vyškrtána.
Je zajímavé, že v úvodní
části velmi obsáhlého více než dvousetstránkového dokumentu se píše o
prioritách, mezi které patří napojení měst ve východní části kraje,
jmenovitě Ústí n.O., Č, Třebová, Lanškroun a Moravská Třebová na D35,
aby nás potom následně od dálnice vlastně odstřihli. Na straně 83
textového dokumentu se již dočteme, jak byl splněn úkol č. 14 daný při poslední
úpravě ZÚR PK z roku 2014: prověřit možnost vypuštění MÚK Litomyšl sever:
Odpověď je jasná: MÚK
Litomyšl sever se v Aktualizaci č. 3 vypouští
včetně navazujících koridorů staveb D38 a D63, tedy přeložek silnic358 a
360, a to na základě prověření požadavku města Litomyšl.
No a nyní jak Česká
Třebová, tak samotné město Litomyšl již navrhuje něco jiného, tedy
křižovatku tvaru T, tedy s napojením "měst na severu" a vynecháním
ramene vedoucího směrem na Litomyšl. Nám toto postačuje, doufejme,
že to bude postačovat i tvůrcům územně plánovací dokumentace a zejména
ŘSD, které je v zastoupení státu investorem. Stále se jedná o
připojení pro vozidla do 12 tun, větší kamiony v centru České Třebové
nechceme a nepotřebujeme.
Mapka z hlavního výkresu návrhu
aktualizace č. 3 ZÚR PK
-
-
Zatím jde v
první řadě o vybudování dálničního sjezdu, tedy vlastního exitu.
Tvar T nám nevadí, je pro nás optimální.
-
Řeší hlavně problém Litomyšle, tedy zachrání jim pozemky, které by
rameno silnice vedené na zmíněný exit znehodnotilo.
- Teprve v návaznosti je třeba
vyřešit kudy se na něho dostat. Buď po stavbě v nakresleném koridoru
D38, tedy obchvatu Němčic, což by bylo pro Českou Třebovou nepřímější
řešení a bylo by to i řešením budoucnosti pro Němčice, které by se
zbavily tranzitu přes obec.. Další (asi lacinější) možností by
bylo využití rozšířených "obslužných komunikací" kolem dálnice až na
trasu stávající II/358 . Pak by všechna auta projela přes Zhoř a Němčice
po stávající trase a před dálnicí by se dala napravo cca 2km k exitu
Litomyšl sever. I toto řešení může mít smysl, protože v budoucnu
by mohlo pokračovat po rekonstrukci silnice III. třídy přes Pazuchu
(mimo Semanín) přímo do průmyslové zóny České Třebové, na Metrans a přes
tzv. "tunely" přímo na obchvat města a tedy I/14. Tato trasa by
nepřiváděla vozidla k nám do středu města a byla by tedy asi
nejužitečnější. A naše průmyslová zóna by tak získala přímé připojení na
dálnici a tím i rostla v ceně.
-
Náčrt je již z r. 2013,
kdy ještě nebyly tunely tak dobře průjezdné a tak vznikla i úvaha o
možném přemostění nádraží.
-
- V České Třebové se tímto
problémem zabývá místostarosta Ing. Dalibor Zelený, přistupuje k tomuto
úkolu velmi zodpovědně, stejně jako např. k jednání o protihlukových
stěnách. Čas na vyřešení je nyní opravdu velmi krátký. Bylo by správné,
aby se podařilo nyní upravit aktualizovanou územně plánovací dokumentaci
Pardubického kraje. Nic se nestane, pokud se "škrtaný" koridor stavby
D38 nyní v mapě ponechá jako jedna z alternativ budoucího
připojení České Třebové na nejbližší dálniční mimoúrovňovou křižovatku.
- Milan Mikolecký 8.12.
2019
|