Několik otázek pro klavíristu Jana Jiraského

před lednovým koncertem Kruhu přátel hudby


Pocházíte z rodiny stavebních inženýrů. Kdo, kdy a jak ve Vás objevil hudební nadání?
J. J.  Rodiče hráli na klavír a na housle, takže jsme doma amatérsky muzicírovali. Tak nějak odjakživa, kam až moje paměť sahá. Bratr hrál na kytaru, já na klavír a později trochu na housle. Nadání se ukázalo, když jsem hrál znělky a písničky z rádia a televize podle sluchu. 
 
Jakým jste byl – jakožto velmi talentovaný pianista – žákem či studentem a jak zpětně vidíte své pedagogy?
J. J. Já jsem byl určitě hrozným žákem i studentem. Ale měl jsem štěstí na pedagogy. Většinou měli rádi hudbu i mě. I dnes na začínajících mladých muzikantech vidím, jak důležitý je učitel. Nejde jen o jeho interpretační úroveň, ale hlavně o vztah k hudbě a k žákům. Dobrý učitel, to může být doslova všelék. Poznal jsem i takové, kteří by učit neměli, protože celou jejich duši vyplňovala kariéra, ať už úspěšná, či neuskutečněná.
 
V mládí jste měl blíž k jazzu i popu. Jak se ve Vás probudila láska ke klasické hudbě?
J. J.  Vlastně jsem měl rád vždycky i klasiku, jen třeba ne tu, kterou jsem měl hrát v patnácti na konzervatoři. Necítil jsem důvod, proč to hrát, cvičit nemělo smysl.  V prvním ročníku mi v pololetí dali trojku s varováním, že mě vyhodí, pokud se nezlepším. A já se nezlepšil. Žádný z pedagogů mě už nechtěl, takže odchod. Nakonec se jedna profesorka nade mnou ustrnula, že prý z mé hry něco cítí. A tak jsem se díky špatným výsledkům dostal k té úplně nejlepší pedagožce. Už po pár lekcích všechno šlo zase samo a já věděl, co a proč hraji.   
 
Jste pokládán za předního interpreta Janáčkova díla. Vaše cesta k němu ale nebyla jednoduchá, že?
J. J.  To tedy nebyla. V dětství jsem si totiž odskočil od Beatles navštívit operu Její pastorkyňa. Hrůza. Nebylo poznat, co je to za tóny ani za řeč. Málem ani tónina v orchestru. Zpěváci jen nesrozumitelně křičeli, u toho se řezali nožem v obličeji a utopili malé dítě. Navíc mě kousaly kalhoty, takže to měl Janáček u mě navždy zpečetěné. Až někdy v osmnácti se to měnilo a dnes hrávám celé jeho klavírní dílo. Nikdy neříkej nikdy.
 
Hodně posluchačů má problém pochopit Janáčkovu hudbu. Poraďte, jak na ni.
J. J.  Když jsem přišel na JAMU, poznal jsem trochu i cimbálku a moravskou hudební rapsodičnost. Jako Východočech jsem to neměl úplně v krvi, ale dalo si to říct. Přirovnal bych to k vínu, jehož poetika je přece krásnější než ta pivní, metronomicky dechovková. No a pak je tu ta Janáčkova lašská „kratkost“, choleričnost a smysl pro sociální drama. To chce čas    a životní zkušenosti. U mě se z nenávisti stala láska při poslechu orchestrální trilogie Taras Bulba. Dodnes mě mrazí ve třetí části, když se varhany proříznou zvukem orchestru a za-hrají úžasné moravské modulace, které si pak celoživotně vypůjčil Martinů.
 
Jak Vám absolutní sluch usnadňuje, popř. komplikuje život hudebníka?
J. J.  Usnadňuje, učím se rychle a poměrně trvale. Kdybych byl dirigentem, využil bych toho mnohem víc. Nějakou skladbu dejme tomu pár let vůbec nehraji, ale i tak ji mohu zahrát na koncertě jako přídavek. Dokonce to přináší větší zážitek než u skladeb zodpovědně připravovaných, kde se momentální inspirace nemusí vždy dostavit.
 
Jak se hraje na špatně naladěný klavír (např. Janáčkův vlastní klavír Ehrbar z roku 1876, na kterém jste nahrál celé skladatelovo klavírní dílo)? Neskáčou Vám prsty jinam, než jsou zvyklé?
J. J.  To je jediný problém s absolutním sluchem, když je nástroj naladěn o půltón níž, tak jako Janáčkův klavír. Prsty skáčou skutečně jinam a chtějí to opravit. Člověk se na to musí vnitřně přelaďovat celý den. Mimochodem, na ten Janáčkův Ehrbar nikdo nikdy nechtěl hrát, všichni se dušují, že je to starý nehratelný křáp. Já na něm rád hrávám recitály. Předprodej se otevírá třeba dva měsíce předem, ale už druhý den bývá vyprodáno. Proto mi pořadatelé pro příští rok naplánovali tři recitály těsně za sebou. Představte si, že sedíte v pracovně Leoše Janáčka na jeho židli u jeho klavíru a hrajete jeho skladby, které tam vznikaly. Má to obrovské kouzlo.
 
Na co se můžeme ve Vašem podání těšit a chtěl byste něco vzkázat česko-třebovskému publiku?
J. J.     Uslyšíte zřídkakdy hranou Händelovu Suitu B dur a Brahmsovy Variace zkomponované právě na téma z oné Händelovy suity. Ve druhé části zazní dva moravští mistři 20. století – tolikrát už zmíněný Janáček a Klement Slavický, k jehož virtuózní Toccatě z roku 1946 chci vzkázat milým českotřebovským klavírním myším, aby se včas vystěhovaly z koncertního nástroje, jinak by nemusely přežít.  
 
Děkuji za rozhovor.  Jaroslav Plocek

Koncert klavíristy Jana Jiraského
se uskuteční ve čtvrtek 9. ledna 2020 od 19:00 hodin
v českotřebovské Malé scéně

Jan Jiraský (*1973 ve Vysokém Mýtě)
Studoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně v klavírní třídě prof. Aleny Vlasákové. Cenné soutěžní vavříny (Hradec nad Moravicí 1989, Smetanova soutěž 1991, Barcelona 1993, Karlovy Vary 1994, Noyers 1995, Darmstadt 1996, Novi Sad 1997, Kyjev 1998, Praha 1999, Lisabon 2000) mu zajistily pozvání do nahrávacích studií a na prestižní pódia. Ve svých dvaceti letech natočil debutové smetanovské CD (label Musica Vienna) a byl pozván k recitálu v cyklu 100 let České filharmonie v pražském Rudolfinu. Stal se stipendistou francouzské vlády a ČHF, pravidelným hostem mezinárodních festivalů a orchestrálních domů. Pod taktovkou desítek skvělých dirigentů (Bělohlávek, Ceccato, Emilsson, Hrůša, Svárovský…) provedl repertoár třiceti klavírních koncertů, z nichž kritika nejvíce ocenila Mozarta, Hummela, Chopina, Dvořáka a Martinů. Též Jiraského CD (vydavatelství Radioservis, ArcoDiva, Antiphona, RTS, Klub moravských skladatelů) se setkala s oceněním mezinárodní kritiky. Nahrávky i živé koncerty vysílaly rozhlasové a televizní stanice BBC 3, MDR, WDR, RTS, B-4, Vltava, ČT2, Servus TV. K zajímavým umělcovým projektům patří souborné provedení Bachova Dobře temperovaného klavíru (2007 Dvořákova síň pražského Rudolfina, cyklus FOK Světová klavírní tvorba, 2015 Besední dům Brno, 2016 National Music Hall Peking, 2017 residenční sál Pražského jara – kostel sv. Vavřince) či osmnácti Mozartových sonát ve čtyřech recitálech, dvě kompletní CD nahrávky Janáčkova klavírního díla nebo TV nahrávka Suity pro klavír Pavla Haase (ČT).
V posledních letech pianista vystupoval v cyklech Filharmonie Brno, České filharmonie, Brno Contemporary Orchestra, Ensemble Opera Diversa, provedl recitály v Brně, Praze, Ostravě, Katovicích, Štýrském Hradci, Vídni, Drážďanech nebo Pekingu. Neopomíjí komorní spolupráci (kvarteta Janáčkovo, Martinů a Pavla Haase či pěvci R. Novák, J. Březina, M. Lehotský, H. Minutillo aj.). Vede Katedru klavírní interpretace JAMU v Brně, zasedá v porotách mezinárodních soutěží a dává master classes v Evropě a Asii.
 
Výběr z kritik:
 „One of the most outstanding interpretation of Janáček…“ Akio Okada, Tokyo.
„Klavír mu pod rukama zpívá a hovoří…“ Dita Hradecká, Praha (Bach).
„Jiraský Smetanovy skladby chápe a věrně je tlumočí…“ Jaroslav Smolka, Praha.
„Er spielte wie ein junger Gott …“ Karl Müller Schmied, Jena (Dvořákův klavírní koncert).
„Bachovo veledílo zpaměti zvládá na světě jen hrstka pianistů. Dnes už k nim patří i Jan Jiraský…“ Vladimír Čech, Brno.
„The value lies in Jiraský´s eminently musical approach to Janáček´s works ...“ Colin Clarke, Coventry.
„Jiraský předvedl výkon zcela strhující. Technika hry je mu jen dokonale ovládaným prostředkem, úhoz je vždy, i ve fortissimo, jemný a kultivovaný, stavba promyšlená do nejmenšího detailu. Umělec a muzikant, který ví, co a proč hraje…“ Petar Zapletal, Praha (Smetana, Fišer).
 „V souvislosti s Bachovou hudbou se zřídka hovořívá o poezii; Jiraský ji však hraje poeticky… Posluchač odcházel z Jiraského recitálu s poznáním, že mezi úvodním Preludiem C dur a závěrečnou Fugou h moll leží takřka nepředstavitelné bohatství výrazových odstínů zachycujících duchovní svět pozdního baroka.“ Jiří Beneš, Filharmonie Brno.
„Lehká, brilantní technika sólistova svědčila o naprostém odstupu od jakéhokoliv napětí či tlaku… Zcela kouzelný byl pak zvuk klavíru, který pod prsty sólistovými půvabně zvonil, jako kdyby byl ze skla.“ Patrik Červák, OperaPlus (Chopin).