K novému grafikonu  na železnici

Leoexpres umožní jízdy do Polska i do Bratislavy (z Ústí nad Orlicí)

Leo Express zveřejnil jízdní řád vlakového spojení mezi Prahou a polskou Vratislaví, které vyjede od 20. prosince. Jízdenky od 99 korun jsou již v prodeji. Dopravce také obdržel od polských úřadů povolení k provozu mezi Krakovem a stanicí Medyka na ukrajinských hranicích. Nyní čeká na další povolení na provoz mezi Krakovem a Varšavou.  
Vlaky na této trase poprvé vyjedou 20. prosince. Z Prahy spoje vyrazí každý pátek, sobotu a neděli vždy v 18:08. Z Polska se poté vrátí každou sobotu a neděli v 10:27.  Provoz na lince zajistí elektrické jednotky Leo Express Flirt, které cestující znají z komerčního provozu Leo Express mezi Prahou, Ostravou, Košicemi, Krakovem nebo Starým Městem u Uherského Hradiště. Linka bude v Polsku provozována ve spolupráci s polským dopravcem Koleje Dolnośląskie. Ostatní spoje Koleje Dolnośląskie končící v Lichkově budou navíc navazovat na regionální spoje Leo Express.
Zároveň se zveřejněním jízdního řádu Leo Express zahájil prodej jízdenek. Jejich cena mezi Prahou a Vratislaví začíná na 99 korunách. Jsou k zakoupení na všech pokladnách Leo Express, označených pokladnách Koleje Dolnośląskie, v mobilní aplikaci i na webu.
Polské úřady českému dopravci udělily také povolení k rozšíření provozu mezi Krakovem a ukrajinskou hranicí. „Nyní budeme moci vyrazit z Prahy, přes Krakov až přímo na hranici Ukrajiny. Vzhledem k dlouhému procesu schvalování hledáme možnosti v aktuálním polském jízdním řádu, abychom mohli bezproblémově protáhnout trasu až do Medyky. Povolení jsme totiž obdrželi až po jeho zveřejnění,“ vysvětluje Juraj Andrejka.
Cena jízdenek na trase Praha – Medyka se předběžně bude pohybovat podle obsazenosti spoje od 50 do 150 zlotých, tedy zhruba od 300 do 900 korun. Na úseku Katovice – Medyka budou jízdenky začínat na 19 zlotých (přibližně 119 korun) a cena se bude opět přizpůsobovat obsazenosti spoje.
Leo Express navíc požádal o možnost provozovat vlaky mezi Krakovem a Varšavou. „Podali jsme žádost o samostatnou linku mezi Krakovem a Varšavou. Nic ovšem nebrání tomu, abychom ji propojili se stávající linkou Praha – Krakov a zpět. Termín vyjetí je odvislý od rychlosti rozhodování příslušného úřadu, které by mohlo padnout nejdříve v horizontu jednoho roku,“ doplňuje Juraj Andrejka.  Leo Express vstoupil se svými vlaky na polský trh v roce 2018 jako první soukromý železniční dopravce v osobní dopravě. Provozuje zde také autobusové linky z Krakova do Lvova, Varšavy, Ostravy a Vídně.

Od 15. prosince budou v Ústí n.O., kde má svou kancelář, zastavovat všechny spoje tohoto dopravce směr Praha a také v obráceném směru. Lze říci, že na tom vydělají  všichni, kdo mají zájem  s tímto dopravcem cestovat a přitom to nijak negativně neovlivní např. zastavování vlaků v České Třebové, kde zůstane všechno stejně jak bylo dosud.

Změny v České Třebové  nebudou velké

Zastavování (a nezastavování) rychlíků a vlaků vyšší kvality se proti předchozím letům v podstatě nemění. Stále tedy trvá nutnost zjistit si při nastupování do vlaku např. v Pardubicích nebo v brně, zda vlak v České Třebové zastavuje. Na směrových informacích o jízdě vlaku se bohužel všechny zastávky neuvádí a nezbývá než  se dívat do jízdního řádu, který už je dobré mít s sebou v mobilu.  Změna dopravce na letohradské trati vyžaduje obezřetnost, do Letohradu potřebujete mít dvě jízdenky.  Na této trati také režijní výhody  zaměstnanců ČD neplatí.  Trvá podivná situace v Ústí n.O., kdy některé rychlíky staví na zastávce Ústí město a jiné na nádraží v Kerharticích. Takže ani zavedení městské dopravy v Ústí na tom nic nezměnilo.
Největší změna v regionální dopravě na železnici  je v úseku Česká Třebová  - Letovice:
Zůstávají zachovány oblíbené spěšné vlaky Česká Třebová Brno, a to s výjimkou prvního ranního spoje, z něhož se stane rychlík R 861 Česká Třebová (4:56) Brno hl.n. (6:13) s omezeným rozsahem zastavování.
Rozšiřuje se však nabídka osobních vlaků Česká Třebová (někdy jen Březová nad Svitavou) Letovice. Ty budou z Č. Třebové zpravidla odjíždět krátce po celé každé 2 hodiny, čímž zde budou mít zajištěnu návaznost od vlaků z většiny směrů a opačně budou přijíždět do Č. Třebové krátce před celou lichou hodinou opět s návaznostmi do většiny směrů.
Stejně tak v Letovicích bude po několika minutách po příjezdu vlaku z České. Třebové zajištěna návaznost na osobní vlak směrem do Brna a opačně.
Přitom pokračuje snaha vedení města Česká Třebová vyjednat  jak s národním dopravcem, tak společnosti Regiojet zastavování dalších vlaků vyšší kvality v České Třebové  zejména ve směru Brno - Bratislava (Budapest).  Využívá současnou situaci, kdy je kapacita podzemního parkoviště  na dopravním terminálu prakticky naplněna. Proto má být  podmínkou prodloužení smlouvy o výhodném parkování cestujících vlaky Českých drah a Regiojetu zastavování vlaků ve směru na Bratislavu, kde nyní staví jen 4 spoje. Prakticky bude možné tuto změnu ovšem zařídit až od 14. prosince 2020.