Leoexpres umožní jízdy do Polska i do Bratislavy (z Ústí nad
Orlicí)
-
Leo
Express zveřejnil jízdní řád vlakového spojení mezi Prahou a polskou
Vratislaví, které vyjede od 20. prosince. Jízdenky od 99 korun jsou již
v prodeji. Dopravce také obdržel od polských úřadů povolení k provozu
mezi Krakovem a stanicí Medyka na ukrajinských hranicích. Nyní čeká na
další povolení na provoz mezi Krakovem a Varšavou.
-
Vlaky na této trase poprvé
vyjedou 20. prosince.
Z Prahy spoje vyrazí každý pátek, sobotu a neděli vždy v 18:08. Z Polska
se poté vrátí každou sobotu a neděli v 10:27.
Provoz na lince zajistí elektrické jednotky Leo Express Flirt, které
cestující znají z komerčního provozu Leo Express mezi Prahou, Ostravou,
Košicemi, Krakovem nebo Starým Městem u Uherského Hradiště. Linka bude
v Polsku provozována ve spolupráci s polským dopravcem Koleje
Dolnośląskie. Ostatní spoje Koleje Dolnośląskie končící v Lichkově
budou navíc navazovat na regionální spoje Leo Express.
- Zároveň se zveřejněním
jízdního řádu Leo Express zahájil prodej jízdenek. Jejich cena mezi
Prahou a Vratislaví začíná na 99 korunách. Jsou k zakoupení na všech
pokladnách Leo Express, označených pokladnách Koleje Dolnośląskie, v
mobilní aplikaci i na webu.
- Polské úřady českému
dopravci udělily také povolení k rozšíření provozu mezi Krakovem a
ukrajinskou hranicí. „Nyní budeme moci vyrazit z Prahy, přes Krakov
až přímo na hranici Ukrajiny. Vzhledem k dlouhému procesu schvalování
hledáme možnosti v aktuálním polském jízdním řádu, abychom mohli
bezproblémově protáhnout trasu až do Medyky. Povolení jsme totiž
obdrželi až po jeho zveřejnění,“ vysvětluje Juraj Andrejka.
- Cena jízdenek na trase Praha
– Medyka se předběžně bude pohybovat podle obsazenosti spoje od 50 do
150 zlotých, tedy zhruba od 300 do 900 korun. Na úseku Katovice – Medyka
budou jízdenky začínat na 19 zlotých (přibližně 119 korun) a cena se
bude opět přizpůsobovat obsazenosti spoje.
- Leo Express navíc požádal o
možnost provozovat vlaky mezi Krakovem a Varšavou. „Podali jsme
žádost o samostatnou linku mezi Krakovem a Varšavou. Nic ovšem nebrání
tomu, abychom ji propojili se stávající linkou Praha – Krakov a zpět.
Termín vyjetí je odvislý od rychlosti rozhodování příslušného úřadu,
které by mohlo padnout nejdříve v horizontu jednoho roku,“
doplňuje Juraj Andrejka. Leo Express vstoupil se svými
vlaky na polský trh v roce 2018 jako první soukromý železniční dopravce
v osobní dopravě. Provozuje zde také autobusové linky z Krakova do
Lvova, Varšavy, Ostravy a Vídně.
Od 15. prosince budou v Ústí
n.O.,
kde má svou kancelář, zastavovat všechny spoje tohoto dopravce směr Praha
a také v obráceném směru. Lze říci, že na tom vydělají všichni, kdo
mají zájem s tímto dopravcem cestovat a přitom to nijak negativně
neovlivní např. zastavování vlaků v České Třebové, kde zůstane všechno
stejně jak bylo dosud.
-
Změny v České
Třebové nebudou velké
-
Zastavování (a nezastavování)
rychlíků a vlaků vyšší kvality se proti předchozím letům v podstatě
nemění. Stále tedy trvá nutnost zjistit si při nastupování do vlaku
např. v Pardubicích nebo v brně, zda vlak v České Třebové zastavuje. Na
směrových informacích o jízdě vlaku se bohužel všechny zastávky neuvádí
a nezbývá než se dívat do jízdního řádu, který už je dobré mít s
sebou v mobilu. Změna dopravce na letohradské trati vyžaduje
obezřetnost, do Letohradu potřebujete mít dvě jízdenky. Na této
trati také režijní výhody zaměstnanců ČD neplatí. Trvá
podivná situace v Ústí n.O., kdy některé rychlíky staví na zastávce Ústí
město a jiné na nádraží v Kerharticích. Takže ani zavedení městské
dopravy v Ústí na tom nic nezměnilo.
-
Největší změna v regionální dopravě na železnici je v úseku
Česká Třebová -
Letovice:
-
Zůstávají zachovány oblíbené spěšné vlaky Česká Třebová Brno, a to
s výjimkou prvního ranního spoje, z něhož se stane rychlík R 861 Česká
Třebová (4:56) Brno hl.n. (6:13) s omezeným rozsahem zastavování.
-
Rozšiřuje se však nabídka osobních vlaků Česká Třebová (někdy jen
Březová nad Svitavou) Letovice. Ty budou z Č. Třebové zpravidla odjíždět
krátce po celé každé 2 hodiny, čímž zde budou mít zajištěnu návaznost od
vlaků z většiny směrů a opačně budou přijíždět do Č. Třebové krátce před
celou lichou hodinou opět s návaznostmi do většiny směrů.
-
Stejně tak v Letovicích bude po několika minutách po příjezdu vlaku
z České. Třebové zajištěna návaznost na osobní vlak směrem do Brna
a opačně.
-
Přitom pokračuje
snaha vedení města Česká Třebová vyjednat jak s národním dopravcem,
tak společnosti Regiojet zastavování dalších vlaků vyšší kvality v České
Třebové zejména ve směru Brno - Bratislava (Budapest). Využívá
současnou situaci, kdy je kapacita podzemního parkoviště na
dopravním terminálu prakticky naplněna. Proto má být podmínkou
prodloužení smlouvy o
výhodném parkování cestujících vlaky Českých drah a Regiojetu zastavování vlaků ve směru na Bratislavu, kde nyní staví jen 4 spoje.
Prakticky bude možné tuto změnu ovšem zařídit až od 14. prosince 2020.
|