Při tání stékající voda dokázala vytvořit na parkovišti rozblácené
kaluže. Letos to bude jiné. Poměrně značným nákladem vybudovalo
Město Česká Třebová pro parkovní novou asfaltovou plochu velikosti
fotbalového hřiště a to v těsné blízkosti sjezdovky. To mají opravdu
málokde. Navíc zde bude parkování zdarma. Je to bonus, který dostávají
lyžaři na Pekláku.
Parkoviště bylo vybudování podle projektu na tzv. "nástupní místo
bikerezortu Peklák" a má navíc také připravená parkovací místa pro
kempování i s elektrickými přípojkami a přístřešky. Teď se jen
postarat o to, aby bylo dobře využito. To všechno by nebylo,
kdyby nebyla přidělena dotace pro projekt "Singletrack glacensis",
která má za cíl zajistit optimální letní využití lyžařského a bikrosového
areálu Peklák tak, aby dobře sloužil pro široký region a v případě bikreů
třeba i pro zájemce z daleka.
Je ovšem pravda, že zde vzniká něco, z čeho město zisk mít nebude, pouze
starosti a výdaje. Jde o to najít optimální celoroční využití přírodního
areálu, s jehož budováním se začalo již v roce 2006. Projekt rostl spíše
košatil pod
rukama, jednu chvíli byl až vlastně megalomanský. Potom
následovalo vystřízlivění a po loňském přidělení dotace (podařilo se ji
zajistit až na druhý pokus, neboť při "prvním podání" se polská strana
ukázala jako lehkomyslná a nevěrohodná) se letos začalo s
výstavbou. Zatímco singletracky na lesních pozemcích budou dokončeny až v
roce příštím, tak parkoviště jako letní i zimní "nástupní místo" slouží už
dnes.
Co se vlastně stavělo - nebylo to jen parkoviště.
Projekt Singletrack Glacensis je odporovaný dotací z EU. S pomocí
dotace bude vybudováno cca 15 km lesních cest pro bikery (singletracky)
a rekonstrukcí projdou sjezdové tratě v délce 4 km. K tomu bude ještě z
dotace vybudována se 1/3 parkoviště. Na ty zbylé dvě třetiny parkoviště a
nyní kanalizaci vedoucí z areálu Peklák přes areál Fotbalového klubu až
dolů k silnici už žádná dotace nebyla, právě tato část se stavěla letos za
naše městské peníze. Jedná se o tzv. "vynucené investice", bez kterých se
to ostatní nedá zkolaudovat. To samozřejmě "výhodnost dotace"
relativizuje. Ale takto to bývá u většiny dotací....
Práci, provedl Profistav Litomyšl. Do výkopu kanalizace bylo umožněno
přiložit vodovodní plastové potrubí pro budoucí možnost zasněžování bez
použití zdrojů pitné vody. Na celé ploše parkoviště je řešen odvod
dešťové vody z jeho plochy a drenáže. Budování singletracků a
rekonstrukce sjezdových tratí provádí firma JRD, která spolupracuje s
odborníky kteří s budováním tzratí pro bikery mají zkušenosti.
Celkem, bude muset město zaplatit ze svého částku kolem 20 mil. Kč. Tato
"lahůdka pro bikery" je tedy financována po započtení všech
projektem vynucených investic ze strany města je tedy v procentech dotace
podstatně nižší než avizovaná Co myslíte, kývli by na takovou alternativu
zastupitelé, kdyby jim byla takto předložena? Bohužel podklady byly
zastupitelům předloženy postupně po částech a byly to tedy vlastně
jen polopravdy. Zájem o to prosadit tuto akci jako megalomanskou mělo
nejen bývalé vedení města, ale také management Regiopnu Orlicko Třebovsko
reprezentovaný firmou OHGS, která si všechny činnosti účtovala.
V plánu úprav "nástupního místa Peklák" je ještě navíc zahrnuto nahrazení
stávajících stavebních buněk u parkoviště zděnou budovou pro poskytování
služeb na vyšší úrovni se sociálním zařízením. (To v plánku není
nakresleno). Zatím se s touto tzv. "stavbou 4" nepočítá, není to
také ani podmínka pro kolaudaci areálu. Pokud bychom chtěli ještě stavět tuto
budovu, bude to dalších skoro 20 milionů navíc. Podobně město již dříve
ustoupilo od budování tzv. "dobrodružné věže". Máme prostě jiné
priority.....
Ještě snímky
rozestavěného parkoviště ze srpna 2019:
|