-
-
SŽDC
jako investor modernizace železničního uzlu Česká Třebová avizovala na
počátek roku 2020 podání žádosti o závazné koordinované stanovisko na
popisovanou investici. Město loni na podzim na základě petice občanů
"Ne vysokým protihlukovým stěnám" odmítlo původní návrh, který byl
přepracován. V novém návrhu, který dokončil Zdravotní ústav Ostrava,
pracoviště v Ústí nad Orlicí v březnu se podařilo díky použití
nové metodice podařilo řadu problémů vyřešit. Původní délka cca 5,8 km
skoro pětimetrových stěn se snížila na cca 950 metrů stěn s
průměrnou výškou 2.6 metru. Vše bylo řešeno zcela otevřeně s veřejnosti,
která se měla možnost vyjádřit a diskutovat s odborníky jak po
jednotlivých lokalitách, tak i na celkovém projednání v sále Kulturního centra,
které se uskutečnilo 3. června. Na těchto jednáních byly předloženy další požadavky,
které byly potom následně znovu projednávány s investorem a také
hygienou. Některé požadavky občanů byly
nakonec
zahrnuty do úprav projektové dokumentace a jsou také zakresleny do
přiložených grafických podkladů. Jedná se zejména o (dvoumetrové)
rozebíratelné pevné ploty, které budou dle požadavku občanů
umístěny od konce protihlukové stěny v ulici Vily po odbočku Parník a
podobně v Kubelkově ulici od konce protihlukové stěny u stadionu pod
Jelenicí po kurty u Orlíku. Zde se nedalo prosadit navrácení stěn a
možná je pouze výstavba zmíněných plotů. Také v dalších lokalitách
někteří občané požadovali individuální řešení svých požadavků (většinou
prodloužení PHS u svých domů, např. na konci Sadové ulice. Nově byla
zpracována studie oslunění v Tykačově ulici, která prokázala, že
umístění PHS nemá na oslunění vliv, nebo jej dokonce někde o trochou
vylepší. Nahrazení PHS ve Slovanské a Tykačově ulici individuálním
opatřením na domech se prosadit nepodařil, hygieny chce chránit i
venkovní prostory kolem domů.
- Do projednávání ještě znovu
vstoupil petiční výbor Petice "Ne vysokým protihlukovým stěnám", který
požadoval další moderní metody ochrany před hlukem a vibracemi:
podštěrkové antivibrační rohože, použití horizontálních kolejových
absorbérů a použití nízkých parabolických stěn. Pro podporu svého
stanoviska se zde ještě v říjnu 2019 podařilo problém prosadit do
televizního regionálního zpravodajství České televize. Vedení města dalo
problém znovu posoudit investorovi, v odpovědi, která byla mimo jiné
zveřejněna také v Českotřebovském zpravodaji, byla absence uvedených
opatření zdůvodněna. Garantem řádného projednání na naší radnici
byl místostarosta Ing. Dalibor Zelený, vše bylo projednáno v rámci
dopravní komise, na koaličním jednání, na semináři pro zastupitele i na
prosincovém jednání zastupitelstva města.
-
Na jednáních bylo konstatováno,
že město Česká Třebová má samo zájem na realizaci projektu Modernizace
železničního uzlu Česká Třebová, samozřejmě za dodržení platných zákonů
a vyhlášek. Nemůže však požadovat na investorovi opatření, která
by byla v rozporu s platnými státními normami.
-
Rekonstrukce železničního uzlu
městu přinese:
-
1) čistší, tišší a stabilnější
železniční spodek a svršek,
-
2) bezbariérové osobní nádraží
-
3) náhradu podchodu od
Korada
do Borku, který je v dezolátním stavu, novou bezbariérovou lávkou.
-
4) náhradu nevyhovujícího
podchodu z náměstí Jana
Pernera do
CZ
LOKO
a to prodloužením stávajícímu podchodu k nástupištím.
- Nadále bude třeba dbát
na dořešení ostatních podmínek potřebných pro územní rozhodnutí (např.
odvod dešťových vod), trvalý dohled nad technologií výstavby (Bude přece
odstraněn starý spodek a svršek u čtyřkolejné trati v délce 7 km a nový
navezen. Výsledná podoba protihlukových stěn bude dle dohody
řešena ve spolupráci s městským architektem v dalších fázích stavebního
řízení.
-
-
Usnesení: zastupitelstvo
města Česká Třebová schvaluje "Stanovisko města Česká Třebová k návrhu
protihlukových opatření v rámci územního řízení pro rekonstrukci
železničního uzlu Česká Třebová" dle předloženého návrhu.
Na základě
jednání zastupitelstva města dne 9. prosince bylo usnesení ještě
doplněno.
V doplňku
Zastupitelstvo města Česká Třebová vysoce oceňuje přínos organizátorů
petice "Ne vysokým protihlukovým stěnám v České Třebové!" při řešení
problematiky rekonstrukce železničního uzlu Česká
Třebová
a podporuje v této souvislosti i využití všech moderních technologií.
- Rekonstruované koleje jsou
vybarveny červeně, protihlukové stěny modře, dodatečné ploty jsou
značeny hnědou barvou
|