Změny v autobusové dopravě si v roce 2009 vynutila úplná uzavírka Bezručova
náměstí.
Zhotovitel stavby dopravního terminálu potřeboval celý prostor Bezručova
náměstí pro sebe. Pouze bylo nutné zajistit výjezd poštovních
vozidel, v té době ještě byl součástí pošty u nádraží poštovní uzel pro
okresy Ústí a Svitavy. Později byl přestěhován do nově zřízeného
poštovního depa na Semanínské ulici. U vchodu do CZ LOKO bylo během roku
vybudováno provizorní schodiště vedoucí přímo na první nástupiště a
do budovy vlakového nádraží. Hlavní vchod do vestibulku byl uzavřen. Byly
prováděny rozsáhlé práce, je dobře že jsou za námi. Po dobu výstavby
terminálu vznikla i omezení v autobusové dopravě. Nejvíce na vše
doplatili sousedé na Slovanské ulici, kde museli snášet všechny negativní
vlivy přesunutého autobusového nádraží i další dopravy. Některé autobusové
linky byly od této doby vedeny jiným způsobem.
Po dokončení terminálu se vše mělo vrátit do původního stavu, ale
nevrátilo. Navíc tehdy
vznikl v organizaci dopravy v kraji velký zmatek, vše převzala firma
OREDO,
jejíž manažeři a dopravní inženýři měli svou hlavu a měnili zavedené
pořádky. Týká se to zejména vedení linky na Rybník a Lanškroun,
která také obsluhovala sídliště
Křib. Nikdo z odpovědných
v našem městě také nepohlídal, aby
se linka obnovila v původní trase. Dodnes na to sídliště
Křib
doplácí, přišlo s autobusovou zastávku, která se nyní nově zřídit už
nemůže. A k nápravě současného stavu nebyla v minulých letech žádná
ochota.
Od června loňského roku 2018 bylo změněno vedení autobusové linky na sídliště
Lhotka tak, že přímé spoje přes celé město spoje na trase Lhotka - terminál - Rybník jezdí jen v
minimálním počtu. Za takového situace by tedy bylo zbytečné, aby linka do
Rybníka u Křibu zastavovala, je třeba najít jiné řešení. Přitom
požadavek na dopravní spojení sídliště Křib zejména s obchodní zónou trvá.
Jistě by byly spoje využity, zvláště nyní, kdy byly pro seniory a děti
zavedeny slevy. Je jistě více možností...
1) Zajistit obsluhu sídliště malým autobusem
jezdícím
(nejlépe v pravidelném taktu v mezičasech současných spojů) na lince Křib - Terminál - Obchodní
zóna Parník a zpět s tím, že by trasa tvořila okruh umožňující dopravní
obsluhu Brázdova a Jelenice.
- Malý autobus by mohl řešit i jiné úkoly,
např. dopravu školáků z Kozlova po serpentině nebo alespoň jednou denně
obsluhu městského hřbitova. Některé spoje linky by mohly být prodlouženy
až na sídliště Borek a do průmyslové zóny. Zde jeho obyvatelé požadují zlepšení dopravní obsluhy
lokality.
- Pro město by to byla ovšem finančně náročná varianta srovnatelná s
dnešním financováním vydávaného radničního tisku, městskou dopravu totiž
kraj nijak nedotuje.
-
- 2)
Prodloužit některé spoje ústecké linky 900700 o smyčku zajíždějící
až na jižní konec města např. v dvouhodinovém taktu. Po příjezdu na
terminál autobus pokračoval Slovanskou Hubálkovou ulicí kolem Korada a
obsluha sídliště Křib by byla zajištěna po trase ulicí Zapského a
Bratří Čapků se zastávkou např. u vjezdu k sídlišti. Potom by se spoj
vracel přes terminál a dále pokračoval na Ústí n.O. Nebylo by tedy
potřeba zřizovat speciální linku "městské dopravy", která krajem není
dotována, ani zajišťovat speciální malý autobus, který by nemusel být
dobře využit. Projevilo by se to jen v doplatku pro Pardubický kraj za
dopravní obslužnost.
- Je ovšem otázkou, jaká dopravní omezení by bylo třeba
vytvořit, aby "normální" (tedy velký) autobus projel bez problémů přes
Křib
ulicemi Zapského a bří Čapků. Pokud bychom toto zajistili, nebylo by třeba
budovat na hlavní komunikaci velké "zálivy" zastávek, na kterých se
povolení zastávky Křib zadrhlo.
Mapa k druhé variantě

Prodloužení trasy bylo dopláceno městem.
I tak dle dosavadních
zkušenosti kraj další takové prodlužování trasy příměstských linek
nepodporuje s tím, že pro takové případy má být zřízena městská doprava v
režii města. Lze k tomu
ale namítnout, že právě linka 700900 (ČT - Ústí) zbytečně zajíždí v Ústí nad
Orlicí až do nákupní zóny se zastávkou u ústeckého
Tesca
(dokonce téměř všechny spoje - viz přiložená mapa trasy v Ústí nad Orlicí).
Všechny spoje této linky podobně
zajíždějí na naše sídliště Lhotka. V případě zajížďky na
Křib by se
jednalo jen o cca 6 spojů denně tak, aby bylo možné zajistit
neautomobilistům
(a
zejména seniorům) návštěvu lékaře nebo vzdáleného obchodního centra.
Trasa linky
700900 v Ústí n.O.
- Jistě jsou
i další varianty řešení....
- Nejlacinější bude určitě ta
varianta, při které žádné změny nezavedeme. Výhodou bude i to, že nám
tím odpadnou s tím spojené starosti. Tento způsob řešení ctilo minulé vedení města.
Jenže nejlacinější nemusí být vždy nejlepší. Ušetřit by se dalo podobným
způsobem (tedy utlumením) i na jiných projektech...
- Tématem se zabývám i proto,
že v přijatém programu radniční koalice se píše o "posouzení dopravní
obslužnosti města veřejnou dopravou, zejména o seriózním vyhodnocení
dopravní obsluhy jednotlivých částí (Borek, Křib)". Tedy posuzujme a
vyhodnocujme...
(mm)
|