Modernější, rychlejší a pohodlnější (vlaky).

Letohradsko se připravuje na vstup soukromého železničního dopravce

Zajištění železniční dopravní obslužnosti v regionu Letohradska a zimní údržba. Hlavní témata jednání hejtmana Martina Netolického se starosty obcí v okolí tratí 024 a 025, kde bude od prosince 2019 zajišťovat dopravní služby na železnici soukromý dopravce LeoExpress.

„Stejně jako na jednání se starosty v okolí Králicka jsme společně s panem starostou Fialou, který je zároveň předsedou krajského zastupitelského výboru pro dopravu, považovali za dobré, aby po prezentační jízdě následovalo detailní představení služeb a systému, který bude společnost LeoExpress zajišťovat 10 let od prosince 2019. Pro tuto trať znamená vstup soukromého dopravce nový impuls a zlepšení služeb včetně zásuvek, vakuových toalet či bezdrátového internetového připojení. Zároveň nebudou České dráhy potřebovat tolik vozidel řady 810, a tak dojde k přeskupení některých strojů, což pocítí cestující v jiných částech kraje,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Starostové se zajímali například o fungování přímého spoje směrem do Polska či fungování půjčovny kol. „Půjčovna kol je v našem turistickém regionu vyhledávanou službou, a proto je pro nás velmi důležité, že i poté, co nebude provozována Českými drahami, nezanikne. LeoExpress je připraven v tomto projektu, na který řada obcí přispívá, nadále pokračovat,“ uvedl starosta Letohradu Petr Fiala. Přímé spojení s Polskem je nastavené tak, aby umožňovalo mimo jiné jednodenní výlety. „O víkendu plánuje dopravce dva páry rychlíků v obou směrech tak, aby cestující ráno vyrazil do Polska a večer se mohl se stejnou společností vrátit. V týdnu poté bude jezdit jeden pár přímého spoje s Polskem,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Dobrou zprávou pro cestující do práce do Pardubic je nastavení jízdního řádu včetně ranního spoje, který využívají pracující k cestě do Pardubic. „Dlouhodobou snahou regionu bylo zajistit ranní vlak takovým způsobem, aby směrem do Ústí nad Orlicí zastavoval ve všech stanicích. To se od nového jízdního řádu podaří a prosby starostů tak budou po letech vyslyšené,“ sdělil hejtman Netolický.

Zimní údržba silnic

Hejtman se v rámci jednání se starosty obcí zajímal také o jejich spokojenost se zajišťováním zimní údržby na silnicích nižších tříd, kterou zajišťuje Správa a údržba silnic Pardubického kraje, ale také na silnicích I. tříd, kde tuto službu zajišťují soukromé společnosti. „Obecně panuje mezi starosty se zimní údržbou na silnicích nižší tříd až na jednotlivosti spokojenost. Troufám si říci,  že krizové momenty jako například v pondělí odpoledne zvládli naši silničáři lépe než soukromníci na silnicích první třídy,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Jednotlivá cestmistrovství podle starostů komunikují velmi dobře a jsou připravená vyslyšet aktuální prosby. Posun nastal také díky přesunu techniky ze silnic prvních tříd a vypovězení celé řady subdodavatelských služeb z řad drobných zemědělců,“ řekl hejtman.