Česká Třebová a přivadeč k D35 |
Poznámka: K trase alternativního přivaděče bych chtěl napsat jen to, že doba, kdy se vybíraly trasy přivaděčů je dávno za námi a novou trasu dnes už nikdo v tomto století neprosadí. To co dokážeme vylobovat do postavení dálnice teď, bude už "na věčné časy". Proto stojí za to usilovat všemi dostupnými způsoby za možnost připojení u Litomyšle, které nám bylo slíbeno v Memorandu kraje a ministra dopravy Šimonovského v r. 2006, co je zakotveno v aktualizovaných zásadách územního rozvoje Pardubického kraje přijatých zastupitelstvem Pardubického kraje v září roku 2014 a co je obsaženo ve schválené (doporučené) dokumentaci EIA. Podaří-li se napojení na D35 prosadit uleví se jak České Třebové, tak Litomyšli, vozidla nebudou projíždět přes zámecké návrší kolem památky UNESCO, ale pojedou na dálnici ještě před Litomyšlí. A při chytrém vedení trasy přivaděče od Litomyšle ze silnice na Strakov se z ulice Zámecké a V. K. Jeřábka stane tichá místní komunikace. Návrh na takové řešení je na mapce. Viz detail z územního plánu: Za všechno hovoří část zápisu z tohoto jednání zastupitelstva města dne 24.2. 2014, který dále uvádím. Pro úplnost je třeba ještě napsat, že na tomto jednání nebyli přítomni (a omluvili se) zastupitelé Ing. Dalibor Zelený, JUDr. Martin Netolický, PhD. a Mgr. Josef Kopecký. (Pro zrušení sjezdu u Litomyšle tedy také nehlasovali). Další jednání v českotřebovském zastupitelstvu, na kterém se znovu jednalo o možnosti od zrušení sjezdu odstoupit se konalo 22.9. 2014. Bylo to poté, co změněný územní plán kraje s křižovatkou Litomyšl - sever NAdále počítal a usnesení ZM z 24/2 2014 ztratilo smysl. Za vše opět mluví úryvek ze zápisu z tohoto jednání, na kterém jsem navrhl revokaci neuváženého rozhodnutí z 24. února 2014, ale byl jsem opět jediný, který pro to hlasoval. Zastupitelský sbor ale opět nebyl kompletní: omluveni byli Ing. Dalibor Zelený, JUDr. Martin Netolický, Mgr. Eva Ostruszková a Ing. Jan Carba. Jak nyní můžeme vidět, je to skutečně tak, jak jsem tedy řekl a jak je zapsáno. Bylo tehdy v únoru 2014 odhlasováno škodlivé USNESENÍ a čtenář si sám může určit, kdo k tomu dal podnět a kdo za to může. V textu zápisu si všimněte, jak velké neznalosti (a hlouposti) tehdy prezentovali jako argumenty radní Bohumír Nejedlý a starosta Jaroslav Zedník. Přece platí povinnost implementovat koridory a trasy z územního plánu vyššího územního celku do plánu měst a obcí ! A zarážející je, že je neopravil ani žádný odborník z naší radnice. K tomu ještě to, že jednací řád umožňuje vystoupit v diskuzi jen dvakrát a poslední slovo má vždy starosta, který vede jednání. Pak se nelze divit, že platila známá zásada o dvou článcích: Článek 1 - pravdu má vždy jen starosta. Článek 2 - pokud starosta nemá pravdu, platí článek číslo 1..... Bylo to dávno, před pěti lety, ale stejně považuji za potřebné se znovu problémem zabývat a toto usnesení ještě dodatečně zrušit, JE TOTIŽ STÁLE V PLATNOSTI. Při novém jednání BY PAK MĚLI představitelé města volné ruce. V rámci EIA se především porovnávaly dvě varianty, viz mapa. Nakonec zvítězila červená varianta, která oddalovala trasu tehdejší "R35" dále od Litomyšle. Všimněte si, že se vždy počítalo s MUK Litomyšl sever (na křížení s II/360) nebo dokonce MUK Litomyšl - východ (na křížení s II/358). Na červené variantě byla MUK L-sever, která na mapách dále zůstala, další MUK byly křížovatky MUK Řídký Litomyšl západ a MUK Janov - Litomyšl jih. V žádné variantě nikde nebyla možnost, že by tato strana od Litomyšle na sever či východ zůstala bez připojení silnic. Viz mapa:
Vyhodnocení podnětu: Usnesením vlády ČR ze dne 10. 5. 2017 byla odsouhlasena aktualizace Memoranda Ministerstva dopravy a Pardubického kraje o vzájemné spolupráci při přípravě a realizaci dálnice D35 v celé délce trasy po území Pardubického kraje a souvisejících investic na silniční síti (dále jen Memorandum). Součástí Memoranda je modernizace sinice II/360 mezi Ústím nad Orlicí a Litomyšlí. V odůvodnění usnesení je uvedeno, že u II/360 Ústí nad Orlicí–Litomyšl dopadová studie ŘSD prokázala částečné navýšení dopravy v důsledku výstavby a umístění D35 v regionu, a to i při aktuálně předpokládané dočasné neexistenci mimoúrovňové křižovatky MÚK Litomyšl, sever. Aktualizované memorandum i nadále připouští realizaci MÚK Litomyšl, sever a modernizaci silnice II/360. V rámci aktualizace ZÚR Pk bude prověřena účelnost a potřebnost pouze části koridoru D63, a to v úseku mezi silnicí I/35 a mimoúrovňové křižovatky MÚK Litomyšl sever.
MILAN MIKOLECKÝ |