-
Problematika dopravy ve městě je
důležitou součástí koaličního programu českotřebovské radnice. Nezůstává
jen u prohlášení ve volebním programu, ale připravují se již první kroky
a to jak v oblasti optimalizace veřejné dopravy ve městě, tak i návrh na
opatření v oblasti parkování vozidel. Na nás na všechny doléhají zejména
problémy s každodenním parkováním. Ještě před deseti lety nebyla potřeba
řešení systému parkovacích míst tak akutní jako nyní.... Problém
řešila již na své první schůzce dopravní komise rady města, odsouhlasila
návrh spolupráce s Dopravní fakultou Jana
Pernera
a pověřila Ing. Jiřího Prokopa, dlouholetého vysokoškolského učitele
této fakulty, aby spolupráci nastartoval.
- Na vlastní oči jsem se
přesvědčil, že Ing. Jiří Prokop přistoupil k zadanému úkolu s vážností,
absolvoval mnoho konzultací na odboru dopravy Městského úřadu a
připravil pro učitele fakulty připravil zadání diplomových prací.
-
V
tématu "Optimalizace veřejné dopravy" je v zadání úkolem připravit
koncepční návrh opatření směřující k optimalizaci systému veřejné
dopravy. Nejde tedy o zavedení MHD ve městě za každou cenu, ale
koordinací příměstské linkové dopravy s doplňkovou službou městské
hromadné dopravy, která by posílila veřejnou dopravu s potřebných
lokalitách a dopravních směrech. Je třeba vnímat rozdíl mezi dotovanou
veřejnou linkovou příměstskou dopravou a městskou dopravou, kterou musí
finančně pokrýt město ze svých finančních zdrojů. Zadání pro Univerzitu
Pardubice zahrnuje např. průzkum nabídky a poptávky linkové dopravy,
vyhodnocení stávajícího a výhledového rozsahu cestujících ve veřejné
dopravě, specifikaci potřebných vozidel z hlediska kapacity
bezbariérovosti a ekonomičnosti, kalkulaci ceny dopravního výkonu s
ohledem na náklady autobusů MHD atd.
- V druhém tématu jde
o přípravu koncepčního návrhu opatření směřujících k optimalizaci
systému parkování v České Třebové a to jak pro rezidenty,
návštěvníky, tak také pro parkování kamionů a nákladních vozidel. Návrh
má být zpracován v několika variantách. V každém případě se v zadání
počítá s úpravou systému pro vydávání rezidenčních karet s několika
variantami zpoplatnění (např. karty zdarma, zpoplatnění druhé
karty, nebo i jinak), tak třeba i s návrhem možné elektronické
kontroly. Jde také o vyhledání nových parkovacích ploch zejména v
místech s největším nedostatkem parkovacích ploch tak i v obytných
zónách v různých variantách zpoplatnění, či zdarma v zónách s časově
omezenou dobou parkování atd.
- Diplomové práce budou
ovšem zadány až podle časového programu Dopravní fakulty a výstupy bude
možné očekávat nejméně s ročním odstupem. Jde o to, zda je
tato časová prodleva ještě akceptovatelná. Některá opatření v podobě
vyhledávání třeba i menších ploch vhodných parkování bude třeba řešit
průběžně a nečekat. V případě optimalizace veřejné dopravy považuji za
potřebné také nečekat až na spásný návrh z Univerzity a připravit
souběžně také vlastní návrh založený na každodenních zkušenostech a
znalostech dopravních poměrů ve městě. Přesvědčil jsem u Ing. Jiřího
Prokopa, že ochotně sbírá všechny podněty ke zlepšení v této
oblasti a to nejen od zastupitelů, ale i přímo od občanů města. Sám bych
se rád po nějaké době znovu k tématu vrátil, udělal "inventuru podnětů"
tak, aby veřejnost věděla, jak řešení palčivých dopravních
problémů v našem městě pokračuje. Jsou totiž ještě i další témata,
např. zajištění komfortnějších podmínek pro cyklodopravu ve městě.
Obrázek: Takové autobusy
MHD
jezdí v Rychnově nad Kněžnou
Vzpomeňte na
experimenty vedení českotřebovské radnice z roku 2010, kdy se již na téma
"MHD Česká Třebová" tiskly propagační letáky připravené ve
spolupráci se společností Audisbus. Však si je můžeme
připomenout, dále je uvádím. Byl to ovšem v r. 2010 jen předvolební "výkřik do tmy".
Velmi
odvážné řešení bez dotací nemělo šanci, navíc zde máme ve městě jednoznačně vedenou
pravidelnou (a dotovanou)
linkovou doprava. Po MHD Česká Třebová se pak rychle následně " slehla zem".
- Nyní téma (opatrně) obnovujeme s tím, že je třeba hledat efektivní
optimální řešení jak doplnit stávající dotovanou linkovou dopravu o
další spoje MHD, které by zajistily nějaké taktové spojení zejména ve
směrech
- 1) Křib - nádraží - poliklinika - obchodní zóna a zpět (např. smyčkou
přes Jelenici)
- 2) delší linku posilující spojení do Borku, tedy ve
směru Borek - tunely - Křib - nádraží - poliklinika - obchodní zóna.
- Sídliště Lhotka má dostatečné spojení linkou z Ústí, která tam
zajíždí dokonce během dne i v půlhodinových intervalech a ve
dvouhodinových intervalech pak v sobotu a neděli. Ekonomický propočet
ukáže, kolik by nás to stálo a zda bude dostatek klientů, kteří by linku
využívali. Jistě by mohlo stačit menší vozidlo podle obrázku z
Rychnova nad Kněžnou. Také proto, aby mohlo jezdit i po místních
komunikacích.
MILAN MIKOLECKÝ
Propagační
letáky v roce 2010 počítaly ze zbytečně složitou trasou MHD s nejistým
využitím


V navrženém systému byla označena jako "radiobus" většina spojů. Když
se dnes podíváme na linky MHD Rychnov nad Kněžnou (odkud jsme tuto novinku
opisovali), tak systém Radiobus (kde je také dražší jízdné) byl po
zkušenostech již velmi omezen jen na několik kratších spojů. V roce 2010
měl být prakticky základem zdejší MHD, to jistě nemohlo fungovat.
Telefonické objednání autobusů by se jistě také dalo snadno zneužívat. |