- Tradiční
společné jednání Rady Pardubického kraje a Rady města Pardubic se
uskutečnilo ve společenském sále pardubické radnice. Mezi témata patřila
koordinace obou samospráv v případě investic v areálu Tesla Kyjevská a
dopravního napojení Pardubické nemocnice, situace okolo vybudování
autobusového terminálu, záležitosti
Larischovy
vily, Winternitzových
mlýnů, Domu hudby či čerpání evropských dotací.
- „Ačkoliv se to na první
pohled nemusí zdát, tak investiční činnost kraje přímo ve městě je velmi
vysoká, a to ať do středních škol, kulturních stánků v čele se zámkem,
knihovnou, galerií či Winternitzovými mlýny a Larischovou vilou, ale
také krajskou nemocnicí či dopravní infrastrukturou. Jedná se souhrnnou
částku miliard korun za poslední roky. K tomu nás čeká největší
jednorázová investice v dějinách kraje, kterou je vybudování centrálního
urgentního příjmu v Pardubické nemocnici za přibližně jeden a půl
miliardy korun. Společných témat s městem je tedy skutečně mnoho a jsem
přesvědčený, že pokud má vše dobře fungovat, musíme být skutečnými
partnery,“ sdělil hejtman Netolický.
- „Spolupráce, koordinace a
partnerství musí být základními pilíři spolupráce obou samospráv –
krajské i městské. Rozhodnutí kraje v mnohém ovlivňuje život v krajském
městě, mnohá strategická a investiční rozhodnutí města jsou významná a
přínosná pro celý kraj. K tomu, abychom si ujasnili priority a postupy
jednotlivých rozhodnutí a kroků, slouží právě společné pracovní jednání
obou rad,“ podotkl primátor krajského města Pardubic Martin Charvát.
- Tesla Kyjevská
- Jedním z klíčových parametrů
okolní infrastruktury, který potřebuje Pardubická krajská nemocnice
vylepšit, je doprava. V souvislosti s plánem developera investovat
v areálu bývalé Tesly, jednají kraj a město o zajištění vhodného
napojení celé lokality včetně nutné rekonstrukce silničního nadjezdu nad
rychlodráhou a hlavním železničním koridorem. „Problematika
rekonstrukce nadjezdu je v nejpokročilejší fázi, jelikož bylo nutné po
neradostných zjištěních o stavu mostu začít ihned konat. Nyní musíme
pokračovat krok za krokem v jednotlivých realizačních fázích. Musíme
najít shodu v linii kraj, město, nemocnice a developer, aby nebyla celá
oblast zahlcena stavebními pracemi. V celé lokalitě se připravuje nejen
projekt Tesly, ale také naše budování centrálního příjmu, parkovacího
domu, ale také rekonstrukce železničního uzlu Pardubice,“ uvedl
hejtman Martin Netolický. Za Pardubický kraj jsou jednáním pověřeni
náměstek hejtmana pro investice Roman Línek a radní pro zdravotnictví
Ladislav Valtr. „Co se týká projekčních prací celého nadjezdu a
napojení nemocnice, jedná se o místní komunikaci, která je v gesci
města. My jsme již potvrdili jednu z nabízených variant s tím, že
očekáváme, že právě tato nová křižovatka pro konečnou dopravní
obslužnost areálu nemocnice a areálu „Tesla“ bude realizována celá hned
v prvním kroku, měla by vlastně být takovou přípravnou fází kompletní
rekonstrukce nadjezdu,“ sdělil radní Valtr.
- „Byť se jedná o
komunikaci ve správě města, je její existence bytostně důležitá pro
fungování krajské nemocnice a především její komfortní dostupnost. Nejde
nejen o koordinaci prací při opravě nadjezdu v Kyjevské ulici, ale také
o napojení areálu bývalé Tesly, kde má velké plány soukromý investor.
Naší prioritou je nyní dopracovat projekt rekonstrukce nadjezdu včetně
křižovatek, které umožní napojení nemocnice, Tesly a popřípadě napojení
celé lokality na „rychlodráhu“,“ upřesňuje náměstek primátora Petr
Kvaš.
- Problematika autobusového
nádraží a terminálu „B“
- Vzhledem k avizovanému
zrušení stávajícího autobusového nádraží musí město řešit vybudování
terminálu pro regionální dopravu a nouzové řešení pro zastavování
dálkových autobusů. „Ve druhé polovině letošního roku získáme od
vlastníka pozemků informaci, zda bude možné autobusové nádraží využívat
také v roce 2020 či nikoliv. Jisté však je, že v červnu začnou demoliční
práce u lihovaru, což bude znamenat zrušení současného parkoviště,“
uvedl náměstek primátora Petr Kvaš. „Vzhledem k tomu, že nás jednoho
dne zavření nádraží čeká, musíme být připraveni. Řešíme proto s městem
umístění stání námi objednávaných dálkových autobusů. Jednou z variant
je oblast na ulici kpt. Bartoše v lokalitě obchodních domů Albert a UNI
Hobby. Další jednání, která konkretizují podobu stání v mezidobí od
zavření nádraží a před vybudováním terminálu B, budou i nadále
pokračovat,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
- Představitelé města v rámci
jednání odprezentovali také postup v případě vybudování terminálu B
v bezprostřední blízkosti autobusového nádraží. Investiční náklady celé
stavby jsou v tuto chvíli odhadovány na přibližně 163 milionů. Město
předpokládá získání až 100 milionů korun z programu ITI. „My jsme se
zavázali podpořit tento projekt částkou 12 milionů korun, což mohu
avizovat, že dodržíme. Celá oblast je důležitá jako přestupní zóna a
vstupní brána do města, kterou proudí tisíce lidí. Obdobných projektů
vzniká v regionu celá řada a jsou primárně financované z evropských
fondl a městských rozpočtů,“ uvedl hejtman Netolický.
- „Byť město není
objednatelem ani provozovatelem regionální a dálkové dopravy, cítíme, že
vybudovat komfortní terminál v blízkosti vlakového nádraží a terminálu
MHD je službou pro obyvatele města i celého kraje,“ uvedla
náměstkyně primátora Helena Dvořáčková. „Současně s investičními
náklady se již nyní musíme zabývat budoucími provozními náklady. Ty jsou
předběžně odhadovány na více než 3 miliony korun ročně. Naším záměrem je
dosáhnout toho, aby byl provoz ekonomicky soběstačný,“ dodává
náměstkyně.
- Investice do oblasti
kultury
- Jednou z dominant města je
zámek ve vlastnictví kraje, který za přispění prostředků z EU zahájil
rozsáhlou rekonstrukci hlavního paláce. „V tuto chvíli řešíme
s městem dokončeni převodu pozemku před vjezdem do zámku, jelikož ho
potřebujeme při rekonstrukci zámku použít pro zařízení staveniště a po
jejím skončení bude sloužit jako manipulační plocha nezbytná pro provoz
zámku i muzea,“ uvedl náměstek hejtmana Roman Línek. Ten dále
společně s náměstkem primátora Jakubem Rychteckým informoval o postupu
investic v rámci areálu Winternitzových mlýnů, problematice regenerace
Městské památkové rezervace a získávání většího podílu státních dotací.
V neposlední řadě se jednalo i o přípravě rekonstrukce Domu hudby.
„Počítáme, že se nám podaří zahájit realizaci energetických úprav
vnějšího pláště v červenci letošního roku a bezprostředně na ni navážou
úpravy společenské části včetně všech tří sálů. Uděláme maximum pro to,
aby vše skončilo do února 2020 a především velký sál mohl již na jaře
příštího roku sloužit svému účelu, tedy abonentním koncertům Komorní
filharmonie,“ shrnul Línek. Na investiční aktivity kraje by úpravou
okolí a parkoviště měla navázat investice města připravovaná na období
2019 – 2020.
- Larishova vila
- Poněkud pozapomenutou
dominantou města je Larischova vila, kde bylo během heydrichiády vězněno
a následně popraveno téměř 200 lidí. „Osobně vnímám celé místo velmi
symbolicky, a proto jsme se již před časem zavázali uvolnit prostředky
ve výši 15 milionů korun. V rámci připravovaného memoranda, které čeká
na schválení zastupitelstva města, vyčlení město v příštích třech letech
ze svého rozpočtu obdobnou částku,“ řekl hejtman Netolický s tím, že
v návrhu krajského rozpočtu je pro letošní rok vyčleněno pět milionů
korun. „Půjde o zásadní a rozsáhlou rekonstrukci, na které bude
participovat i stát. Společně s námětkem Jakubem Rychteckým jsme o tom
jednali jak s premiérem, tak s ministrem kultury. Dle příslibu by se měl
stát podílet částkou dosahující 40 milionů korun,“ uvedl primátor
Martin Charvát.
- Školství
- Pardubický kraj je v rámci
města zřizovatelem několika středních škol včetně tří gymnázií,
průmyslových škol, ale také obchodní akademie, která se na rozdíl od
ostatních škol nachází v budově vlastněné městem, což komplikuje
investiční činnost kraje jako zřizovatele. „Naším záměrem, který jsme
jasně městu deklarovali je bezúplatný převod budovy do vlastnictví kraje
tak, jak jsme to činili v dalších případech, kde naše škola historicky
sídlila v městské budově,“ uvedl krajský radní Bohumil Bernášek.
„Jakmile bude budova krajská, můžeme začít stejně jako v dalších
školách, a to nejen v Pardubicích, začít realizovat významné investice,
které si tato školní budova jednoznačně zaslouží,“ doplnil k tématu
hejtman Martin Netolický.
- Problematika ITI
- Obě samosprávy jsou součástí
programu ITI Hradecko-pardubické aglomerace, což je jedna z možností
čerpání evropských prostředků. „Budeme chtít jednat s Ministerstvem pro
místní rozvoj o navýšení alokace konkrétně v případě Winternitzových
mlýnů, jelikož rozsah prací a celé obnovy je naprosto mimořádný,“ řekl
hejtman Martin Netolický. „Pardubický kraj zatím uspěl ve výzvách ITI se
svými jedenácti projekty – osmi z oblasti vzdělávání a třemi v oblasti
památek. Celkově tak z ITI Hradecko-pardubické aglomerace získal téměř
310 mil. korun. Město Pardubice a Dopravní podnik města Pardubic uspěly
ve výzvách ITI se čtrnácti projekty – šesti v oblasti dopravy a osmi ve
školství – celkově získaly 189 mil. korun z fondu Evropské unie,“ uvedl
manažer ITI Miroslav Janovský.
|