Jste v současnosti jedním z nejlepších
smyčcových kvartet na světě. Jak je pro vás náročné udržet laťku takto
vysoko, popř. ji ještě zvedat?
Jak dobří, nebo nedobří jsme, je otázka
velmi individuálního vkusu. Samozřejmě máme radost, když se to, co
chceme v hudbě předat, podaří a posluchači si to s námi „prožijí“.
Abychom ale mohli svobodně vyjadřovat emoce na pódiu, předchází tomu
mnoho práce na zkouškách i doma nad party a partiturou.
Když vidím váš kalendář koncertů, tak
mě upoutalo, že při koncertní šňůře hrajete maximálně dva koncerty po
sobě (až na výjimky) a pak máte alespoň den volna. Je to z důvodů
logistických, nebo si potřebujete fyzicky či psychicky odpočinout?
Už jsme dělali i pokus 7 koncertů za
sebou, byly ale pochopitelně s minimálními přejezdy. Nicméně preferujeme
trochu volna, abychom nabrali sílu a inspiraci – když se člověk snaží
vydat ze sebe na koncertě vše, je dobré počítat i s oddychem.
Do České Třebové zavítáte před velkým
severoamerickým turné. Jak se na něj připravujete a co od něho
očekáváte?
Připravujeme se kontinuálně během celé
sezóny, které vždy předchází i pečlivé plánování repertoáru a zkoušek.
Do USA se těšíme, bude to spousta krásných koncertů na místech, která už
známe, tak i na pro nás nových pódiích.
Jak na takovémto turné trávíte chvilky
volna?
Asi jak kdo, občas na hotelu v posteli,
občas procházkou po okolí, videohovory s rodinou...
Pro interpreta je důležité, aby si
vybral skladbu, jíž rozumí. Stává se vám, že skladbu, kterou chcete
zařadit na repertoár, chápete každý jinak a nejste schopni se domluvit
na způsobu její interpretace? Jak v takovém případě postupujete?
Při výběru skladby se vždy řídíme dohodou
všech. Byl by nesmysl prosazovat na repertoár něco, co by někdo z nás
nechtěl hrát. Přístup ke každé skladbě a její studium, to už je pak
proces, kdy se názory tříbí, a ačkoli je to náročné, je to také krásné –
pozorovat, jak se skladba postupně formuje a dostává osobitý výraz.
Jak důležitá pro PHQ byla v začátcích
pomoc prof. Milana Škampy, violisty legendárního Smetanova kvarteta?
Milan Škampa byl určitě jednou z
osobností, která ovlivnila PHQ zcela zásadně. Jsme mu za mnoho vděční a
velmi často na něho vzpomínáme.
Jste šestinásobnými držiteli ceny
Gramophone Award, která je označována za „Oscara klasické hudby“. Co
obnáší dostat se do nominace na tuto cenu?
Obecně se snažíme jakákoli ocenění „moc
neprožívat“, ale pochopitelně nám takováto pozitivní zpětná vazba dělá
radost. Vždy je to i motivace pro další práci, aby následující koncerty
i CD byly ještě lepší než ty minulé.
Uslyšíme v České Třebové Haasovu
skladbu Z Opičích hor? Hrajete ji i bez bicích? Neznal jsem ji,
po jejím poslechu musím říct, že je to velká síla.
Tentokrát máme jiný, neméně silný
program. Ovšem tato kompozice Pavla Haase byla zásadní pro náš vývoj,
koneckonců se i stala jedním z důvodů pojmenování našeho souboru právě
po Pavlu Haasovi.
Na co se můžeme ve vašem podání těšit,
popř. chtěli byste něco vzkázat českotřebovskému publiku?
Chystáme pestrý program „mnoha tváří“.
Smetanův 2. kvartet je neuvěřitelně silná skladba autora, kterému už na
tomto světě mnoho času nezbývalo, neslyšel a choroba ho postupně
připravovala o rozum. Přesto je toto dílo výsledkem jeho génia a svým
způsobem trochu přeskočilo svou dobu. Naopak poslední kvartet Bohuslava
Martinů je převážně odlehčenou skladbou vycházející ze starých forem
(odtud podtitul Concerto da camera) a v druhé polovině koncertu
geniální L. van Beethoven a jeho kvartet op.59, č.3 „Razumovsky“,
k tomu netřeba mnoho dodávat. Posluchačům přejeme, aby si koncert užili,
my se na něj moc těšíme!
Děkuji za
rozhovor. Jaroslav Plocek
-
Koncert Pavel Haas Quartet
-
se uskuteční v pátek 1. března 2019 od 19:00 hodin v českotřebovské Malé
scéně.
PAVEL HAAS QUARTET
-
Veronika Jarůšková (1. housle), Marek Zwiebel (2. housle),
-
Jiří Kabát
(viola), Peter Jarůšek (violoncello).
-
Pavel Haas
Quartet založila v roce 2002 Veronika Jarůšková s violistou Pavlem Niklem,
který byl jeho členem až do roku 2016, kdy ho musel z rodinných důvodů
opustit. Jejich spolupráce však nadále pokračuje – Pavel Nikl je stálým
hostem souboru při interpretaci smyčcových kvintetů. V letech 2004–2012 na
pozici 2. houslí působily Kateřina Gemrotová Penková, Marie Fuxová a Eva
Karová Krestová. V letech 2016 a 2017 pozici violisty zastával Radim
Sedmidubský.
-
Po vítězství na
soutěžích Pražské jaro a Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia
v roce 2005 se Pavel Haas Quartet rychle etabloval mezi nejvýraznější
světové komorní soubory současnosti. Vystupuje v nejvýznamnějších
koncertních síních po celém světě a nahrál sedm CD ověnčených mnoha
prestižními cenami mezinárodní kritiky. Jeho členové studovali u
legendárního violisty Smetanova kvarteta Milana Škampy.
-
V roce 2007
European Concert Hall Organisation (ECHO) jmenovala Pavel Haas Quartet
jako jednu z „vycházejících hvězd“ (Rising Stars). Soubor tak dostal
jedinečnou příležitost představit se na řadě koncertů ve významných
koncertních sálech po celém světě. V letech 2007–2009 se zúčastnil
programu BBC New Generation Artists a v roce 2010 získal mimořádné
stipendium od nadace Borletti-Buitoni Trust.
-
V koncertní
sezóně 2018/19 bude Pavel Haas Quartet častěji vystupovat v České
republice. Jako rezidenční soubor Českého spolku pro komorní hudbu uvede
tři koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina, vystoupí v Ostravě v rámci
Hudebního maratonu Leoše Janáčka, na festivalu Lípa Musica v Novém Boru
nebo na festivalu Janáček Brno 2018. Tato sezóna bude také probíhat ve
znamení návratů na prestižní hudební festivaly jako Edinburgh
International, Schubertiade nebo East Neuk a také do slavných světových
koncertních sálů, jakými jsou Wigmore Hall v Londýně, Bozar v Bruselu,
Théâtre de la Ville v Paříži, Herkulessaal v Mnichově, De Doelen v
Rotterdamu nebo Teatro della Pergola ve Florencii. Na jaře se Pavel Haas
Quartet chystá na turné po USA a Kanadě.
-
Soubor
exkluzivně nahrává pro společnost Supraphon. Již nahrávací debut (Leoš
Janáček – Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“, Pavel Haas –
Smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor“, 2006) mu vynesl jeho první
cenu Gramophone Award. Deník The Daily Telegraph ho ocenil jako CD roku.
Druhou nahrávkou pak soubor doplnil kompletní kvartetní tvorbu obou
zmíněných skladatelů – a časopis Gramophone ji okomentoval slovy:
„Označit nějaké CD za hudebně významné lze považovat za poněkud
kontroverzní, v tomto případě však jde jednoznačně o nahrávku mimořádného
významu.“ Za album s oběma Prokofjevovými kvartety a Sonátou pro dvoje
housle obdržel soubor prestižní ocenění francouzské kritiky Diapason d’Or
de l’Année 2010. Po Prokofjevovi následovalo v roce 2010 vydání nahrávky
Dvořákových kvartetů – „Amerického“ F dur, op. 96, a G dur, op.
106. Mezinárodní kritika ji přijala s nevšedním nadšením. Album získalo
hlavní cenu Gramophone Award „Recording of the Year“ (2011). Sunday Times
je ocenil pěti hvězdičkami: „Jejich nahrávka ‚Amerického‘ kvartetu
patří k těm nejlepším, jaké kdy vyšly na disku. V tomto repertoáru dnes
soubor v podstatě nemá konkurenci.“ V roce 2014 si Pavel Haas Quartet
přivezl z Londýna další Gramophone Award za nahrávku Schubertova
Smyčcového kvartetu d moll „Smrt a dívka“ a Smyčcového kvintetu,
který natočil s německým violoncellistou Danjulo Ishizakou. Před-poslední
album s oběma Smetanovými smyčcovými kvartety (2015) vyneslo souboru již
počtvrté (!) Gramophone Award a podruhé cenu BBC Music Magazine Award.
Časopis Gramophone k CD uvedl: „Zvuk PHQ je jako vždy okamžitě
rozpoznatelný – dílem díky bohaté barevnosti zvuku, ale taky dojmu, že zde
hrají čtyři výrazné osobnosti... Místy je zvuk tak intenzivní, až je
člověku zatěžko uvěřit, že poslouchá pouhé čtyři hráče.“ V říjnu 2017
vyšlo zatím poslední CD s Dvořákovými kvintety a se dvěma hosty –
klavíristou Borisem Giltburgem a violistou Pavlem Niklem. Časopis
Gramophone označil toto album za „…další triumfální položku v už tak
cenami ověnčené diskografii Pavel Haas Quartet“.
-
Soubor nese
jméno českého skladatele Pavla Haase (1899–1944), Janáčkova
nejnadějnější-ho žáka, který byl v roce 1941 nacisty uvězněn v Terezínském
ghettu a o tři roky později umučen v koncentračním táboře v Osvětimi. Jeho
hudební odkaz zahrnuje tři skvostné smyčcové kvartety.
-
-
Pavel Haas Quartet v Rudolfinu i na novém CD
-
V Rudolfinu ve
středu 6. února 2019 vystoupil
Pavel
Haas Quartet, který loni získal už pošesté „Oscara
klasické hudby“, ocenění britského hudebního měsíčníku
Gramophone. S tělesem vystoupil i hostující violista
Pavel Nikl, který se
podílel i na Gramophonem oceněné nahrávce Kvintetů op. 81 a 97
Antonína Dvořáka. Pavel Haas Quartet vystupuje v Česku
jen sporadicky, v nejbližší době to bude 1. března na recitálu v
České
Třebové a 15. dubna na festivalu
Pardubické hudební jaro.Jinak odjede ještě teď v únoru do
Německa, kde ho čeká několik koncertů, a poté na zájezdy po dalších
evropských sálech a do Spojených států a Kanady. V červnu pak soubor
vystoupí na mezinárodních hudebních festivalech. V květnu také začne Pavel Haas Quartet natáčet nové album se Smyčcovými kvartety č. 2, 7 a 8
Dmitrije Šostakoviče.
„Toto
album bude asi nejdramatičtějším kontrastem k našim sedmi dosavadním. Ale
posluchači se mají zcela jistě na co těšit, protože Šostakovičovo dílo je
naší srdcovou záležitostí,“ uvedl violoncellista
Peter
Jarůšek. Album vyjde letos v září u vydavatelství
Supraphon.

|