Několik otázek pro členy Pavel Haas Quartet

před koncertem Kruhu přátel hudby Česká Třebová  


 
Jste v současnosti jedním z nejlepších smyčcových kvartet na světě. Jak je pro vás náročné udržet laťku takto vysoko, popř. ji ještě zvedat?
Jak dobří, nebo nedobří jsme, je otázka velmi individuálního vkusu. Samozřejmě máme radost, když se to, co chceme v hudbě předat, podaří a posluchači si to s námi „prožijí“. Abychom ale mohli svobodně vyjadřovat emoce na pódiu, předchází tomu mnoho práce na zkouškách i doma nad party a partiturou.
 
Když vidím váš kalendář koncertů, tak mě upoutalo, že při koncertní šňůře hrajete maximálně dva koncerty po sobě (až na výjimky) a pak máte alespoň den volna. Je to z důvodů logistických, nebo si potřebujete fyzicky či psychicky odpočinout?
Už jsme dělali i pokus 7 koncertů za sebou, byly ale pochopitelně s minimálními přejezdy. Nicméně preferujeme trochu volna, abychom nabrali sílu a inspiraci – když se člověk snaží vydat ze sebe na koncertě vše, je dobré počítat i s oddychem.
 
Do České Třebové zavítáte před velkým severoamerickým turné. Jak se na něj připravujete a co od něho očekáváte?
Připravujeme se kontinuálně během celé sezóny, které vždy předchází i pečlivé plánování repertoáru a zkoušek. Do USA se těšíme, bude to spousta krásných koncertů na místech, která už známe, tak i na pro nás nových pódiích.
 
Jak na takovémto turné trávíte chvilky volna?
Asi jak kdo, občas na hotelu v posteli, občas procházkou po okolí, videohovory  s rodinou...
 
Pro interpreta je důležité, aby si vybral skladbu, jíž rozumí. Stává se vám, že skladbu, kterou chcete zařadit na repertoár, chápete každý jinak a nejste schopni se domluvit na způsobu její interpretace? Jak v takovém případě postupujete?
Při výběru skladby se vždy řídíme dohodou všech. Byl by nesmysl prosazovat na repertoár něco, co by někdo z nás nechtěl hrát. Přístup ke každé skladbě a její studium, to už je pak proces, kdy se názory tříbí, a ačkoli je to náročné, je to také krásné – pozorovat, jak se skladba postupně formuje a dostává osobitý výraz.
 
Jak důležitá pro PHQ byla v začátcích pomoc prof. Milana Škampy, violisty legendárního Smetanova kvarteta?
Milan Škampa byl určitě jednou z osobností, která ovlivnila PHQ zcela zásadně. Jsme mu za mnoho vděční a velmi často na něho vzpomínáme.
 
Jste šestinásobnými držiteli ceny Gramophone Award, která je označována za „Oscara klasické hudby“. Co obnáší dostat se do nominace na tuto cenu?
Obecně se snažíme jakákoli ocenění „moc neprožívat“, ale pochopitelně nám takováto pozitivní zpětná vazba dělá radost. Vždy je to i motivace pro další práci, aby následující koncerty i CD byly ještě lepší než ty minulé.
 
Uslyšíme v České Třebové Haasovu skladbu Z Opičích hor? Hrajete ji i bez bicích? Neznal jsem ji, po jejím poslechu musím říct, že je to velká síla.
Tentokrát máme jiný, neméně silný program. Ovšem tato kompozice Pavla Haase byla zásadní pro náš vývoj, koneckonců se i stala jedním z důvodů pojmenování našeho souboru právě po Pavlu Haasovi.
 
Na co se můžeme ve vašem podání těšit, popř. chtěli byste něco vzkázat českotřebovskému publiku?
Chystáme pestrý program „mnoha tváří“. Smetanův 2. kvartet je neuvěřitelně silná skladba autora, kterému už na tomto světě mnoho času nezbývalo, neslyšel a choroba ho postupně připravovala o rozum. Přesto je toto dílo výsledkem jeho génia a svým způsobem trochu přeskočilo svou dobu. Naopak poslední kvartet Bohuslava Martinů je převážně odlehčenou skladbou vycházející ze starých forem (odtud podtitul Concerto da camera) a v druhé polovině koncertu geniální L. van Beethoven a jeho kvartet op.59, č.3 „Razumovsky“, k tomu netřeba mnoho dodávat. Posluchačům přejeme, aby si koncert užili, my se na něj moc těšíme!
 
  Děkuji za rozhovor.  Jaroslav Plocek

Koncert Pavel Haas Quartet
se uskuteční v pátek 1. března 2019 od 19:00 hodin v českotřebovské Malé scéně.

 PAVEL HAAS QUARTET

Veronika Jarůšková (1. housle), Marek Zwiebel (2. housle),
Jiří Kabát (viola), Peter Jarůšek (violoncello).

Pavel Haas Quartet založila v roce 2002 Veronika Jarůšková s violistou Pavlem Niklem, který byl jeho členem až do roku 2016, kdy ho musel z rodinných důvodů opustit. Jejich spolupráce však nadále pokračuje – Pavel Nikl je stálým hostem souboru při interpretaci smyčcových kvintetů. V letech 2004–2012 na pozici 2. houslí působily Kateřina Gemrotová Penková, Marie Fuxová a Eva Karová Krestová. V letech 2016 a 2017 pozici violisty zastával Radim Sedmidubský.
Po vítězství na soutěžích Pražské jaro a Premio Paolo Borciani v italském Reggio Emilia v roce 2005 se Pavel Haas Quartet rychle etabloval mezi nejvýraznější světové komorní soubory současnosti. Vystupuje v nejvýznamnějších koncertních síních po celém světě a nahrál sedm CD ověnčených mnoha prestižními cenami mezinárodní kritiky. Jeho členové studovali u legendárního violisty Smetanova kvarteta Milana Škampy.
V roce 2007 European Concert Hall Organisation (ECHO) jmenovala Pavel Haas Quartet jako jednu z „vycházejících hvězd“ (Rising Stars). Soubor tak dostal jedinečnou příležitost představit se na řadě koncertů ve významných koncertních sálech po celém světě. V letech 2007–2009 se zúčastnil programu BBC New Generation Artists a v roce 2010 získal mimořádné stipendium od nadace Borletti-Buitoni Trust.
V koncertní sezóně 2018/19 bude Pavel Haas Quartet častěji vystupovat v České republice. Jako rezidenční soubor Českého spolku pro komorní hudbu uvede tři koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina, vystoupí v Ostravě v rámci Hudebního maratonu Leoše Janáčka, na festivalu Lípa Musica v Novém Boru nebo na festivalu Janáček Brno 2018. Tato sezóna bude také probíhat ve znamení návratů na prestižní hudební festivaly jako Edinburgh International, Schubertiade nebo East Neuk a také do slavných světových koncertních sálů, jakými jsou Wigmore Hall v Londýně, Bozar v Bruselu, Théâtre de la Ville v Paříži, Herkulessaal v Mnichově, De Doelen v Rotterdamu nebo Teatro della Pergola ve Florencii. Na jaře se Pavel Haas Quartet chystá na turné po USA a Kanadě.
Soubor exkluzivně nahrává pro společnost Supraphon. Již nahrávací debut (Leoš Janáček – Smyčcový kvartet č. 2 „Listy důvěrné“, Pavel Haas – Smyčcový kvartet č. 2 „Z Opičích hor“, 2006) mu vynesl jeho první cenu Gramophone Award. Deník The Daily Telegraph ho ocenil jako CD roku. Druhou nahrávkou pak soubor doplnil kompletní kvartetní tvorbu obou zmíněných skladatelů – a časopis Gramophone ji okomentoval slovy: „Označit nějaké CD za hudebně významné lze považovat za poněkud kontroverzní, v tomto případě však jde jednoznačně o nahrávku mimořádného významu.“ Za album s oběma Prokofjevovými kvartety a Sonátou pro dvoje housle obdržel soubor prestižní ocenění francouzské kritiky Diapason d’Or de l’Année 2010. Po Prokofjevovi následovalo v roce 2010 vydání nahrávky Dvořákových kvartetů – „Amerického“ F dur, op. 96, a G dur, op. 106. Mezinárodní kritika ji přijala s nevšedním nadšením. Album získalo hlavní cenu Gramophone Award „Recording of the Year“ (2011). Sunday Times je ocenil pěti hvězdičkami: „Jejich nahrávka ‚Amerického‘ kvartetu patří k těm nejlepším, jaké kdy vyšly na disku. V tomto repertoáru dnes soubor v podstatě nemá konkurenci.“  V roce 2014 si Pavel Haas Quartet přivezl z Londýna další Gramophone Award za nahrávku Schubertova Smyčcového kvartetu d moll „Smrt a dívka“ a Smyčcového kvintetu, který natočil s německým violoncellistou Danjulo Ishizakou. Před-poslední album s oběma Smetanovými smyčcovými kvartety (2015) vyneslo souboru již počtvrté (!) Gramophone Award a podruhé cenu BBC Music Magazine Award. Časopis Gramophone k CD uvedl: „Zvuk PHQ je jako vždy okamžitě rozpoznatelný – dílem díky bohaté barevnosti zvuku, ale taky dojmu, že zde hrají čtyři výrazné osobnosti... Místy je zvuk tak intenzivní, až je člověku zatěžko uvěřit, že poslouchá pouhé čtyři hráče.“ V říjnu 2017 vyšlo zatím poslední CD s Dvořákovými kvintety a se dvěma hosty – klavíristou Borisem Giltburgem a violistou Pavlem Niklem. Časopis Gramophone označil toto album za „…další triumfální položku v už tak cenami ověnčené diskografii Pavel Haas Quartet“.
Soubor nese jméno českého skladatele Pavla Haase (1899–1944), Janáčkova nejnadějnější-ho žáka, který byl v roce 1941 nacisty uvězněn v Terezínském ghettu a o tři roky později umučen v koncentračním táboře v Osvětimi. Jeho hudební odkaz zahrnuje tři skvostné smyčcové kvartety. 
 
Pavel Haas Quartet v Rudolfinu i na novém CD

V Rudolfinu ve středu 6. února 2019 vystoupil Pavel Haas Quartet, který loni získal už pošesté „Oscara klasické hudby“, ocenění britského hudebního měsíčníku Gramophone. S tělesem vystoupil i hostující violista Pavel Nikl, který se podílel i na Gramophonem oceněné nahrávce Kvintetů op. 81 a 97 Antonína Dvořáka. Pavel Haas Quartet vystupuje v Česku jen sporadicky, v nejbližší době to bude 1. března na recitálu v České Třebové a 15. dubna na festivalu Pardubické hudební jaro.Jinak odjede ještě teď v únoru do Německa, kde ho čeká několik koncertů, a poté na zájezdy po dalších evropských sálech     a do Spojených států a Kanady. V červnu pak soubor vystoupí na mezinárodních hudebních festivalech. V květnu také začne Pavel Haas Quartet natáčet nové album se Smyčcovými kvartety č. 2, 7 a 8 Dmitrije Šostakoviče. „Toto album bude asi nejdramatičtějším kontrastem k našim sedmi dosavadním. Ale posluchači se mají zcela jistě na co těšit, protože Šostakovičovo dílo je naší srdcovou záležitostí,“ uvedl violoncellista Peter Jarůšek. Album vyjde letos v září u vydavatelství Supraphon.