Tradice je důležitá, budoucnost důležitější                           
 
Orlickoústecká strojírenská společnost Rieter CZ získala v prosinci roku 2018 dvě prestižní ocenění v rámci tradičního klání českých vývozců Exportér roku. Při této příležitosti přinášíme rozhovor s Janem Lustykem, generálním ředitelem společnosti.   
 
Jak vůbec vnímáte ocenění v soutěži Exportér roku? Co toto umístění dokazuje?
Různých žebříčků, ocenění a soutěží je i na můj vkus přespříliš a jejich kritéria mohou být zpochybňována. To u Exportéra roku nejde. Vzhledem k tomu, že se hodnotí výhradně dle prokazatelných finančních údajů o objemu vývozu dané firmy, jde o soutěž, kde se na umělecký dojem nehraje. Buď ta čísla máte, nebo nemáte. O to víc mě těší, že se umístěním v této soutěži můžeme pyšnit.
Jaká ocenění jste tedy konkrétně získali?
Brali jsme dvě druhá místa v kategoriích meziročního nárůstu exportu v letech 2016 – 2017 a v kategorii nárůstu objemu vývozu v roce 2017 mezi velkými firmami. Obě ocenění tedy říkají něco hlavně o dynamice růstu objemu vývozu.  Ačkoliv jde o druhá místa, která to mohou opticky snižovat, je nutné si uvědomit, že jde o ocenění získaná v rámci celorepublikového měřítka.
Jste švýcarská firma a čekal bych, že budete vyrábět spíše hodinky, ale textilní stroje?
Máte pravdu. Švýcarsko typicky vnímáme jako zemi čokolády a kvalitních hodinek. Je to do určité míry zaužívaný stereotyp daný tím, že tyto produkty jsou velmi kvalitní a užívají je koncoví spotřebitelé. Z hlediska tradice však koncern Rieter funguje již 224 let. Pokud se podíváte na obaly některých renomovaných značek čokolády, zjistíte, že zdaleka takovou tradici nemají. Ale tradice a historie jsou vám k ničemu, v případě, že nemáte budoucnost. Vyrábíme a vyvážíme textilní stroje, které umí z vláken vyrábět přízi a patříme v tom mezi světovou špičku. No a teď k té budoucnosti. Jíst čokoládu a mít hezké hodinky a nemít přitom co obléci, to nějak nesedí. Chci říct, že výroba přízí, ze kterých se posléze vyrábí oblečení, patří mezi primární potřeby většiny obyvatel celého světa. Spotřeba vláken meziročně roste o přibližně 2% a roste tedy i náš byznys. O budoucnost našeho oboru nemám obavu.
Kam konkrétně vaše firma dodává své stroje?
Jsou to především země blízkého i dálného východu jako jsou Čína, Indie, Turecko, regiony Jižní i Severní Ameriky a Afriky. To jsou ty nejdůležitější trhy, na které dodáváme. Jsou to krom regionu Severní Ameriky všechno oblasti, kde je život i byznys hodně jiný od evropských zvyklostí se spoustou dalších vlivů, které musí být brány na zřetel.
Pojďme zpátky k vaší firmě. Co považujete za důležitá témata roku 2019?
Těch je hned několik. Pokusím se vybrat to nejdůležitější. O tradicích jsme mluvili již hodně, ale přesto ještě zmínku k tomu, že v letošním roce bude Rieter CZ patřit do koncernu Rieter již 25 let. Nechystáme pompézní oslavy. Spíš si chceme několika akcemi připomenout toto pro nás významné výročí a chceme tak učinit hlavně s našimi zaměstnanci. Nebýt privatizace naší společnosti koncernem Rieter před 25 lety, tak tady dnes určitě nesedíme. Další téma. V roce 2018 jsme do Ústí nad Orlicí přesunuli výrobu z Německa. Musíme dokázat, že jsme know-how nejen převzali, ale umíme jej udržet a aplikovat. Přibylo nám hodně nových zaměstnanců, kteří se stále učí. Ty musíme integrovat, doučit vše potřebné a poté je udržet. To je velmi důležité. Rok 2019 již také může být ve znamení jistého ochlazení trhu. Určité signály vnímáme již nyní. Bude nutné reagovat na vývoj a přizpůsobovat se měnícím se podmínkám.
Zaměstnanci a jejich všeobecný nedostatek jsou dnes stále velkým tématem. Jak vnímáte situaci vy?
Bezpochyby je to velké téma, ke kterému už bylo řečeno mnoho. Možná i víc než se sluší. Všichni víme, že jsou nedostatkové téměř všechny profese a ty technické obzvláště. Nikdo nemá v této situaci univerzální recept. Je to vždy kombinace okamžitých opatření, kdy si vypomůžete např. zaměstnanci ze zahraničí a poté je to o koncepčních a dlouhodobých krocích, kdy musíte seriózně přistoupit ke stávajícím zaměstnancům a dát příležitost novým generacím. Celkově si tak budujete jméno slušného zaměstnavatele. Věřím téhle kombinaci a zatím se nám vyplácí.    
  • Děkuji za rozhovor. Milan Mikolecký