-
Cena za projekt bude mnohem vyšší, než se kdy uvádělo
-
Získaná dotace se
Třebovákům
prodraží
- O projektu na Bikerezort
Orlicko-Třebovsko, nyní Bikerezort Peklák Česká Třebová se mluví a píše
již více než 5 let. Projekt to byl (jak jinak, že) velkolepý, velikánský, zahrnoval neuvěřitelné množství tratí pro bikery v širokém
okolí měst Česká Třebová, Litomyšl a Ústí nad Orlicí, dále zahrnoval
tratě v okolí Chocně, Moravské Třebové a v osmi polských lokalitách.
Nevyšlo to, Poláci zklamali a bylo po dotaci. Byl prosazen nový menší
projekt, odstoupila Choceň i Moravská Třebová. I ten měl určité mouchy a
tak se ve zmenšování pokračovalo, od projektu odstoupilo i město
Ústí nad Orlicí a z celého záměru zbyla jen lokalita Peklák, Zdobnice a
na polské straně Bystrzyca Klodzka. Loni byla konečně potvrzena dotace
ve výši 14506 tis. Kč. Do konce loňského roku však již za přípravné
a projektové práce město zaplatilo 1303 tis. Kč. Dotace činí 85% projektu, 5%
je státní příspěvek a 10% budeme muset vydat z městské pokladny.
Vypadá to jako slušný výsledek.
- Jenže ono to je o
mnoho složitější. Když v minulém roce předkládalo staré vedení
města k odsouhlasení projekt pro dotaci, tak se už o žádných dalších
nutných a vynucených investicích nemluvilo, a to ani na přímý dotaz
zastupitelů Koalice pro Českou Třebovou, kteří si dokonce vynutili k
tématu zvláštní seminář. A nyní se ukazuje, že je
všechno jinak !
- Při zmenšování projektu byly
z dotované části projektu vyčleněny důležité stavby, které nelze
neudělat, bez nich by celý projekt nebyl dokončen a jsou podmínkou
proplacení dotace. Jde především o úpravu nástupního místa Peklák - viz
mapa. Všechno co je v mapce vybarvené bude třeba zaplatit navíc z
rozpočtu města: tedy 2/3 parkoviště + odvodnění této plochy a zelenou
plochu, která vznikne po terénních úpravách a bude sloužit pro kempování
návštěvníků - bikerů. K tomu je ještě třeba přičíst kanalizaci která
odvede dešťové vody z nástupního místa až dolů na Kubelkovu ulici, bez
které nebude projekt zkolaudován.
-
-
-
Jaké náklady tím pro město
vzniknou? Celkem, kdybychom vše provedli tak, jak je
na mapce provedeno, tak bude muset město zaplatit ze svého
(letos a napřesrok) částku 20, 8 mil. Kč. Když to za těchto
podmínek porovnáme z přidělenou dotací, tak spoluúčast města není 10% na
projektu ale mnohem, mnohem více. Tato "lahůdka pro bikery"
by byla při plné realizaci financována ze strany města ze 70% a dotace
by byla jen třicetiprocentní! Co myslíte, kývli by na takovou
alternativu zastupitelé, kdyby jim byla takto předložena? Byly nám
předloženy polopravdy, lze říci i lži. Přitom to bude projekt, který
osloví jen malou část občanů našeho města, představuje nadstavbu, tedy
"třešničku na dortu".
- A to ještě není všechno. V
plánu úprav "nástupního místa Peklák" je ještě navíc zahrnuto nahrazení
stávajících stavebních buněk u parkoviště zděnou budovou pro
poskytování služeb na vyšší úrovni se sociálním zařízením. (V plánku
není nakresleno.) Tato tzv. "stavba 4" také není v dotaci zahrnuta, ani ve výše uvedeném
dvacetimilionovém podílu města. Pokud bychom chtěli ještě stavět tuto
budovu, bude to dalších skoro 20 milionů navíc a podíl dotace na
investici se tím dále scvrkne na minimum. A připomeňme si k tomu naštěstí již
opuštěný záměr starého vedení města postavit na Pekláku další atrakci -
dobrodužnou věž za dalších (našich) 7 milionů korun. Zde jsme ovšem
museli odepsat cca 500 tis. Kč na projekt, který nyní není k ničemu.
Prostě bychom mohli podle původního záměru na Pekláku utratit celou část
rozpočtu města vyčleněnou na investice. A za co pak opravíme ve
městě školy, chodníky a komunikace?
-
Letos má být realizace tohoto
projektu zahájena, na příští rok je v plánu dokončení. Abychom mohli
akci zahájit, bylo zapotřebí v zastupitelstvu města schválit
financování investice. Zastupitelstvo města v usnesení schválilo
financování projektu
Singletrack
Glacensis
+ nástupní místo Peklák
v plné výši 20.8 mil. Kč. Je to podmínka proto, aby se mohla
zahájit stavební příprava a vypsat výběrové řízení na zhotovitele.
Jde o dotovanou akci, bude tedy přísné a složité.
-
Je ještě nějaká možnost na
projektu ušetřit a část odložit NEBO NEREALIZOVAT?
-
Tato možnost pořád
existuje. Nespoléhejme na úspory ve výběrovém řízení. Existuje
možnost projekt rozdělit na část "povinnou", zahrnující akce, bez
kterých nebude Bikerezort Peklák pro účely vyúčtování dotace
zkolaudován, a zbývající část projektu by na realizaci musela "chvíli
počkat". Pak by bylo možné v plné míře věnovat dalším potřebnějším
investicím ve městě. V tomto případě by byla vybudována (s využitím
dotace) jen odkanalizovaná asfaltová plocha jen na 1/3 parkoviště pod Peklákem a k tomu kapacitní kanalizace, která by odvedla dešťové vody z
celého areálu do kmenové stoky v Kubelkově ulici. Tyto práce by
nestály již 20,8 milionu Kč, ale jenom cca 8 mil. Kč! Na zbývající části
parkoviště by byl prozatím štěrk a nebylo by zde sloupové veřejné
osvětlení. Pro plné využití Singletrackových tratí bikery,
přijíždějícími z větších dálek, by však bylo výhodné umožnit
kempování. Provést terénní úpravy a vybudovat (na plánku zelenou)
travnatou plochu pro kemp, třeba i s přípojnými místy energie. To by
byl pak podle propočtu ještě asi milion korun navíc. Za těchto
podmínek bychom vybudovali Singletrack Glacesis dle požadavků
donátora a navíc ušetřili
významnou částku cca
11 milionů korun!
-
Proto je potřebné
se k projektu během roku vrátit a znovu vše posoudit třeba v kontextu s
dalšími rozpracovanými investicemi ve městě v rámci posouzení priorit.
-
Do letošního rozpočtu města byla pro Peklák odsouhlasena vysoká částka
celkem 14.3 milionu korun jednak na spoluúčast v dotovaném projektu
Singletrack Glacensis a také proto, aby bylo možné podle stávajících
pravidel vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele dalších úprav
nástupního místa Peklák, včetně povinné kanalizace. Tyto peníze zatím jinde v rozpočtu investic nechybí, neboť město stejně nemá další
projekty připravené tak, aby se rychle "mohly pustit míchačky". Při
dalších rozpočtových změnách během roku však bude možné uvažovat i tak,
že se část finančních prostředků z této položky přesune na potřebnější
investice.
- Připomeňme si např.
odloženou žádost o dotaci na "Park s hřištěm na Trávníku". Zde
město loni neuspělo, nebylo vše dokončeno dle požadavku FRB, jak mělo
být. Letos se o dotaci znovu hlásíme, termín je konec dubna. V rozpočtu
na to zatím nemáme ani korunu, ale v případě získání dotace bychom měli
kde vzít peníze.
-
Proto se i já připojuji k doporučení radního Ing. Petra Skopala:
postavme tu variantu úspornější, ušetřených 11 milionů je dost peněz.
Dejme je na užitečnější projekty a připravme je rychle k realizaci.
V tomto případě neplatí pravidlo o tom, že při realizaci "všeho
najednou" ušetříme: Jde o nadstavbu, nelze porovnávat potřebnost drahého
parkoviště pod Peklákem např. s investicemi do škol, chodníků a komunikací
ve městě. MILAN MIKOLECKÝ
Ještě si prohlédněme tratě v
areálu Peklák, i
jejichž úprava je předmětem dotace (ty slabé čáry). Silně vytažené
úseky tratí se upravovat nemají. Modré trasy jsou snadnější, červené jsou
sjezdy pro zdatné sportovce.
A na závěr ještě přidám
celkovou mapu projektu Singletrack Glacensis Česká Třebová.
Červeně značené
singletracky se od centra
na Pekláku
rozbíhají i do větších vzdáleností mimo běžné cesty, ovšem jen na
pozemcích, na kterých dostali od jejich majitelů potřebné svolení. Jedna z
biketras
vede také přes silnici II/358 a dovede
bikery
až k rybníčku Utopeňák
nad Techplastem.
|