- Zastupitelstvo města
projednalo dne 11. února stav přípravy investiční akce s názvem
"Rekonstrukce chodníků podél I/14 v České Třebové, úsek 2".Řeší
provedení vyrovnání nebo výměnu silničních obrubníků, povrchů chodníků,
osazení přechodů pro chodce a míst pro přecházení včetně křížení se
silnicí či místní komunikací a navazují na již realizovaný 1. úsek.
Projekt již má vydáno Společné povolení", zahrnující rozhodnutí o
umístění stavby a stavební povolení a podanou žádost o poskytnutí
příspěvku z rozpočtu SFDI . Předpokládá se zahájení stavby již v březnu
2019 a dokončit ji do konce roku nebo nejpozději v roce 2020 za celkové
rozpočtové náklady ve výši 22 milionů korun včetně DPH. Předpokládaná
dotace EU činí 16 993 tis. Kč. Pro letošní rok 2019 se předpokládá
prostavěnost ve výši 11 milionů Kč.
- Současně s
rekonstrukcí chodníků bude provedena také rekonstrukce veřejného
osvětlení. Tento projekt je řešen zvlášť. Do konce února by mělo být
vydán územní souhlas ke stavbě, zahájení stavby se předpokládá v březnu
2019. Celkový rozpočet stavby má hodnotu 7500 tis. Kč. Tato
investiční akce není kryta žádnou dotací, bude plně hrazena z prostředků
města Česká Třebová. Dojde k výměně sloupů i kabelů VO, které bude
umístěno po jedné (západní) straně komunikace, jako dosud. Budou
instalována nová moderní diodová svítidla.
- Vzhledem k tomu, že
stavba bude financována během dvou roků, schválilo zastupitelstvo města
prohlášení o tom, že v letech 2019 a 2020 bude financování stavby ze
strany města zajištěno. Vzhledem k velkému rozsahu stavby předložil
investor velké množství mapových podkladů, plán úprav alespoň některých
úseků uvádím.
- Technická zpráva k
výkresové dokumentaci nebyla dodána. Bude k dispozici až po získání
stavebního povolení. Proto parametry svítidel a technické možnosti
ovládání svítivosti nejsou zatím známy. Možnost měnit intenzitu
osvětlení byla uváděna již u loni dokončeného prvního úseku ve směru na
Lhotku, ovšem zůstala v teoretické rovině, v praxi svítí diody celou noc
stále stejně. Není také zřejmé, jaké sloupy VO budou použity. Na úseku
č. 1. jsou drahé sloupy VO s protikorozní ochranou zinkováním a
eloxovaným povrchem, který údajně neumožňoval instalaci směrového a
dopravního značení, které by povrch poškodilo. Proto byly navíc nově
budovány nové drahé informační sloupky. Zřejmě zbytečně, protože nakonec
se loni na podzim budoval veřejný systém varování obyvatelstva s
rozhlasovými reproduktory, které byly umístěny na každém třetím sloupu
VO. Najednou žádné zábrany pro jejich instalaci na eloxovaných sloupech
VO neplatily! Proto si myslím, že podmínka neinstalovat směrový
informační systém města na nové (eloxované) sloupy VO byla
hloupost. Jednou to možné je, podruhé není. Čím větší je počet sloupků
všeho druhu podél silnice, tím je větší možnost havárií.
- Z nákresů je zřejmé, že
počet vybavených přechodů pro chodce se "na úseku č. 2" nezvýší.
Problémy chodcům může dělat posunutí přechodu pro chodce v oblasti na
Splavě směrem od křižovatky cca o 15 metrů, stávající přechod je podle
názoru odborníků v nebezpečném místě, kde řidiči vidí chodce, který
vstupuje do vozovky až na poslední chvíli. Teprve po realizaci
uvidíme, jak bude tento "posunutý přechod" využíván a zda nebude nutné
na roh křižovatky umístit nějaké zábrany, jejich instalace není z plánku
patrná. Bylo by asi i vhodné, aby na přechod naváděla chodce
z ulice "Na Splavě" nějaká (osvětlená) parková trasa (zkratka). Potom by
chodci tento posunutý přechod lépe přijali. Z mapky lze vyčíst také to,
že v rámci stavby veřejného osvětlení na hlavním průtahu města se počítá
i s instalací nového osvětlení v ulici Smetanově, které bude stát u
chodníku na straně banky Moneta.
Další přechod bude na křižovatce v Policie ČR na stávajícím místě,
na který si již veřejnost zvykla. Další místo, kde se silnice i/14
kříží s větší frekvencí chodců je u křižovatky se Slovanskou ulicí.
Zde se s přechodem pro chodce nepočítá, je to blízko přechodu u Policie a
je to přehledný úsek. Škoda, že se zde nepočítá s odbočkou veřejného
osvětlení směrem do Slovanské ulice (až k ulici Pražského), právě zde je
jen provizorně osvětlený velmi tmavý (a přitom frekventovaný) úsek uprostřed města a není naděje na zlepšení. Pro tuto
velkou investici by to byl potřebný doplněk. Potom přichází na
hlavní silnici zatáčka, kde Riegrova ulice navazuje v klesání na ulici
Moravskou. zde není žádné přecházení chodců vhodné a přechod zde
logicky není.
Nově bude pak upraven přechod pro chodce u odbočky komunikace na
sídliště Křib (na místě stávajícího přechodu.) Krizovým
místem je ovšem oblast u samoobsluhy Hruška u sídliště Křib, kam
chodí nakupovat především obyvatelé ze sídliště a z Křibu a musí do
prodejny i z prodejny přecházet rušnou a širokou komunikaci, která zde má
vlastně 3 pruhy. Tvůrci projektu sem žádný přechod pro chodce neumístili,
přestože je hodně, hodně zapotřebí. Asi by byl moc blízko vedle dalšího
přechodu u odbočky do sídliště. Nicméně toto místo považuji za krizové,
přecházejí zde zejména starší občané se sníženou pohyblivostí a frekvence
projíždějících vozidel je zde stále větší. Rád bych se dočkal toho,
že se řešením tohoto místa bude zabývat např. dopravní komise rady města.
Současné řešení, byť má být přínosem k bezpečnosti chodců, totiž na
bezpečnost přecházejících občanů v této lokalitě nedbá! Současně si
lze povšimnout toho, že projektanti zcela rezignovali na možnost umístit v
tomto prostoru autobusovou zastávku Křib. Jistě to také nedostali v
zadání, jinak by se s tím nějak popasovali.
Další přechod pro chodce je umístěn až u křižovatky s ulicí
Hubálkovou a ulice Zapského. Zde se proti současnosti nic nemění.
Posuzovaný úsek končí až na křižovatce u nového závodu Korado, kde je
odbočka na Rybník a do rekonstruovaných podjezdu, po českotřebovsku
"tunelů". Zde je v plánu vybudování kruhové křižovatky. To je ovšem
investice ŘSD, město Česká Třebová se stará pouze o rekonstrukci chodníků
a veřejného osvětlení. Zde se jedná o úpravu chodníku kolem nového závodu
Korada, kde bude vyměněn kabel veřejného osvětlení a proto musí být
rekonstruován i povrch chodníku.
|