ŠEST KRÁT DEVĚT BLANKY KOSTŘICOVÉ               

Cyklus povídek zachycující výřezy prostého života, života jedné Pavly, obyčejné ženy v obyčejném světě, výřezy v ne zcela tradičním formátu.        

Blanka Kostřicová

Blanka Kostřicová se narodila v roce 1961 v Litomyšli, od druhého týdne věku žije v České Třebové. Po maturitě na tamější železniční průmyslovce vystudovala FF UP v Olomouci (obor čeština-angličtina), kde také později absolvovala postgraduální studium české literatury. Pracovala v Ústavu pro jazyk český ČSAV v Praze, poté jako středoškolská učitelka v České Třebové. Nyní je na volné noze. Literární recenze, kritiky a literárněvědné stati publikuje zejména v časopisech Tvar, Souvislosti, Bohemica litteraria, Bohemica Olomucensia; přispívala též do kulturní rubriky Lidových novin, do Literárních novin, Hosta, A2, Proglasu, Listů…
Vydala šest knih beletristických – Třebovské povídky (TG Tisk Lanškroun, 2007), Ledovcová turistika (Dauphin a Protis, 2007), Lyžařské povídky (Periplum, 2009), Dole a nahoře (Dauphin, 2010), Kronika (Dauphin, 2012), Třebovský zápisník (Grantis, 2014) – a dvě odborné: Románový cyklus Jiřího Kratochvila (Periplum, 2008) a Sestupy a naděje Jana Balabána (Civipolis, 2013). Přispěla též do sborníku Honzo, ahoj. Setkání s Janem Balabánem (Kalich, 2011).
 
Ukázka

ŠEST KRÁT DEVĚT
Třináctiletá Pavla vytahuje ze skleníku po prapratetě svůj objev: půdními sazemi a prachem pokryté dva předválečné foťáky, měchové aparáty Balda a Kodak; měly oba nějak porouchanou závěrku, ale Pavle se to jaksi podařilo spravit, nakoupila filmy šest krát devět a kontaktní papíry, k Vánocům dostala kopírovací rámeček, možná poslední v republice, ve střední Evropě, ve vesmíru…
Ve zhasnuté kuchyni vložit do rámečku papír, na něj negativ, přicvaknout pružiny a rámeček přitisknout na hruď, a potom honem k vypínači; ne, není třeba spěchat, ale Pavla je strašně nedočkavá, tolik se těší a je zvědava na novou fotku (bude to noční zimní ulice, Kodak má čas B i T – je možno nastavit dlouhou expozici, postavit fotoaparát na okenní parapet… a teď…), a od vypínače klusem pod žárovku lustru, teď teprve odklopit rámeček od těla, podržet pod žárovkou a odhadnout expozici, a pak zase přitisknout na hruď a běžet zhasnout, rozsvítit červené světlo a honem do vývojky…
Všude kolem se rozprostírá rudá tma, ale Pavla se soustředí na to nově vznikající, tmu nevnímá a nemyslí na ni, pro ni tu svítí červené světýlko… a za čas se dočte ve fotografických knihách, že lze použít i žluté, to je už teprve nádhera a jiná práce, málem jak za světla denního, jehož úbytku se Pavla, když má čerstvě vyvolaný film, skoro nemůže dočkat, tolik se těší, až soumrak vytvoří z kuchyně temnou komoru… Ale ve žlutém světle už pracuje s filmy šest krát šest a s kinofilmem, má už i zvětšovák.
A najednou, po desetiletích, se jí zasteskne po světě, který se mohl vejít do formátu šest krát devět centimetrů, nebylo třeba nic zvětšovat, jen kontaktní kopie vznikla, fotka, která měla kontakt se světem, jejž zachytila.
S digitální fotkou můžeš dělat, co chceš, a svět se do ní přece nevejde, ten přerostlý a zpitomělý svět, z něhož se skutečný kontakt, kontakt se skutečností, čím dál víc ztrácí (anebo je již ztracen dočista?), v němž kontakt znamená e-mailovou adresu anebo číslo mobilního telefonu… A Pavla zatouží udělat z toho všeho výřez, který by se vešel do formátu šest krát devět, chodí po světě a hledá vhodné záběry… Tamhleta paní prodavačka ve sportovní vestě, která právě vyšla před krámek s nápisy BATOHY – HRAČKY – ČASOPISY – EROTICKÉ ZBOŽÍ, zhruba pětapadesátnice, „studentský“, jednoduch& yacute; střih přirozeně prošedivělých vlasů, docela při těle, soustředěně kouří, pohled upřený do věčnosti… no, byl by to pěkný portrét, ale šest krát devět? Ne.
Na šest krát devět patří rodinná fotka na zahradě anebo u vánočního stromku rozsvíceného pravými svíčkami, sušení sena a krmení králíků, včelín a ovocné stromy a zeleninové záhony, výstup na Gerlachovský štít v plátěných teniskách a s teletem na zádech, děti hrající kuličky a šplhající po klepadlech na koberce, přírodní koupaliště pod lesem, sáňkování a bruslení na řece, sněhuláci a sněhové pevnosti, prababička v šátku a kachlová kamna, procházky vonícím lesem a bílení zdí ve sklepě, přírodním mýdlem vonící p&aacut e;ra sto upající z prádelny a šňůry natažené mezi vysokými hrušněmi na zahradě, mosazné kliky na dveřích a oknech a trámy na půdě, skleník po prapratetě a sálajícími kamny útulně vyhřátý dům v podzimní sychravině i zimním mrazu, patří sem knihy a obrazy, texty a slova, dopisy a hovor, srozumění, přátelství a ze srdce jdoucí objetí, patří sem i letmá set­kání, pár slov, pár záblesků… pár okamžiků, kdy máš pocit, že ano, že přece jen… nakonec i ta paní ve fleecové vestě se sem asi vejde… patří sem celý Pavlin život – žitý navzdory všem tmám –, který se vzpí rá ; modernímu zvětšování, a tak Pavla chodí po tom světě, který se nevejde na billboard, ve formátu šest krát devět…
Rudá tma už se dávno rozplynula, snad kdesi svítí malé světýlko… je třeba stihnout toho ještě tolik… Ještě aspoň chvíli nést ten rámeček na hrudi, ten možná poslední ve vesmíru… než padne soumrak a vytvoří temnou komoru.
 

ŽELEZNÉ CESTY
Karabiny na novém ferratovém kompletu jdou otevřít velmi lehce, ty nebudou rozdírat bříška prstů do krve jako ty staré, s nimiž Pavla absolvovala všechny dosavadní horské výstupy typu via ferrata, železná cesta… ten hybrid, kterým opovrhují a nemají ho rádi horolezci… jenže ferraty umožňují přístup do lezeckých terénů i nelezcům anebo jakýmsi pololezcům, odvážnějším anebo zdatnějším anebo dobrodružněji založeným vysokohorským turistům, pro něž je tu nataženo v obtížném terénu ocelové lano, vždy po pěti až sedmi metrech ukotveno železným okem ve skále, a v exponovanějších místech železný; kolík, kramle, skoba anebo dokonce kus žebříku…
 
Z jedný strany Alpiny, z druhý padají miny,
tak začala válka na Itálii…
 
Rekruti za první války tahali po žebřících a lanech a kramlích a skobách – po té budoucí turistické atrakci – nahoru plnou polní, kanóny a munici, proviant a své životy, aby se mohli na hranici monarchie a Itálie nechat o ně připravit…
Pavla dobře ví, že při náročném horském výstupu nesmí prožívat historickou minulost. Je třeba po zen-buddhisticku soustředit mysl a tělo a řeč do přítomného okamžiku, celou bytostí být při tom chytu a stupu… tři pevné body, krok a pak teprve posunutí ruky, přenesení váhy a druhý krok, přecvaknutí karabin na další úsek lana… Skála, vzduch a zamrzlý dvacetimetrový kaskádovitý vodopád v chladné ranní zářijové severní stěně Toffany di Rozes… ranní světlo Růžových hor, jak se též Dolomitům přezdívá, suťová pole, tunely… Ach. Válečné tunely. – Ne. Zenová přítomnost. Je třeba žít na špičk á ch jehel přítomných okamžiků, praví jeden mystický filozof.
Rovinka, výdech.
Jenže někdy jsou to špičky bodáků. Nasazených na karabiny, jež sice možná nerozdírají prsty…
 
Ten prstýnek, co mám na levý ruce,
odevzdejte prosím mojí Andulce.
Pozdravte ji nastokrát, že nespatřím ji vícekrát,
oči mně vypálil italský granát…
 
A zase nástup do ferraty. Namrzlé plotny vyžadují maximální koncentraci; je třeba postavit se ke skále čelem, uchopit vodorovné lano, odklonit tělo na délku napjatých paží a bokem se opatrně posouvat po plotně, a pak po úzké římse pokryté ledem. Netrvá to naštěstí dlouho. Pak ještě skalní komín a krásné dlouhé lezení ve středně obtížné skále. Výhledy ze sedla úchvatné, v dálce dominantní Antelao…
Vrchol, a potom nenáročný sestup takzvanou normálkou, širokou horskou cestou.

Pavla myslí na vísky, jimiž projíždí při svých cyklistických vyjížďkách. Snad v každé z nich je pomník padlým z první světové války, nezřídka doplněný i připomínkou těch z druhé.
Velká pískovcová deska s nápisem HROBŮM V DÁLI a s vytesanými jmény sedláků a chalupníků odvlečených od pluhu a zvířat a ženy a dětí a maminky: Hondl František, č. 97; Stránský Jan, č. 46; Stránský Josef, č. 81; Stránský Čeněk, č. 32; Kovář Vincenc, č. 58… dvaatřicet padlých z této vsi, která i dnes má dvě stovky obyvatel… Z jedné strany má k desce nakročeno dvouocasý lev, z druhé se na ni dívá vyzáblý voják v rakouské uniformě, přilbici na hlavě a tornu na zádech, shrbený únavou, bolestí, utrpením, smutkem a děsem, levačkou přidržuje kvér s bodákem opřený o& nbsp;zem u levé nohy, smutně a unaveně a s děsem čte jména padlých kamarádů… Trávník kolem památníku je pečlivě posekán a oplocen, ta jména jsou ve vsi dosud živá.
Kousek od památníku bydlí Pavlina známá (jiného jména); Pavla jede pěšinkou kolem jejího stavení a Helena stojí na zápraží, kývá na Pavlu, aby se stavila na čaj a kousek řeči, žehrá na moderní svět a – „klukům chybí vojna! Nemaj žádnou zodpovědnost!“ Praví ta matka tří dospívajících synů.
 

jeden oči spálený, druhej nohy zlámaný,
třetí prosí kamarády o doražení…

 

Když Pavla v osmdesátých letech minulého století studovala na filozofické fakultě, museli všichni studenti-muži od druhého ročníku strávit vždy jeden den v týdnu s takzvanou vojenskou katedrou – byla to vojna se vším všudy, jen s trochu – anebo dost – větší buzerací primitivů vůči těm zatraceným intelektuálům. To byla tehdy železná nevyhnutelnost, jíž unikl jen málokdo s modrou knížkou…
Když byla Pavla ve druhém ročníku, objevili se v prváku dva mimořádně inteligentní, citliví a fajn kluci, kteří se občas přidružili k jejich druhácké debatní skupince u popelníků na odpočívadlech fakultního schodiště. A za rok, najednou, tam chodil jen jeden z nich… David neunesl vojenskou katedru, pustil si plyn, vysvětlil Pavle spolužák Tonda, který měl, koneckonců, též namále… jako každý citlivý mladý muž v té době. Nejen mladý a nejen muž. A, koneckonců, nejen tehdy. Via ferrata osudu.

Na Monte Cristallo vede ferrata nová, už celá postavená právě pro sportovně-turisticko-pololezecké účely.
Pavla se chápe ocelových lan… chyt a stup, tři pevné body, přenesení váhy, přecvaknutí karabin… Prostor a vzduch, polední žár Růžových hor zmírněný ochlazujícím vánkem, skála, v níž je jen málo umělých stupů a vůbec žádné žebříky – tak, jak to má Pavla ráda, sbližovat se jen se skálou… Výhledy, občas obláčky v dolomitském „azúru“, spočinutí v přítomné chvíli… Vysokohorské štěstí.
Ty nové karabiny jsou fakt skvělé. Ani kapka krve.
 

 

DUŠE

K rybníku Rosnička sjíždí Pavla na kole polní cestou; po nádherných pětadvaceti kilometrech smrkovým lesem výjezd do otevřené krajiny… Stojí na břehu, pouze dva osamělí rybáři opodál, v tom dnešním deštivém počasí, teď ale pršet přestalo a hladina je klidná; Pavla postojí, setrvá – tak jako vždy. – Tlačí kolo po písečné plážičce zpět na cestu, a vtom si všimne: přední je prázdné! Ten poslední ostrý kámen na sjezdu… Prohrábne brašny – lepení, pumpička… montpáky chybí, ví, zapomněla na ně, a bez nich to nesvede, nesundá hrubý plášť horsk&e acute;ho kola z ráfku… A pětadvacet kilometrů na prázdném plášti? Plášť nadranc, kostitřasová jízda a dobré tři hodiny, a tma je už tak za dvě… Jeden z rybářů má o strom opřené stařičké kolo, Pavla to zkouší…
„Né, takový věci já nevozim… A jak to máte daleko? Pětadvacet kilometrů? Tak poďte, támhle k Jardoj… Esi nebude na pívu, von chodí večír na pívo, teda spíš na rum…“ Vede ji k nedaleké chatové kolonii.
Pavla s rybářem zmizí za vysokým živým plotem, za ním teprve je plot drátěný. Vidět sem není odnikud, překročili nejen ležící větve připravené na zatápku, ale zjevně i jakousi hranici, tady jsou ve světě vymezeném plotem živým i drátěným, na kousku trávníku vyříznutého z katastru kolonie, nad vysokým živým plotem vyříznutý obdélník nebe odpovídající obdélníku dole… Ticho – ne ticho stavení stojícího o samotě, ale lhostejné ticho chatařského anebo panelákového sousedství.

„Jardó, Jaroušííí,“ huláká rybář.
Chvíli to trvá. K brance přibíhá malý černý psík, zběsile štěká. Pak teprve přichází trochu kulhavou, anebo možná od piva-rumu vratkou chůzí malý osmahlý chlapík, tak šedesátník, tričko a maskáčové kalhoty s rozepnutými knoflíky poklopce, pod tím vzorkované trenýrky.
„Pomůžeš tady pani? Potřebuje zalepit duši, píchla…“
„Jo, jo,“ přikyvuje chlapík a zahání psa a otevírá branku. Rybář mávne na pozdrav.
Pavla vchází do toho zvláštního vyříznutého a trochu tísnivého světa; tady se může stát cokoli, od téhle chvíle začíná příběh, o němž neví předem nic, příběh, který nesouvisí s ničím předtím a ničím potom, příběh vyříznutý z času a prostoru, obdélníček Pavlina života, jímž vstoupila do života chatařova.
Chata je chatařsky úpravná, zděná, nejspíš trvale obývaná, trávník pečlivě posečený, za chatou se až ke konci plotu táhnou zeleninové záhony.
Chatař s Pavlou zastaví na dlážděné terase, rádio v chatě hlasitě vyhrává. Kolo si Pavla vymontuje sama, chlapík ho bere do rukou a zkoumá; Pavle se moc nezdá, že by to už někdy byl dělal… Plášť se mu též nedaří sundat rukou, bere plochý klíč, ale nejdřív – poďte si dát štamprli, poďte dál! Pavla odmítá, chlapík pracuje dál s klíčem:
„Hlavně neprorazit duši, ta je křehká!“
„Duše vydrží všechno,“ opáčí Pavla.
Uchechtne se, ten malý, snědý, kosmatý a trochu kulhající chlapík, namísto síry páchnoucí kořalkou, jako by o výdrži duše věděl své…
Ale plášť sundá a počíná si najednou celkem zručně. Pavla to ocení nahlas, chlapík se spokojeně usměje a stěžuje si, jak neroste zelenina…
„To tím počasím, lijáky, kroupy,“ praví Pavla.
„Takový počasí – se řiká – jebej mě!“ Blýskne očima a zachechtne se.
Jeho smích se odrazí od Pavlina indiánsko-pokerového výrazu.
„Že sem tak sprostej – se vomlouvám – promiňte,“ couvá.
Pavla mu nevychází vstříc úsměvem, jen indiánsky pokývne hlavou. Jako že ano, přijímá omluvu, válečná sekyra zůstává v zemi, ale situace je vážná.
Chvíli mlčí. – Pavla zavadí pohledem o dva chátrající komíny na konci terasy, chatař se toho chytí.
„Tady se udilo, grilovalo… spousta lidí tu byla… sud piva… teď už tři roky ne,“ uzavře, zjevně nepřivyklý dlouhému hovoru.
Před třemi lety mi zemřela žena, čte Pavla v jeho plovoucích očích. Od té doby už žádné makrely, ulovení kapři, kuřata, klobásky, pivo v sudu a společnost a přisprostlé vtípky a řehot a přiopilý zpěv, kytara a harmonika… Teď už jen kořalka a rum, psík a samota, rádio, televize a zeleninové záhony… až na konec zahrady, až do konce dnů.

Dílo je hotovo, duše je připravena.
Pavla oceňuje i malý podomácku vyrobený kompresorek s motorkem z ledničky, jímž duši nafukuje – je na něj zjevně hrdý. Pavla oceňuje všechno.
Chlapík přináší štamprlata s láhví na terasu. Pavla znovu odmítá; naleje si sám, nenutí.
„Měla bych pozvat já vás, ale nemám tu vůbec nic, ani korunu, jen čaj v láhvi…“
Usmívá se a nalévá, přece jen, i druhou skleničku.
„Tak to vypijte taky a máte to jako ode mě!“
Směje se tomu jako podařenému vtipu a jde ji vyprovodit k brance.

Nesnažil se ji opít, znásilnit, oloupit o goretexovou bundu, uškrtit. Možná by něco z toho aspoň zkusil, kdyby mu byla vyšla vstříc. Takto jí pouze spravil kolo – dvacet minut se hmoždil se zabahněným pláštěm, dal záplatu na duši. Neznámý neznámé. V tom vyříznutém obdélníčku života. Jen tak. Pro lásku Boží. A popřál šťastnou cestu.
Dobrého člověka najdeš na břehu rybníka Ros­nička.
A vůbec na to nemusí vypadat.
A vůbec nemusí takový být. 

A nahoře měří náš čas.


Formát 120 x 200, 88 stran, 248 Kč
Foto © Jan Horáček, 2019
ISBN 978-80-7272-595-3
ISBN 978-80-7272-596-0 (pdf)
ISBN 978-80-7272-597-7 (e-pub)
ISBN 978-80-7272-614-1 (mobi)