Jednáním
starostů měst České Třebové, Ústí nad Orlicí a Litomyšle a starostů
okolních obcí dne 10.března 2014 startuje projekt Orlicko – Třebovského
bike resortu, jednoho z největších projektů tohoto druhu v České
republice. Starostové se společně dohodli na pořízení úvodní podrobné
studie v letošním roce, kterou zastřeší svazek obcí Region Orlicko –
Třebovsko.
Nápad
vybudovat v krásné zalesněné krajině hřbetu mezi městy Česká Třebová, Ústí
nad Orlicí a Litomyšl síť propojených terénních stezek pro kola (tzv.
singltrailů) vznikl již před dvěma lety a dostal se do regionální
cyklokoncepce. Záměr počítá se čtyřmi lokalitami a nástupními místy, ze
kterých budou vycházet okruhy různé obtížnosti. Nejlehčí trasy zvládnou i
rodiny s malými dětmi, na nejtěžších trasách s překážkami si užijí i ti
nejnáročnější bikeři a vyznavači adrenalinu. Terénními stezkami se rozumí
upravené jednostopé cesty, budované z přírodního materiálu, jako je
zaválcovaný štěrkopísek, lokálně i kámen nebo dřevo. Výchozími místy se
zázemím jako je parkování, restaurace, ubytování, servis s myčkou kol a
informační servis bude Ústí nad Orlicí - Andrlův chlum, Peklák v České
Třebové, Kozlov a Rybník. První tři budou stezkami vzájemně propojené.
Celková délka tras je odhadnuta na 140 km a celkové náklady projektu na 60
mil. Kč. Výhodou sítě je snadná dostupnost pro téměř 100 tisíc zde
žijících obyvatel i pro přijíždějící z dálky po hlavním železničním tahu
nebo po silnici.
„Náš bike resort nebude mít vlastně konkurenci. Nejbližší singltraily
jsou dnes v hůře dostupném příhraničí Jizerských a Rychlebských hor. My
navíc nabídneme hned čtyři propojené areály, jeden zajímavější než druhý,
v krásné přírodě, ke které se snadno přiblížíte. A se všemi službami, již
dnes víme, kdo se jich chopí. V našem regionu si přijde na své každý. Může
jet terénem nebo si vzít in-line brusle a vydat se na cyklostezky,
relaxovat může v moderních bazénech a koupalištích našich měst. Ta
kombinace a rozsah nabídky je prostě unikátní. Bude to skvělé pro místní i
pro návštěvníky. Považujeme tento regionální projekt za stěžejní pro další
léta a prostě jej chceme zrealizovat. Dohodli jsme se na tom všichni
starostové na pondělním jednání. Podporu máme i z Pardubického kraje,
který nám na studii přispěje“, řekl Jaroslav Zedník, starosta města
Česká Třebová a leader projektu za samosprávu.
A co na projekt Orlicko – Třebovského bike resortu říkají místní bikeři?
Michal Boušek: „Jsem rád, že bude u nás.
Já s klukama sjedu všechno, ale pro normální lidi bude fajn, když se budou
moci dobře projet na kole v lese". Petr Morávek:
"Jezdím tu roky a znám spoustu lesních cest.
Nejvíc uvítám, že to bude všechno propojené a že opravdu nebudu muset
vůbec na silnici. Zvláště se těším na náročnější singltraily“.
Petr Pospíšil: "Jako biker znám spoustu
drsných cest, ale s malými dětmi musíme spíš po asfaltu, a to je škoda.
Cesta po lese je bude strašně bavit, na to se těším. Už aby to bylo."
Více informací:
Jaroslav Zedník, starosta
města Česká Třebová, 603 277 696
-
Bikerezort Orlicko Třebovsko
-
Dotace je přislíbena !
Tuto
vynikající zprávu se město Česká Třebová po dlouhém čekání dozvědělo včera
v pondělí 19. 3. 2018. Bikerezort Orlicko-Třebovsko byl nakonec při
hodnocení podaných žádostí o dotaci z dotačního programu Interreg V-A
Česká republika - Polsko vyhodnocen jako nejlepší z několika desítek
podaných žádostí. Můžeme tedy očekávat 85% dotaci na podaný projekt, bude
to být začátek nového rozvoje areálu Peklák, podstatně se zvýší jeho letní
využití.
zastupitelé UDĚLALI dobře,
že LONI schválili pokračování v projektu
Prostředky
investované do několikaleté přípravy se získanou dotace zhodnotí, zajistí
rozvoj sportovního areálu a jeho větší letní využití. Celkový objem
investice je 17800 tis. Kč, z toho bude spoluúčast města jen 15%. Podaří
zhodnotit a dovybavit areál Peklák jako nástupní místo na letní i zimní
aktivity a za peníze z projektu se opravit a doplnit např. i stávající MTB
sjezdy, které to samozřejmě také potřebují. Mnoho práce na údržbě a
rozvoji areálu Peklák by bylo třeba udělat i bez dotace, ta tedy hodně
pomůže.Budeme mít dílo v ceně cca 18 mil. Kč a sami na to dáme tak 3 -
3,5 milionu Kč.
Shrnutí
průběhu podání žádosti o dotaci
projektu SINGLETRACK GLACENSIS
První podání projektově žádostí o dotaci Původní
projektová žádost o dotaci byla podána do Programu Interreg V-A Česká
republika - Polsko dne 31.5.2017 ve složení 11 partnerů. Za českou
stranu: Region Orlicko -Třebovsko, Město Choceň a Město Moravská
Třebová (celkem 3 partneři), za polskou stranu: Gmina Bardo (jako
vedoucí partner), a dalších 7 partnerů. Rozpočet projektu byl ve výši: 4
449 556,00. Dne 4.10.2016 byla obdržena výzva k doplnění žádosti o dotaci.
Doplnění bylo podáno dne 18.10.2016. Rozpočet projektu po doplnění byl ve
výši: 4 742 370,00 € Už týden poté 25.10.2016 byla obdržena informace o
nesplnění kontroly přijatelnosti projektové žádosti Na základě nedoložení
dokumentů od některých polských partnerů v požadované formě. Čeští
partneři doplnili dokumenty dle požadavků výzvy.
Rozhodnutí partnerů o zmenšení projektu pro další vyzvu Na
jednání dne 31.1.2017 bylo dohodnuto zmenšení projektu, tzn. redukce
partnerů původní projektové žádosti. Byl podán návrh na redukci: polská
strana - Gmina Bystrzyca Klodzka (+ případně další 2 zájemci Stronie
Šlaskie a Ladek Zdroj), na české straně Obec Zdobnice, Region Orlicko -
Třebovsko případně i Město Choceň a Město Moravská Třebová. Po několika
jednáních byla konečná domluva o účasti partnerů v projektu v tomto
složení: Gmina Bystrzyca Ktodzka, Region Orlicko - Třebovsko a Obec
Zdobnice. Město Choceň - účast neschválilo zastupitelstvo, V případě
Moravské Třebové byl o účast v projektu zájem, ale nebyla doporučena
ohledně vzdálenosti od česko-polské hranice.
Konzultace projektového záměru proběhla na JS Olomouc dne
18.5.2017. Zpracovaný rozpočet k projektovému záměru byl ve výši: l 785
308 € (% podíl partnerů: česká strana 88%, polská strana 12%). Dostali
jsme doporučené provést úpravu rozsahu projektu tak, aby byl rozpočet více
vyvážený (ideálně 50% česká strana a 50% polská strana). Vyváženost
projektu je jedním z hodnocených kritérií projektové žádosti o dotaci,
tzn. čím lepší vyváženost rozpočtu mezi českou a polskou stranou, tím
větší šance na úspěch.
Proto byla rozdělen projekt Regionu Orlicko - Třebovsko na
dvě menší části a zvětšen rozsah projektu u města Bystrzyca Klodzka. Podle
závěrů z konzultace na JS Olomouc byl přepracován rozsah projektové
žádosti takto Gmina Bystrzyca Klodzka 15 km singletracků na Jagodne + 19
km singletracků na masywu Sněžníka - Miedzygórze, ROT - lokalita Peklák 15
km nových tras singletracků + 4 km stávajících sjezdů + l nástupní místo a
Obec Zdobnice 10 km sinlgetracků + pumptrack.
Po této úpravě je výše
rozpočtu: l 552 044 € a % podíl partnerů následující: Region Orlicko -
Třebovsko: 44%, Obec Zdobnice: 14%, Gmina Bystrzyca Klodzka: 42%, tzn.
česká strana 58% a polská strana 42%. Lokalita Peklák vybrána na základě
větší připravenosti a zajistitelnosti provozu.
Zdroj: Renata Šedová a Veronika Peterková, Region Orlicko - Třebovsko
Singletrack Glacensis do realizace
|
-
Cena za projekt bude mnohem vyšší, než se kdy uvádělo
-
Získaná dotace se
Třebovákům
prodraží
- O projektu na
Bikerezort Orlicko-Třebovsko, nyní Bikerezort Peklák Česká Třebová
se mluví a píše již více než 5 let. Projekt to byl (jak jinak, že)
velkolepý, velikánský, zahrnoval neuvěřitelné množství tratí pro
bikery v širokém okolí měst Česká Třebová, Litomyšl a
Ústí
nad Orlicí, dále zahrnoval tratě v okolí Chocně, Moravské Třebové a
v osmi polských lokalitách. Nevyšlo to, Poláci zklamali a bylo po
dotaci. Byl prosazen nový menší projekt, odstoupila Choceň i
Moravská Třebová. I ten měl určité mouchy a tak se ve zmenšování
pokračovalo, od projektu odstoupilo i město Ústí nad Orlicí a z
celého záměru zbyla jen lokalita Peklák, Zdobnice a na polské straně
Bystrzyca Klodzka. Loni byla konečně potvrzena dotace ve výši 14506
tis. Kč. Do konce loňského roku však již za přípravné a projektové
práce město zaplatilo 1303 tis. Kč. Dotace činí 85% projektu, 5% je
státní příspěvek a 10% budeme muset vydat z městské pokladny.
Vypadá to jako slušný výsledek.
- Jenže ono to je
o mnoho složitější. Když v minulém roce předkládalo staré vedení
města k odsouhlasení projekt pro dotaci, tak se už o žádných dalších
nutných a vynucených investicích nemluvilo, a to ani na přímý dotaz
zastupitelů Koalice pro Českou Třebovou, kteří si dokonce vynutili k
tématu zvláštní seminář. A nyní se ukazuje, že je všechno jinak !
- Při zmenšování
projektu byly z dotované části projektu vyčleněny důležité stavby,
které nelze neudělat, bez nich by celý projekt nebyl dokončen a jsou
podmínkou proplacení dotace. Jde především o úpravu nástupního místa
Peklák - viz mapa. Všechno co je v mapce vybarvené bude třeba
zaplatit navíc z rozpočtu města: tedy 2/3 parkoviště + odvodnění
této plochy a zelenou plochu, která vznikne po terénních úpravách a
bude sloužit pro kempování návštěvníků - bikerů. K tomu je ještě
třeba přičíst kanalizaci která odvede dešťové vody z nástupního
místa až dolů na Kubelkovu ulici, bez které nebude projekt
zkolaudován.
-
-
-
Jaké náklady tím
pro město vzniknou? Celkem, kdybychom vše provedli tak,
jak je na mapce provedeno, tak bude muset město zaplatit ze
svého (letos a napřesrok) částku 20, 8 mil. Kč. Když to za
těchto podmínek porovnáme z přidělenou dotací, tak spoluúčast města
není 10% na projektu ale mnohem, mnohem více. Tato "lahůdka pro
bikery" by byla při plné realizaci financována ze strany města
ze 70% a dotace by byla jen třicetiprocentní! Co myslíte, kývli by
na takovou alternativu zastupitelé, kdyby jim byla takto předložena?
Byly nám předloženy polopravdy, lze říci i lži. Přitom to bude
projekt, který osloví jen malou část občanů našeho města,
představuje nadstavbu, tedy "třešničku na dortu".
- A to ještě není
všechno. V plánu úprav "nástupního místa Peklák" je ještě navíc
zahrnuto nahrazení stávajících stavebních buněk u parkoviště zděnou
budovou pro poskytování služeb na vyšší úrovni se sociálním
zařízením. (V plánku není nakresleno.) Tato tzv. "stavba 4" také
není v dotaci zahrnuta, ani ve výše uvedeném dvacetimilionovém
podílu města. Pokud bychom chtěli ještě stavět tuto budovu, bude to
dalších skoro 20 milionů navíc a podíl dotace na investici se tím
dále scvrkne na minimum. A připomeňme si k tomu naštěstí již
opuštěný záměr starého vedení města postavit na Pekláku další
atrakci - dobrodužnou věž za dalších (našich) 7 milionů korun. Zde
jsme ovšem museli odepsat cca 500 tis. Kč na projekt, který nyní
není k ničemu. Prostě bychom mohli podle původního záměru na Pekláku
utratit celou část rozpočtu města vyčleněnou na investice. A za
co pak opravíme ve městě školy, chodníky a komunikace?
-
Letos má být
realizace tohoto projektu zahájena, na příští rok je v plánu
dokončení. Abychom mohli akci zahájit, bylo zapotřebí v
zastupitelstvu města schválit financování investice. Zastupitelstvo
města v usnesení schválilo financování projektu Singletrack
Glacensis + nástupní místo Peklák v plné výši 20.8 mil. Kč. Je to
podmínka proto, aby se mohla zahájit stavební příprava a vypsat
výběrové řízení na zhotovitele. Jde o dotovanou akci, bude tedy
přísné a složité.
-
Je ještě nějaká
možnost na projektu ušetřit a část odložit NEBO NEREALIZOVAT?
-
Tato možnost pořád existuje. Nespoléhejme na úspory ve výběrovém
řízení. Existuje možnost projekt rozdělit na část "povinnou",
zahrnující akce, bez kterých nebude Bikerezort Peklák pro účely
vyúčtování dotace zkolaudován, a zbývající část projektu by na
realizaci musela "chvíli počkat". Pak by bylo možné v plné míře
věnovat dalším potřebnějším investicím ve městě. V tomto případě by
byla vybudována (s využitím dotace) jen odkanalizovaná asfaltová
plocha jen na 1/3 parkoviště pod Peklákem a k tomu kapacitní
kanalizace, která by odvedla dešťové vody z celého areálu do kmenové
stoky v Kubelkově ulici. Tyto práce by nestály již 20,8 milionu Kč,
ale jenom cca 8 mil. Kč! Na zbývající části parkoviště by byl
prozatím štěrk a nebylo by zde sloupové veřejné osvětlení. Pro plné
využití Singletrackových tratí bikery, přijíždějícími z větších
dálek, by však bylo výhodné umožnit kempování. Provést terénní
úpravy a vybudovat (na plánku zelenou) travnatou plochu pro kemp,
třeba i s přípojnými místy energie. To by byl pak podle propočtu
ještě asi milion korun navíc. Za těchto podmínek bychom vybudovali
Singletrack Glacesis dle požadavků donátora
a navíc ušetřili
významnou částku cca
11 milionů korun!
-
Proto je
potřebné
se k projektu během roku vrátit a znovu vše posoudit třeba v
kontextu s dalšími rozpracovanými investicemi ve městě v rámci
posouzení priorit.
- Do letošního
rozpočtu města byla pro Peklák odsouhlasena vysoká částka celkem
14.3 milionu korun jednak na spoluúčast v dotovaném projektu
Singletrack Glacensis a také proto, aby bylo možné podle stávajících
pravidel vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele dalších úprav
nástupního místa Peklák, včetně povinné kanalizace. Tyto peníze
zatím jinde v rozpočtu investic nechybí, neboť město stejně nemá
další projekty připravené tak, aby se rychle "mohly pustit
míchačky". Při dalších rozpočtových změnách během roku však bude
možné uvažovat i tak, že se část finančních prostředků z této
položky přesune na potřebnější investice.
- Připomeňme si např.
odloženou žádost o dotaci na "Park s hřištěm na Trávníku".
Zde město loni neuspělo, nebylo vše dokončeno dle požadavku FRB, jak
mělo být. Letos se o dotaci znovu hlásíme, termín je konec dubna. V
rozpočtu na to zatím nemáme ani korunu, ale v případě získání dotace
bychom měli kde vzít peníze.
-
Proto se i já připojuji k doporučení radního Ing. Petra Skopala:
postavme tu variantu úspornější, ušetřených 11 milionů je dost
peněz. Dejme je na užitečnější projekty a připravme je rychle k
realizaci. V tomto případě neplatí pravidlo o tom, že při
realizaci "všeho najednou" ušetříme: Jde o nadstavbu, nelze
porovnávat potřebnost drahého parkoviště pod Peklákem např. s
investicemi do škol, chodníků a komunikací ve městě. MILAN
MIKOLECKÝ
Ještě si
prohlédněme tratě v areálu Peklák,
i jejichž úprava je předmětem dotace (ty slabé čáry). Silně vytažené
úseky tratí se upravovat nemají. Modré trasy jsou snadnější, červené
jsou sjezdy pro zdatné sportovce.
A na závěr
ještě přidám celkovou mapu projektu Singletrack Glacensis Česká
Třebová.
Červeně značené singletracky se od centra na Pekláku rozbíhají i do
větších vzdáleností mimo běžné cesty, ovšem jen na pozemcích, na
kterých dostali od jejich majitelů potřebné svolení. Jedna z biketras
vede také přes silnici II/358 a dovede bikery až k rybníčku Utopeňák
nad Techplastem.
|
|