-
Téma z roku 2015
-
Tento rok (2015) vyhlásil tehdejší ministr školství jako rok technického
vzdělávání pro základní školy. Odborníci a učitelé z projektu MATES
ovšem míří i na mladší děti. Technické obory a řemesla se snaží rozvíjet
již u dětí ve školkovém věku, vznikl projekt "Technické mateřské školky"
V čem spočívá?
-
Projekt Technické mateřské školky se snaží vzdělávat učitelky, které pak
mohou s dětmi zábavnou formou rozvíjet užitečné znalosti a dovednosti.
Projekty jsou zaměřeny na témata jako stavebnictví, biotechnologie,
chemie a další. Jejich důležitou součástí je pak vytváření výkresu,
výroba modelu, jeho odzkoušení a vyřešení technických otázek a nakonec
předvedení.
-
„Projektem řešíme nezájem žáků o studium technických oborů. Ve většině
případů se s technickými obory setkávají až v 7. třídě, kdy se začíná
vyučovat fyzika. Přitom je již v praxi ověřeno, že technika se může
vhodným způsobem přiblížit dětem již v době jejich docházky do MŠ.
-
CO DĚLAT S KLADIVEM
-
Ideou Technických mateřských škol je nabídnout dětem už v raném dětství
možnost osahat si všemožné nářadí, vyzkoušet si různé výrobní techniky,
postupy i práci s materiálem. Děti v 21 zapojených školkách si takto
vyrábějí hudební nástroje, modely mostů, ptačí budky nebo třeba vlastní
jogurt a bylinkové máslo. V jedné ze zapojených školek si například
během projektu upravily zahradu a pak v ní pěstovaly dýně.
-
„Děti tak zažívají radost z tvoření i z hotového díla. Cílem projektu je
probudit v dětech zájem o techniku co nejdříve a pomoci jim odhalit
třeba dosud netušený talent, což se jim může hodit v pozdějším věku,
jelikož technicky vzdělaní lidé v dnešní průmyslové, internetové a
obecně znalostní ekonomice najdou uplatnění vždy,“ vysvětluje Petra
Vachová.
-
Digitální demence?
-
Na nedávné konferenci technických mateřských škol vystoupil i Miloš
Filip, ředitel společnosti Prefa kompozity, podle kterého je třeba u
dětí rozvíjet technické myšlení, představivost a manuální zručnost.
Hovořil doslova o tom, že je rodiče musí ochránit před digitální
demencí, což jsou silná slova, kterým by mnozí psychologové oponovali,
zatímco jiní by zřejmě souhlasili.
-
Každopádně přicházejí od člověka, který bude stejně hodnotit i uchazeče
o práci. „Budoucí prosperita země závisí na tom, jaké povolání vyberou
dětem jejich rodiče,“ je dokonce přesvědčen Filip.
-
Obeznámení s běžnými kutilskými nástroji a jejich obsluhou se hodí
dívkám i chlapcům bez ohledu na to, jestli se v budoucnu stanou IT
pracovníky, stavaři, nebo zůstanou s dětmi v domácnosti. Přestože jsme
stále více obklopeni digitálními přístroji a virtuální realitou, vždycky
se hodí, pokud si sami umíme zatlouct hřebík nebo připevnit poličku.
-
PŘÍNOSY KUTĚNÍ
-
„U dětí se rozvíjí představivost, exaktní myšlení, pečlivost, ale také
fyzické dovednosti, zejména jemná i hrubá motorika. Pokud není vaše dítě
ještě ve školce, nebo tento ani podobný program nemáte k dispozici,
můžete zapojit do společného tvoření i celou rodinu. Výukové moduly,
přehršel rad, tipů a triků a také e-learningový kurz najdete na
stránkách projektu MATES. Spoustu návodů na tvoření s dětmi nebo zábavné
fyzikální pokusy najdete na stránce Alík.cz. Méně zruční, kteří přejí
svým dětem šikovnější budoucnost, se mohou poohlédnout po kurzech
s názvy jako Kutílek, Dílnička aj. v rodinných centrech v okolí.
-
-
VÍCE NA www.irer.cz
-
Všechny
zveřejněné programy jsou ovšem z let 2014 - 2015, od té doby se dále
nepokročilo?
-
-
Proč téma
otevírám?
- Je to aktuální zvláště pro
Českou Třebovou, kde je technicky vzdělaných lidí skutečně velký
nedostatek. A nejen zde. Technicky vzdělaný člověk najde dobře
placenou práci všude. Technické vzdělání, vztah z technice, k technické
práci a dopravním prostředkům začíná již v útlém mládí. Byl jsem osloven
z více stran s námětem rozšířit nějaký technický program také do
českotřebovských mateřských škol a základních škol, Domu dětí a mládeže,
vytvořit k tomu podmínky, hledat pro to podporu. Někde se musí začít,
rozpracované programy a pomůcky existují. Zkušenosti v této oblasti však
nejsou. Je to o odvaze zavádět nové věci. Ale ve městě, kde mohou
každému s technickým vzděláním "utrhnout ruce" to stojí za
zamyšlení. Jde o to co můžeme více udělat proto, abychom měli také
šikovné děti se vztahem k technice, elektrotechnice, k železnici. Tomu
mohou napomoci technická zaměření stávajících škol a ukazuje se,
že je pro tuto oblast také vypracována metodika zaměřená dokonce na
mateřské školy.
-
Skutečností je totiž tristní
počet uchazečů o studium na technicky zaměřených školách se rok od roku
zmenšuje, ačkoliv potřeba se naopak zvyšuje. Nůžky se rozevírají.
Nároky jsou velké a ne každý
má pro to předpoklad a také zájem. Hodně se v této věcí dělá motivační
akce zajišťují jak střední školy, tak Úřad práce ve spolupráci s
výrobními podniky. Nepomáhají ani vypisovaná stipendia. Velký nedostatek
zájemců o technické studium mají technicky zaměřené vysoké školy.
Nakonec i ústup Dopravní fakulty z České Třebové do Pardubic byl z
části také způsoben zmenšováním počtu zde působících studentů. A ti co
studovat přichází, mají mnohdy elementární technické neznalosti, těžko na
škole bojují a pak to třeba i vzdávají. Techniky vzdělaných lidí bude
třeba pro další dobu spousta na všech úrovních. Jak ty vyučené
nástrojáře, zámečníky, mechaniky, elektrikáře, tak
střední technické kádry tak vysokoškolsky vzdělané inženýry.
(mm)
-
-
Příloha:
Projekt z roku 2014
-
Technické mateřské školy
Název projektu pro pedagogy:
Technické mateřské školy
(MATES).
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.3.00/48.0152,
OP VK
Realizátor projektu: Jihočeská agentura pro rozvoj inovačního
podnikání, o.p.s.
Partneři projektu: Institut
rozvoje evropských regionů, o.p.s.,
Societas Rudolphina, o.s., Česká manažerská asociace.
Cílem projektu je účinně podpořit profesní rozvoj pedagogů mateřských
škol a vytvořit síť mateřských škol nabízejících ve svém školním
vzdělávacím programu polytechnické vzdělávání, které vede nejenom ke
kreativitě a k získání lepšího vztahu k rukodělné práci, ale také
k zájmu o techniku kolem nás a v neposlední řadě učí děti dokončovat
započatou práci. Máme za to, že orientace školek na tuto oblast
vytváří do budoucna i zajímavou konkurenční výhodu samotných mateřských
škol, neboť je jisté, že současný populační boom bude ovlivňovat veliký
zájem o mateřské školy již pouze několik let.
Výukový program Technické mateřské školy je složen z 5 vzdělávacích
bloků a Soft Skills.
Vzdělávací bloky
(40 hodin přímé výuky)
§
Strojní oblast (dopravní prostředky)
§
Stavební oblast
§
Chemie
§
Biotechnologie
§
Hudební oblast
Soft Skills
(40 hodin přímé výuky, 40 hodin E-learning)
§
Osobnostní kompetence
§
Sociální kompetence
§
Morální kompetence
§
Osobnostně sociální kompetence aplikované na specifické role učitelů
mateřských škol
Jednou z klíčových aktivit projektu je také gamefikace. Více na
webových stránkách projektu
www.technicke-ms.cz.
-
|