Několik otázek pro členy Prague Brass Ensemble a varhaníka Aleše Bártu
před květnovým koncertem Kruhu přátel hudby Česká Třebová


Prague Brass Ensemble bude slavit 40. výročí svého založení. Jak se na tuto událost připravujete?
PBE – Připravujeme sérii koncertů doma i v zahraničí, která by měla vyvrcholit slavnostním koncertem ve Dvořákově síni Rudolfina. Kromě koncertů chystáme také několikadenní workshopy u nás a v Německu. U příležitosti jubilea souboru připravujeme – jako každých 10 let – nové CD.
 
Při svých vystoupeních jste navštívili Jižní Koreu, Japonsko, Německo, Rakousko, Itálii a další země. Samozřejmě koncertujete i v České republice. Je některá z těchto zemí žesťům zaslíbená?
PBE – Největší tradici má žesťová hudba asi v Německu, kde jsou amatérské žesťové soubory v nejrůznějších uskupeních prakticky „v každé vesnici“. Skvělé publikum je ale třeba i v Jižní Koreji, kde chodí na koncerty mnoho posluchačů, po každém koncertě je pořádána autogramiáda a lidé se s námi chtějí fotografovat a mají velký zájem o naše CD.
 
Jak vzpomínáte na výstavu Expo 2005 v Japonsku?
PBE – Při vzpomínce na Expo 2005 v Japonsku se nám jako první vždy vybaví cesta do Japonska, kdy jsme kvůli velkému zpoždění letu z Prahy do Frankfurtu zmeškali letadlo do Japonska, museli jsme přenocovat ve Frankfurtu a narychlo shánět jiný let na příští den, takže jsme první koncert v Japonsku stihli jen tak tak. Jinak reprezentovat Českou republiku na této světové výstavě bylo pro nás velkou ctí a koncerty měly jedinečnou atmosféru.
 
Je těžké skloubit kalendář PBE s kalendářem orchestru Národního divadla, jehož jste členem a manažerem?
J. Votava – Samozřejmě to obtížné je, zvláště i proto, že další členové souboru hrají v České filharmonii, v orchestru Státní opery a v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu, takže najít volný čas na zkoušky i koncerty vyžaduje od každého člena souboru velkou přizpůsobivost a omezení svého volného času. 
 
U smyčců byl Stradivari nebo Guarneri.  Které nástroje a značky jsou ceněné a žádané u žesťů?
A. Kinkal – Na tuto otázku je těžké jednoduše odpovědět. Musíme si uvědomit, že každý styl hudby vyžaduje vhodný nástroj. V současnosti je ve světě mnoho výrobců kvalitních žesťových nástrojů. Když zůstaneme jen u trubky, je takovou stálicí americká firma Vincent Bach Corp., dle mého názoru je to nástroj s nejlepším zvukem a velice univerzálním použitím. Vynikající jsou také nové profesionální modely japonské firmy Yamaha. Pro interpretaci klasické hudby se v posledních letech čím dál víc využívají tzv. „rotary“ trubky, které mají krásný široký zvuk a dokonalou intonaci. Nejlepším výrobcem je rakouská firma Schagerl, jejíž nástroje používá většina trumpetistů předních světových symfonických a operních orchestrů. Pro studiové, komerční využití nebo jazz jsou oblíbené trubky značek Schilke, Monette, King a některé další.
 
V sedmi letech jste dal gól legendárnímu Františku Pláničkovi. Ovlivnilo to nějak Vaši kariéru? Jaký máte vztah ke sportu v současnosti?
J. Lisý – Pan František Plánička byl děda mých kamarádů. Šel s námi na hřiště a dát mu branku bylo velké lákadlo. Jako malý kluk jsem byl na hřišti každý den, a tak nebyl problém umístit střelu těsně k tyči. Když jsem byl větší, tak jsem se za to trochu styděl, přeci jen už to byl pán v letech. On to ale tenkrát pochopil. Jen se na mě podíval a usmál se. Moji kariéru to neovlivnilo, ale sport mám rád dodnes. Kolo, běžky, tenis. Posledních pár let jsem se úplně nadchnul pro golf.
 
Jakou hudbu rád posloucháte a jakou rád hrajete?
K. Kučera – Rád a často poslouchám inspirativní, zajímavou hudbu, výjimečné osobnosti, orchestry a seskupení nejrůznějších sestav a žánrů, které dosáhly ve svém oboru pozoruhodné úrovně a posunuly hudební život vpřed. Pokud se mi podaří s některými z nich setkat na pódiu, nerozhoduje, jakou kompozici provádíme, hudební komunikace, která vzniká, je pro mě tím, co je na povolání hudebníka fascinující a jedinečné.
 
Hrajete raději vedle varhan nahoře na kůru, nebo před oltářem? Je možné zahrát skladbu pro žestě a varhany bez přímého kontaktu s varhaníkem?
F. Bílek – Obojí má svoje kouzlo. Akusticky je to lepší z kůru, před oltářem je zase lepší kontakt s publikem. Nejlepší varianta je během koncertu zahrát některé skladby z kůru a některé dole před oltářem. Pokud je to samozřejmě technicky možné.
 
Máte jako soubor oblíbené období nebo autora?
PBE – Velkou výhodou žesťového souboru je, že může hrát hudbu všech stylových období, od gotiky přes jazz až po soudobou hudbu. Samozřejmě, většina skladeb jsou úpravy pro žestě, ale protože převážnou část z nich aranžuji pro soubor já, vybíráme skladby, které jednak baví nás a které jsou také atraktivní pro posluchače. Takže, vyloženě oblíbené období nebo autora nemáme, určitě rádi hrajeme barokní hudbu a jazz, ale v poslední době máme na koncertech velký úspěch i s Haydnovou symfonií „Na odchodnou“.

  Aleš Bárta

Jestli se nepletu, tak jste v roce 2008 koncertoval v České Třebové společně s paní Gabrielou Beňačkovou. Vzpomenete si ještě na tento koncert?
A. Bárta Ano, na koncert si vzpomínám velmi dobře. S Gabrielou Beňačkovou jsem spolupracoval několik let a velmi si toho vážím.
 
Jak je pro varhaníka obtížné sednout k neznámým varhanám a co nejlépe využít jejich vlastnosti a možnosti? Vybavíte si ještě ty naše, českotřebovské?
A. Bárta Program varhanního koncertu se odvíjí od typu a dispozice nástroje. Varhany v kostele sv. Jakuba v České Třebové jsou vhodné pro interpretaci různých stylových období. Vzpomínám na ně jako na kvalitní nástroj.
 
Když koncertujete s PBE, máte jeho členy raději vedle sebe na kůru, nebo Vám nevadí, když hrají dole před oltářem?
A. Bárta Vzhledem k velké vzdálenosti hracího stolu varhan a oltáře je nutné mít dobrý kontakt s PBE a tedy mít spoluúčinkující vedle sebe na kůru.
       
Na co byste chtěli pozvat českotřebovské publikum?
PBE – Samozřejmě na Pražský žesťový soubor a na vynikajícího českého varhaníka Aleše Bártu, protože spojení žesťů a varhan není sice na koncertních pódiích tak časté, ale je posluchačsky velmi atraktivní. 
     
Děkuji za rozhovor.                                                                                                                      Jaroslav Plocek

 

Koncert Prague Brass Ensemble a varhaníka Aleše Bárty
se uskuteční ve čtvrtek 16. května 2019 od 19:00 hodin
v kostele sv. Jakuba Většího v České Třebové

Prague Brass Ensemble

Počátky Pražského žesťového souboru sahají do roku 1979, kdy trombonista Jan Votava a hornista Jiří Lisý založili během studia Žesťové kvinteto posluchačů Pražské konzervatoře.
Hned v prvním roce své existence získal soubor 1. cenu v celostátní soutěži Duškova Bertramka. V letech 1980 a 1981 vystupoval již pod svým dnešním názvem Prague Brass Ensemble (Pražský žesťový soubor) na světovém festivalu v německém Bayreuthu. V roce 1982 získal 3. cenu a cenu pro nejlepšího zahraničního účastníka na mezinárodní soutěži žesťových souborů v Maďarsku. V roce 1990 získal 2. cenu na světové soutěži Preis der Europa v Passau v Německu. Pražský žesťový soubor vystupuje na prestižních festivalech: Festival Internationale di Ottoni v Itálii (1995), 1. světový festival žesťových nástrojů v Magdeburku (1997), Summer Band Festival v Jižní Koreji (2000, 2002, 2004, 2008). Za dobu svého téměř čtyřicetiletého působení vystupoval soubor na koncertních pódiích v mnoha zemích Evropy, v Japonsku a Jižní Koreji. Natočil 7 kompaktních disků, na nichž, stejně jako na koncertech, mohou posluchači slyšet hudbu všech stylových období od renesance až po skladby 20. století a jazz.

Napsali a řekli o souboru:

Libor Pešek, významný český dirigent, o CD „Prague Brass Ensemble“: „Vynikající interpretace a krásný měkký zvuk žesťů.“

Luboš Stehlík, hudební kritik, o CD „Jubilee“: „Členové souboru mají skvělý technický základ, který je základem pro příjemné muzicírování.“ Více na: www.pbe.cz

Členové Prague Brass Ensemble

Jan Votava – Zakladatel a umělecký vedoucí souboru. Hudební vzdělání získal na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění v Praze. Již během studia na Pražské konzervatoři založil se svým kamarádem a spolužákem Jiřím Lisým Žesťové kvinteto (později Pražský žesťový soubor), a tak pokračovali v tradici svých otců (Josef Votava – bastrombonista orchestru Národního divadla, Jaroslav Lisý – sólotrombonista České filharmonie, kteří spolu hráli v Pražském žesťovém kvintetu. V roce 1982 se stal laureátem mezinárodní hudební soutěže „Pražské jaro“. Je sólotrombonista a současně i manažer orchestru Národního divadla v Praze.

Jiří Lisý – Je spoluzakladatelem souboru. Pochází z významné muzikantské rodiny, dědeček (Rudolf Lisý) byl sólotrumpetistou a otec (Jaroslav Lisý) sólotrombonistou České filharmonie. Absolvoval konzervatoř a Akademii múzických umění v Praze. Již během studií získal angažmá v orchestru Státní opery Praha, kde působil do roku 1989. V současné době je členem Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze.

František Bílek – Členem Pražského žesťového souboru je od jeho vzniku. Vystudoval Pražskou konzervatoř a Akademii múzických umění v Praze. V roce 1977 se stal prvním trumpetistou Filmového symfonického orchestru a od roku 1979 je sólotrumpetistou orchestru Státní opery Praha. Od roku 1984 působil 10 let jako profesor na Pražské konzervatoři. Jako sólista spolupracuje s našimi předními varhaníky (A. Bárta, J. Kalfus) a především s komorním orchestrem Virtuosi di Praga, s kterým natočil řadu CD a vystupoval na sólových koncertech doma i v zahraničí.

Arnold Kinkal – Členem Pražského žesťového souboru je od roku 1987. Hudební vzdělání získal studiem na Vojenské hudební škole, Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění v Praze. V letech 1987–1996 působil v orchestru Státní opery Praha, od roku 1996 se stal trumpetistou Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze. Je majitelem největšího hudebního obchodu s dechovými nástroji v České republice – „Brass Studio Prague“.

Karel Kučera – Členem Pražského žesťového souboru se stal v roce 1993. Je absolventem Pražské konzervatoře a Akademie múzických umění v Praze. Již během studií se věnoval hře na basový trombón. V letech 1986–1988 byl členem orchestru Státní opery Praha, v letech 1988–1997 členem Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze a od 1. září 1997 je bastrombonistou České filharmonie. Díky jemu a jeho nástroji, jenž zastupuje v podobných seskupeních většinou používanou tubu, se souboru daří věrnější realizace staré hudby. Zároveň však s sebou tato výhoda nese vysoké technické a rozsahové nároky při interpretaci všech žánrů 20. století, s nimiž se však Karel Kučera vyrovnává skvělým způsobem.


Aleš Bárta –  jeden z nejúspěšnějších českých varhaníků

Aleš Bárta (*1960) svá studia zahájil na brněnské konzervatoři u prof. Josefa Pukla a pokračoval na pražské Akademii múzických umění ve třídě doc. Václava Rabase. Již při studiu se stal úspěšným účastníkem domácích a později mezinárodních soutěží. Je vítězem Mezinárodní varhanní interpretační soutěže Antona Brucknera v Linci (1982), laureátem Mezinárodní varhanní soutěže Franze Liszta v Budapešti (1983) a absolutním vítězem Mezinárodní varhanní soutěže Pražského jara (1984). Jeho koncertní repertoár obsahuje stěžejní díla světové i české varhanní tvorby od baroka po současnost. Jako sólista vystupuje s předními domácími symfonickými a komorními orchestry – Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Pražským komorním orchestrem aj. Spolupracuje s předními sólisty (Gabriela Beňačková, Miroslav Kejmar, Radek Baborák, Sergej Kopčák,  Ivan Kusnjer, Joseph Alessi) a dirigenty (Eliahu Inbal, Ken-Ichiro Kobayashi, Zdeněk Mácal, Miroslav Válek, Ondrej Lenárd).