-
Ing. Mojmír
Krejčiřík je brněnský stavební inženýr a
železniční
historik.
Kritizoval záměr odsunu
brněnského hlavního
nádraží z centra, je jedním z 19
brněnských
expertů, kteří podepsali výzvu Zastavte odsun hlavního nádraží.
je autorem mimo jiné šesti svazků cyklu "Česká nádraží",
které popisují architekturu a stavební vývoj. a spousty dalších
zajímavých publikací. Ředitelka Městského muzea Mgr. Jana Voleská,
tedy pro komentovanou prohlídku budovy českotřebovského nádraží při
příležitosti oslav 170 let železnice Brno - Česká Třebová nemohla
pozvat nikoho povolanějšího. Měl sice mít dalšího spolupracovníka,
také velmi známého - režiséra Radovala Lipuse. ten se však nakonec
omluvil a do České Třebové nedorazil.
-
Komentovaná
prohlídka budovy českotřebovské železniční stanice se konala v neděli 7.
dubna odpoledne. Svoje kulaté jubileum letos slaví nejen
zmíněná železnice, ale také budova "nového" železničního nádraží,
která byla slavnostně uvedena do provozu i se sousední budovou
poštovního a telegrafního úřadu dne 3. prosince 1924, tedy před 95 lety.
Zájem veřejnosti byl značný, bylo možné napočítat přes
padesát zájemců, snad limitní počet, více by se do prostor učebny DVI,
kde se většina přednášky konala, ani nevešlo.
- Mojmír Krejčiřík začal
svoje povídání ovšem daleko dříve - již v roce 1845, kdy
projel 20. srpna přes Českou Třebovou první slavnostní vlak. Už v
té době bylo českotřebovské nádraží vybudováno jako nádraží 3. třídy,
počítalo se s připojením důležitější tratě, "zkratky" do
Brna a Vídně. Tam bylo tehdy centrum rakouského mocnářství. To se
stalo právě 1: ledna 1949, před 170 lety. Železniční stanice se od roku
1845 několikrát přestavovala a největší změna vznikla pak v prvních
letech nové Československé republiky. Zdejší nádraží bylo důležité v
novém směru západ - východ ještě více než před tím.
- Nová staniční budova byla
postavena ve stylu blízkém tehdy módnímu kubismu, aby se odlišila od
dříve budovaných nádraží v secesním stylu, spojovaném s bývalým
rakouským císařstvím. A v nové republice se všechno rakouské odmítalo,
bylo tedy nutné vytvořit nový styl budovaných železničních staveb a
nádraží. A to českotřebovské bylo přece již tehdy důležité.
-
Mojmír
Krejčiřík se bravurně vyznal v tehdejší době, znal souvislosti při
výběru architektů, firmy které se na stavbě podílely. Byla me zi nimi i
českotřebovská forma Ressler - Kudlík. Dokázal zodpovědět i dotazy ze
strany zvědavých účastníků besedy.
- Když budeme nyní procházet
nově upraveným českotřebovským nádražím, můžeme si všimnout opakujících
se prvků výzdoby, typických pro tehdejší období. Stavba nové
staniční budovy, posunuté více ve směru do města, aby umožnila rozšíření
kolejiště, byla zahájena v roce 1922 a dokončena v prosinci 1924. Podle
dochovaných fotografií můžeme vidět původní výzdobu interiéru, ale třeba
i to, že při otevření byly zřejmě v provozu jenom dvě nástupiště a další
kolejiště ve stanici se ještě dobudovávalo. Bylo totiž třeba nejdříve
přestěhovat provoz starého nádraží do nové budovy a teprve potom
po odstranění nepotřebných staveb dokončit celé kolejiště. Nebyla
to jednoduchá práce, je třeba vidět, že ještě nebyla k dispozici tak
vyspělá technika, jakou používáme dnes. O to bylo zapotřebí mít větší
počet dělníků.
- Vybudování železnice,
nádraží a dalších provozů - výtopny, dílen pro opravu vozidel apod.
znamenalo rychlý rozvoj České Třebové, která se z třítisícového města
rychle rozrostla tak, že na přelomu 19. a 20. století měla až 10 000
obyvatel. vznikly nové ulice, nové čtvrti. Přitom po příchodu
železné dráhy zdejší obyvatelé neměli technické znalosti, všichni ani
nebyli gramotní. Práce na dráze znamenala umět se domluvit německy a
uměl číst a psát. Železnice tehdy musela nejdříve spoléhat na cizí
zaměstnance a teprve postupně měnila změnit zaměření obyvatel
městečka a měla vliv i na jejich vzdělanost. Zastrčené městečko se
díky železnici hodně změnilo.... (mm)
-
-
-
- Pohledy z horní chodby k
učebnám DVI
-
-
- Neděle odpoledne v hale
českotřebovského nádraží
-
-
-
Staré fotografie - Staré
nádraží Česká Třebová (Böhmisch Trübau)
- archiv Českotřebovského zpravodaje
-
-
-
- Stavba nové nádražní
budovy a nástupišť
-
-
Otevření nové budovy
nádraží a současně i poštovního a telegrafního úřadu 3.12. 1924
-
-
-
-
- Nádražní restaurace
Česká Třebová (Böhmisch Trübau Bahnhof Restaurant)
-
-
Vzpomínka na
otevření nového českotřebovského nádraží
-
(Podle vyprávění paní Marie
Siglové,
roz.
Láskové)
- Před pětadevadesáti lety, dne 3. prosince 1924, proběhla v České
Třebové událost, která významně ovlivnila další vývoj města. Právě
tohoto dne byla předána veřejnosti k užívání novostavba staniční budovy
ČSD s prvními dvěma nástupišti a podchodem. Naše město tak získalo jedno
z nejmodernějších nádraží v tehdejší ČSR. Díky přestavbě
českotřebovského železničního uzlu vznikla řada nových pracovních
příležitostí a Česká Třebová se mohla nadále rozvíjet jako město
železničářů.
- Slavnostní otevření nového nádraží se stalo událostí pro celé město.
Snad všichni občané se vydali na prohlídku státními vlajkami ozdobené
novostavby staniční budovy i současně postaveného sousedního objektu
poštovního a telegrafního úřadu, jehož vchod nesl rovněž státní vlajku a
zelené girlandy chvojí. Slavnosti se zúčastnili také významní hosté z
Prahy v čele s ministrem železnic dr. Em. Frankem a ministrem pošt a
telegrafů Jiřím Stříbrným.
- Na otevření nového nádraží se město pečlivě a dlouho připravovalo. V
prostorách staniční budovy byla otevřena proslulá nádražní restaurace,
jejímž prvním nájemcem se stal Arnošt Egert, který se chystal ve svém
podniku připravit pro všechny zvané hosty velkolepou hostinu. Nakonec
však vše dopadlo jinak a slavnostní tabule byla připravena ve velkém
sále Národního domu. Ředitel dívčích škol K. O. Hubálek napsal k této
příležitosti oslavný veršovaný proslov s názvem „V památný den“, který
měl být přednesen významným hostům. Nastalo hledání schopného recitátora
z řad školní mládeže. V tělocvičně dívčí školy v Komenského ulici byla
uspořádána soutěž, na níž měl být vybrán ten, komu připadne čest
veřejného uvítání hostů. Nakonec byla zvolena třináctiletá dívka Marie
Lásková z Litomyšlské ulice (později, provdaná Siglová, působila po řadu
let ve Třebové jako učitelka). V den slavnosti byla Hubálkova báseň,
vydaná tiskem v knihtiskárně Josefa Štusáka nákladem zdejší městské
rady, rozdávána u vchodu do nádražní budovy a poté přednesena vítězkou
„konkurzu“ Marií Láskovou, jíž připadl i úkol předat oběma ministrům
kytice.
- Po přivítání významných hostů se Marie Lásková odebrala zpět do školy,
odkud byla po nedlouhé chvíli převezena na hostinu do Národního domu.
Tolik obložených chlebíčků a různých jiných dobrot malá Mařenka doposud
neviděla!
- Za nějaký čas se prý ukázalo, že ředitel K. O. Hubálek napsal své verše
na melodii bývalé rakouské hymny „Zachovej nám hospodine“ a veškeré
dostupné výtisky byly stahovány z oběhu. Přesto si však většina
účastníků slavnosti svůj výtisk na památku uschovala a nám tak zůstal
zachován drobný dokument své doby dodnes.
- Slavnostní den, od něhož uplyne letos 3. prosince plných
95
let, zachytil zdejší fotograf Josef F. Císař na několika (výše
uvedených) dokumentárních
fotografiích a zhotovil i portrét slečny Mařenky Láskové. Známá česká
firma, zabývající se výrobou pohlednic, Karel Čuda v Holicích, vydala
pod značkou ČUDA FOT několik záběrů nového českotřebovského nádraží s
nápisem, připomínajícím den jeho slavnostního otevření.
Martin Šebela
-
-
Než se postavila nová nádražní
budova
-
Vybral
Jiří Cihlář
Dnešní českotřebovské nádraží patří k nejmodernějším v České
republice. Od 20. srpna 1845, kdy vyjel první vlk z Olomouce do Prahy,
prošla doprava řadou změn, které se týkaly i českotřebovského nádraží.
změny byly vyvolány technickým pokrokem, potřebami rychle se
rozvíjející průmyslové výroby, požadavky armády v období světových
válek a rychlým technickým a technologickým rozvojem v současné době.
Už v roce 1912 se město Česká Třebová se město Česká Třebová obrátilo
na c.k. ministerstvo železnic ve Vídni a na české poslance s žádostí o
přestavbu nádraží. vydalo brožuru "Dvě časové otázky Česko-Třebovské",
v níž reaguje na návrh vlády, jak obce mají přispět ke snížení
drahoty, a v druhé její části informuje o stavu nádraží a žádá jeho
přestavbu. za tento požadavek se postavil i výbor samosprávného okresu
Ústí nad Orlicí, v němž byl náměstkem okresního starosty Josef
Glüksman, starosta České Třebové. Část textu brožury, týkající se
stavu nádraží, přetiskl Úřední věstník okresního výboru v Ústí nad
orlicí ve svém druhém čísle z 15. února 1912. Snad si dnešní Třebováci
rádi přečtou text této stížnosti městské rady o stavu nádraží, od
jejíhož podání uplynulo právě 100 let:
Poměry na
nádraží Českotřebovském
-
(Podává městská rada - výňatek z brožury „Dvě časové
otázky Českotřebovské.“)
Již přes 20 roků předmětem stálých stesků jak ze strany
zdejšího obecenstva, tak ze strany obecenstva cestujícího jest zdejší
staniční budova, náležející nyní státu. Budova tato neodpovídá nejen
nejprimitivnějším požadavkům bezpečnostním a proto tvrdíme dle pravdy,
že nad zdejší stanicí rozkládá ruce štěstěna a nebylo by k přání, aby
stanici opustila, neb taková možná katastrofa doposud viděna ani
slyšena nebyla; neodpovídá ani požadavkům esthetickým, které vznáší
doba klade pro staniční budovu tak důležité křižovatky drah, jakou
Česká Třebová bez odporu jest. Jest opravdu s podivením, že slavné
ředitelství státních drah již z ohledu na reprezentaci vůči cizině
trpělo a trpí v každém směru tak nedostatečnou budovu, jaká jest v
České Třebové. Nádraží v České Třebové frekventováno jest ponejvíce
cizozemci z Ruska, Polska, Německa atd. a ze sousedních zemí vlastních
a již proto slušná úprava měla by býti povinností. Působí zvláštním
dojmem, když zdejší občanstvo a nádražní personál slyší takřka denně
od cizinců posudky o zdejším nádraží takového druhu, že reprodukování
jich nepřipouští ani slušný tón a nejsmutnější při tom jest, že nikdo
nemůže posudkům těmto upírati oprávnění. Naopak k tomu jenom říci, že
to přípustno jen proto, že jest to nádraží v ryze českém městě.
-
Městská
rada obírala se již několikráte těmito poměry a konečně se usnesla
jednomyslně na tom, by užila veškerých prostředků, které m k
dispozici, aby poměrům těmto, které pověst města, země a říše hanobí,
konec učinila. V několika řádcích hodláme poukázati alespoň na závady
nejvážnější a žádáme, aby c.k. ředitelství státní dráhy jimi co
nejdříve se obíralo.
- 1. Prvou z nejvážnějších
závad jest čekárna III. třídy. Tato tak zvaná čekárna, jest vlastně
políčkem ve tvář všeho slušného obecenstva, které po našich drahách v
Rakousku III. Třídou cestuje. Místnost tato je tmavá, nečistá,
prostory naprosto nedostatečné a nemůže naprosto sloužiti za útulek
pro příslušníky slušné společnosti lidské. Přirozeně proto do této
čekárny žádný slušný cestující nevkročí a jest tato daleko široko
známým shromaždištěm různých individuí, zejména tuláků, nevěstek atd.
Cestující obecenstvo nežli by do této místnosti vešlo, tísní se raději
v úzké, stálému průvanu vystavené chodbě vedoucí na peron, jež jest
prosycena záchodovými výpary. Čekárna III. třídy zdejšího nádraží jest
jediná toho druhu z nebídnějších čekáren na celé trati státních drah.
- 2. Typickým příkladem, jak
nemá vypadati peron velkého nádraží, jest ovšem peron nádraží Česko
Třebovského. Peron tento je zařízen tak, že panuje zde ustavičný
průvan a že v případě děštů a zimních vánic obecenstvo z něho zděšeně
prchá. Jest hotovou záhadou, proč a z jakých důvodů se vlastně střecha
nad peronem nachází, když nechrání ani před úpalem slunce ani před
větrem, deštěm, sněhem a mrazem. Peron nádraží Česko Třebovského jest
prost mimo to veškerých bezpečnostních opatření proti úrazům
obecenstva expedicemi jak nádražními tak i nádražní pošty. Ještě
typičtějším příkladem jest t. zv. Olomoucký peron, který se nachází 80
– 100 kroků od tohoto peronu, který vůbec přikryt není a odkud
obecenstvo nehledě na panující povětrnost musí mezi nádražními a
poštovními zásilkami hleděti dostati se k vlakům, které stávají na
prvním, tak vzorně přikrytém peronu.
- . Úplně v rámci všech
těchto zařízení zdejšího nádraží jest i osobní pokladna. Pro zdejší
nádraží nestačí pokladna jedna; když však již pouze jedna jest, měl by
býti příchod k ní řádně upraven. Pouhé prkénko připevněné na dvou
železných tyčích, umístěné před osobní pokladnou, jest opatřením rázu
tak primitivního, že by se hodilo sotva na stanici malou a ne na
takovou stanici jako jest Česká Třebová. Scény, které se denně
odehrávají před zdejší osobní pokladnou, mluví jen o nevšímavosti c.k.
státních drah vůči obecenstvu, kteréž vystaveno jest nejen mačkanicím,
ale i nebezpečí kapesních krádeží, které se zde již staly.
- 4. Způsob, jakým lze na
zdejším nádraží podávati zavazadla, podléhá těm samým svízelím a
stížnostem.
- 5. Avšak co důležitého
jest, nepostarání se o řádný počet a na pravých místech umístění
záchodů; nebo´t pro celé množství zaměstnaných zřízenců a pro tak
velký počet zde čekajícího obecenstva od vlaku k vlaku, jsou toliko 2
přístupné záchody a to mimo budovu nádražní. Krom toho od záchodů,
mají klíče portýři, kteří jsou zároveň kancelářskými sluhy a budiči
jízdního personálu, což má za následek, že těžko cestující obecenstvo
ke klíčům těmto se dostane. Z těchto důvodů zejména v noční době jde
před budovu nádražní a použije nacházejících se zde zákoutí a to pod
okny buď poštovního úřadu neb restauračních místností a takto své
potřeby vykonává.
-
6.
Právě tak nezadají si místnosti c.k. poštovního úřadu v nádražní
budově umístěného v ničem. Místnosti tyto v nichž vedle poštovního
úřadu jest i telegraf a telefon, jsou přímo odstrašující. Přiléhají
těsně na záchody v hlavní budově se nalézající a zdivo v tomto úřadě
od výkalů úplně jest prosáto tak, že každý, kdo vkročí do těchto
místností, žasne, v jakých kancelářích sloužiti musí rakouští
úředníci. O pohodlí obecenstva zde není vůbec postaráno; prostora pro
obecenstvo jest nepatrná, že stěsnati se mohou zde nejvýše 4 osoby. Z
telefonní centrály pak každý může volně naslouchati veškeré hovory a
jest opravdu politování hodno, že c.k. poštovní správa mlčky k těmto
poměrům přihlíží.
- 7. Za těchto okolností
dalo by se souditi, že zevnějšek budovy svoji úpravou přikrývá
nedostatky a nepřístojnosti vnitřního zařízení. Avšak ani tomu tak
není, neboť budova sama nachází se v takovém stavu, jako by byla
budovou nechudšího soukromníka. Prostranství před hlavní budovou
nádražní jest rozkopané, neurovnané, nevydlážděné, s otvory pro popel
atd. samé bláto a louže po dešti, samým prach a rozházené kamení za
sucha. A což teprve před tímto prostranstvím? S obou stran při vjezdu
položeny jsou záchodové stoky se stále otevřeným kal a smrduté bahno
chrlícím otvorem. Za odstranění této nepříjemnosti podalo město zdejší
již vícekráte stížnosti, ještě za doby společnosti státní dráhy ,
avšak nedostalo se mu nikdy žádného vyřízení, jenom tolik v této věci
učiněno bylo, že poděleni byli majitelé pozemků bezprostředně pod
nádražím ležících, několika sty korunami, aby na dále výkaly tyto na
svých pozemcích trpěli. A proto po stránce zdravotní jeví se úplná
náprava nezbytností.
- 8. Také zdejší topírny,
které již 50 let stojí, nevyhovují nynějším poměrům; každodenně
většina zde meškajících strojů musí býti vytápěna ve stanici, což má
za následek, že větší část města a to ponejvíce ona, kde nádražní
zřízenectvo své domky má, vysazena jest hustému, smrdutému kouři, tak
že v mnoha domech po celý rok okna otevírati nemohou. Důležitost a
výhodnost zdejší stanice byla od samého vystavění jak státem tak i
společností státní dráhy všeobecně uznávána a proto poukazujeme
zdvořile jenom na to, že znovuzřízení hlavní budovy, jakož i topíren
atd., žádných překážek nemá, neb nedostatek vhodných pozemků, jak
vlastních, tak i sousedních soukromých se nejeví a otázka tato snadno
rozřešena býti může. Dostatečné množství jak pitné, tak i užitkové
vody má nádraží Česko Třebovské ze strany města úplně zabezpečeno. Pro
úřednictvo a zřízenectvo nádražní po stránce školní jest zde úplně
postaráno neb vedle obecních a měšťanských škol, jsou školy
pokračovací a roku letošního otevřena bude 5. třída státní reálky.
Zdravotní poměry města České Třebové nejen že jsou příznivé, ale
můžeme tvrditi výtečné. Roku letošního otevřena zde bude městská
nemocnice, o jejíž zveřejnění se právě jedná, a která přístupna bude
všem vrstvám občanstva Česko Třebovského.
- Při této příležitost
dovoluje si městská rada poukázati, jak žádoucí by bylo podle hlasu
obecenstva uskutečnění přeložení spojky z Třebovic do České Třebové.
Se zřetelem na veškeré tyto okolnosti vznáší podepsaná městská rada na
vysoké c.k. ministerstvo železnic svoji prosbu, by v nejkratší době
všem steskům a nepřístojnostem zdejšího nádraží odpomoženo bylo, což
možno jenom rychlým postupem a vystavěním nové hlavní budovy jakož i
dílen a topíren, uskutečniti. S podobnou žádostí obrací se městská
rada současně na kompetentní místa prostřednictvím řad poslaneckých a
parlamentu....
-
(Úřední
věstník Okresního výboru 15. února 1912, fotografie z archivu Čt.
zpravodaje)
|